Kaster op.
Fra : AEK

Dato : 08-06-02 16:58

Lige et spørgsmål :

I de 2 år , vi har haft Tøsepigen, har hun kastet op 1 gang.
Tilde har vi haft i6 - 7 mfr. , hun har også kun kastet op 1 gang.

" Problemet " er Oscar. Tøsen & Oscars mad bliver målt af, da Oscar har
tendens til buttethed.
Hvis han får blot lige et par piller for meget - går der max. 2 min. så
kaster han det hele op.
Det sammen gælder dåsemad, som vi nu er startet på efter tv - udsendelse.
Tøsen & Oscar får Royal Light, før fik de Fit 32 - det samme var problemet
der.

Grunden til, at jeg ikke har reageret på det er, at jeg kan huske at have
læst tidligere i gruppen, at andre katte gjorde det samme.

MEN nu bliver jeg i tvivl. Skal det altid være sådan, kan jeg intet gøre
for at forebygge ?
Sig endelig til, hvis det kræver et besøg ved dyrlægen.

/ Anya og Oscar, som altid bliver ked af at have kastet op.

---------------
Denne mail er chekket af NAV2002 .

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 10:03

in article adt9hg$236ii$1@ID-119019.news.dfncis.de, AEK at 5678@jubiipost.dk
wrote on 08/06/02 17:57:

> [...]
> Tøsen & Oscar får Royal Light, før fik de Fit 32 - det samme var problemet

Jeg ved ikke. Spiser han hurtigt? Jeg spørger fordi det er lige det Ditte
gør herhjemme. Hvis hun er godt sulten spiser hun så hurtigt, at hun når at
få spist alt for meget. Og så kommer det op igen. Slankemad er det "værste"
fordi det indeholder en masse fibre, der udvider sig nede i maven når det
har ligget lidt. Det går bedre med "normalfoder", men så bliver hun desværre
for tyk..
Her i huset gælder det om at give Ditte mad helst lidt før hun er sulten
eller fodre ad libitum med tørmad. Så længe hun ikke er særlig sulten spiser
hun mere roligt. Men hun gør det alligevel stadig af og til, for hvis man nu
har sovet godt og længe og først vågner når maven knurrer - ja, så sker det
også
Jeg har ikke andre løsninger - men jeg trøster mig selv med at min lille
slughals er kærnesund - hun har været syg 2 gange i hele sit liv, så det er
bare en fiks idé. Måske hun havde den dårligste dievorte som spæd?
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : AEK

Dato : 09-06-02 10:55

Hej Ann ,
og tak for svar.
Jeg synes ikke, at Oscar spiser særlig hurtigt.
Jeg tror problemet ligger i, at han ikke har en mærhedsfornemmelse.

Jeg forsøger at ramme " plet " hver gang med foderet, men desværre sker det
det, at han får for meget.
Jeg kan sige til kæresten : Han kaster op om lidt, da jeg tror, at der var
en ANELSE for meget - og vupti, det kommer.

Heldigvis er det ikke hver dag, men ca. 1- 2 gange hver 14 . dag - men
alligevel er det irreterende - fordi man skal hele tiden skal være så
nøjagtigt.

Hvis jeg lader maden står fremme, er jeg bange for, at han bliver for tyk -
men måske det er et forsøg ?

/ Anya.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 11:37

in article adv8lv$2eqb1$1@ID-119019.news.dfncis.de, AEK at 5678@jubiipost.dk
wrote on 09/06/02 11:55:

> Hvis jeg lader maden står fremme, er jeg bange for, at han bliver for tyk -
> men måske det er et forsøg ?
>
> / Anya.

Det er ikke godt at vide - katte er jo forskellige
Jeg har altid fordret på den måde at vi har tørkost stående fremme altid -
undtagen en periode hvor Donna har været syg. Da damerne blev for tykke i
den periode, (skånekost sætter sig på sidebenene) gik jeg over til C/D og
senere W/D men stadig står det fremme. Netop i et forsøg på at lære Ditte,
at hun behøver altså ikke spise til hun revner, der er altid mere at få

Om det vil fungere hos jer er ikke godt at vide. Mine katte har tabt sig
stille og roligt siden jeg skiftede foder, også selv om det står fremme.
I starten vil Oscar sikkert brække sig fordi han spiser for meget - indtil
han opdager at der er mad at få hele tiden. I teorien. I praksis - hvem ved?
Der er vist nogen katte, der ikke kan administrere det..

For resten - det kan godt være jeg var lidt uklar, det er nogen gange svært
når man skriver Det jeg mente var ikke, at hun kastede op fordi hun
spiste hurtigt, men snarere at fordi hun spiser hurtigt, når hun at få mere
mad ned end hun kan rumme - inden hun opdager hun er mæt. Det sker som sagt
også kun når hun er rigtig sulten. I princippet er det vel det samme som du
er ude for, når du hælder lidt mere op end du plejer.

Fra : Pia

Dato : 09-06-02 12:08

Kunne man ikke, ligesom med hunde, sprede maden ud over et areal eller fodre
via en terning? Så når katten ikke at spise hurtigt og opdager derfor den er
mæt, desuden er den beskæftiget.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 09-06-02 12:20

Jo... man kan sagtens aktivere katten ved at kaste dens foder ud på
gulvet... Mis fatter hurtigt meningen og synes faktisk det er en rigtig
sjov leg
Havde ikke lige tænkt på at det selvfølgelig også kunne bruges til sådan
en sitiation...
Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 09-06-02 12:18

Hej Anya

Jeg undrede mig også over forskellen. Oliwer kastede op i perioder
dagligt i hele sit liv, hvor imod Sofie og Johan stort set aldrig
kaster op og når de gør er det næsten altid hårboller. Dette er det
samme hos Lante, han kaster stort set heller aldrig op.
Jeg vil give Ann ret, jeg tror altså også noget af det er forædelse.
Jeg kom også en hel del af Oliwers opkast til livs ved at fodre ad
libitum og selv om jeg helt seriøst mente at Oliwer var lidt smådum, så
fandt han meget hurtigt ud af at han ikke behøvede at sluge maden, men
kunne få mere når han ønskede det.
Jeg vil bestemt ikke tro du behøver en dyrlæge Oscar lyder da ikke syg
bare lidt forslugen en gang i mellem.

Kate

Fra : AEK

Dato : 09-06-02 12:27

> Jeg vil bestemt ikke tro du behøver en dyrlæge Oscar lyder da ikke syg
> bare lidt forslugen en gang i mellem.

Hej Kate,

kan kun give dig ret i , at han ikke virker syg.
Han er frisk, sund og fyldt med spilopper...*G*

P.S. : Han har endnu ikke opdaget, at skålene er fyldt op....han sover i sin
altanpapkasse , som kan ses her :

http://dk.msnusers.com/AnyasKatte/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=28

Der er også et nyt billede, hvor han flaaaaader ud på ryggen.

/ Anya.

Fra : Kate

Dato : 09-06-02 22:40

Hej Anya,

Ham Oscar er altså en flot kat

Kate

Fra : AEK

Dato : 09-06-02 23:23

Ham Oscar er altså en flot kat

> Kate.

Vi takker mange gange og er enig...*S*
Du kan " beroliges " med , at lige så flot han er - lige så kærlig og rar er
han.
En kæmpe charmør......*S*

Det kan siges, at Oscar forlængst har opdaget, at skålene er fyldt op.
Til tider , har han været klistret fast der.....Hmmmm.
Dog har han ikke kastet op - dejligt.

Et kindkys til dig fra Oscar.

/ Os alle i Esbjerg.

Fra : AEK

Dato : 09-06-02 12:21

Hej Ann ,

og igen tak for svar.
Kæresten & jeg har nu talt om det. Vi er enige om at kaste os ud i det.
Deres skåle er nu fyldt op - og bliver det fremover.

Og yeps, vi er opmærksomme på, at der kan komme nogle knæk fra Herren.

Det er svært at være så nøjagtig med maden. Kæresten er typen : Nå, de ser
sultne ud, og så hælder han ellers på dem.
Vi har en onkel af huset, som passer dem, når vi er væk - og han kan ikke
helt holde styr på det - og Oscar kan ligne en, der er ved at dø af sult
!!!!

Jeg håber blot, at han ikke tager på.

/ Anya.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 12:35

in article advdm0$2ivoi$1@ID-119019.news.dfncis.de, AEK at 5678@jubiipost.dk
wrote on 09/06/02 13:20:

> Kæresten & jeg har nu talt om det. Vi er enige om at kaste os ud i det.
> Deres skåle er nu fyldt op - og bliver det fremover.

Et lille P.S.
Jeg var engang nysgerrig på, hvor meget mine katte egentlig spiste i forhold
til det de skulle - ifølge angivelsen på posen.
Det passer stort set med at de tømmer deres skål en gang på et døgn. Så jeg
vejede en skålfuld. Og tænk. De spiser præcis det anbefalede... dygtige
misser!