IBM diske
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-02 23:04

Greetings!

Hvilke serier af IBM-diske er det der ikke kan holde til 24/7-drift ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-06-02 01:01

> Hvilke serier af IBM-diske er det der ikke kan holde til 24/7-drift ?

75GXP serien blev kendt for sine mange nedbrud, og den bør du nok holde dig
fra. Jeg har en og den kører ca 10 timer i døgnet og den bliver snart 3 år
og kører upåklageligt.

60GXP serien afløste 75GXP serien og var heller ikke fejlfri, dog var
antallet af nedbrud ikke så meget større end gennemsnittet af andre mærker,
men det blev selvfølgelig slået stort op hvergang en IBM disk stod af.
En anden faktor er at forhandlerne næsten intet tjener på IBM diskene, så
derfor anbefales andre mærker ofte.
Jeg har 6 60GXP diske og de er mellem ½ og 2 år gamle og de kører fint.

120GXP serien er den nyeste - og det bliver den sidste rene IBM serie -
fremover bliver det Hitachi-IBM diske - den blev kendt på forskellige
udtalelser fra IBM supportere om, at den ikke måtte kører i mere end 8 timer
i døgnet, og på deres hjemmeside står der 330 timer om måneden (11 pr døgn).
Der står dog også at det ikke påvirker garantien, hvis den kører 24/7.

Jeg har 1 120 GXP disk der er et halvt år og den kører også fint.

Jeg har målinger af diskene liggende på
http://www.dhd.dk/computer/diske.htm

Madsen har været flink at sende mig en Maxtor kurve og jeg modtagere gerne
flere kuver!.

Du skal ikke opfatte dette indlæg som en anbefaling - eller det modsatte -
af IBM diske. Jeg har prøvet at forholde mig objektivt.

Hilsen

Michael Lund Sørensen

Fra : Esben

Dato : 08-06-02 03:10

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLET-DETTE-image.dk> skrev i en meddelelse news:OUbM8.47045$4f4.1600895@news000.worldonline.dk...

> 75GXP serien blev kendt for sine mange nedbrud, og den bør du nok holde dig
> fra. Jeg har en og den kører ca 10 timer i døgnet og den bliver snart 3 år
> og kører upåklageligt.

75GXP serien er ikke mere end 2 år gammel.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 08-06-02 15:22

> [...]
dig
> fra. Jeg har en og den kører ca 10 timer i døgnet og den bliver snart 3 år

Lige et lille "indspark":

Der er en væsentlig årsag til at servere er ventileret som de er. Det er
ikke prosessoren som er problemet, men der imod alle de diske som er
monteret i serveren, og der er som regel en hel del.

Alle diske uanset fabrikat kan køre 24x7 i mange år, hvis de kommer af med
varmen. De fleste indlæg i disse konf. er diske som har været for varme, og
det holder de ikke til i ret lang tid. Den største synder er ofte de
overdrevne "casemods" for at gøre maskinen så støjsvag som mulig. Monteres
diske som lag i en sandwich uden ventilation går det helt sikkert galt.

Jeg har brugt IBM i mange år, ikke fordi jeg vil starte den helt store
ørkesløse diskussion, men bliver de anvendt i korrekte omgivelser går de
ikke i stykker. Jeg tør ikke tænke på hvor mange IBM jeg har monteret som
kører rundt omkring, og det er alle de omtalte modeller i varierende
størrelse, men jeg har ikke måttet skifte en eneste disk på grund af
nedbrud. De diske jeg har udskiftet, har det kun været fordi de var blevet
for små. De nye diske har også været IBM, og jeg venter stadig, og jeg tror
jeg kan vente længe endnu...

I min egen server sidder en IBM 36GB Ultrastar 36Z15 på 15.000 rpm, og den
bliver dælendylme varm. Den er monteret i en skuffe med en lille blæser som
er næppe hørbar, og så har den det helt fint. Modellen er ret ny, men den
har kørt i et lille år 24x7 og det bliver den ganske givet ved med.

mvh
Hans

Fra : F.Larsen

Dato : 09-06-02 01:05

"Hans" <fast@2night.d.k> wrote in message

> [...]
> diske som lag i en sandwich uden ventilation går det helt sikkert galt.

Jeg har precis de samme erfaringer. IBM bliver varme og hvis man ikke sørger
for køling så nedsættes levetiden (MTBF).

Jeg har nu monteret harddisk blæsere (som også er støjdæmpet) på alle mine
diske - ikke kun serveren ;=)

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

Fra : Esben

Dato : 08-06-02 00:46

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:3d012e0b$0$74254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Greetings!
>
> Hvilke serier af IBM-diske er det der ikke kan holde til 24/7-drift ?

Det er nok GXP120 serien du tænker på, men GXP60 og GXP75 har nok heller ikke godt af det.

--
Esben