Newbie spørgsmål om at passere variabler
Fra : Jonas Voss

Dato : 07-06-02 21:54

Jeg forsøger at gennemskue, hvordan jeg kan få et link fra en side
sendt videre til en anden side som en variabel. Jeg har bladret igennem
indlæggene på google om at sende variabler fra side til side, og jeg
kan forstå det kan gøres med en Form, men det ville jeg helst undgå.

De links jeg gerne ville sende videre som variabler er nemlig skrevet
op i listeform (som på denne side:
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk/html/intudv.html>), og planen er, at
når den besøgende klikker på et af de røde link bliver vedkommende
sendt videre til en side der downloader det valgte dokument. Som det
fungerer nu hører der en "download"-side til _hvert_ dokument på
stedet, men med PHP og variabler ville jeg kunne nøjes med en
"download"-side der modtager variablerne, det ville være lidt nemmere
at vedligeholde.

Kan det lade sig gøre?

Forslag modtages med kyshånd.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : -Martin-

Dato : 07-06-02 23:15

On Fri, 07 Jun 2002 22:54:16 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net>
wrote:

> [...]
>stedet, men med PHP og variabler ville jeg kunne nøjes med en
>"download"-side der modtager variablerne, det ville være lidt nemmere

<?php
// download.php

if ($_GET["id]) {
download
}
?>

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-06-02 23:47

In article <g0c2guodp26v67lk04tt8ob6bf1uvnocuh@4ax.com>, -Martin-
<admin@DELETEnatten-i.dk> wrote:

><?php
>// download.php
>
>if ($_GET["id]) {
> download
>}
>?>

Tak for forslaget, men jeg har desværre ikke mulighed for at anvende en
database. Er det muligt at lave en løsning, hvor id'erne læses fra en
tekstfil i stedet og få samme resultat?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 08-06-02 08:38

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Tak for forslaget, men jeg har desværre ikke mulighed for at anvende en
> database. Er det muligt at lave en løsning, hvor id'erne læses fra en
> tekstfil i stedet og få samme resultat?

Ovenstående har i princippet intet med en database at
gøre. $_GET["foo"] henter bare variablen foo fra den URL som browseren
har sendt til serveren. Læs om det i manualen på php.net.

Du kan for så vidt sagtens skrive

Og så i download.php udskrive et link som

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-06-02 11:28

In article <87wuta43w9.fsf@morpheus.trinity.dyndns.dk>,
<jacob_a@spamos.dk> wrote:

>Ovenstående har i princippet intet med en database at
>gøre. $_GET["foo"] henter bare variablen foo fra den URL som browseren
>har sendt til serveren. Læs om det i manualen på php.net.

Tusind tak for hjælpen, og for at pege mig i den rigtige retning, nu
virker det!

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-06-02 15:39

Jonas Voss wrote:
> Jeg forsøger at gennemskue, hvordan jeg kan få et link fra en side
> sendt videre til en anden side som en variabel. Jeg har bladret igennem

> Kan det lade sig gøre?

relativt let:

på den anden side skal du muligvis huske at man med php-version 4.2+ kun
kan få noget fra GET (fra URL'en) ved at bruge $_GET[] som fx:
$_GET["BilledId"]

du kan se det brugt på (i en lidt udvidet version pga iframe - men
alligevel)

<http://www.phonixfolk.dk/diskografi.php>

venligst

Jesper Brunholm