Opdateringsfrekvens på Radeon8500
Fra : [9000] Søren

Dato : 07-06-02 21:58

(Prøver lige igen da jeg ikke kan se det første indlæg:)

Jeg har et Radeon 8500LE fra club 3D og en sony G200 at vise billedet på.

Mit problem er at opdateringsfrekvensen på skærmen kun er 60Hz. Ved at
fjerne skærmen i hardware indstillinger og indstallere den som
standardskærm, reboote, og geninstallere de rigtige drivere til sony skærmen
kan jeg godt få den banket op på 100Hz (ind imellem), men næste gang jeg
starter op ej jeg tilbage på de 60. Under instilllinger står den godt nok
til 100Hz, men det kan jeg sq godt se at det ikke er, og mangler virkelig et
godt råd, eftersom jeg ikke er bekendt med ATI driver helvedet :-/ Lige
meget hvad jeg stiller frekvensen til vises billedet kun i 60Hz. selv når
jeg går helt ned i 640*400 og sætter frekvensen op til 120Hz flimrer
billedet som hovedpinen banker på efter 1 times tid...
Under Adapter står der at jeg kører 100Hz, men går jeg ind under displays
står der faktisk kun de 60Hz.

Hvad gør jeg inden jeg bliver sindsyg???

Jeg har installeret den nyeste driver 4.13.01.9031 hentet fra www.tweak.dk
samt directx 8.1.

Førhen har jeg haft et asus gf256 og har _aldrig_ haft problemet med ellers
samme soft- og hardware opsætning.

Yderligere oplysninger:

Win98SE (har også prøvet med ME - samme resultat)
Asus P4S333 1.5GHz
SCSI only

Hvis der er brug for flere hardware oplysninger skal jeg bringe dem

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 07-06-02 22:08

"[9000] Søren" skrev:

> Win98SE (har også prøvet med ME - samme resultat)

Og du er sikker på at det var den nyeste driver du prøvede med under ME ?

Grund til at jeg spørger er, at går man ind på www.ati.com og kigger på
drivere til Radeon 8500 så står der:

Windows 98 / Windows 98 SE - Not supported !

Mens der lader til at der har været diverse problemer med drivere til ME før
4.13.9021

Mvh, Lars

Fra : [9000] Søren

Dato : 07-06-02 22:25

> [...]
> drivere til Radeon 8500 så står der:
> Windows 98 / Windows 98 SE - Not supported !

Det kan jeg bare ikke finde! Jeg kan godt se at der står at Win98 ikke er
supported til All-In-Wonder udgaverne men det er ikke sådan et jeg har.

> Mens der lader til at der har været diverse problemer med drivere til ME
før 4.13.9021

Er der noget der ikke er problemer med under ME?

Her er et link til drivere til "powered by ATI" som er sådan et kort jeg
har:

http://www.ati.com/support/drivers/powered.html

Og der ligger drivere til dl til både ME og 98.

Eller har jeg misforstået noget?

Mvh. Søren

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 07-06-02 22:37

"[9000] Søren" skrev:
> Eller har jeg misforstået noget?

Næppe. Jeg melder pas

Mvh, Lars

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 07-06-02 22:49

[9000] Søren wrote:
> [...]
> står der faktisk kun de 60Hz.
>
> Hvad gør jeg inden jeg bliver sindsyg???

har du noget stukket i SVHS stikket? det tvinger TV mode ON..

Fra : [9000] Søren

Dato : 07-06-02 22:53

> har du noget stukket i SVHS stikket? det tvinger TV mode ON..

Nope desværre ikke har jeg lyst til at sige. Har prøvet drivere hentet fra 4
forskellige steder nu. Der var bonus med dem fra www.club-3d.nl. Efter den
optionale genstart stod skærmen lækkert skarpt ved 100Hz og jeg smilte som
et lille barn der havde fået sin første sut, men 1 genstart senere er jeg
tilbage ved samme problem - Under adapter kan jeg indstille frekvensen til
lige hvad jeg lyster, og skærmen klikker og blinker som den plejer og den
påstår at den valgte frekvens nu benyttes. Kigger jeg under displayes vokser
min næse i takt med det dalende humør - Welcome back to good ol' 60Hz.

Alle ideer modtages stadig!

Mvh. Søren

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 08-06-02 00:16

[9000] Søren wrote:

> [...]
> min næse i takt med det dalende humør - Welcome back to good ol' 60Hz.

Geninstaller Windows98.. eller prøv Win2k/XP.. :(

huskede du at uninstalle dit gamle grafikkort før du satte det nye i?
windows 95-ME havde så ufatteligt mange problemer med skift af hardware osv.

Dennis

Fra : [9000] Søren

Dato : 08-06-02 15:19

> Geninstaller Windows98.. eller prøv Win2k/XP.. :(

Havde netop lavet fresh install af 98 - har ikke xp elller 2k

> huskede du at uninstalle dit gamle grafikkort før du satte det nye i?
> windows 95-ME havde så ufatteligt mange problemer med skift af hardware
osv.

ja, installerede det gamle som standard vga adapter, prøvede derefter
freshinstall - samme problem

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 01:01

[9000] Søren skrev:

> [...]
> tid... Under Adapter står der at jeg kører 100Hz, men går jeg ind
> under displays står der faktisk kun de 60Hz.

Jeg oplevede nogenlunde det samme da jeg for en kort bemærkning
prøvede et Radeon 8500 under Win2000 og XP på min Sony-skærm.
Nogle af min kvaler kan læses her:

<http://makeashorterlink.com/?I26452401>
og her:
<http://makeashorterlink.com/?G55411401>

Muligvis kan du får styr på den med Powerstrip eller også kan du
hente Radeon Tweaker <http://www.rage3d.com/radeon/r3dtweak/> som du
måske kan få lov til at lave nogle specielle skærmindstillinger med.

Powerstrip kan hentes her: http://64.113.35.210/ps.htm

Madsen.

Fra : [9000] Søren

Dato : 08-06-02 02:19

> [...]
> hente Radeon Tweaker <http://www.rage3d.com/radeon/r3dtweak/> som du
> måske kan få lov til at lave nogle specielle skærmindstillinger med.

Hej Madsen!

So far ser det ud til at Powerstrip virker. Når jeg gik ind under Configure
i display profiles kunne jeg vælge refreshrate. Når jeg valgte 100Hz klikede
skærmen, og '100' blev rødt straks efter skærmen klikke og røg ned på 60
igen - derefter lavede jeg en custom profil under advanced timing
configuration, VUPTI 100Hz. Damn hvor er det nice at se på når jeg har gloet
på skide 60 i så lang tid! Jeg vil lige lade det køre sådan her en dags tid
og så melder tilbage om det holder.

Men indtil videre: Mange tak for hjælpen!

Mvh. Søren

PS. Kan jeg godt køre det rage3d tweak samtidig med powerstrip? Er det et
program til at clocke gfx kortet med eller hvordan..?

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 13:56

[9000] Søren skrev:

> [...]
> skærmen klikke og røg ned på 60 igen - derefter lavede jeg en
> custom profil under advanced timing configuration, VUPTI 100Hz.

Fino. Det er et smart lille program.

> Damn hvor er det nice at se på når jeg har gloet på skide 60 i så
> lang tid!

Ja, det er til at blive syg af at glo. Usundt for øjne og hjerne
og en Sony-skærm skal ikke stå og køre 60 HZ. Det er ligefrem en
fornærmelse af skærmen. :)

> Jeg vil lige lade det køre sådan her en dags tid og så melder
> tilbage om det holder.

Det må du meget gerne. :)

> Men indtil videre: Mange tak for hjælpen!

Velbekom.

> PS. Kan jeg godt køre det rage3d tweak samtidig med powerstrip? Er
> det et program til at clocke gfx kortet med eller hvordan..?

Jeg havde begge inde på samme tid og det var der ingen problemer med.
Rage3d er rigtig nok et program du kan tweake kortet med.
Jeg havde problemer med at jeg ikke kunne få Radoen-kortet til at køre
Widescreen-formater og det påstod Raged3d at det kunne hjælpe med til.
Det virkede dog ikke så godt som Powerstrip i mit tilfælde, men jeg
mener at Rage3D har et faneblad hvor du også kan definere specielle
opløsninger og bestemme hvilken refreshrate de skal køre i, og det var
derfor jeg anbefalede dig at prøve det, hvis Powerstrip ikke slog til.
Hvis du ikke har behov for at overclocke kortet, hvilket jeg ikke vil
anbefale dig at gøre, så har du sådan set ikke noget at bruge Raged3d
til, hvis Powerstrip har løst problemet.

Madsen.

Fra : [9000] Søren

Dato : 08-06-02 18:11

> Ja, det er til at blive syg af at glo. Usundt for øjne og hjerne
> og en Sony-skærm skal ikke stå og køre 60 HZ. Det er ligefrem en
> fornærmelse af skærmen. :)

Haha præcis! Jeg tror ligefrem skærmen tager skade af kun at trække 60Hz ;-D

> Det må du meget gerne. :)

Det ser jo fint fint ud. Både du og pwerstrip er hermed inkluderet i min
aftensbøn, hehe!

> [...]
> anbefale dig at gøre, så har du sådan set ikke noget at bruge Raged3d
> til, hvis Powerstrip har løst problemet.

Okey, jeg følger fortsat dine råd, der jo indtil videre kun har vist sig at
være vise ord. Men nu jeg har fat i 'expert' på området kan du så anbefale
mig et program der kan vise nogle tal på hvor meget kortet yder? Er lidt
nysgerrig nu jeg finally har invisteret dyrt i gfxkort, og kunne godt tænke
mig at måle det op mod mit gamle asus GF256 kort.

Mvh. / Takker for hjælpen
Søren

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 20:50

[9000] Søren skrev:

> Jeg tror ligefrem skærmen tager skade af kun at trække 60Hz ;-D

Tja, hvem ved. Synd er det i hvert tilfælde. :)

> Det ser jo fint fint ud. Både du og pwerstrip er hermed inkluderet
> i min aftensbøn, hehe!

Det lyder jo godt. :)

> [...]
> på hvor meget kortet yder? Er lidt nysgerrig nu jeg finally har
> invisteret dyrt i gfxkort, og kunne godt tænke mig at måle det op

Så langt nåede jeg ikke. Efter 3-4 dage sendte jeg kortet retur og
smed mit gamle Matrox G400 Max i igen. Jeg går ikke ret meget op i
ydelse. Et tal i 3D-mark, eller hvad det nu hedder, siger mig intet.
Jeg går udelukkende op i hvor godt et billede der vises på min
monitor og hvor funktionel driveren til kortet er, men jeg mener da
at Radeon-kortet er godt med på 3D-fronten, men her må andre evt.
tage over.

Madsen.

Fra : Sam

Dato : 09-06-02 20:33

Der er kun en måde til at vide hvor meget du kan presse kortet op på.Prøve
sig frem.
pt kører mit Ati Radeon 8500 283/283 uden problemer.Og der er sikkert mere i
den.
Om det det så giver noget,må man jo selv de
Men det er nok begrænset hvad man får ud af det.

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 01:13

Madsen skrev:

> http://makeashorterlink.com/?G55411401

Forresten så har Tiscali desværre lavet om på nogle ting så de
links jeg refererer til i ovenstående indlæg er ikke gyldige mere.
Jeg har dog stadig billederne liggende på serveren og adressen er
følgende i stedet:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/monitor/windows_1920x1080.gif>
<http://home.worldonline.dk/hijklm/monitor/radeon_1920x1080.gif>

Madsen.