12 dB Pabst til P4-2GHz
Fra : Anders Lassen

Dato : 07-06-02 14:25

Hejsa

Jeg har investeret i en 12 dB Pabst blæser, i håb om, at få reduceret støjen
betydeligt på min computer. Mit system består af flg.:

P4 2GHz - In a Box
2*60 GB HD
256 MB RAM
Brænder
Prof. lydkort
GF3 Ti-200

Pabst-blæseren kører, så vidt jeg ved, med 1500 RPM, hvilket er mindre end
den nuvændere blæser på min 300W PSU.

Mit spg. er så: Køler den tilstrækkeligt, eller skal jeg investere i flere
kølere?

Støjen er ved at tage livet af mig :(

Mvh
Anders

Fra : Esben

Dato : 07-06-02 15:58

"Anders Lassen" <dsl38495@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:3d00b421$0$47840$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> den nuvændere blæser på min 300W PSU.
>
> Mit spg. er så: Køler den tilstrækkeligt, eller skal jeg investere i flere

Det vil nok ikke skade med en indsugningsblæser i fronten eller et andet sted - specielt med alt det hardware der sidder i. Du
kunne evt. nøjes med at justere din nuværende blæser ned til 7-9 volt og placere den nye blæser i frontindsugningshullet på
kabinettet.

--
Esben

Fra : Villy Jensen

Dato : 07-06-02 21:03

> [...]
> kunne evt. nøjes med at justere din nuværende blæser ned til 7-9 volt og
placere den nye blæser i frontindsugningshullet på

Jeg er enig:
1) Du får sandsynligvis mest gavn af din nye ventillator, hvis du monterer
den som indsugningsblæser nederst i kabinetfronten (på 7 eller 12 V)
2) 12 dB Papst er i underkanten og kan dårligt erstatte den originale
kraftigere PSU ventillator - den kan ikke ventilere kabinettet alene.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 08-06-02 12:51

Hvis du tænker på at smide den i din PSU, så glem det!!

Jeg gjorde det samme med en Ultra Low Noise Papst fra Studiedata, og det var
en fryd
for øret at larmen forsvandt, men ligeså pludseligt ploppede der er blå
skærm frem i windows
hvorefter jeg fik slukket skidtet og smidt min gamle i igen. Siden har den
blå skærm ikke vist
sig igen, hvilket jeg tolker som, at den ikke var god nok.

Det var en 300W Aopen PSU jeg smed den i.

Du skal nok have nummeret større!

/Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Seth

Dato : 08-06-02 16:48

<riwen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:adsr28$igp$1@sunsite.dk...
> [...]
> blå skærm ikke vist
> sig igen, hvilket jeg tolker som, at den ikke var god nok.
>
> Det var en 300W Aopen PSU jeg smed den i.

Mystisk....jeg har nu monteret 4 stks. 12 db'er også Pabst fra studie i
diverse psu's.
Og jeg har endnu ikke mødt fejl. det har været på maskiner med alt fra 800
mhz til xp1800..

Sidder bla. selv ved en xp1800+ lige nu med en pabst 12 db i psu'en.

Måske du ikke har udluftning nok i systemet?

Seth

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 08-06-02 17:37

<snip snap>
> Måske du ikke har udluftning nok i systemet?
> Seth

Det er muligt, jeg har ikke tilføjet andre blæsere i systemet, da jeg ikke
mente det ville være nødvendigt.
Til det stiller jeg lige et tillægsspørgsmål : Blæseren der sidder i PSU,
søger den for udluftning i hele
kabinettet ? For så kan det da være jeg skulle smide en ekstra i.

/Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Seth

Dato : 08-06-02 19:05

<rofe@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:adtbr0$3bu$1@sunsite.dk...
> [...]
> søger den for udluftning i hele
> kabinettet ? For så kan det da være jeg skulle smide en ekstra i.

Blæseren i psu'en hjælper lidt og jo som det er nu, så sørger den for alt
udluftning.....
men det er intet i forhold til en 12 db (eller mere) som suger ind i bunden
og en der blæser ud i toppen.
Varme stiger jo til vejrs..så derfor kan jeg kun klart anbefale at du
monterer minimum to i kabinettet, da det giver bedre effekt end blot en
enkelt...

Mvh

Seth