Frontpage 2002
Fra : Christian

Dato : 06-06-02 22:49

Er der nogen der ved om man kan bruge/se ASP i frontpage 2002??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 07-06-02 08:03

"Christian" <dar_glantz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om man kan bruge/se ASP i frontpage 2002??

ja! Det kan man.

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 07-06-02 12:00

Arne Hertzsprung Wilstrup wrote in
dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> "Christian" <dar_glantz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >
> ja! Det kan man.
>
> --
> ahw

Virker det også sammen med Databaser osv..??

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 07-06-02 12:03

> Arne Hertzsprung Wilstrup wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> Virker det også sammen med Databaser osv..??

Ja!

--
ahw

Fra : Christian

Dato : 07-06-02 12:29

> Ja!
>
> --
> ahw
okay tusind tak så er jeg på vej til en Computerbutik

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 07-06-02 13:10

> okay tusind tak så er jeg på vej til en Computerbutik

Jeg må vist lige citere hvad der står i FP-hjælpemenuen om dette:
Microsoft ASP (Active Server Pages) er en serverbaseret
scriptingteknologi, du kan bruge til at oprette og køre dynamiske,
interaktive Webserverprogrammer. Med ASP kan du kombinere HTML-sider,
scriptkommandoer og COM-komponenter for at oprette interaktive Websider
eller effektfulde, Webbaserede programmer, der er nemme at udvikle og
redigere.

ASP-teknologien er indbygget direkte i Microsoft Webservere, f.eks.
Microsoft Internet Information Server 3.0 eller nyere (IIS). I følgende
eksempler vises det, hvordan ASP kan bruges sammen med IIS:

a.. En medarbejderhåndbog med oplysninger fra en database kan
opdateres og gennemses vha. ASP. De ændringer, du foretager i databasen,
er straks synlige for medarbejderne. I modsætning til trykt materiale
behøver onlineoplysninger aldrig at blive forældede.
b.. Giv hver besøgende på Webstedet en personlig visning af præcis de
oplysninger, han eller hun søger. På et intranet kan du f.eks. bruge ASP
til at registrere brugerens logonnavn. Når brugeren besøger en side med
medarbejderoplysninger, er standardvisningen brugerens egne personlige
data, således at der ikke er brug for en anden logonskærm
Arne H. Wilstrup

Fra : Christian

Dato : 07-06-02 14:02

Hmm vil det sige man skal have IIS for at det virker?? (jeg bruger XP pro)

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 07-06-02 15:06

> Hmm vil det sige man skal have IIS for at det virker?? (jeg bruger XP
pro)

For at vise ASP-sider kræver det at din
*udbyder* har en webserver, der kører enten Windows NT 4 eller MS
Windows 2000
Men du kan godt selv have en server på din computer -

Lad mig forklare dig det i detaljer (som jeg har hugget fra nogle
anvisninger og manualer rundt omkring i verden, for at belyse
problemstillingen - jeg husker desværre ikke hvor jeg har dem fra, men
kun at jeg havde dem liggende )

ASP et akronym for Active Server Pages. På dansk ville man nok oversætte
det til noget i retning af Dynamiske Server Dokumenter.
ASP er udviklet (og udvikles stadig) af Microsoft. ASP er ikke en
egentlig standard - men en Microsoft teknologi. ASP er heller ikke et
egentligt progammeringssprog - men med ASP kan man benytte såkaldt
scripting i sine dokumenter.

Hvis man skal svare nogenlunde forståeligt på hvad en ASP side er, kunne
man sige, at det er en fil med endelsen .asp, som indeholder en
kombination af HTML koder og scripts, som afvikles på webserveren.
Den bedste måde at forklare hvordan ASP fungerer på er ved at
sammenligne det med almindelig HTML.

Forestil dig at du i din browsers adresselinie taster adressen på et
HTML dokument - f.eks. http://www.minside.dk/dokument.htm - det kaldes
at requeste en HTML side. Situationen kunne lidt populært illustrueres
sådan her:

Klienten (dig) siger: Hej, Server - jeg vil gerne se på en html-fil.
Serveren svarer: Hej, Klient - værs'go' - her har du din html-fil. (og
serveren tænker: html-filer er nemme - jeg skal bare sende dem afsted)
Som du kan læse sender serveren simpelthen bare HTML filen afsted til
klienten. Men hvis du istedet taster URL'en
http://www.minside.dk/dokument.asp, og dermed reqester et ASP dokument,
kommer serveren på arbejde:

Klienten: Hej, server - nu vil jeg gerne se på en asp-fil.
Serveren: Hej, Klient - lige et øjeblik, jeg skal først lige beregne
nogle ting. Sådan, værs'go ' du får den i html-format. (serveren
tænker):

ASP-filen skal først læses igennem for opgaver til mig førend jeg sender
filen afsted.

Det vil altså sige, at serveren først læser ASP dokumentet igennem for
at se, om der er nogle opgaver, som skal beregnes. Først når serveren
har gjort hvad den skal, sendes resultatet til klienten. Det er
væsentligt at forstå at klienten kun ser resultatet af serverens
beregninger - ikke selve instrukserne.

Det betyder, at hvis du vælger "vis kilde" (view source) når du ser et
ASP dokument, kan du ikke se ASP-koderne - kun almindelige HTML koder.
Du kan altså ikke se hvordan en ASP side er lavet, men er nødt til at
lære ASP på andre måder.

Det du skal lære er at skrive opgaver til en server!

OK - det første du skal have fat på er derfor naturligvis... netop - en
server! Og bare rolig du skal ikke ud at købe en ny computer.
Du skal bare sørge for at der er noget software på din computer, som gør
den istand til at fungere som en server.

Der er naturligvis også den mulighed at du bruger et webhotel, hvor
serveren understøtter ASP. Så skal du bare være online mens du koder.
Desuden er mange udbydere rasende dyre, når folk ønsker at benytte sig
af ASP på deres webhoteller. Det er ikke ualmindeligt at finde en
udbyder, der rask væk tager mellem 5 - og 6000 kr. årlig for at give dig
adgang til ASP.

Hvis du benytter Windows 2000
Windows 2000 indeholder Internet Information Server 5 (IIS) - og kan
derfor afvikle ASP. Serveren skal blot installeres som et add-on fra
installations CD-rom'en.

Windows 95/98 og NT4 Workstation indeholder som standard ikke en server.
Men Microsoft har udviklet en Personal Web Server (PWS), som netop giver
dig mulighed for at køre mindre websteder på din computer.

Hvis du benytter Windows NT4 Server
Windows NT4 Server kan køre Internet Information Server 4 (IIS), som er
en del af Windows NT 4.0 Option Pack. Det antages at du selv er i stand
til at foretage denne installation hvis du i forvejen er vant til at
benytte en server.

Hvis du benytter Windows Millenium Edition (ME)
Windows Millenium Edition (ME) indeholder som standard ikke mulighed for
at køre Personal Web Server (PWS). Ifølge Microsoft kan man dog muligvis
installere PWS i test situationer. Vurdér selv om du vil installere PWS
på din maskine - jeg anbefaler at du bruger Windows 2000 eller Windows
XP Professional istedet.

Hvis du benytter Windows XP Professional
Windows XP Professional indeholder Internet Information Server 5.1
(IIS) - og kan derfor afvikle ASP. Serveren skal blot installeres som et
add-on fra installations CD-rom'en. Proceduren er den samme som for
Windows 2000.

Hvis du benytter Windows XP Home Edition
Ifølge Microsoft er det ikke muligt at køre Personal Web Server (PWS) i
Windows XP Home Edition. Internet Information Server (IIS) er heller
ikke medfølgende til denne udgave af Windows XP.

Hvis du benytter Linux
Det er muligt at afvikle ASP på Linux, men det anbefales, at man istedet
benytter PHP på Linux. Med PHP kan du stort set det samme som med ASP.

Hvis du benytter Macintosch
Jeg kender ikke til nogen mulighed for at afvikle ASP på en Macintosch

Jeg håber at tågerne har lettet lidt ved ovenstående beskrivelse.
Hvordan de forskellige servere installeres, må du imidlertid selv finde
frem til.
Arne H. Wilstrup

Fra : Thomas Kaare Hansen

Dato : 09-06-02 09:26

Hvis man er helt nybegynder kan man sikkert have glæde af, at læse IDG´s:
"FrontPage 2002 - lær det selv" af Helle Dejligbjerg (et lovende navn ).
Her beskrives hvordan man kan lave databasetilslutning mellem en Access-
database og Frontpage via ASP, uden at kunne kode (det er fint til en be-
gyndelse).
Med hensyn til installation af IIS server (som nok er at foretrække fremfor
PWS) så søg på IIS PPW i "sitet´s" FAQ.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-06-02 07:53

WIN XP Pro kommer med IIS. Det er blot at sætte CD'en i og installere
det fra menuen.