"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:adpr7v$6o7$1@sunsite.dk...
>
> "Per R" <per_ras@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3d0046b0$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:ado64g$9t4$1@sunsite.dk...
>
> > Min bil vejer 1225 kg og hvis jeg har forstået trailer reglerne korrekt
må
> > jeg ligge 50 kg oveni og stadig køre med det på et almindeligt kørekort
> til
> > bil. Men dette giver kun 1275 kg og den campingvogn som jeg nok kunne
låne
> > af og til vejer 1300 kg så jeg mangler 25 kg.
> >
> > Jævnfør hvad du skriver ovenfor kunne jeg så ofre 25 kg af totalvægten
og
> > få lov til at køre med 1300 kg efter bilen ?
>
> Nahh, det er ikke nødvendigt. Du kan gøre det ved at få streget i
> indregistreringsattesten, meen du skal ikke lige gøre det ved naboens
> campingvogn, den skal til syn, når den skal vejes op :)
>
> Jeg vil tro du kan gøre det ved at få streget i bilens ....
>
>
Pas på, når I diskuterer vægt og kørekort. Man kan generelt ikke få løst et
kørekortproblem ved at få lov til at tage mere på krogen.
Reglerne er jo komplicerede, men det problem man generelt løber ind i er
følgende:
"Hvis bilens egenvægt plus 50 kg er mindre end både påhængskøretøjets
tilladte totalvægt og bilens størst tilladte tilkoblede køretøj med bremser
(koblingsvægt 1) er BE nødvendigt."
Lige præcis den problematik vil gøre at ovenstående konstellation vil kræve
BE kørekort.
Forklaring:
Bilens egenvægt plus 50 kg = 1275 kg = Den er mindre en påhængskøretøjets
tilladte totalvægt som jo er 1300 kg.( Eller misforstår jeg noget, når der
står at den af og til vejer 1300 kg? Ved beregning er det tilladt totalvægt
der skal bruges og ikke hvad den af og til vejer) Derved er den første del
af kravet opfyldt.
2. krav er:
Bilens egenvægt plus 50 kg = 1275 kg = Den er mindre end de 1300 kg, som
der må hænges på krogen. Det er også opfyldt, og derved kræves der BE
kørekort.
Problemet er ofte, at man forsøger at finde logikken i disse krav, men det
findes ikke, tværtimod. Derfor vil jeg altid opfordre folk til at bruge et
beregningsskema, hvor man putter de rigtige tal ind, og så lader være med at
bruge så meget tid på hvorfor
Jeg har selv et helt aktuelt eksempel. I går fik min søn synet sin gamle
Golf og havde netop monteret et træk. Det blev godkendt til at de må hænge
925 kg på jfr. den generelle typegodkendelse. Han blev dog bedt om at skaffe
en typeplade til trækket.
Hos VW oplyste de så, at det kunne han godt få, og endda med tilladelse til
at trække op til 1200 kg. Egenvægten på bilen er 900 kg.
Fint tænkte han, så kan jeg låne de gamles (læs mig og min kones)
campingvogn med en tilladt totalvægt på 1000 kg. Egenvægten er 875 kg, så
der er jo ikke meget luft til de 925 kg.
Så ser vi lidt på tallene.
Bilens egenvægt + 50 kg er mindre end cv tilladte totalvægt, så første krav
er opfyldt.
2. krav. Bilens egenvægt plus 50 kg skal være mindre end koblingsvægt 1
(godkendt til 925 kg). Det er den ikke, så krav 2 er ikke opfyldt, og derfor
må han køre med cv på B kørekort.
Men hvis nu han fik synet bilen om igen og fik en tilladt koblingsvægt 1 på
1200 kg, så bliver krav 2 også opfyldt, så nu må han godt nok laste mere i
cv, men han må ikke køre med den, medmindre han har BE kørekort.
Logik? Måske for perlehøns, men ikke for alm. dødelige!
Når man skal beregne om B eller BE er nødvendigt, skal man bruge følgende
tal:
Bilens tilladte totalvægt
Bilens egenvægt
Bilens størst tilladte tilkoblede køretøj (koblingsvægt 1)
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt.
Hvad påhængskøretøjet tilfældigvis vejer den pgl. dag er ligegyldig i
forhold til kørekort problematikken, idet der her kun bruges totalvægt, men
der kan så være problemer ang. overvægt m.m. men det er uvedkommende for
kørekortet.
Kurt