Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtige lag
Fra : Familien Kjær

Dato : 06-06-02 10:14

Hej

Jeg vil gerne lave et billede af 2 lag. Det nederste lag skal være et
almindeligt billede (Fotografi).
På det øverste lag skal der stå en tekst henover (på skrå) billedet. Jeg vil
gerne have at man skal kunne se billedet igennem teksten. Derfor har jeg
gjort laget 50% gennemsigtigt. Så kan man se igennem bogstaverne ned på
billedet. Men når jeg gemmer billedet forsvinder "gennemsigtheden" på lag 2
og bogstaverne er ikke længere gennemsigtige.

Er der nogen som ved om man kan lave et sådant billede og hvordan??

Hilsen
Michael Kjær

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 11:28

Familien Kjær skrev:

> Er der nogen som ved om man kan lave et sådant billede og hvordan??

Der er nok større chancer for hjælp hvis du fortæller hvilket program
du har planer om at bruge til opgaven.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-06-02 11:43

> Jeg vil gerne lave et billede af 2 lag. Det nederste lag skal være et
> almindeligt billede (Fotografi).
> Er der nogen som ved om man kan lave et sådant billede og hvordan??

Hvilket program bruger du?

mvh
Kim Jensen

Fra : Familien Kjær

Dato : 06-06-02 12:28

Jeg bruger adobe photoshop

Fra : Peter | Paintbox

Dato : 06-06-02 12:43

in article pHHL8.5488$qE4.506510@juliett.dax.net, Familien Kjær at
mail@familienkjaer.dk wrote on 06/06/02 13:28:

> Jeg bruger adobe photoshop

Hvis du har en fil med lag, og du vælger "Save As" / "Gem Som", så burde
alle dine lagindstillinger komme med - også gennemsigtigheden.

Peter

Fra : Familien Kjær

Dato : 06-06-02 18:33

Hej

Jeg bruger Adobe photoshop...

Fra : Madsen

Dato : 07-06-02 01:08

Familien Kjær skrev:

> Det virker fint!!

Nå så er jeg mere rolig. Hvis ikke så var din Photoshop da vist
blevet syg. :)

Du kan også bruge File > Save for Web, (eller Filer > Gem til Web
hvis det er en dansk Photoshop), til at gemme billede med, men det
kommer an på hvad du skal bruge billedet til.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 19:38

Familien Kjær skrev:

> [...]
> se igennem bogstaverne ned på billedet. Men når jeg gemmer
> billedet forsvinder "gennemsigtheden" på lag 2 og bogstaverne er

Det burde virke hvis du virkelig gør det som beskrevet.
Følgende billede er f.eks. lavet i Photoshop 6.01 som du beskriver
det, og jeg har så gemt billedet med Filer > Gem som... > *.JPEG i
kvalitet 5.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gennemsigtig.jpg>
Som du ser så er teksten stadig gemmemsigtig.

Madsen.

Fra : Familien Kjær

Dato : 06-06-02 22:48

Tak for hjælpen.