Hvad får man, af PC, for 8000,- ?
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 05-06-02 23:28

Jeg har ca. 8000,- at bruge, på en ny PC.

Hvad får man, for de penge, i dag ? Jeg skal ikke ha' en ny skærm, sådan én
har jeg selv..........kun selve PC'en skal jeg ha' købt.

Maskinen skal primært bruges, til at spille nye spil på, så den skal ha'
noget power + et godt grafikkort.

Hvor bør man købe det henne ; Kan nogen evt. anbefale nogle gode butikker, i
Aalborg ?

Har kigget lidt, på DELL's hjemmeside ; Det ser fornuftigt ud..........ka'
de anbefales ?

På forhånd tak for hjælpen.

Thomas

Fra : Esben

Dato : 06-06-02 03:22

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> skrev i en meddelelse news:adm39m$nqr$1@sunsite.dk...
> [...]
> Aalborg ?
>
> Har kigget lidt, på DELL's hjemmeside ; Det ser fornuftigt ud..........ka'

Nu får du nok en masse råd om at det bedre kan betale sig at bygge computeren selv, men husk når du sammenligner mærkevare-pc'er med
selvbyg/bambus, at du (som regel) får følgende med i prisen på en mærkevare:

En støjsvag computer - det bliver hurtigt dyrt og besværlig selv at bygge støjsvagt
God service, ofte med onsite garanti
Et styresystem

Det dårlige du kan risikere at få med er:
Low-end grafikkort
Begrænsede opgraderings/udvidelsesmuligheder (fx ekstra diske og cd-drev)
Lille harddisk
Dårligt lydkort

Jeg kender dog ikke umiddelbart noget til Dells PC'er, men mon ikke de er gode nok?

--
Esben

Fra : Leony

Dato : 06-06-02 07:10

> Jeg har ca. 8000,- at bruge, på en ny PC.
> Maskinen skal primært bruges, til at spille nye spil på, så den skal ha'
> noget power + et godt grafikkort.

Hvis du skal have tastatur, Windows og andre småting så ville jeg overveje
at smide 4-5000 kr mere oveni.

> Har kigget lidt, på DELL's hjemmeside ; Det ser fornuftigt ud..........ka'
> de anbefales ?

Der er blandede meninger om Dell.
Personligt ville jeg ikke have nogen skrupler ved at købe en.
Du er sikker på at det hardware du får passer sammen. Ikke noget med at
bøvle og nørkle til langt ud på de små timer med forskellige problemer.
Jeg er helt enig i Esbens betragtninger om Dell vs. bambus.
Dog er en købecomp ikke nødvendigvis støjsvag.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-06-02 07:17

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev:

> Hvis du skal have tastatur, Windows og andre småting så ville jeg
> overveje at smide 4-5000 kr mere oveni.

Mener du virkelig det? Med de priser vi har nu burde det absolut ikke
være nødvendigt at bruge op mod 12-13.000,- på en maskine uden skærm
men nærmere i omegnen 5-10.000 alt efter hvilken hardware man ønsker.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas T

Dato : 06-06-02 14:22

Køb nogle fornuftige dele hos www.bjtrading.dk (måske med bindestreg). Jeg
har gjort det 5-10 gange nu for forskellige mennesker og der har aldrig
været noget bøvl. Det tager ca. 2 timer at samle en pc og man kan helt selv
bestemme hvad der skal i

OG DET ER BILLIGERE !!

Thomas Thomsen

Fra : Martin K

Dato : 06-06-02 14:30

Thomas T wrote:
> [...]
> mennesker og der har aldrig været noget bøvl. Det tager ca. 2 timer
> at samle en pc og man kan helt selv bestemme hvad der skal i

Men vigtigst af alt: *Sjovere*...

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 07-06-02 07:14

> Mener du virkelig det? Med de priser vi har nu burde det absolut ikke
> være nødvendigt at bruge op mod 12-13.000,- på en maskine uden skærm
> men nærmere i omegnen 5-10.000 alt efter hvilken hardware man ønsker.

Selvfølgelig kan du gå på kompromis, men der blev jo sagt, at det skulle
være en spillecomputer, der skulle spille de nyeste spil.
Jeg mener ikke at man får meget saft og kraft for 5000 kr, heller ikke
selvom hardwaren bliver billigere og billigere.

Grafikkort = 3000 kr
Tastatur + mus = 1000 kr
Windows OEM/UPG = 1000 kr
Harddisk = 1000 kr
Motherboard = 1500 kr
CPU = 2000 kr
Lydkort = 500 kr
Ordentlige højttalere = ? kr
Netkort, Brænder, Floppy = 1000 kr
RAM = 1000 kr
Kabinet = 1000 kr

Her er der for 13000 kr (det er cirkapriser), men det er nogenlunde, sådan
som jeg forestiller mig en god computer kunne se ud.
Det betaler sig at gøre det ordentligt fra starten. Køber du et billigt
bundkort, bliver du straffet den dag du vil have det til at yde lidt mere,
eller opgradere cpu.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-06-02 10:28

<------------------------->
> [...]
> bundkort, bliver du straffet den dag du vil have det til at yde lidt mere,
<-------------------------->

Syntes nu fint det kan lade sig gøre, noget billigere.. 7043,- + porto uden
brænder, net kort, tastetur og mus, det sidste kan vel fåes til ca. 1200,-
extra... hvis man ikke har det i forvejen...

CASECOM - KJ-6133 Midi Tower P4-ATX (Midnight Blue) 445 kr. 1
445 kr. PRC-Data
Asus - P4B266 ATX (USB 2.0) Retail 1.329 kr. 1 1.329 kr.
ITbutikken A/S
Intel - Celeron 1700MHz In-a-Box 900 kr. 1 900 kr. X-Data
DDR-SDRAM PC2100 - Elixir 256MB 349 kr. 1 349 kr.
ITbutikken A/S
Diskette Drev - Sony 98 kr. 1 98 kr. X-Data
Maxtor - DiamondMax Plus D740X 40GB Fluid 698 kr. 1 698 kr.
B. J. Trading
Leadtek - WinFast A250 TD TV-Out / DVI Retail 2.645 kr. 1
2.645 kr. vdg.dk
Asus - DVD-E616 579 kr. 1 579 kr. Inter Media Production
8 7.043 kr.

begin 666 knap_plus.gif
M1TE&.#EA"@`*`)$``````/_____ `/___R'Y! $```,`+ `````*``H```(4
6A(\@RVO\G))0)8N1B'OV"C;5=10`.P``
`
end

begin 666 knap_minus.gif
M1TE&.#EA"@`*`)$``````/_____ `/___R'Y! $```,`+ `````*``H```(2
4A(\@RVO='G0JU8N$G!OV:"$%`#L`
`
end

begin 666 knap_sletvare.gif
M1TE&.#EA' `*`,0``````/_____ `.^T`-^H`,^<`+^0`*^$`)]X`(]L`(!@
M`&!(`% \`$ P`# D`" 8`! ,`/___P``````````````````````````````
M`````````````````````````"'Y! $``!$`+ `````<``H```5C("".9&F>
M@*"N;.NVHC LHE,(@+(J8X.3JE@"0! @;KE=BF4`&%8Q!.#!0 1U*EZC814T
MG\'E8?$`6)-9IZ'H=4)3AX. `$C@L )>Z_L6',H0"P,_,3PB/FU@/R^,C6$H
%D)$A`#L`
`
end

Fra : Henning

Dato : 07-06-02 11:50

>Syntes nu fint det kan lade sig gøre, noget billigere.. 7043,- + porto uden
>brænder, net kort, tastetur og mus, det sidste kan vel fåes til ca. 1200,-
>extra... hvis man ikke har det i forvejen...

Så lister du 4 forskellige butikker op - dvs. der lynhurtigt løber
400,- oveni i porto & ekspedition samt uvisheden om at det hele kommer
samtidig.
Så det smarte er ligesom hurtigt forsvundet...

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Søren

Dato : 07-06-02 13:10

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:fs31guki7frmjqpnbdk2sumel4s8bd6g1l@4ax.com...

> [...]
> samtidig.
> Så det smarte er ligesom hurtigt forsvundet...

Det smarte er ligesom at bruge dankort, så er porto & ekspedition
max 150 kr. dyrere med 4 forskellige butikker frem for 1 butik.
Det smarte er ligesom man bruger aktie markedets terminologi,
noget med risiko spredning på 4 forskellige butikker frem for 1 butik.

M.v.h. Søren

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-06-02 20:38

<----------------------->

> [...]
> samtidig.
> Så det smarte er ligesom hurtigt forsvundet...

Nu gad jeg ikke bruge særlig lang tid på at finde alle produkterne samme
sted, har da andet at lave, men det kan som regl godt lade sig gøre mod en
lille mer pris, lige lidt info til Thomas.... hos www.shg.dk kan man få alle
delene til ca. 8000,- samlet ...
Hos www.shg.dk kan du gå ind og vælge at samle en pc, så sætter du den bare
sammen som du har lyst så samler de den for dig for kr. 450,- det er da
kanont hvis man ikke er så tryk ved det.... så er det jo også fint at
www.shg.dk er en af landet billigste at handle med, de er næsten med på top
ti med de fleste produkter på www.edbpriser.dk

Men som Søren, i tråden efter siger er det faktisk ikke så dyrt at få sent
vare, hvis man bare betaler med Dankort, efter krav koster vel omkring Kr.
85,- alene + porto

Fra : Leony

Dato : 08-06-02 07:59

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> brænder, net kort, tastetur og mus, det sidste kan vel fåes til ca. 1200,-
> extra... hvis man ikke har det i forvejen...

Som jeg sagde så kan man sagtens gå på kompromis.
Du mangler også en Windows (uden den kører compen ingen steder, går ikke ud
fra at Linux er et alternativ da det skulle være en spillecomputer), det er
1000 ekstra.
Du mangler lydkort (synes ikke så godt om onboard lydkort) og højttalere,
det bliver 1000 kr ekstra.
Det bliver så 3000 kr oven i de 7043 + porto.
Måske skal der rat + pedaler, joystick og et headset oven i (det var jo en
spillecomp).
Jeg synes hurtigt det løber op.

> [...]
> Leadtek - WinFast A250 TD TV-Out / DVI Retail 2.645 kr.
> Asus - DVD-E616 579 kr. 1 579 kr. Inter Media Production

Jeg ville i hvert fald bruge lidt ekstra på RAM og CPU (Jeg ville gå efter
en P4). Jeg ville også tjekke om kabinettet havde en ordentlig
strømforsyning. Det nytter ikke noget at købe en strømforsyning der ikke kan
trække dit system.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 08-06-02 10:45

gå på kompromis, det syntes jeg nu ikke jeg har gjort den opsætning jeg
skrev om tidligere holder... med hensyn til lydkort kan jeg fortælle dig at
det er der for valget fadt på Asus P4B266(USB 2.0) der er et onboard
6-Channel C-Media audio controller, det spiller helt kanont....

Fra : -=Madsen=-

Dato : 08-06-02 10:53

gå på kompromis, det syntes jeg nu ikke jeg har gjort den opsætning jeg
skrev om tidligere holder... med hensyn til lydkort kan jeg fortælle dig at
det er der for valget faldt på Asus P4B266(USB 2.0) der er et onboard
6-Channel C-Media audio controller, det spiller helt kanont....

Fra : Leony

Dato : 09-06-02 11:15

> [...]
> det er der for valget faldt på Asus P4B266(USB 2.0) der er et onboard
> 6-Channel C-Media audio controller, det spiller helt kanont....

Jeg tillader mig at kalde de RAM du har valgt et kompromis. Det kan være de
virker glimrende det skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener at det er et
kompromis.
Som jeg også skrev så foretrækker jeg til enhver tid et lydkort, frem for
diverse onboard ting.

Vi må vist bare blive enige om at jeg mener en ordentlig spillecomp koster
12000. Du mener det kan gøres for ca 7000 + porto.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-06-02 09:44

> [...]

> Du mangler også en Windows (uden den kører compen ingen steder,
> går ikke ud fra at Linux er et alternativ da det skulle være en

Mange har Windows fra før og modsat, hvad Microsoft mener så lever og
dør en OEM udgave af Windows ikke med computeren.

> Du mangler lydkort (synes ikke så godt om onboard lydkort) og
> højttalere, det bliver 1000 kr ekstra.

Hvorfor dog købe elendige computerhøjtalere når man kan bruge sit
stereoanlæg?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Høy

Dato : 08-06-02 10:02

In article <Xns92276D23AD2BB.miljokemi.dk@172.16.16.111>, "Morten =?Iso-
8859-1?Q?Bjergstr=F8m"?= <nospam01@miljokemi.dk> says...

> Mange har Windows fra før og modsat, hvad Microsoft mener så lever og
> dør en OEM udgave af Windows ikke med computeren.

Det vil jeg gerne se noget dokumentation for, gerne et link eller
lignende.

Mvh

Henrik

Fra : Leony

Dato : 09-06-02 11:22

> Mange har Windows fra før og modsat, hvad Microsoft mener så lever og
> dør en OEM udgave af Windows ikke med computeren.

Jeg forholder mig bare til at der blev skrevet at det eneste der ikke skulle
købes var en skærm.
Et styresystem er jo en vigtig del af en computer og en væsentlig udgift.

> Hvorfor dog købe elendige computerhøjtalere når man kan bruge sit
> stereoanlæg?

Enig, igen går jeg bare ud fra oplægget. Der blev ikke sagt at højttalere
kom fra anlægget, derfor bør de også komme med i prisen.
Man kan købe et rimeligt sæt højttalere som kan udnytte EAX osv, dette mener
jeg er vigtigt for en spillecomputer. Derfor bør man også medtage højttalere
i prisen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-06-02 10:26

Henrik Høy <henrik@hoey.dk> skrev:

> Det vil jeg gerne se noget dokumentation for, gerne et link eller
> lignende.

Jeg skal egentligt ikke dokumentere noget, det skal Microsoft derimod.

Men først og fremmest skal man kende aftalevilkårene *før* købet.

Derudover må aftalevilkår ikke være urimelige. Du kan søge på
http://www.fs.dk så kan du finde et EU direktiv om netop dette.

Derudover har der i bla. Tyskland været domstolsafgørelser omkring OEM
licenserne, der er gået imod MS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-06-02 12:49

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev:

> Vi må vist bare blive enige om at jeg mener en ordentlig
> spillecomp koster 12000. Du mener det kan gøres for ca 7000 +
> porto.

Og til syvende og sidst handler det jo om, hvilke krav man selv
stiller.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tinky Winky

Dato : 06-06-02 17:06

> [...]
> har jeg selv..........kun selve PC'en skal jeg ha' købt.
>
> Maskinen skal primært bruges, til at spille nye spil på, så den skal ha'

AMD XP1800+ giver rigtig god ydelse for pengene. Ca. ligesom en Pentium 4
2Ghz. CPUen alene koster kun ca. 1000 kr. En ny AMD CPU skulle udkomme i
næste uge, så måske skulle du vente i hvertfald dertil.

Mht. grafikkort, så tro ikke at et GF4MX er bedre end et GF3. Til spil kan
anbefales GF3Ti200 eller GF4Ti4200.

www.edbpriser.dk

SHG er en meget billig webbutik: www.shg.dk

> Har kigget lidt, på DELL's hjemmeside ; Det ser fornuftigt ud..........ka'
> de anbefales ?

Ja, DELL er ok, men dyrt.

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 06-06-02 17:15

> Hvor bør man købe det henne ; Kan nogen evt. anbefale nogle gode butikker,
> Aalborg ?

ja! Akademisk Datasalg (www.akademiskdatasalg.dk), kan ikke lige huske deres
fysiske adresse, men jeg kan varmt anbefale dem. En rigtig god service. Hvis
du vælger ex. AMD, og vil have en Silent Viking, monterer de gerne køleren
for dig, gratis (Silent Viking'en er meget _stram_ at montere på ZIF soklen,
så der er risiko for beskadigelse af CPU).

Så. I Ålborg, kan det ikke blive andre end Akademisk. Gode er de - og tilmed
billige!

//Troels

Fra : Henning

Dato : 07-06-02 07:25

>Maskinen skal primært bruges, til at spille nye spil på, så den skal ha'
>noget power + et godt grafikkort.

Så kan det jo gøre smeget meget billigere... Svaret er PlayStation!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Martin K

Dato : 07-06-02 08:55

Henning wrote:

> Så kan det jo gøre smeget meget billigere... Svaret er PlayStation!

Der er kun een grund til at købe en PS2: GT3. Det fås simpelthen ikke bedre,
men man skal have et rat m. pedeler for at få det optimale ud af det. Resten
er imho bras...

--
Martin K

Fra : SCR DataService

Dato : 07-06-02 19:46

--
Besøg Hjemmesiden på :
http://www.scr-dataservice.dk/

Gode tilbud lige nu ring evt. 22485973

Kvalitets PC Løsning: (uden styresystem)

AMD Duron 1200 Mhz CPU
256 MB PC-133 Ram
Geforce 2 m. 64 MB
20 GB Maxtor HD
52X CD-rom
2x 100w Højtaler
Mus og Tastatur, 10/100 Mbit Netkort ADSL klar

Pris uden Skærm kun 4.999,-
Pris med 17" Skærm kun 6.799,-

1800+ ATHLON PALOMINO XP CPU + 700,-
LITE-ON CD-RW 40/12/48 + 899,-

Ovenstående priser er incl. moms

Bygges lige som du vil have den

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-02 22:54

"SCR DataService" <scr_dataservice@it.dk> skrev:

> Kvalitets PC Løsning: (uden styresystem)
>
> AMD Duron 1200 Mhz CPU
> 256 MB PC-133 Ram
> Geforce 2 m. 64 MB
> 20 GB Maxtor HD
> 52X CD-rom
> 2x 100w Højtaler
> Mus og Tastatur, 10/100 Mbit Netkort ADSL klar
>
> Pris uden Skærm kun 4.999,-

Det var dyrt.

Så ville jeg meget hellere have følgende:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3262&ID=4

Processor AMD Athlon Palomino XP 1900+ (1600MHz)
Bundkort ECS K7S5A Elitegroup
Ram 256MB DDR PC2100 1.parts
Grafik AGP 64MB GeForce2 mx 400 tv
Harddisk 40 GB ATA/100
Netkort 10/100 Mbit netkort
Lydkort AC 97,3D 16bit
Speaker 120Watt
Diskdrev 1,44MB 3,5"
Cddrev 52x Sony cd
Keyboard Windows tastatur
Mus Scroll mus ps/2
Kabinet ATX Miditower, 300 Watt PSU,Low Noise
Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt
Leveringstid 1-2 Hverdage
Pris uden moms 4.076 kr.
Pris med moms 5.095 kr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : André Hansen

Dato : 07-06-02 20:21

Hvis du søger en ordenlig computer så prøv scr dataservice for der for man
virkelig noget for pengene. Jeg har købt en super god computer af SCR
Dataservice og den er god, det er virkelig kvalitets vare, og de har gode
tilbud f.eks. hvis du går ind i en almindelig foretning og køber en computer
for f.eks. 8000,- kan du få en der er dobbelt så god hos SCR Dataservice, så
prøv dem, der bliver du ihvertifald ikke snydt.

MVH André Hansen

Besøg:
www.scr-dataservice.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-06-02 22:59

"André Hansen" <ccc94678@vip.cybercity.dk> skrev:

> MVH André Hansen
>
> Besøg:
> www.SLETTET AF CENSUREN.dk

Lad være med at reklamere for dit eget "firma". Din "IP" adresse kan
aflæses direkte i headeren

Beklageligvis den samme som i indlægget fra "SCR DataService" og derfor
må dine indlæg betegnes som kommerciel reklame, som er uønsket i de
danske nyhedsgrupper.

Læs mere på http:/www.usenet.dk

FUT dk.admin.netikette

--