Brænder/dvd
Fra : Christian Poulsen

Dato : 05-06-02 17:01

Jeg har en computer bestående af :

PIII 800 MHz
30 GB HDD
512 MB SDram pc133
Geforce 2 GTS
DVD 16x
Cd-r 40x12x48

Jeg har sat harddisken som master og dvd´en som slave på primary og
brænderen som master på secondary. Kan jeg bytte om på dvd´en og brænderen
uden der ville ske nået med brænding af cd´erne. Grunden til at jeg vil
bytte om er at jeg synes at dvd´en sløver min harddisk.

mvh.

Christian Poulsen
Vestervangen 42
4300 Holbæk
c.k.p@get2net.dk

Fra : Mizar

Dato : 05-06-02 17:39

"Christian Poulsen" <c.k.p@get2net.dk> wrote in message news:KAqL8.53$Ri.1864@news.get2net.dk...

> [...]
> uden der ville ske nået med brænding af cd´erne. Grunden til at jeg vil
> bytte om er at jeg synes at dvd´en sløver min harddisk.

Din brænder vil sløve harddisken lige så meget
Årsagen er at din controller vil køre efter det langsommeste der sidder på kablet.

Du kan med fordel sætte harddisken alene på primær, sætte din DVD som
master på sekundær og brænderen som slave på sekundær.
Din brænder har garanteret noget burnproof el. lign., der gør at den ikke som
før i tiden var afhængig af at sidde som primær del af en controller.

Mvh.
Brian Olsen

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 17:56

Mizar skrev:

> Din brænder vil sløve harddisken lige så meget
> Årsagen er at din controller vil køre efter det langsommeste der
> sidder på kablet.

Det skal dæleme godt nok være et gammelt bundkort hvis ovenstående
er tilfældet. Alle nyere bundkort kører med noget der hedder
independent device timing hvilket vil sige, at du sagtens kan have
en ATA100 harddisk og f.eks. et ATA33 cd-drev på samme controller
uden at harddisken kommer til at køre ATA33 af den grund.

> Du kan med fordel sætte harddisken alene på primær, sætte din DVD
> som master på sekundær og brænderen som slave på sekundær.

Tja, hvis man for det meste brænder fra harddisk til brænder er det en
god idé fordi computeren kan arbejde med begge controllere på samme
tid, men hvis Christian for det meste brænder direkte fra dvd-drev til
brænder vil det muligvis tage længere tid at brænde en skive når dvd-
drev og brænder sidder på samme kabel, da der ikke kan kommunikeres med
mere en eet drev ad gangen på samme controller.

> Din brænder har garanteret noget burnproof el. lign., der gør at
> den ikke som før i tiden var afhængig af at sidde som primær del
> af en controller.

Ja, burnproof kan sørge for at brænderen ikke løber tør for data hvis
man kopierer fra dvd-drev til brænder på samme kabel, men derfor kan
det stadigvæk anbefales at placere dvd-drev og brænder på hver sin
controller, hvis man for det meste kopierer direkte fra dvd-drev til
brænder forstås.

Madsen.

Fra : Martin S.

Dato : 05-06-02 21:50

"Mizar" <mizar@REMOVEhotpop.com> skrev i en meddelelse
> "Christian Poulsen" <c.k.p@get2net.dk> wrote in message

> Din brænder vil sløve harddisken lige så meget
> Årsagen er at din controller vil køre efter det langsommeste der sidder på
kablet.

LOL... Det må så være en pc som kun understøtter en enhed på hver
IDE-port... he

mvh. Martin

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 05-06-02 18:24

> [...]
> uden der ville ske nået med brænding af cd´erne. Grunden til at jeg vil
> bytte om er at jeg synes at dvd´en sløver min harddisk.

Tjek om DMA er slået til for alle enhederne og glem det ævl Brian
Olsen/Mizar skrev!
Dine enheder sidder optimalt for kopiering fra harddisk til brænder og
tilsvarende fra DVD til brænder.
Læs også Madsens indlæg, som jeg er 100 % enig med.

PS: Har du overvejet om der er nogen der kan misbruge din adresse ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Christian Poulsen

Dato : 05-06-02 19:45

Tak for svaret
De for lov til at blive siddende.
Hvor ser jeg om DMA er slået til i windows xp pro uk

PS: Nej det har jeg ikke overvejet før nu, tak

mvh.

Christian Poulsen
c.k.p@get2net.dk

Fra : Lauridsen

Dato : 05-06-02 20:18

> Tak for svaret
> De for lov til at blive siddende.
> Hvor ser jeg om DMA er slået til i windows xp pro uk
Du kan se det her: Højreklik på Denne computer --> vælg egenskaber -->
hardware --> enhedshåndtering --> IDE Controller
Højreklik på den primære og sekundære og se hvad de står til. De skal stå
til DMA.

Mvh.
Lars

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 20:37

Lauridsen skrev:

> De skal stå til DMA.

I WinXP skal der helst stå 'DMA if available' ud for 'Transfer mode',
men ud for 'Current Transfer Mode' skal der også gerne stå hvad drevet
faktisk kører. Jeg har f.eks. en ATA100-disk og så skal der gerne stå
'Ultra DMA Mode 5' ud for 'Current Transfer Mode', altså det samme som
BIOS gerne skulle fortælle under opstart.
Er disken en ATA66 skal der stå 'Ultra DMA Mode 4', ATA33: 'Ultra DMA
Mode 2' og under det går vi vist over i PIO-mode.

Madsen.

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 21:16

> [...]
> Er disken en ATA66 skal der stå 'Ultra DMA Mode 4', ATA33: 'Ultra DMA
> Mode 2' og under det går vi vist over i PIO-mode.

Øhhh jeg har lige et spørgsmål hertil: Jeg har et Asus A7V med Promise
ATA100 Controler. Hertil har jeg tilsluttet mine 2 harddiske (ATA33 og en
ATA100). Hvor kan jeg se om de kører med den rigtige hastighed?

Min DVD og Brænder kan jeg se som i har givet en anvisning på ovenstående
men ikke mine HD.

Mvh
Finn

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-02 21:44

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ATA100). Hvor kan jeg se om de kører med den rigtige hastighed?
>
> Min DVD og Brænder kan jeg se som i har givet en anvisning på ovenstående

Enhedshåndtering / Egenskaber for primær IDE-kanal / Avancerede
indstillinger / Nuværende tilstand

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 22:04

> Enhedshåndtering / Egenskaber for primær IDE-kanal / Avancerede
> indstillinger / Nuværende tilstand

Jo men mit bundkort har en
Primary og en Secondary IDE samt
Primary og en Secondary ATA100
Dvs jeg kan tilslutte 8 drev (2 på hver)

Mine HD har jeg sat på ATA100 og mine CD har jeg sat på IDE. og det er kun
IDE jeg kan finde i "Enhedshåndtering".

Så vidt jeg kan forstå kører ATA100 på en indbygget Promise Controller. Og
det er den jeg ikke ved om drevene kører ATA100

Mvh
Finn

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-02 23:33

> [...]
>
> Så vidt jeg kan forstå kører ATA100 på en indbygget Promise Controller. Og
> det er den jeg ikke ved om drevene kører ATA100

Du roder rundt i noget. Et A7V bundkort har to controllere. Et sæt (af to
kanaler) på VIA chipsettet (ATA66 på A7V og ATA100 på A7V133), og et sæt
(ligeledes to kanaler) på Promisecontrolleren (der er en Raid controller på
A7V133).

IDE er det samme som ATA, to ord for samme standard. IDE er udviklet af
WesternDigital&IBM og ATA er udviklet af Seagate&Maxtor. Ved at kalde den
samme ting to forskellige ting slipper de for at betale licens til hinanden.

Det billede Madsen så flot viser i
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/controllere/ide1.gif

er VIA controlleren.

Promise controlleren finder du under SCSI (selv om det ikke er en SCSI
enhed).
Om enheder på Promisen kører DMA, og hvilken ser du på opstartsbilledet hvor
det lille møllehjul snurrer og leder efter enheder.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 23:45

> [...]
> kanaler) på VIA chipsettet (ATA66 på A7V og ATA100 på A7V133), og et sæt
> (ligeledes to kanaler) på Promisecontrolleren (der er en Raid controller

OK men det er bare sådan der står

> Promise controlleren finder du under SCSI (selv om det ikke er en SCSI
> enhed).
Jeps og der står "Promise Ultra IDE controller"

> Om enheder på Promisen kører DMA, og hvilken ser du på opstartsbilledet
hvor
> det lille møllehjul snurrer og leder efter enheder.
Ja og der bliver de også fundet men det jeg gerne vil være sikker på er om
den virkelig kører hhv ATA33 og ATA100

Kan man finde et lille program som kan teste det??

Mvh
Finn

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-02 23:57

> [...]
> den virkelig kører hhv ATA33 og ATA100
>
> Kan man finde et lille program som kan teste det??

Hmmm! Hvis det står der er det vel rigtigt. Du skal kun betragte ATA tallet
som den maksimale overføringshastighed en enhed kan klare - ikke som en
hastighedsangivelse af hvor hurtigt en harddisk kører.

Kører harddisken fx 25 MB/sek er det ligegyldigt om den sidder på en ATA33
eller 100 controller - den kører lige hurtigt, da den jo altså "kun" kan
køre "ATA25". Hvis du bruger to "ATA25" enheder samtidigt er ATA33 for
langsomt, idet enhederne da kun vil køre ca "ATA16".

Men et program der kan vise det, hmmm, måske SiSSofts Sandra

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

PS Jeg bruger selv et A7V bundkort (lidt endnu).

Fra : Finn I

Dato : 07-06-02 16:38

Tak for svar!

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 21:44

Finn I skrev:

> [...]
> Promise ATA100 Controler. Hertil har jeg tilsluttet mine 2
> harddiske (ATA33 og en ATA100). Hvor kan jeg se om de kører med

Mit bundkort (ASUS CUV4X-D) er forsynet med 2 ATA100 controllere.
På den primære controller har jeg to ATA100 harddiske monteret og BIOS
skriver derfor under opstart, at diskene kører UDMA Mode 5, som svarer
til ATA100. Går jeg ind i Enhedshåndtering i WinXP og kigger på den
primære IDE-kanal, så ser jeg følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/controllere/ide1.gif>

På den sekundære controller har jeg monteret en brænder som kører
ATA33 og et dvd-drev som kører ATA66. BIOS skriver derfor at det ene
drev kører UDMA Mode 2 og det andet UDMA mode 4 som svarer til ATA33
og ATA66. WinXP viser det sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/controllere/ide2.gif>

BIOS viser det sådan her under opstarten:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/controllere/bios.gif>

Madsen.

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 22:09

> [...]
> ATA33 og et dvd-drev som kører ATA66. BIOS skriver derfor at det ene
> drev kører UDMA Mode 2 og det andet UDMA mode 4 som svarer til ATA33

Det gør den stort set også på min (Den skriver dog "Flerords-DMA tilstand
2") Primær kontroller mens der ikke er noget på den sekundære.

Mine HD på min ATA100 kontroller kan jeg ikke finde noget sted.

Mvh
Finn

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 22:21

Finn I skrev:

> [...]
> sekundære.
>
> Mine HD på min ATA100 kontroller kan jeg ikke finde noget sted.

Nå så er jeg blank. I min verden skulle alt tilsluttet hardware gerne
optræde inde i Enhedshåndtering.

Madsen.

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 22:28

> Nå så er jeg blank
Øv

> . I min verden skulle alt tilsluttet hardware gerne
> optræde inde i Enhedshåndtering.
Det gør min Promise kontroller også men jeg syntes ikke jeg kan finde
diskene som er tilsluttet den.

Nå men tak for forsøget

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-06-02 23:50

> Nå så er jeg blank. I min verden skulle alt tilsluttet hardware gerne
> optræde inde i Enhedshåndtering.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

De står under SCSI - jeg har smidt et billede i dk.binaer (min hjemmeside er
offline grrr)
Men der står ikke noget om DMA, thi det har en "SCSI", jo ikke. Underligt
system at kalde en IDE controller for SCSI, men det gør de altså.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 22:32

Finn I skrev:

> Det gør min Promise kontroller også men jeg syntes ikke jeg kan finde
> diskene som er tilsluttet den.

Kan du ikke højreklikke på controlleren og vælge imellem forskellige
faneblade?

Madsen.

Fra : Finn I

Dato : 06-06-02 23:00

> Kan du ikke højreklikke på controlleren og vælge imellem forskellige
> faneblade?

Jo men der er kun Generelt, Driver og Ressourcer

Mvh
Finn

Fra : Madsen

Dato : 07-06-02 00:13

Michael Lund Sørensen skrev:

> Men der står ikke noget om DMA, thi det har en "SCSI", jo ikke.
> Underligt system at kalde en IDE controller for SCSI, men det gør
> de altså.

Nå, så forstår jeg bedre.

Madsen.