Inventor eller SolidWorks
Fra : Søren & Sanne

Dato : 04-06-02 21:07

Hej Solidworks og Inventor brugere

Jeg skal til at vælge 3d tegneprogram på min arbejdsplads.
Jeg tegner idag i AutoCad Lt 2000.
Jeg skal bruge et program jeg fuldt ud kan tegne videre på Unigrphic
tegninger.
Det skal være hurtigt at anvende.
Det skal være muligt for mine kollegaer at præsentere tegningerne for kunder
i en viewer.

Jeg skal også lige have en anden ting på det rene. Findes der et 3d modul
til AutoCad, eller er det Inventor ?
Hvis der gør, Er det noget værd i forhold til de andre nævnte prg.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har brug for plusser og
minuser for de 2 prg.

På forhånd tak
Søren

Fra : Peter

Dato : 05-06-02 08:12

"Søren & Sanne" <fangphil@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Solidworks og Inventor brugere

> Jeg skal bruge et program jeg fuldt ud kan tegne videre på Unigrphic
> tegninger.

Stil forhandlere af både SW og Inventor den opgave, at konvertere en eller
flere af de aktuelle tegninger, mens du/I selv ser på.

> Det skal være hurtigt at anvende.

Nogle påstår SW er bedst / hurtigst - andre siger det samme om Inventor.
Bedst er det nok at lytte til de folk der har prøvet begge dele på lige
vilkår (brugere, for guds skyld - ikke forhandlere, eller andre der har
kommerciel interesse i det ene eller andet produkt)!

> Det skal være muligt for mine kollegaer at præsentere tegningerne for
kunder
> i en viewer.

Det kan i hvert fald Inventor, i form af VoloView som du måske allerede
kender. Desuden er det simpelt at gemme views af parts, samlinger, tegninger
m.m. som bitmaps (*.bmp), som du så kan konvertere til GIF's, der fylder
"ingenting"). Kan også gemme animationer som AVI-klip.

>Findes der et 3d modul til AutoCad, eller er det Inventor ?
> Hvis der gør, Er det noget værd i forhold til de andre nævnte prg.

AutoCAD kan godt - i modsætning til LT - arbejde i 3D. Men det er tungt og
langsomt, og tåler inegn sammenligning med f.eks. Inventor og SolidWorks.
Hvis du skal lave en ret stor del af dit arbejde i 3D, er AutoCAD ikke
løsningen.

> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har brug for plusser og
> minuser for de 2 prg.

Stil de egne kriterier og behov op, og foretag en konkret sammenligning ud
fra dem. Hvis (når) du skal have de to programmer demonstreret, så sørg for
at det sker med udgangspunkt i en praktisk opgave, der er repræsentativ for
netop dit behov - og som du selv har defineret.

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Peter

Dato : 05-06-02 08:17

"Søren & Sanne" <fangphil@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Solidworks og Inventor brugere

> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har brug for plusser og
> minuser for de 2 prg.

Se tråde tidligere i denne gruppe vedrørende dette; f.eks. "ros og ris til
Solidworks"

Et andet råd er at kigge / spørge i de engelsk-sprogede nyhedsgrupper, der
er langt mere aktive. Inventor diskuteres livligt i gruppen
"autodesk.inventor.support" på "discussion.autodesk.com". Der findes en
tilsvarende for SW, ved jeg. Måske nogen her kender navnet?

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Lars Sandberg

Dato : 05-06-02 12:57

In article <1d9L8.103$aM6.3601@news.get2net.dk>, fangphil@get2net.dk
says...
> [...]
> Jeg tegner idag i AutoCad Lt 2000.
> Jeg skal bruge et program jeg fuldt ud kan tegne videre på Unigrphic

Hej, med dette krav er der kun et system der løser din opgave:

Unigraphics

Med alle andre systemer incl. Inventor som vi markedsfører, vil du
miste historik/ parametri etc. Du kan dog stadig editere videre i
parterne, via B-Rep/ solidediting i de fleste systemer vil jeg mene. I
Inventor har du denne facilitet.

Vedr. brugervenlighed bør du prøve de forskellige systemer i daglig
brug via evaluering. De fleste forhandlere vil med glæde give dig en
trial CD samt gratis minikursus. Herfra tæller din vurdering.

Held & lykke med CAD-jagten.

--
Best regards

Lars Sandberg
TechSolution
dba IMAGINiT Technologies

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 05-06-02 16:03

> Jeg skal bruge et program jeg fuldt ud kan tegne videre på Unigraphic
tegninger.

Du får det nemmest ved at fortsætte i det system (Unigraphic) som modellerne
er skabt i, et alternativ kunne være SolidEdge (også fra EDS),
Men hvis valgte er fast imellem Inventor og Solidworks, må det at
Solidworks's kerne "Parasolid" kommer fra EDS være et muligt plus. ?

> Jeg skal også lige have en anden ting på det rene. Findes der et 3d modul
til AutoCad, eller er det Inventor ?

AutoCad's 3D hedder Mechanical Desktop eller. Architectural Desktop og er
overbygninger på Autocad. Inventor er et helt nyt produkt, som i stor træk
kun har det til fælles med Autocad at de begge kommer fra Autodesk.

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 11-06-02 22:44

Hej Søren,

SolidWorks kan læse filer direkte fra Unigraphics. Som der også beskrives om
andre systemer så mister du parametri og historik i modellen. Til dette
problem har SolidWorks udviklet modulet "FeatureWorks" som kan genopbygge
parametri/historik i importeret geometri. Dermed vil du i mange tilfælde få
en særdeles brugbar model at arbejde med. Derfor er SolidWorks et system du
bør kigge nærmere på.

Jeg skal lige huske og nævne at jeg repræsenterer SolidWorks i Danmark:
http://www.sdh.dk

Med venlig hilsen
Jess G. Frandsen
Solid Design House A/S

Fra : Peter

Dato : 12-06-02 05:58

"Jess G. Frandsen" <jess.fr@ndsen.nospaaam.com> skrev i en meddelelse
> Hej Søren,

> Jeg skal lige huske og nævne at jeg repræsenterer SolidWorks i Danmark:
> http://www.sdh.dk

Hvem sagde at ("sure")? opstød ikke hjælper? Det gør en verden til
forskel, Jess....!

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Sonny

Dato : 15-06-02 13:26

Solid Edge og Pro/engineer er også værd at se på
Solid Edge er det program jeg har det hvor man hurtigst kommer frem
til resultatet. Men Pro/E skulle efter sigende komme til linux snart.