Hvordan forbedre jeg min kødsovs ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 04-06-02 15:13

Hejsa
Jeg laver tit kødsovs og det plejer da også at gå meget fint...men jeg syns
faktisk efterhånden den er begyndt at blive en smugle kedelig...jeg plejer
at komme godt med krydderier i, og den får da også smag nok, men den bliver
også noget "tung" i det. Så jeg tænkte om nogle af jer måske havde nogle
ideer til hvad jeg kunne komme i, og måske hvad jeg skulle undlade at komme
i.
her er hvad jeg plejer at gøre:

Brune kødet, og komme i:
tomat pure, og lidt ketchup
en del Timian
en del Basilikum
Paprika
Oregano
en del Chili-pulver
Hvidløg
salt & lidt peber
nogle gange hakkede løg

Det jeg gerne vil opnå, er at få en lidt mere.."spændende" kødsovs...altså,
sådan lidt italiensk-bolognesse aktigt måske.

Nogle gode råd ?...

Venlig Hilsen Morten

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-06-02 16:12

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg gerne vil opnå, er at få en lidt mere.."spændende"
kødsovs...altså,
> sådan lidt italiensk-bolognesse aktigt måske.

en kop kaffe og en halv god (evt stærk og mørk) øl er en god ting ... og så
drop ketchup ... det bliver bare sødt at det. Hæld ogsa gerne en god slag
kraftig hjemmekogt grøntsagsfond i ... og brug endelig masser af løg - men
husk at de skal svitses ... ellers får du bare kogte løg og det er ikke
særlig interessant. Revne eller snittede gulerødder er heller ingen dårlig
ide. Hvis de er revne giver de en god konstistens. Og endelig - en smule
mørk smelteschokolade ...!

god appetit
ras

Fra : Annika P

Dato : 04-06-02 16:27

> her er hvad jeg plejer at gøre:
>
> Brune kødet, og komme i:
> tomat pure, og lidt ketchup
> en del Timian
> en del Basilikum
> Paprika
> Oregano
> en del Chili-pulver
> Hvidløg
> salt & lidt peber
> nogle gange hakkede løg
>
> Det jeg gerne vil opnå, er at få en lidt mere.."spændende"
> kødsovs...altså, sådan lidt italiensk-bolognesse aktigt måske.
>
> Nogle gode råd ?...

I "vores" er der ofte champignion, majs/ærter, paprika (glas i lage),
peberfrugter.
En eller flere af disse ting kan måske give lidt nyt.?

--
Annika Pedersen
http://annika.dk

Fra : vagn torup

Dato : 04-06-02 19:18

> [...]
> også noget "tung" i det. Så jeg tænkte om nogle af jer måske havde nogle
> ideer til hvad jeg kunne komme i, og måske hvad jeg skulle undlade at

Et godt skvæt kikkoman sojasauce ISTEDET for salt ELLER Worchestersauce gør
underværker.
Husk en kødsauce skal altid koge mindst 3 timer for at blive rigtig god.
MVH Rikke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-06-02 20:15

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> writes:

> [...]
> ideer til hvad jeg kunne komme i, og måske hvad jeg skulle undlade at komme

Uh, jeg ville komme nogle færre krydderier i, for mange kan ødelægge
smagen. Min favoritkødsovs lyder således:

En anelse karry svitses sammen med en pakke bacon og 2 løg. Derefter
svitses kødet, der tilsættes en dåse tomater, en skvæt eddike og
tørret estragon. Koger så det passer med spisetiden. Smag til med
salt, peber og eddike.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Bess

Dato : 04-06-02 20:28

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det jeg gerne vil opnå, er at få en lidt mere.."spændende"
kødsovs...altså,
> sådan lidt italiensk-bolognesse aktigt måske.

Prøv at eksperimentere lidt med estragon - ikke for meget og ikke hver gang.

Ellers prøv denne Sauce bolognese fra min pastabog, i bogen står der at
denne opskrift regnes for at være den oprindelige. Om det passer skal jeg
ikke kunne sige, men den er besværet værd!

100 g bacon i små tern steges sprøde i 2 spsk olivenolie. 1 løg, 1 gulerod,
1 blegselleristængel og 1 fed hvidløg, alt hakket, svitses gyldent i
fedtstoffet. 400 g hakket kød tilsættes og svitses med under omrøring til
det har skiftet farve. 1½ dl. tør rødvin hældes ved og koges ind for jævn
varme og uden låg. 1 kop varm bouillon og 400 flåede grofthakkede tomater
tilsættes og igen koges al væde ind for jævn varme og uden låg. Tomaterne
moses ud med en grydeske. Saucen krydres med friskhakket persille, tørret
oregano, koncentreret tomatpuré, salt og peber og skal derefter simre sagte
for svag varme og under låg. Men låget må ikke dække gryden helt, for
så¨forhindrer dampen saucen i at blive tilstrækkelig tyk. Rør jævnligt i
saucen under kogningen.

mvh
Bess

Fra : Queenie

Dato : 04-06-02 21:17

og 400 flåede grofthakkede tomater ..

det er rigtig rigtig mange tomater Undskyld *GG* kunne ikke nære mig

http://www.kandu.dk/

Fra : Bess

Dato : 04-06-02 21:17

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> wrote in message
> og 400 flåede grofthakkede tomater ..
>
> det er rigtig rigtig mange tomater Undskyld *GG* kunne ikke nære mig

nej, det kan jeg da godt forstå *G*. Det er selvfølgelig 400 GRAM ! Jeg
håber ikke at der er nogen der er gået igang

Bess

Fra : Ulrik

Dato : 05-06-02 22:26

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> wrote in message
> og 400 flåede grofthakkede tomater ..
>
> det er rigtig rigtig mange tomater Undskyld *GG* kunne ikke nære mig
Haha, jeg sad også og spekulerede på om det var mad til en hel kaserne.

Mvh, Ulrik

Fra : Erna Andersen

Dato : 04-06-02 21:22

> [...]
> faktisk efterhånden den er begyndt at blive en smugle kedelig...jeg plejer
> at komme godt med krydderier i, og den får da også smag nok, men den

Det er vel ikke så simpelt, at dine krydderier er blevet for gamle? (Mere
end et år)

Hilsen Erna

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 05-06-02 00:18

> [...]
>
> Det jeg gerne vil opnå, er at få en lidt mere.."spændende"
kødsovs...altså,
> sådan lidt italiensk-bolognesse aktigt måske.

Her er en god opskrift.

1-2 løg svitses i en god olivenolie og 500 gr. hakket oksekød brunes.
Derefter putter du 1 ds. konc. tomatpure i.
så tilsættes 2 ds flåede tomater og hvidløg efter tempremant evt også en
okseterning. Det hele skal stå og simre ca. 1 time.
Samtidigt med at gryden står og simre, tager du gulerødder og selleri og
skære dem i små firkanter. Du putter grøntsagerne i kasserolle med masser
olivenolie og steger/koger dem i ca 1/2 time med låg på. Når grøntsagerne
har fået nok vendes de ned i kødsovsen. Derefter tilsætter du 1/4 piskefløde
og krydder med timian ,basilikum, salt og peber. Lad det hele koge op og
tilæt derefter 1-2 skefulde creme-fraishe. Denne ret tager tid ,men nan
bliver belønnet for sliddet.

mvh

Eskil

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-06-02 19:10

Hej morten

> Brune kødet, og komme i:
> tomat pure, og lidt ketchup
> en del Timian
> en del Basilikum
> Paprika
> Oregano
> en del Chili-pulver
> Hvidløg
> salt & lidt peber
> nogle gange hakkede løg
>
> Nogle gode råd ?...

Jeg ville nok ikke blande alle de krydderier sammen, men tilsætte nogen
grønsager i stedet, sådanne he gør jeg:

svits et stort løg ( skåret i små tern ) og det hakked kød
hæld vand ved og lad det smire.
så tilsætter jeg tomatpuré og tomat ketchup efter behag.
og lader det smire godt igennem.
så tilsætter jeg en dåse bambus, en dåse bønnespirre ( også noget af vandet
fra dåserne ( især fra bønnespirrene, det gir' en rigtig god smag )),
bacontern, og nogen cocktailpølser.
smager tilsidst til med salt og peber.
jævn sovsen.
somme tider tilsætter jeg også hvidløg, afhængig af om jeg skal noget
specielt dagen efter *G*.

velbekomme

Bolette