Erfaringer med kabelnettet.dk ?
Fra : Markus Paldan

Dato : 04-06-02 10:32

Hello :D

Jeg søger med lys og lygte efter folk der er koblet op via
www.kabelnettet.dk , dvs udbyderen...

Vores ejendom bestående af ca 16 opgange med ca 8 familier = dvs 120-130
lejligheder, har fået et tilbud stukket i hånden, hvorfra de hævder at kunne
give en ca 2mbit til _hver_ lejlighed, dvs 2 * 120 = 240mbit ik ? i teorien
lyder det jo ret vildt når man tænker på den månedlige pris (49 kr)

Men hvor langt rækker de 2mbit så?,
Er det til nærmeste knude punkt ?
Nærmeste backbone, som sikkert er en kæmpe flaske hals ?

Erfaringer søges, evt eksempler på pingtider eller hastigheder..

Mvh Markus Paldan

Fra : Søren Blom

Dato : 04-06-02 11:33

"Markus Paldan" <paldan1@worldonline.dk> skrev

> Jeg søger med lys og lygte efter folk der er koblet op via
> www.kabelnettet.dk , dvs udbyderen...

Prøv at kom i kontakt med boligforeningen "Store huse" i Hvidover, de får
levert fra kabelnettet.dk, jeg er godt nok ikke sikker på at deres forening
hedder "Store huset", men det hedder bebyggelsen i hvert fald.

Godt nok kunne jeg hverken finde information om det ene eller andet, men har
engang læst at de får leveret fra Kabelnettet.dk

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 04-06-02 13:44

Markus Paldan wrote:

> Jeg søger med lys og lygte efter folk der er koblet op via
> www.kabelnettet.dk , dvs udbyderen...

Vær opmærksom på, når du snakker med dem, at Kabelnettets nuværende
carrier, Teleglobe, lukker meget snart (30. juni vistnok) pga.
økonomiske vanskeligheder (konkurs). Der svirrer rygter om at
forskellige andre carriers vil overtage nogle af Teleglobe's faciliteter
rundt omkring i Europa, men man kan ikke regne med at servicen vil
fortsætte uden afbrydelser.

--
Hroi Sigurdsson hroi@ngdc.net
Netgroup Datacenter http://www.ngdc.net

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-02 20:05

On Tue, 04 Jun 2002 14:44:07 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@ngdc.net>
wrote:

>Vær opmærksom på, når du snakker med dem, at Kabelnettets nuværende
>carrier, Teleglobe, lukker meget snart (30. juni vistnok) pga.
>økonomiske vanskeligheder (konkurs).

Øhe har du noget kilde på det?
Hvis ikke jeg tager fejl, så er Teleglobe en af de store drenge, på
verdensplan, indenfor backbone forbindelser, så jeg har svært ved at
tro på at de er ved at gå konkurs.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-02 20:25

On Tue, 04 Jun 2002 21:04:50 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Øhe har du noget kilde på det?
> Hvis ikke jeg tager fejl, så er Teleglobe en af de store drenge, på
> verdensplan, indenfor backbone forbindelser, så jeg har svært ved at
> tro på at de er ved at gå konkurs.

De har det økonomisk skidt, og har opsagt alle kunder i Skandinavien, og
måske i hele Europa, ja.net har i al fald modtaget en opsigelse på den
transatlantiske STM-16 de har fra TeleGlobe

KPN-Qwest (som tidligere i år købte Ebone) er også i svære økonomiske
vanskeligheder, og deres netværk er ved at blive slukket.

Global Crossing er en af de andre meget store, de er betalings
standsning ...

Det er MEGET svære tider i ISP carrier branchen ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-02 20:44

On 04 Jun 2002 19:25:27 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Det er MEGET svære tider i ISP carrier branchen ...

OK, har de konkuret hinanden, og sig selv hen imod en konkurs?

Hvem i ISP Carrier branchen må man have respekt for?
For dem du nævner der, kan jeg ikke have respekt for. Sælger de deres
vare under den pris de kan producere den for[1] kan jeg ikke have
respekt for dem.

[1] Uden at der er tale om en invistering det forventes vil komme hjem
igen, indenfor en årræke, og at de har kapatil nok på kistebunden til
at kunne klare den tid der går inden invisteringen komme hjem igen.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-02 21:12

On Tue, 04 Jun 2002 21:44:00 +0200, Ivar Madsen wrote:

> OK, har de konkuret hinanden, og sig selv hen imod en konkurs?

Det var en måde at se sagen på - men det gælder så for hele brancen ...

Se tidligere tråde hvor nogen har nævnt fantasi priser på IP transit ...

> [...]
>
> For dem du nævner der, kan jeg ikke have respekt for. Sælger de deres
> vare under den pris de kan producere den for[1] kan jeg ikke have

Jeg kender ingen store IP transit carriers som har en solid økonomi,
selv verdens største UUnet/MCI Worldcom har ikke ubetydelige problemer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-02 21:19

On 04 Jun 2002 20:11:49 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Jeg kender ingen store IP transit carriers som har en solid økonomi,
>selv verdens største UUnet/MCI Worldcom har ikke ubetydelige problemer.

Har du så et bud på hvornår der kommer mere relistiske priser fra IP
transet carriers?

Der er jo i sidste ende kun mig at alle andre slutbruger til at
betale,,,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-02 21:27

On Tue, 04 Jun 2002 22:18:30 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Har du så et bud på hvornår der kommer mere relistiske priser fra IP
> transet carriers?

Når tilstrækkeligt mange konkurrenter er gået konkurs ...

> Der er jo i sidste ende kun mig at alle andre slutbruger til at
> betale,,,

Ja - derfor vil det i den sidste ende, sikkert også afspejle sig i
højere priser, og/eller dårligere kvalitet.

Specielt kan man nok i kortere perioder risikere at opleve dårlig
kvalitet, hvis en udbyders primære transit udbyder går fallit uden at
man har mulighed for at få kvalitets transit andetsteds, så bliver
kvaliteten som slut kunder oplever derefter ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-02 21:57

On 04 Jun 2002 20:27:29 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>man har mulighed for at få kvalitets transit andetsteds, så bliver
>kvaliteten som slut kunder oplever derefter ...

Hvordan ser det ud med TDC øjne, hvis jeg er ret orinteret, så har TDC
ejerandele i oversøiske kabler, og lejer fast kapasitet i andre
oversøiske kabler, slåedes at i selv føre IPtrafik over dammen til
USA, og også føre trafikken ud af landet med andre mål, men er det så
ensbetydene med at i står bedere end de andre ISP'er der køber trafik
fra eget hus og ud i verden af en lille håndful transit carier?

Jeg er godt klar over at vi nok nærmer os gransen for hvad du må
udtale dig offentligt om, og har da forståelse hvis du nøjes med at
henvise til tavshedspligten,,,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-02 11:16

On Tue, 04 Jun 2002 22:56:55 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg er godt klar over at vi nok nærmer os gransen for hvad du må
> udtale dig offentligt om, og har da forståelse hvis du nøjes med at

Ja ... det må jeg nok, men du er ikke helt galt på den ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-02 11:18

On 04 Jun 2002 19:25:27 GMT, Jesper Skriver wrote:

> [...]
> standsning ...
>
> Det er MEGET svære tider i ISP carrier branchen ...

Carrier1 lader også til at have svære problemer - deres NOC er
lukket, og man bliver henvist til et garage firma i Tyskland,
deres website er nede ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 04-06-02 20:32

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Øhe har du noget kilde på det?

<http://www.teleglobe.com/en/about_teleglobe/newsroom/news-engine.asp?to=news_releases/news_release_teleglobe_inc_initiates_reorganization_15_05_2002.asp>

Uden i øvrit at forholde mig til situationen, så plejer "Court
Protection Filing", "Workforce Reduction" og "reorganization strategy"
ikke at være gode tegn.

> Hvis ikke jeg tager fejl, så er Teleglobe en af de store drenge, på
> verdensplan, indenfor backbone forbindelser, så jeg har svært ved at
> tro på at de er ved at gå konkurs.

Hvorfor skulle sådan nogle dog ikke kunne gå konkurs?

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 04-06-02 23:26

http://www.bce.ca/en/news/releases/tg/2002/05/28/69014.html
http://www.totaltele.com/view.asp?articleID=52350&Pub=TT&categoryid=889&kw=teleglobe

> Hvis ikke jeg tager fejl, så er Teleglobe en af de store drenge, på
> verdensplan, indenfor backbone forbindelser, så jeg har svært ved at
> tro på at de er ved at gå konkurs.

Stort set samtlige af "de store drenge" inden for IP transit/telco har
_alvorlige_ vanskeligheder i øjeblikket. Der er tale om krak-agtige
tilstande :(. Der har været alt for stor investering i diverse
fiberringe i forhold til hvad der umiddelbart kunne afsættes. dot-net
bust..

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Per Mouritzen

Dato : 05-06-02 10:07

"Markus Paldan" wrote
> [...]
> Nærmeste backbone, som sikkert er en kæmpe flaske hals ?
>
> Erfaringer søges, evt eksempler på pingtider eller hastigheder..

Jeg har boet i en boligforening i københavns nordvest kvarter, hvor vi havde
kabelnettet.dk som udbyder, vi havde kun problemer med dem.
De var fra starten ca. 2 måneder forsinket med tilslutningen, der var
jævnligt nedbrud, sådan ca. 1 gang pr uge, og disse nedbrud kunne vare fra.
5 minutter til hele dage.
Vi fik leveret en 11 mb trådløs forbindelse som de aldrig fik til at køre
hurtigere end 1 mb når den virkede bedst, når man ringede til deres helpdesk
kunne de aldrig hjælpe.
Vi besluttede os at skifte fordindelsen ud med en 2 mb adsl, og siden har
alle (30) brugere været glade, vi fik en hurtigere forbindelse og ingen
nedbrud.
Så jeg kan ud fra mine erfaringer ikke anbefale dem, selvom de er billige.

Mvh

Per

Fra : Jens

Dato : 05-06-02 22:00

"Markus Paldan" <paldan1@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
teorien
> lyder det jo ret vildt når man tænker på den månedlige pris (49 kr)

240 Mbit/s i teorien ja, men nu er det jo ikke alle der konstant downloader
med fuld skrald 24 timer i døgnet, så meget, meget mindre kan sagtens gøre
det. F.eks. 2-4 Mbit/s vil kunne give 120-130 lejligheder en fornemmelse af
at have en 2 Mbit/s hver.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-02 22:29

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> F.eks. 2-4 Mbit/s vil kunne give 120-130 lejligheder en fornemmelse af
> at have en 2 Mbit/s hver.

Til eksempel har jeg en læsekammerat der er flyttet på kollegie.
60 værelser deler en 2 mbit ADSL.
Han blev meget overrasket over at der ikke var mere hul ud af huset da
han hørte det.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Jens

Dato : 05-06-02 23:22

> [...]
> 60 værelser deler en 2 mbit ADSL.
> Han blev meget overrasket over at der ikke var mere hul ud af huset da

Jeg går ud fra at det skal forstås sådan at han troede han selv havde en 2
Mbit/s forbindelse eller ?

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-02 23:29

> Jeg går ud fra at det skal forstås sådan at han troede han selv havde
en 2
> Mbit/s forbindelse eller ?

Ja, eller noget i den retning

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Birgit Boserup Lunds~

Dato : 07-06-02 02:09

Vi søger også med lys og lygte efter en udbyder, men jeg syntes ikke rigtig
der var nogle brugbare svar i denne tråd.

Markus Paldan <paldan1@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfc88ec$0$20289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...