Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dias og sort/hvid
Fra : J.Larsen

Dato : 02-06-02 14:57

Hej

Jeg kom for nylig til at undereksponere en sort/hvid-film. Forleden kom jeg
til at vende emulsionen opad, og jeg betragtede én af strimlerne med en
lyskilde bag mig og en mørk flade foran. Negativet fik pludselig en
"dias-effekt" (altså var retvendt). Det tilsyneladende underbelyste negativ
rummede masser af gråtoner og var slet ikke så mørkt endda. Det virkede dog
kun ved de "mørke" billeder.

Jeg har læst, at man kan omvendtfremkalde sort/hvid film til dias. Hvor dyrt
vil det være, hvis man ikke selv har lyst til at gøre det, og hvordan skal
man eksponere filmen?

mvh
J.Larsen

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 02-06-02 15:45

"J.Larsen" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in message

> [...]
dyrt
> vil det være, hvis man ikke selv har lyst til at gøre det, og hvordan skal

Jeg har ikke nogle personlige erfaringer at dele ud af mht. pris og
eksponering, men hvis du på forhånd ved at du vil lave lysbilleder, hvorfor
så ikke prøve Agfa Scala -som er en dedikeret S/H diasfilm. Den skulle,
ifølge dem som har brugt den, have unik smuk toneskala.

http://www.agfa.com/photo/products/film/professional/bwrevfilm/

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : J.Larsen

Dato : 02-06-02 16:20

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så ikke prøve Agfa Scala -som er en dedikeret S/H diasfilm. Den skulle,
> ifølge dem som har brugt den, have unik smuk toneskala.

Jeg har også læst mange positive beskrivelser af Agfa Scala. Mine
overvejelser om dias fra almindelige sort/hvid film skyldes, at jeg har
flere sort/hvid film liggende, jeg kunne tænke mig at "ofre" på et
dias-projekt (T-Max og Efke KB25).
Fordelen ved omvendt fremkaldelse er, at jeg kan vælge om jeg vil lave dias
eller negativer, når jeg *har* eksponeret filmen.
Tak for tippet under alle omstændigheder.

mvh
J.Larsen

Fra : Rune Baess

Dato : 02-06-02 20:47

> [...]
dias
> eller negativer, når jeg *har* eksponeret filmen.
> Tak for tippet under alle omstændigheder.

Du kan også prøve at aflevere en alm. S/H film til Black & White, og lade
dem køre den i en scalaproces.

Det har jeg selv prøvet et par gange (for sjov). - Resultatet er glimrende
ved 100-200 ASA.

Rune

Fra : J.Larsen

Dato : 02-06-02 21:49

"Rune Baess" <rune@baess.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem køre den i en scalaproces.
>
> Det har jeg selv prøvet et par gange (for sjov). - Resultatet er glimrende

Øøeehh, kan du forklare det lidt nærmere? Hvad er en scalaproces? Er Agfa
Scala en almindelig E6 diasfilm uden farver, eller kræver den da særlig
kemi? Næppe almindelig sort/hvid kemi?

mvh
J.Larsen

Fra : Rune Baess

Dato : 02-06-02 22:34

> Øøeehh, kan du forklare det lidt nærmere? Hvad er en scalaproces? Er Agfa
> Scala en almindelig E6 diasfilm uden farver, eller kræver den da særlig
> kemi? Næppe almindelig sort/hvid kemi?

Nej AGFA Scala har sin helt egen S/H kemi (proces) og er altså ikke en
E6-film uden farver som man kunne fristes til at tro.
I Danmark er det kun "Black & White" (et lab i borgergade Kbh.) som kører
Scalaprocess.

Af andre interessante S/H revesalprocesser kan nævnes DR-5, som jeg desværre
ikke kender nogle labs der laver, men hvis man kender lidt til kemi skulle
det være overkommeligt at lave selv...

Rune

Fra : Pico

Dato : 03-06-02 10:56

J.Larsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har læst, at man kan omvendtfremkalde sort/hvid film til dias.
> Hvor dyrt vil det være, hvis man ikke selv har lyst til at gøre det,

Det er ikke svært at fremkalde en S/H negativfilm som dias, det er
ganske vist 40 år siden jeg har gjort det sidst, men jeg kan huske
at det var nogenlunde samme fremgangsmåde som når vi fremkalte
diasfilm. Noget med flere bade og en mellembelysning i fremkaldertrumlen
ind imellem. Jeg kan selvfølgelig ikke huske den præcise fremgangsmåde,
men du kan garenteret finde den i gamle fotobøger.
Jeg kan huske at resultatet var fremragende på et lerred.
Pico

Fra : Kristian Amby

Dato : 03-06-02 16:56

Jeg har en anvisning på min hjemmeside:

http://www.geocities.com/kambydk/omvendefremkaldelse.html

men jeg garanterer altså ikke for resultatet.

Mvh
Kristian Amby