Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Angående optik
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 21:26

Jeg så tråden om optik og kvalitet. Kan nogen af jer hjælpe mig i valget
mellem en Nikon 80-200D ED i den gamle "trækbasun model" kontra den nye med
seperat fokus og brænvidde justeringsringe? Har nogen af jer prøvet begge to
og hvilken er, når man ser på billedet med menneskeøjne, bedst?

Jeg har hørt at optiken er den samme. men der er alligevel folk der siger at
den gamle er bedst. I behøver ikke medtage at den gamle kun kan købes i
slidte udgaver, for jeg har kig på en "ny fra kasse" af den gamle type, men
den er dyrere end den nye købt i Tyskland.
Autofokus skulle være hurtigere på den nye pga. bedre mekanik. Holder det?

På forhånd tak.
Karsten Hartmann

Fra : Morten Winther

Dato : 01-06-02 21:48

<Karsten> wrote in message
> [...]
> den er dyrere end den nye købt i Tyskland.
> Autofokus skulle være hurtigere på den nye pga. bedre mekanik. Holder det?

Hvis vi snakker AF-S så er autofokus jo klart hurtigere, idet den jo har
egen indbygget motor.

/ morten

--
/ morten

http://MegaPixel.dk - dit fotoalbum på nettet! MegaPixel.dk bliver større
for hver dag der går. Lige netop nu er der gemt 3462 billeder som fylder i
alt 1763 mb. Der er i alt vist 22636 billeder.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 21:43

Det er klart, men det er ikke AF-S modellen jeg mener

Morten Winther <mw@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adbbtu$2p2j$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 21:53

Jeg bør nok tilføje at det skal bruges på et F80, der ikke har så meget
kraft på fokusmotoren som de størrere huse har.

Karsten Hartmann

<Karsten> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf93416$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Morten Winther

Dato : 01-06-02 22:24

<Karsten> wrote in message
> Jeg bør nok tilføje at det skal bruges på et F80, der ikke har så meget
> kraft på fokusmotoren som de størrere huse har.

Ja, netop derfor er det vigtigt med AF-S. Jeg ville dog vente til den nye
model kommer. AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED.

VR skulle være rigtig godt, men måske du også kunne kigge på en 80-400 VR.
Jeg har læst om utrolig mange der er glade for den.

http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2002/afsvr70-200.htm

/ morten

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 22:43

Av, hvor er den lækker. Den kan man godt "tænde" lidt på. Den fås nok ikke
for de 8500 kroner en 80-200/2,8D ED kan fås for i Tyskland.

VR og blænde 2,8 er en god kombination.

For at teknikken ikke skal løbe af med os, hvad så med billedkvaliteten? Det
skal ses i forhold til at den gamle 80-200 mange steder roses til skyerne
for god optik.

Karsten Hartmann

Morten Winther <mw@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adbe18$2r0h$1@news.cybercity.dk...

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 01-06-02 23:02

<Karsten> wrote in message
> [...]
> seperat fokus og brænvidde justeringsringe? Har nogen af jer prøvet begge
> og hvilken er, når man ser på billedet med menneskeøjne, bedst?

Det er en udbredt antagelse at de er optisk identiske, og at den nyeste er
den hurtigste. Der var en tråd i denne NG for ca. en måned siden, hvor en
nordmand (tror jeg nok) bekræftede at dette var tilfældet. Jeg har dog ikke
prøvet begge, så jeg skal ikke udtale mig om eventuelle forskelle.
Hvad der måske er mere interessant for dig, er at den gamle trækbasun model
mig bekendt ikke har stativgevind. Det er et gevaldigt tungt objektiv at
have hængende på en F80 -Jeg ville være lidt bekymret ved at lægge sådan et
pres på bajonetten (såfremt du bruger stativ).
mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-02 23:02

Ja, den er nok for tung til en F80. Jeg har set at der engang blev lavet en
3.parts dims til at spænde om optiken til statikgevind. Sådan en kunne man
vel lave selv.

Karsten Hartmann

Niels H. S. Nielsen <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf9436e$0$9139$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lars Schou

Dato : 01-06-02 23:10

nhsn@removethis.forloren.dk writes:

> [...]
>et
>pres på bajonetten (såfremt du bruger stativ).

Jeg har genne 2 år anvendt netop dette optik på et Nikon f90. Og det
fungere bare perfekt. Ingen problemer med motor eller bajonet.

Schou

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-02 08:10

Jeg tror også det er sådan en jeg ender med