/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
Valg af editor
Fra : Ole Gyldenløve


Dato : 01-06-02 15:17

Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
synderlig succes.

--
Med venlig hilsen/Kind regards

Ole Gyldenløve
--------------------------------------------
e-mail: mailto:ole@gyldenlove.dk
web: http://www.image.dk/~ogt
--------------------------------------------
Fjern *NOSPAM*, når du svarer via e-mail
Remove *NOSPAM* when replying via e-mail
--------------------------------------------



 
 
Henrik Stidsen (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-06-02 15:19

"Ole Gyldenløve" <ole@*nospam*gyldenlove.dk> wrote in
news:3cf8d75c$0$9047$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage
> uden synderlig succes.

DreamVeawer hvis du vil have WYSIWYG, Stones Texttol eller Stones
Webwriter hvis du kan kode selv

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kristian Risager Lar~ (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Risager Lar~


Dato : 01-06-02 17:32

> DreamVeawer hvis du vil have WYSIWYG, Stones Texttol eller Stones
> Webwriter hvis du kan kode selv

WTF, vi snakker jo PHP-editor her.. DreamWeaver er garanteret ok, jeg har hørt noget
om at der skulle være PHP-support i den nyeste version.
Stones Webwriter har ikke PHP-support og colorcodingen i den editor får mig til at
blive svimmel.
Jeg foretrækker Visual Slickedit, den er dog ret dyr. <http://www.slickedit.com>
Den har indbygget PHP-manual og mens du skriver din PHP kan du taste alt+. og se
hvilke funktioner der er til rådighed. Hvis du includer en anden fil med funktioner
har du også dem på listen. Det er fantastisk!
Mange ynder at bruge UltraEdit, den var jeg også selv afhængig af på et tidspunkt.
<http://www.ultraedit.com>

Til unix findes der jo "ægte" editorer som vi og emacs, men jeg har også hørt godt om
Quanta. <http://quanta.sourceforge.net>

--
Mvh,
Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk
"I have taken more good from alcohol than alcohol has taken from me." - W. Churchill


Henrik Stidsen (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-06-02 20:02

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> wrote in
news:adat6d$dd0$1@sunsite.dk

>> DreamVeawer hvis du vil have WYSIWYG, Stones Texttol eller
>> Stones Webwriter hvis du kan kode selv
>
> WTF, vi snakker jo PHP-editor her.. DreamWeaver er garanteret
> ok, jeg har hørt noget om at der skulle være PHP-support i den
> nyeste version. Stones Webwriter har ikke PHP-support og
> colorcodingen i den editor får mig til at blive svimmel.

Frontpage som PHP editor ? - så hellere dreamveawe MX som har en
masse PHP ting indbygget (dog ikke helt vildt meget).
Stones Texttool er en glimrende PHP editor, man skal jo alligevel
skrive det hele selv ik ? (webwriteren har vel ligeså meget PHP
support som alle andre teksteditorer...)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Ole Gyldenløve (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole Gyldenløve


Dato : 01-06-02 17:49

Tak for jeres hurtige svar. Så er det jo blot at prøve sig frem.

mvh
Ole

>"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> DreamVeawer hvis du vil have WYSIWYG, Stones Texttol eller Stones
> Webwriter hvis du kan kode selv

>"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> skrev i en meddelelse
news:adat6d$dd0$1@sunsite.dk...
> Jeg foretrækker Visual Slickedit, den er dog ret dyr.
<http://www.slickedit.com>
> Mange ynder at bruge UltraEdit, den var jeg også selv afhængig af på et
tidspunkt.
> <http://www.ultraedit.com>




merlin (02-06-2002)
Kommentar
Fra : merlin


Dato : 02-06-02 00:00

> Tak for jeres hurtige svar. Så er det jo blot at prøve sig frem.

Klip det bort der ikke svares på,
og svar under det der citeres
http://www.usenet.dk/netikette/
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jacob Bunk Nielsen (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 01-06-02 23:55

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> writes:

> Til unix findes der jo "ægte" editorer som vi og emacs [ ... ]

GNU Emacs findes skam også til Windows. Den kan blandt andet findes på
<http://mirrors.sunsite.dk/gnu/windows/emacs/>. Nyeste version er
21.2. Er man mere til XEmacs findes den også til Windows.

Det skulle såmænd heller ikke undre mig om man kunne finde en version
af vim der kører under Windows.

Jeg kan i øvrigt kun anbefale Emacs, hvis man er villig til at bruge
lidt tid på at blive gode venner med den. Så kan den bruges til stort
set al form for tekstredigering. Således er dette indlæg fx skrevet i
Emacs. Mangler man en eller anden funktionalitet i Emacs, så er der
næsten helt sikkert allerede nogen ude på nettet der har lavet
den. Hvis det alligevel ikke skulle være tilfældet, så kan man
evt. kode den selv. Hvis et WYSIWYG-program som fx Frontpage er
alternativet, så er Emacs dog næppe det rette valg af editor, da man i
høj grad skal lære genvejstaster og den slags for at få optimal glæde
af den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.

merlin (02-06-2002)
Kommentar
Fra : merlin


Dato : 02-06-02 00:51

>
> Det skulle såmænd heller ikke undre mig om man kunne finde en version
> af vim der kører under Windows.

joda, gvim er portet til win32

www.gvim.org



Henrik Stidsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-02 01:29

"merlin" <merlin@merlin.sprex.dk> wrote in
news:3cf95da5$0$8946$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> www.gvim.org

Could not locate server...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jacob Bunk Nielsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-06-02 02:56

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

>> www.gvim.org
>
> Could not locate server...

Prøv <http://vim.sourceforge.net/> i stedet. Så vidt jeg kan se er der
også en version til Windows.

(Hvorfor man så skulle ønske at bruge vi er mig til stadighed en gåde :)

--
Jacob - www.bunk.cc
If your aim in life is nothing, you can't miss.

Henrik Stidsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-02 15:31

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m34rgm4f61.fsf@paven.bunk.cc

>>> www.gvim.org
>>
>> Could not locate server...
>
> Prøv <http://vim.sourceforge.net/> i stedet. Så vidt jeg kan se
> er der også en version til Windows.

Fandt den på www.vim.org lige efter jeg sendte indlæget...

> (Hvorfor man så skulle ønske at bruge vi er mig til stadighed en
> gåde :)

Vim er for sejt ;)
Iøvrigt er det godt kunne bruge vim, eller vi, da den er standard på
linux (stort set)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jonas Koch Bentzen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 02-06-02 16:18

Henrik Stidsen skrev:
>
> Iøvrigt er det godt kunne bruge vim, eller vi, da den er standard på
> linux (stort set)

Jeg er enig i, at det er godt at kunne bruge den (selv kan jeg også godt
finde ud af at bruge den), hvis man på et tidspunkt skulle stå med en
SSH-adgang til en ny server, man skal administrere. Men det betyder
ikke, at man nødvendigvis skal bruge vim til alt sit arbejde : )

Det med, at vi/vim er "standard på Linux": Nu må vi ikke skræmme
fremtidige Linux-brugere væk ved at sige, at vim er standard : ) Jo,
vim er som standard installeret (dvs., at den er til rådighed) på de
fleste Linux-systemer, men det betyder jo ikke, at det er den editor,
de fleste Linux-brugere bruger.

--
Jonas Koch Bentzen

Henrik Stidsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-02 21:32

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in
news:addcva$pj1$1@sunsite.dk

> Jeg er enig i, at det er godt at kunne bruge den (selv kan jeg
> også godt finde ud af at bruge den), hvis man på et tidspunkt
> skulle stå med en SSH-adgang til en ny server, man skal
> administrere. Men det betyder ikke, at man nødvendigvis skal
> bruge vim til alt sit arbejde : )

Slet ikke, der er jo også pico og emacs (pico er vist også ret
udbredt som "standardapplikation" på linux'er)
Personligt bruger jeg VI fordi jeg ikke har taget mig sammen til så
lidt som at finde ud af om emacs kan køre på min server uden X...
Derudover er VI en ganske udemærket editor.

> Det med, at vi/vim er "standard på Linux": Nu må vi ikke skræmme
> fremtidige Linux-brugere væk ved at sige, at vim er standard : )
> Jo, vim er som standard installeret (dvs., at den er til
> rådighed) på de fleste Linux-systemer, men det betyder jo ikke,
> at det er den editor, de fleste Linux-brugere bruger.

Det var også det jeg mente, dårlig formulering måske ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Christian Joergensen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 02-06-02 21:17

On Sun, 02 Jun 2002 16:31:23 +0200, Henrik Stidsen wrote:

> Iøvrigt er det godt kunne bruge vim, eller vi, da den er standard på
> linux (stort set)

Det eneste jeg næsten har lært at bruge den til, er at ændre min
sources.list i debian så jeg kan få mig en emacs :)

--
Christian Jørgensen | Use the Source, Luke!
http://www.razor.dk |

Jacob Bunk Nielsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-06-02 20:12

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Vim er for sejt ;)

Det er vist som man ser på det. Prøv fx at komme med den påstand ovre
i news:alt.religion.emacs

I øvrigt har Emacs et vi-mode (viper-mode), så man kan bruge
vi-tastekombinationer i Emacs, hvis man skulle synes det var sjovt.

> Iøvrigt er det godt kunne bruge vim, eller vi, da den er standard på
> linux (stort set)

Vi er enige om at vi i en eller anden inkarnation er som standard er
installeret på de fleste *nix-varianter. Jeg har da efterhånden også
lært at bruge den til det mest basale. Det er bare meget sjældent at
jeg kommer i nærheden af en boks, hvor jeg ikke har en version af
Emacs ved hånden, og så foretrækker jeg altså den.

Jeg bruger til hverdag (på mit uddannelsessted) en blanding af Linux
og Solaris, og tidligere også somme tider HP-UX, IRIX og AIX. Jeg har
haft Emacs til rådighed på dem alle.

Har man i øvrigt noget svarende til defun i Emacs (LISP) under vim, så
man kan udvide den med ny funktionalitet, hvis der er noget man
mangler?

--
Jacob - www.bunk.cc
A chicken is an egg's way of producing more eggs.

Henrik Stidsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-06-02 21:34

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m3g005ijfu.fsf@paven.bunk.cc

>> Vim er for sejt ;)
>
> Det er vist som man ser på det. Prøv fx at komme med den påstand
> ovre i news:alt.religion.emacs

Nejtak, det tør jeg ikke ;)
Men jeg syns nu det er en meget lækker lille editor når det nu skal
være, ikke alle mulige dikkedarere som man finder så mange andre
steder...

>> Iøvrigt er det godt kunne bruge vim, eller vi, da den er
>> standard på linux (stort set)
>
> Vi er enige om at vi i en eller anden inkarnation er som
> standard er installeret på de fleste *nix-varianter. Jeg har da
> efterhånden også lært at bruge den til det mest basale. Det er
> bare meget sjældent at jeg kommer i nærheden af en boks, hvor
> jeg ikke har en version af Emacs ved hånden, og så foretrækker
> jeg altså den.

Det er så dit held når du bruger emacs til dagligt - men derfor kan
man ikke være sikker på det, det kan man næsten være med VI.

> Har man i øvrigt noget svarende til defun i Emacs (LISP) under
> vim, så man kan udvide den med ny funktionalitet, hvis der er
> noget man mangler?

Det tror jeg ikke, men jeg ved det ærlig talt ikke...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Dennis Skærup Højlun~ (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 03-06-02 08:14

Jacob Bunk Nielsen skrev:
> Har man i øvrigt noget svarende til defun i Emacs (LISP) under vim, så
> man kan udvide den med ny funktionalitet, hvis der er noget man
> mangler?

Indrømmet, jeg har ikke den fjernest kendskab til LISP udover at det er
noget med en hulens masse paranteser (mener jeg nok :)

Men man kan sagtens lave sine egne funktioner ud af allerede
eksisterende, og man kan også "hente" funktionalitet fra eksterne
programmer.

F.eks. har jeg selv:
map ** {!}par 72qie<CR>}

Når jeg taster ** i command-mode på et afsnit f.eks. når jeg har
reply'er på en mail uden linjeskift, så reformateres teksten til 72
tegn, og >'erne bliver smukke igen (godt når man kommunikerer med
Outlook brugere ;)

(jeg snakker her vim)

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)

We'll burn that bridge when we come to it.

merlin (03-06-2002)
Kommentar
Fra : merlin


Dato : 03-06-02 10:38

"Dennis Skærup Højlund Andersen" <usenet@euph.dk> skrev:
> F.eks. har jeg selv:
> map ** {!}par 72qie<CR>}
>
> Når jeg taster ** i command-mode på et afsnit f.eks. når jeg har
> reply'er på en mail uden linjeskift, så reformateres teksten til 72
> tegn, og >'erne bliver smukke igen (godt når man kommunikerer med
> Outlook brugere ;)
>
> (jeg snakker her vim)
>

Hmm underligt nok virker den ikke selvom jeg har skrevet den i min .vimrc.
Jeg får bare en /bin/bash: par: command not found.



Dennis Skærup Højlun~ (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Skærup Højlun~


Dato : 03-06-02 12:57

merlin skrev:
> "Dennis Skærup Højlund Andersen" <usenet@euph.dk> skrev:
> Hmm underligt nok virker den ikke selvom jeg har skrevet den i min .vimrc.
> Jeg får bare en /bin/bash: par: command not found.

Må man anbefale:
http://www.cs.berkeley.edu/~amc/Par/

;)

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)

You have new mail, and it's leading your old mail to REVOLUTION!

Jacob Bunk Nielsen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-06-02 22:27

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> [ ... ] der er jo også pico og emacs (pico er vist også ret
> udbredt som "standardapplikation" på linux'er)

pico har vist - ligesom pine - en ikke særlig fed licens. Debian vil
fx ikke have den med af selvsamme årsag. De har dog en klon der hedder
nano med i stedet.

> Personligt bruger jeg VI fordi jeg ikke har taget mig sammen til så
> lidt som at finde ud af om emacs kan køre på min server uden X...

Emacs kan godt køre uden X, men hvis du vil have syntaks-highlighting
i en konsol, så skal du op i version 21 (jeg er dog ikke helt sikker
med hensyn til XEmacs, da jeg normalt bruger GNU Emacs).

--
Jacob - www.bunk.cc
It's not the fall that kills you, it's the landing.

Henrik Stidsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-06-02 00:09

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m37klhgyn9.fsf@paven.bunk.cc

> pico har vist - ligesom pine - en ikke særlig fed licens. Debian
> vil fx ikke have den med af selvsamme årsag. De har dog en klon
> der hedder nano med i stedet.

okay, det ved jeg ik så meget om, kan ikke lide pico fordi den
tilsyneladene laver linieombrydning permanent, dvs. den gemmer
linieombrydningen (ikke så smart...)

> Emacs kan godt køre uden X, men hvis du vil have
> syntaks-highlighting i en konsol, så skal du op i version 21
> (jeg er dog ikke helt sikker med hensyn til XEmacs, da jeg
> normalt bruger GNU Emacs).

Jeg vil da kigge på det, syns dog den Emacs 21.2 jeg har hentet i
windowsudgaven er væmmeligt kompliceret...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kristian Risager Lar~ (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Risager Lar~


Dato : 03-06-02 00:43

> okay, det ved jeg ik så meget om, kan ikke lide pico fordi den
> tilsyneladene laver linieombrydning permanent, dvs. den gemmer
> linieombrydningen (ikke så smart...)

Jeg har ladet mig fortælle at man kan undgå denne irriterende linjeombrydning.
Måske en venlig nørd ville fortælle hvordan...

--
Mvh,
Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk
"I have taken more good from alcohol than alcohol has taken from me." - W. Churchill


jacob_a@spamos.dk (03-06-2002)
Kommentar
Fra : jacob_a@spamos.dk


Dato : 03-06-02 22:00

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> writes:

> > okay, det ved jeg ik så meget om, kan ikke lide pico fordi den
> > tilsyneladene laver linieombrydning permanent, dvs. den gemmer
> > linieombrydningen (ikke så smart...)
>
> Jeg har ladet mig fortælle at man kan undgå denne irriterende
> linjeombrydning.
>
> Måske en venlig nørd ville fortælle hvordan...

Du starter nano med -w altså 'nano -w' - det burde gøre det svjv.

Med venlig hilsen
- Jacob, en venlig nørd ;)

Henrik Stidsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 04-06-02 00:41

jacob_a@spamos.dk wrote in
news:87n0uc5b9a.fsf@morpheus.trinity.dyndns.dk

>> > okay, det ved jeg ik så meget om, kan ikke lide pico fordi den
>> > tilsyneladene laver linieombrydning permanent, dvs. den gemmer
>> > linieombrydningen (ikke så smart...)
>>
>> Jeg har ladet mig fortælle at man kan undgå denne irriterende
>> linjeombrydning.
>>
>> Måske en venlig nørd ville fortælle hvordan...
>
> Du starter nano med -w altså 'nano -w' - det burde gøre det svjv.

Og det virker også med pico ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kristian Risager Lar~ (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Risager Lar~


Dato : 04-06-02 13:31

> Du starter nano med -w altså 'nano -w' - det burde gøre det svjv.

Gah, jeg læste jo lige manpagen.. Havde åbenbart overset det da jeg skulle bruge det
:/

--
Mvh,
Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk
"I have taken more good from alcohol than alcohol has taken from me." - W. Churchill


Jacob Bunk Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-06-02 00:27

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Jeg vil da kigge på det, syns dog den Emacs 21.2 jeg har hentet i
> windowsudgaven er væmmeligt kompliceret...

Hvordan er den mere kompliceret end den du har under Linux?

Der er ikke ret mange forskelle på Windows-versionen og
Unix-versionen. De væsentligste to forskelle er nok at der ikke er
nogen toolbar i Windows-versionen, og at Windows-versionen ikke kan
vise billeder inline. Der arbejdes dog på begge dele.

.... eller du har måske heller ikke brugt den under Linux?

--
Jacob - www.bunk.cc
It's the thought, if any, that counts!

Henrik Stidsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-06-02 18:09

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m31ybpgt2k.fsf@paven.bunk.cc

>> Jeg vil da kigge på det, syns dog den Emacs 21.2 jeg har hentet i
>> windowsudgaven er væmmeligt kompliceret...
>
> Hvordan er den mere kompliceret end den du har under Linux?

Jeg har slet ikke nogen linux udgave...

> ... eller du har måske heller ikke brugt den under Linux?

Er ikke kommet så langt endnu, ved heller ikke om jeg har noget behov
for det eftersom jeg kun bruger linux som server

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jacob Bunk Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-06-02 13:23

Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> writes:

>> Har man i øvrigt noget svarende til defun i Emacs (LISP) under vim, så
>> man kan udvide den med ny funktionalitet, hvis der er noget man
>> mangler?
>
> Indrømmet, jeg har ikke den fjernest kendskab til LISP udover at det er
> noget med en hulens masse paranteser (mener jeg nok :)

Du har ret, der er mange parenteser. Det er fordi en liste i LISP
altid er omsluttet af parenteser, og alting i LISP er lister. LISP
står for LISt Processing language.

Skal man fx sætte variablen foo til 2, så gøres det med en liste som:

(setq foo 2) eller (set 'foo 2).

De kan begge evalueres ved at man sætter markøren lige efter
slut-parentesen, og taster C-x C-e, som kalder eval-last-sexp,
hvorefter den så skriver 2 i minibufferen.

> Men man kan sagtens lave sine egne funktioner ud af allerede
> eksisterende, og man kan også "hente" funktionalitet fra eksterne
> programmer.

OK - men man kan altså ikke skrive sine helt egne? Det meste af en
moderne Emacs er skrevet i LISP med nogle få underliggende ting, såsom
LISP-fortolkeren og nogle basale funktioner, som er skrevet i C.

Gnus (min newsreader og mit mailprogram) er fx skrevet i Emacs
LISP.

> Når jeg taster ** i command-mode på et afsnit f.eks. når jeg har
> reply'er på en mail uden linjeskift, så reformateres teksten til 72
> tegn, og >'erne bliver smukke igen (godt når man kommunikerer med
> Outlook brugere ;)

Ja, den er rar, den har Emacs også i form af auto-fill-mode. Gnus har
endda en "OutlooK deuglify", som retter op på en masse af de fejl
Outlook Express laver når den bruges til at poste indlæg på usenet.

> (jeg snakker her vim)

.... og jeg snakker udelukkende om GNU Emacs.

Er der i øvrigt noget bedre sted end her at snakke om teksteditors end
her? Altså ud over news:comp.emacs og SSLUG's nye Emacs-liste

--
Jacob - www.bunk.cc
You look like a million dollars. All green and wrinkled.

jacob_a@spamos.dk (03-06-2002)
Kommentar
Fra : jacob_a@spamos.dk


Dato : 03-06-02 22:04

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Ja, den er rar, den har Emacs også i form af auto-fill-mode. Gnus har
> endda en "OutlooK deuglify", som retter op på en masse af de fejl
> Outlook Express laver når den bruges til at poste indlæg på usenet.

Hvad hedder den?

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Jacob Bunk Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-06-02 19:38

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

>> [ Emacs ]
>
> Er ikke kommet så langt endnu, ved heller ikke om jeg har noget behov
> for det eftersom jeg kun bruger linux som server

Bare fordi du bruger et andet OS på desktoppen, så har du vel stadig
brug for en god editor, hvis du programmerer, eller på anden vis
skriver tekst?

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Henrik Stidsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-06-02 21:56

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m3lm9wtdh8.fsf@paven.bunk.cc

>>> [ Emacs ]
>>
>> Er ikke kommet så langt endnu, ved heller ikke om jeg har noget
>> behov for det eftersom jeg kun bruger linux som server
>
> Bare fordi du bruger et andet OS på desktoppen, så har du vel
> stadig brug for en god editor, hvis du programmerer, eller på
> anden vis skriver tekst?

Jow jow, jeg har Stones Texttool, det er nok for mig foreløbig.
Jeg syns Emacs var lige overvældene nok, kan slet ikke finde rundt i
den...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jacob Bunk Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-06-02 22:04

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Jeg syns Emacs var lige overvældene nok, kan slet ikke finde rundt i
> den...

Start med C-h t, altså Hold Ctrl nede, tryk på h, slip begge taster og
tryk på t. Så kommer der en tutorial frem, som er værd at bruge et
øjeblik på, hvis man vil lære Emacs at kende.

--
Jacob - www.bunk.cc
To err is human, to moo bovine.

Henrik Stidsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 04-06-02 00:40

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m3r8jot6qf.fsf@paven.bunk.cc

>> Jeg syns Emacs var lige overvældene nok, kan slet ikke finde
>> rundt i den...
>
> Start med C-h t, altså Hold Ctrl nede, tryk på h, slip begge
> taster og tryk på t. Så kommer der en tutorial frem, som er værd
> at bruge et øjeblik på, hvis man vil lære Emacs at kende.

Nice nok, det må jeg lige prøve ;)
(bare det med de der C-x [a-z] var lidt af en gåde...)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jacob Bunk Nielsen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-06-02 23:31

jacob_a@spamos.dk writes:

>> Ja, den er rar, den har Emacs også i form af auto-fill-mode. Gnus har
>> endda en "OutlooK deuglify", som retter op på en masse af de fejl
>> Outlook Express laver når den bruges til at poste indlæg på usenet.
>
> Hvad hedder den?

OutlooK deuglify" under Article -> Washing når du står i en
*Summary*-buffer. Du kan også kalde den med W k. Den kalder funktionen
gnus-article-outlook-deuglify-article. Beskrivelsen af den lyder:

,----[ C-h k W k i en *Summary*-buffer i Gnus ]
| W k runs the command gnus-article-outlook-deuglify-article
| which is an interactive autoloaded Lisp function in `deuglify'.
| [Arg list not available until function definition is loaded.]
|
| Deuglify broken Outlook (Express) articles and redisplay.
`----

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Jacob Bunk Nielsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 04-06-02 00:54

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

>> [ Emacs tutorial ]
>
> Nice nok, det må jeg lige prøve ;)

Skulle du løbe ind i problemer, så har SSLUG lige oprettet en
Emacs-liste, som også kan læses som nyhedsgruppe på
<nntp://news.sslug.dk/sslug.emacs> (man skal dog være medlem af SSLUG
for at måtte poste der).

Ellers er der news:dk.edb.tekst, som vel nok er det mest nærliggende
sted at stille Emacs-spørgsmål.

.... og går det helt galt, så prøv news:comp.emacs, der sidder nogle af
Emacs-guruerne og kigger med.

Men man kommer altså langt ved at lære at finde rundt i hjælpesystemet
i Emacs. Det er ekstremt godt og udbygget.

--
Jacob - www.bunk.cc
Most people's favorite way to end a game is by winning.

Henrik Stidsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 04-06-02 02:23

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in
news:spamdrop+m34rgjudfm.fsf@paven.bunk.cc

>>> [ Emacs tutorial ]
>>
>> Nice nok, det må jeg lige prøve ;)
>
> Skulle du løbe ind i problemer, så har SSLUG lige oprettet en
> Emacs-liste, som også kan læses som nyhedsgruppe på
> <nntp://news.sslug.dk/sslug.emacs> (man skal dog være medlem af
> SSLUG for at måtte poste der).

Den er noteret ;)

> Ellers er der news:dk.edb.tekst, som vel nok er det mest
> nærliggende sted at stille Emacs-spørgsmål.

eller dk.edb.system.unix - der er vel også nogle der ved lidt ;)

> Men man kommer altså langt ved at lære at finde rundt i
> hjælpesystemet i Emacs. Det er ekstremt godt og udbygget.

Det ser sådan ud, bare tutorialen er ret pædagoisk ;)

Jeg har dog et problem - hva %¤#%"#%!"# er meta tasten for en ? (ikke
windows tasten vel ?)

FUT : dk.edb.tekst eller dk.edb.system.unix ? (ikke sat)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Jacob Bunk Nielsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 04-06-02 00:58

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> OutlooK deuglify [i Gnus]

Hmmm, fandt lige ud af at den vist kun er med i Oort Gnus, så du
bliver nok nødt til at opgradere den 5.9.0 du bruger nu.

.... men det er altså en fed feature. Den kan endda håndtere
bundcitering og forkert knækkede linjer og jeg ved ikke hvad.

Jeg sætter Followup-To til news:dk.edb.internet.software.mail+news, så
svar på dette indlæg havner i den gruppe.

--
Jacob - www.bunk.cc
You will always find something in the last place you look.

Jacob Bunk Nielsen (04-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 04-06-02 02:43

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

>>>> [ Emacs og hvor man kan finde hjælp ]
>> Ellers er der news:dk.edb.tekst, som vel nok er det mest
>> nærliggende sted at stille Emacs-spørgsmål [ i dk.* ].
>
> eller dk.edb.system.unix - der er vel også nogle der ved lidt ;)

Ja, men Emacs findes også til platforme, som ikke er Unix-agtige, så
det er ikke nødvendigvis det bedste valg. Du bruger den jo også under
Windows, ikke?

> Jeg har dog et problem - hva %¤#%"#%!"# er meta tasten for en ? (ikke
> windows tasten vel ?)

Du fik ikke læst den tutorial færdig?

Næsten helt i toppen (linje 4 og 5 i min tutorial) står der:

,----
| Emacs commands generally involve the CONTROL key (sometimes labeled
| CTRL or CTL) or the META key (sometimes labeled EDIT or ALT).
`----

Et par linjer længere nede står der:

,----
| M-<chr> means hold the META or EDIT or ALT key down while typing <chr>.
| If there is no META, EDIT or ALT key, instead press and release the
| ESC key and then type <chr>. We write <ESC> for the ESC key.
`----

Normalt er ALT det samme som Meta. Jeg har dog somme tider bundet den
ene Windows-tast til at være Meta i stedet (jeg ved ikke hvordan man
laver det stunt under Windows).

På de Sun-maskiner jeg somme tider bruger på universitetet er der en
rigtig Meta-tast, hvor der står "Meta" på

> FUT : dk.edb.tekst eller dk.edb.system.unix ? (ikke sat)

XFUT: dk.edb.testk.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've already told you more than I know.

Jonas Koch Bentzen (01-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 01-06-02 18:20

Ole Gyldenløve skrev:

> Hvilken editor anbefaler I?

Quanta Plus (http://quanta.sourceforge.net/ - gratis), hvis du bruger
Linux. Quanta Gold (http://thekompany.com/products/quanta/ - 40
dollars), hvis du bruger Windows.

--
Jonas Koch Bentzen

NerdyGuy (01-06-2002)
Kommentar
Fra : NerdyGuy


Dato : 01-06-02 22:42

Hejsa

Jeg har brugt Allaire Homesite siden den første version af 2'eren kom ud. Nu
hedder det godt nok Macromedia HomeSite. Den kan asp,php,perl.. og selvf.
HTML. Og man kan selv lave om på farverne.
Så mit bud vil være den. Du kan hente en beta her:
http://download.com.com/3000-2048-7718546.html?tag=lst-0-1

Mvh
NerdyGuy

"Ole Gyldenløve" <ole@*nospam*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf8d75c$0$9047$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
> synderlig succes.
>
> --
> Med venlig hilsen/Kind regards
>
> Ole Gyldenløve
> --------------------------------------------
> e-mail: mailto:ole@gyldenlove.dk
> web: http://www.image.dk/~ogt
> --------------------------------------------
> Fjern *NOSPAM*, når du svarer via e-mail
> Remove *NOSPAM* when replying via e-mail
> --------------------------------------------
>
>



merlin (01-06-2002)
Kommentar
Fra : merlin


Dato : 01-06-02 23:58

"Ole Gyldenløve" <ole@*nospam*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf8d75c$0$9047$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
> synderlig succes.
>

'vi' er min forestrukne.
Gerne med vim smag.

se på http://www.vim.org/

den er gratis



Lars Petersen (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Petersen


Dato : 02-06-02 20:34

> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
> synderlig succes.

http://vim.sf.net/

Hvis du lærer dig selv at bruge den, har du altid en editor hvis der er en
*nix
maskine et sted - Det er en glimrende editor - det kræver dog at du sætter
dig
lidt ind i den og vender dig til den.

Bruger du windows skal du kigge her:

ftp://ftp.vim.org/pub/vim/pc/

Ellers kan du bare downloade denne:

ftp://ftp.vim.org/pub/vim/pc/gvim61.exe

Der er alt hvad du kan tænke dig af syntax highlighting osv.

--
-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
http://wshlman.moons.dk/ - Say goodbye to GameSpy - A Free Half Life
Manager!
To mail me remove your-pants.



Tonni Aagesen (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 03-06-02 07:54

"Ole Gyldenløve" <ole@*nospam*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf8d75c$0$9047$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
> synderlig succes.

Jeg bruger pt. phpedit (www.phpedit.com) - den er gratis og med mange gode
features...


--
Mvh
Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>



Jesper Brunholm (03-06-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 03-06-02 11:03

Ole Gyldenløve wrote:
> Hvilken editor anbefaler I? Jeg har prøvet at bruge MS Frontpage uden
> synderlig succes.

Jeg bruger HTML-kit (http://www.chami.com), fordi den har en OK
syntaks-highlightning, og samtidig støtter mig i de html- og i
særdeleshed css-ting jeg ikke lige kan huske, og endelig fordi jeg kan
arbejde "direkte på ftp-serveren" (jeg har for nylig lært at det ikke er
det jeg gør, men når jeg trykker gem så er det opdateret ude på nettet -
og det synes jeg er fikst med noget som man kun kan teste på en server
). Endelig så er der en serie rare plugins til den, og man kan
faktisk selv lave flere med en tilsyneladende overkommelig indsats...

mvh

Jesper Brunholm


--
IT-Vest Odense: <http://www.it-vest.sdu.dk/cim/>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste