FP2000 funktionen Mouse Over/DHTML findes ~
Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 09-02-01 12:47

Hej alle
Jeg har lige et problem med min FP2000. Jeg vil gerne lave et
mouse over, således at en normal tekst bliver lavet om til en fed
tekst, når musen kører henover.
Jeg har set at det kan man lave ved hjælp af DHTML. Men jeg har
åbenbart ikke funktionen i min nykøbte FP2000. Jeg gør følgende:
1.
Markerer tekst
2.
Går ind i Formater og vælger DHTML og Active
3.
Nu ville jeg have valgt funktionen: Når musen flyttes henover.
Men jeg kan kun vælge een funktion: Når siden indlæses.

Er der nogen der ved om jeg gør noget galt?

Med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-01 14:16

Fri, 09 Feb 2001 11:47:29 GMT, skrev Thomas Berg Petersen
<thomas_y_b@hotmail.com>:

>Jeg har lige et problem med min FP2000. Jeg vil gerne lave et
>mouse over, således at en normal tekst bliver lavet om til en fed
>tekst, når musen kører henover.

Jeg ved ikke, hvordan du laver det i FP, men går du i html-mode og
indsætter følgende imellem <head> og </head>, så opnår du virkningen
på alle links.

<!--
a   {font-weight: normal}
a:hover   {font-weight: bolder}
-->

<!-- og --> er to bindestreger ( - - uden mellemrum).

Iøvrigt kan du tilføje andre effekter, f.eks. en anden farve,
skråskrift.

F.eks.:
<!--
a   {font-weight: normal; fontstyle: normal; color: blue;
   background-color: transparent}
a:hover   {font-weight: bolder; fontstyle: italic; color: red;
   background-color: yellow}
-->

Her er linkteksten normal og blå.
Når musen kører over, så bliver teksten fed, skrå samt rød med en gul
baggrundsfarve. text-decoration: none vil fjerne understregning.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-02-01 16:56

> [...]

i FrontPage 2000:

Formater - Dynamiske HTML-effekter - marker derefter den pågældende tekst -
vælg i menuboksen, der kommer op:

Aktiver: når musen flyttes henover - Anvend:; formattering - Vælg Kant: vælg
skrifttype -
markér derefter skrifttypen , klik ok og vupti - du kan se situationen ved
at vælge Eksempel i Frontpage 2000 og føre musen henover teksten.

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-01 19:12

Fri, 9 Feb 2001 16:56:20 +0100, skrev "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>:

> [...]
>markér derefter skrifttypen , klik ok og vupti - du kan se situationen ved
>at vælge Eksempel i Frontpage 2000 og føre musen henover teksten.

Det var dog frygtelig besværligt
og skal vel gøres for hvert link?
så der kommer en masse overflødig kode.

Det skader ikke at kende lidt til HTML og CSS.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-02-01 14:07

Vælg Kant: vælg
teksten.

> Det var dog frygtelig besværligt
> og skal vel gøres for hvert link?
> så der kommer en masse overflødig kode.

Enhver beskrivelse i detaljer kan forekomme besværligt - i praksis
er det yderst let, når man ved, hvordan.
Og du har ret, det skal gøres for hvert link, og hva' så? (spørger
jeg en smule kampberedt, da jeg aner hvad dit næste svar vil være -
og ganske rigtigt):

> Det skader ikke at kende lidt til HTML og CSS.

"så kommer en masse overflødig kode" - og videre: du kan ikke via
almindelig html og CSS gøre det, du ønsker. Hvis du vil lave en
mouseoverfunktion uden min beskrivelse i FrontPage, så skal du
benytte dig af javascript eller et andet scriptsprog, og det
indebærer altså en række forskellige koder.

Ulempen er helt klart: du skal først lære at benytte html eller
snarere dhtml (dynamisk html) og evt. kunne en del javascript for
at gøre alle de ting du ønsker.

Så er spørgsmålet: er det nødvendigt, når man har FrontPage 2000?
svar: nej - det kan gøres ganske enkelt ved et par museklik.

Naturligvis kan du indvende, at det ikke er nogen skade til at
kunne et scriptsprog, og mit svar vil være - det er aldrig en skade
til at lære så meget som muligt, men det behøver altså ikke betyder
at man i dette tilfælde skal lære en hel masse om scripts blot for
at få en "mouseover"-funktion. I FrontPage er det altså lettere end
at konstruere en kode med håndkraft.

Så er det lige det med den "overflødige" kode - det er ganske få
bytes, der er tale om, så det har ingen betydning. For de
håndkraftsnørder, der findes her på nettet vil de sikkert kunne
sige: jamen, det er en grim kode, den er overflødig m.v. - men nu
er det altså sådan at vi ikke alle kan være nørder eller har lyst
til det. Vi ønsker blot at lave hjemmesider, der ser indbydende og
avancerede ud, uden at skulle ty til en masse udenadslæren - det
betyder at vi er fuldkommen ligeglade med om en kode ser "smuk" ud,
om den indeholder "overflødige" tags eller ej.

Jeg kan ikke se, hvor den skaber overflødige tags ved en
mouseoverfunktion - jeg mener blot at den kreerer et script, der
gør det muligt at få en MouseOverfunktion til at fungere - hvad er
der galt i det?

Det vil sige at FrontPage 2000 skaber de nødvendige scripts uden at
man skal i gang med et større hukommelsesarbejde og skrive scripts
med håndkraft. Om der så kommer et par tags mere eller mindre med
er vel helt uden praktisk betydning.

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-02-01 16:38

Sat, 10 Feb 2001 14:06:59 +0100, skrev "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>:

>"så kommer en masse overflødig kode" - og videre: du kan ikke via
>almindelig html og CSS gøre det, du ønsker.

Spørgsmålet gik på, at man ved mouseover på et link blot ville have en
fed tekst i stedet for normal.

Det gøres nemmest, som jeg beskrev i mit første svar
Til dette behøves ikke Javascript.

Var det noget mere indviklet ville jeg heller aldrig have dynget en
masse kode op i FP-gruppen.

Det virker så ikke i Netscape 4, men i alle andre nyere browsere.
En mouseover/out funktion med det vil heller ikke virke i Netscape og
der er funktionen nedtonet i spørgerens FP, da indstillingen er sat
til Netscapekompatibel.

>Så er spørgsmålet: er det nødvendigt, når man har FrontPage 2000?
>svar: nej - det kan gøres ganske enkelt ved et par museklik.

Vil man lave andre fancy ting kan svaret være anderledes og ville jeg
så nok også lave i FP.
Nu har jeg ikke FP 2000. »kun« 98, men ville jeg f.eks. lave en
animeret tekst, som kommer flyvende ind på siden, ville jeg lave den i
FP.

Problemet med FP (og andre WYSIWGprogrammer) og deres brugere kommer
den dag de ønsker at sætte andre ting på siden, som FP ikke selv kan
klare, hvis man ikke kender blot det mindste til grundlæggende i HTML
osv.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-02-01 17:34

> Spørgsmålet gik på, at man ved mouseover på et link blot ville have en
> fed tekst i stedet for normal.
>
> Det gøres nemmest, som jeg beskrev i mit første svar
> Til dette behøves ikke Javascript.

Jeg kan desværre ikke se dit første svar, da serveren meddeler at det er
udløbet.

Hvis jeg gætter rigtigt er det at man skal sætte en eller anden kode ind -
og det er muligt at du kan gøre dette uden javascript, men vel næppe uden at
benytte dig af dhtml, og i så fald kræver det altså at man kender til
kodesproget. Gør man ikke det og først skal til at sætte sig ind i det, så
er det langt lettere at benytte min fremgangsmåde, når man alligevel
benytter sig af FrontPage 2000.

> Var det noget mere indviklet ville jeg heller aldrig have dynget en
> masse kode op i FP-gruppen.

Sikkert ikke - jeg angiver blot, at FP kan gøre det samme - uden
"håndarbejdet".

> [...]
> Nu har jeg ikke FP 2000. »kun« 98, men ville jeg f.eks. lave en
> animeret tekst, som kommer flyvende ind på siden, ville jeg lave den i

Javist!

> [...]
> den dag de ønsker at sætte andre ting på siden, som FP ikke selv kan
> klare, hvis man ikke kender blot det mindste til grundlæggende i HTML

Den tid og den sorg (glæde?) - hvis man vil lave dropdown-bokse, der viser
hen til andre sider er det også nødvendigt med et script på trods af FP2000s
fortræffeligheder, men det er ikke nødvendigt i denne mouseoverfunktion -og
det er vel det, der er aktuelt i øjeblikket?

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-02-01 01:05

Sat, 10 Feb 2001 17:33:31 +0100, skrev "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>:

>Jeg kan desværre ikke se dit første svar, da serveren meddeler at det er
>udløbet.

Det er ellers kun fra i går eftermiddags, men har muligvis noget at
gøre med, at den ene af TeleDKs newsservere chrashede omkring det
tidspunkt.

> [...]
>kodesproget. Gør man ikke det og først skal til at sætte sig ind i det, så
>er det langt lettere at benytte min fremgangsmåde, når man alligevel

Nej, hvis vi stadig går ud fra at teksten i alle links på en side skal
blive fed og ikke andet, når man kører musen over, så klares det med
CSS og hover.

Til sidst tilføjer jeg ganske vist et par muligheder mere.
Mit svar var:

Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 09-02-01 21:44

> [...]
> markér derefter skrifttypen , klik ok og vupti - du kan se situationen ved
> at vælge Eksempel i Frontpage 2000 og føre musen henover teksten.

Hej Arne
Tak for dit svar. Men jeg er godt klar over, hvorledes det i teorien skal
gøres. Mit problem er bare at jeg ikke kan klikke rullegardinet ned i Aktiver
menuboksen, hvor jeg skal vælge Når musen flyttes henover. Jeg får kun en
mulighed når rullegardinet rulles ned. Og den mulighed er: Når siden Indlæses.
Mit spørgsmål, er således hvordan får jeg de muligheder som bl.a. du har
beskrevet og som der står i funktionen hjælp: DHTML?

Med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-01 23:04

Fri, 09 Feb 2001 20:44:28 GMT, skrev Thomas Berg Petersen
<thomas_y_b@hotmail.com>:

>Mit spørgsmål, er således hvordan får jeg de muligheder som bl.a. du har
>beskrevet og som der står i funktionen hjælp: DHTML?

Jeg kan ikke huske, hvor den sidder, men du skal fjerne den markering,
som gør siden Netscapekompatibel, for funktionen virker ikke i
Netscape.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-02-01 14:10

"Thomas Berg Petersen" <thomas_y_b@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:MEYg6.33537$zw.629855@twister.sunsite.dk...

> [...]
du har
> beskrevet og som der står i funktionen hjælp: DHTML?

Mon det hænger sammen med at man ikke umiddelbart kan se det i
Netscape? Hvis du i dit frontpageprogram ikke har slået den
funktion fra, der kun gør det muligt at se funktionen i visse
browsere, men måske oven i købet har udelukket en browsertype eller
version, så er det måske derfor du ikke er i stand til at se de
øvrige valg.

--
ahw

Fra : Thomas Berg Petersen

Dato : 11-02-01 21:17

> [...]
eller
> version, så er det måske derfor du ikke er i stand til at se de

Hej ahw
Tusind tak for dit input. Jeg havde "glemt" at sætte siden op til
KUN at kunne læses i en browser som kan læse DHTML. Dvs. at
fravælger N-Navigator.
med venlig hilsen
Thomas Berg Petersen

Fra : s

Dato : 09-02-01 14:41

1.
> [...]
> Men jeg kan kun vælge een funktion: Når siden indlæses.
>
> Er der nogen der ved om jeg gør noget galt?
Højreklik på siden og vælg:
Egenskaber for siden/baggrund
Sæt "hak" i Aktiver overgangseffekter for hyperlinks
Klik på Formater overgang.
resten giver sig selv