billeder i mysql
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 31-05-02 07:48

Hejsa!

jeg vil høre om der er nogen der har et link til en vejledning i hvordan man
oploader billeder via php/mysql

Jeg er ved at lave en profilside.. hvor jeg gerne vil have at det skal være
muligt at uploade et billede, til profilerne.

Men hvordan pokker gør man det?
Jeg går ud fra at der skal laves en form hvor man så kan "søge efter sin
fil" og derefter klikke på upload.

og så skal jeg selvfølgelig have lavet en række i min mysqltabel...
hvad skal det være? vachar? eller hvad?

1000 tak
Mette

Er du klar over at det nu koster 20 øre at sende en sms fra internettet????
Send din klage:
http://nustopperde.zapto.org/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-05-02 09:18

> [...]
> fil" og derefter klikke på upload.
>
> og så skal jeg selvfølgelig have lavet en række i min mysqltabel...

Hej Mette,

Det første jeg vil sige, er at du IKKE bør gemme billederne i MySQL databasen...
læg hellere billederne udenfor webscope hvis det er fordi de skal være
"hemmelige"!

Så kunne du f.eks. i stedet lave et script ala dette her:

<?php
if(!CheckUserLogin()) { //FUnction til at tjekke om brugeren er logget ind, den
kan du selv lave :)
exit;
}
header("Content-type: image/jpeg");
readfile("/home/ditweb/".$filnavn); //Rod til filen + filnavn;
?>

et hurtigt eksempel...
Men HVIS du absolut vil uploade til en MySQL så...
Læs:
http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.php

Det du skal gøre er at smid filen i en variabel eks. og smide den ind med en
alm. insert query i MySQL DB'en...

Du kan ikke bruge varchar da den højest kan være 255 tegn!
I stedet skal du nok være en blob af en art (alt efter billedernes størrelser?)
Lidt vejledning i det aktuelle felter
BLOB alias TEXT => max 65.535 tegn
MEDIUMBLOB alias MEDIUMTEXT => max 16.777.216 tegn
LONGBLOB alias LONGTEXT => max 4.294.967.295

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-02 09:52

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fil" og derefter klikke på upload.
>
> og så skal jeg selvfølgelig have lavet en række i min mysqltabel...

Hej Mette

Når du er på et hotel, skal du jo tænke på at du har begrænset plads, jeg
VED ikke hvad din begrænsning er, men pladsen bliver jo hurtigt fyldt op
(Min lille webserver, med KUN familiesider fylder i øjeblikket 155 MB - OK
jeg er heller ikke god til at rydde op - Du har givetvis også begrænset
plads i dit "databaserum", derfor er det nok ikke en god ide at oploade
billeder i databasen, HVIS du ønsker at få billeder med så opret et linkfelt
: URLTilPic VARCHAR(150) (eller hvor lang din path max er, dog er 255 max
for VARCHAR

Men du *kan* få php til at modtage billedet til /temp - lave beregninger på
størrelsen (som du på siden gør brugeren opmærksom på at der er en grænse
f.eks 75 kb) - hvis OK, så ekspeder billedet videre til /billeder/

Jeg har desværre ikke tid lige nu til at lave et eks. men jeg er sikker på
at der over weekenden er nogle flinke folk der kan

John

Fra : Per Thomsen

Dato : 31-05-02 18:47

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> wrote in message

[snip]

[snip]

> Jeg har desværre ikke tid lige nu til at lave et eks. men jeg er sikker på
> at der over weekenden er nogle flinke folk der kan

Jamen, så vil jeg så være den flinke (eller en af dem i hvert fald).

Scriptet er lidt stort, og bliver ikke spor pænere at se på at
cutte det ved 72 karakterer, derfor kan det ses på:
<http://www.pert.dk/php/upload.phps>

Det kan sagtens laves mindre, men jeg har prøvet at være
eksemplarisk - om det lykkedes eller ej er nok op til andre
at vurdere.

Det er utestet, men man lærer jo også noget af at rette andres fejl :)

Hvis du kører en ældre version af PHP skal du måske
lige erstatte $_FILES med $HTTP_POST_FILES
og $_SERVER med ingenting.

Hvis du vil vise billedet igen, hiver du src ud fra databasen,
finder ud af hvad endelsen er, smider den rigtige header,
og laver readfile på filen. :)

Noget a la
<http://www.pert.dk/php/showPic.phps>

God weekend :)

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 01-06-02 16:33

> Scriptet er lidt stort, og bliver ikke spor pænere at se på at
> cutte det ved 72 karakterer, derfor kan det ses på:
> <http://www.pert.dk/php/upload.phps>

vil du være sød at lade linket ligge lidt endnu.. så kigger jeg lige på det
senere! *S*

MVH mette