Dual 440BX u. batteri
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 30-05-02 10:00

Hej

Jeg har lige fundet et bundkort der lå til storskrald. Det har to
slot-1 CPU-pladser, 2 ISA-slots, 4 PCI-slots, 1 AGP-slot, 4 SD-Ram
slots, 2 IDE kanaler og 3 SCSI kanaler (hvor to af dem er ens).
Chipsættet er 440BX og der er desuden nogle Winbond chips på. Nogen
der har en ide om hvilket kort det er? Jeg kan ikke finde noget
firmanavn eller lignende på det...

Det eneste problem jeg umiddelbart kan se med kortet er at holderen til
backup-batteriet er knækket. Så var det jeg ville høre om jeg kan bruge
kortet uden batteri (jeg ville selvfølgelig være nødt til at indstille
tid og BIOS ved hver genstart)?
Kan det evt. lade sig gøre at lodde en batteriholder fra en gammel
486'er på (jeg er /ikke/ fingernem ?

Mvh. Jonas
(som håber at han har fået et gratis grundlag til en svedig server

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : HowaX

Dato : 30-05-02 21:24

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Chipsættet er 440BX og der er desuden nogle Winbond chips på. Nogen
> der har en ide om hvilket kort det er? Jeg kan ikke finde noget

Jeg kan ikke lige se hvilket mærke eller kort du snakker om der.

> [...]
> tid og BIOS ved hver genstart)?
> Kan det evt. lade sig gøre at lodde en batteriholder fra en gammel
Ja det burde du godt kunne gøre .... det skulle ikke være det helt store
problem ...
men mon ikke der er en anden grund til at det bare ligger i en skrallespand
.... det behøver jo ik være
noget man kan se som er gået istykker på det ...

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 30-05-02 21:44

On Thu, 30 May 2002 22:24:13 +0200, HowaX wrote:

> Jeg kan ikke lige se hvilket mærke eller kort du snakker om der.
Jeg fandt ud af at det var et DTK PRM-0081I-E1:
http://www.dtk-assist.co.jp/mb/DTK%20PRM-0081I%20E1.htm

Burde man kunne køre uden batteri? Jeg prøvede at starte kortet med en
Celeron 300a CPU i, men der skete absolut intet.

> [...]
> ... det behøver jo ik være
> noget man kan se som er gået istykker på det ...
Næh, det har du ret i... Men jeg holder håbet lidt endnu.

Mvh. Jonas

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 30-05-02 22:56

> Burde man kunne køre uden batteri? Jeg prøvede at starte kortet med en
> Celeron 300a CPU i, men der skete absolut intet.

Her har du muligvis fundet årsagen til at det lå i skralderen =)

/Thomas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 31-05-02 10:52

On Thu, 30 May 2002 23:55:58 +0200, Thomas Worm Madsen wrote:

> Her har du muligvis fundet årsagen til at det lå i skralderen =)
Det burde altså godt kunne starte uden batteri i? Æv... :)

Mvh. Jonas

Fra : Peter Pan

Dato : 31-05-02 15:49

> Det burde altså godt kunne starte uden batteri i? Æv... :)

ja, det skal starte uden batteri.

Men det skal ikke starte med 1 processor i, hvis du ikke har en processor
terminator i det andet slot1 processorslot.

Mvh
Anders

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-02 20:27

Peter Pan wrote:

> [...]
>
> Men det skal ikke starte med 1 processor i, hvis du ikke har en processor
> terminator i det andet slot1 processorslot.

Aner du en huende skid om det ?

Ref her, tak..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Pan

Dato : 01-06-02 11:56

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Aner du en huende skid om det ?
>
> Ref her, tak..

Det skulle jeg da mene :) Og jeg står stadig ved min udtalelse...Det er
meget få undtagelser hvad det angår nemlig. Det er hvis det er et Socket 370
dual BX board (som der ikke findes ret mange af, men bl.a Abit's BP6 findes
da)

Sidder lige pt. på en Dual AMD Athlon 1,53 GHz (1800+) som lige er blevet
installeret for 3 uger siden. Den gamle, En dual Pentium3 500 MHz på et Dual
Intel440bx bundkort (Asus P2B-DS) blev i den sammenhæng pensioneret til en
gameserver som også står her ved siden af mig.

Nå ja, så skal det måske også lige med at jeg er certificeret i Compaq's
servere (dog kun de Intel baseret), og 50% af mit arbejde er at reparere
servere, hovedsageligt fra compaq, men også Fujitsu og IBM servere.

Så jo, jeg skulle mene jeg ved noget om dette. Men du har da self. lov til
at have en anden mening...

Mvh
Anders

Fra : Schafdog

Dato : 01-06-02 16:42

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:ad82e9$j21$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Men det skal ikke starte med 1 processor i, hvis du ikke har en processor
> terminator i det andet slot1 processorslot.

Det har jeg gjort med et Asus P2B-DS med en Celeron 900 MHz. Mener faktisk
også at jeg gjorde det med en PII.

Dennis

Fra : Peter Pan

Dato : 01-06-02 17:22

"Schafdog" <schaf@dog.dk> wrote in message

> Det har jeg gjort med et Asus P2B-DS med en Celeron 900 MHz. Mener faktisk
> også at jeg gjorde det med en PII.

Taget direkte fra Asus P2B-DS manualen side 21
(http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/slot1/440bx/p2b-d/p2bd(s)
-106.pdf)

"IMPORTANT: If you are installing only one processor, you must terminate the
empty slot with the ASUS C-P2T PC100 CPU termination card to maintain signal
strength"

Jeg har aldrig prøvet at køre med en processor uden dette kort, men jeg
tvivler på at det virker, og hvis det gør, vil stabiliteten ikke være den
samme. Det er ikke uden grund de levere det med bundkortet når man køber
det.

Mvh
Anders