Løbetid & Parring
Fra : Berit Nielsen

Dato : 29-05-02 13:34

Hejsa Nyhedsgruppe.
Efter længre tids søgen fandt jeg endeligt denne gruppe.
Jeg har en del spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har en dejlig Rottweiler tæve fra 96.
Nu er tiden kommet til at vi gerne vil have hvalpe på hende.
Vi har så forud fået hende HD fotograferet og har fundet en smuk hanhund.
Men nu kommer så slle spørgsmålene...
Hvor ofte kommer hunde i løbetid ?
Vi har ikke helt styr på det, da hun altid er meget renlig og vi sjældent
opdager at nu er hun i løbetid.
Hvornår er den bedste tid at parre hende på ?
Og hvor lang tid går tæven drægtig ?

Håber der er nogen som kan svarene .
På forhånd tak.

Fra : Anja R.

Dato : 29-05-02 14:28

Hej Berit
En tæve kommer i løbetid ca. hvert halve år,
og får ægløsning ca. 10 - 14 dage efter blødningerne starter.
Det kan dog variere meget fra tæve til tæve.
Dyrlægen kan tage blodprøver for at fastlægge ægløsningstidspunktet.
En tæve går drægtig i ca. 9 uger.

Håber dette gav svar på nogle af dine spørgsmål.

Venlig hilsen
Anja R.

Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-02 14:41

"Anja R." <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> writes:

> [...]
> Det kan dog variere meget fra tæve til tæve.
> Dyrlægen kan tage blodprøver for at fastlægge ægløsningstidspunktet.

Mine svigerforældres hund, har 8 måneder mellem hver løbetid og min
venindes har 3 måneder.

Bare lige for at illustrere forskellen fra hund til hund.

/Trine

http://usenet.dk

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 29-05-02 15:20

Hej Berit,

Velkommen til,

> [...]
> Nu er tiden kommet til at vi gerne vil have hvalpe på hende.
> Vi har så forud fået hende HD fotograferet og har fundet en smuk hanhund.

Det er meget forskelligt, nogle hunde kommer 2 gange om året (ifølge en
artikel i Hunden, er der sågar nogle der kommer tre gange om året, men det
hører vist til undtagelserne)
Vores ene tæve har gladeligt gået 18-20 måneder mellem løbetider, hvilket er
OK til en familie hund. Men det er selvfølgelig knap så smart hvis det er en
avlstæve.
Hendes datter går 12-14 måneder imellem løbetiderne.
Så det er altså meget individuelt fra tæve til tæve, (vores dyrlæge siger at
alt mellem 6-24 måneder er normalt)
Det er dog mit indtryk at omkring 8 måneder er det mest almindelige

> Vi har ikke helt styr på det, da hun altid er meget renlig og vi sjældent
> opdager at nu er hun i løbetid.

Ja, normalt ville jeg jo sige tillykke her, da I slipper for alt svineriet.
Mit råd er, at I forsøger at finde nogle hanhunde der bor i nærheden af jer,
snak med ejerne og hør om de har perioder hvor de reagerer anderledes, det
kan måske give en indikation om hvornår hun er på vej i løb.
Ellers er der jo dyrlægen, men hvis der skal tages blodprøver og laves
diverse laboratorieundersøgelser, bliver det hurtigt en dyr fornøjelse

> Hvornår er den bedste tid at parre hende på ?

Mener du årstid? Jeg tror ikke der er den store forskel, men jeg synes der
er
en lille tendens til at de fleste helst vil have hvalpe forår sommer. Men
det er ikke noget jeg kan bavise, og jeg har da også hørt om mange der
foretrak oktober/november, da hvalpen så (efter deres mening) havde en
passende alder, når træningen startede i marts.

Hvis du mener på hvilken dag det er bedst at parre hende, varierer det
meget, jeg har hørt om alt fra 8-19 dagen, da I ikke kægger mærke til at
jeres tæve kommer i løbetid, ved jeg heller ikke hvor meget i kan bruge det
til. Snak med hanhundens ejer, kan de evt. have tæven boende under
parringen, ellers må I tage derhen hver anden dag (det skulle vist være
nok). Og så se hvornår der sker noget. Læg især mærke til om hanhunden
ændrer adfærd, erfarende hanhunde ved ofte hvornår der er noget at hente.

> Og hvor lang tid går tæven drægtig ?

63 dage.
Vi lånte en bog der hed "min hund skal have hvalpe" vistnok af Birgitte
Schiøtt (jeg er slet ikke sikker på navnet). Men det er 4 år siden, måske
der er kommet noget nyere og bedre siden?

> Håber der er nogen som kan svarene .

Nu er jeg ikke et orakel, men jeg håber da du kan bruge mine svar.

> På forhånd tak.

Det var så lidt.

Mange hilsner
-Benedikte (som er lidt misundelig)