Nyt 3D kort, men hvad for et?
Fra : Jeppe Ladefoged [ICQ~

Dato : 29-05-02 12:58

Jeg skal have et nyt 3D kort, det GeForce 2MX (ASUS V7100/T) jeg har er ved
at være for langsomt.

Min computer er:
ASUS A7V
AMD Duron 700mhz
256mb SDRAM
Hitachi 19"

Jeg har tænkt lidt på et Radeon eller et GeForce 4 (4400 eller 4600).
Så vidt jeg kan se er Radeon kortet udmærket, men det skulle have
kompatibilitets problemmer med mange spil og driverne skulle i være specielt
stabile.

Jeg kræver egentlig ikke at spille kører i vildt høj opløsning, 800x600x32
er fint ...men selvfølgelig med max detaljer.

Jeg skal bruge:
TV-out
Gerne mulighed for 2 skærme (2 x VGA).

/*
Jeppe Ladefoged
j.ladefoged@lundbergvest.dk
www.underflow.dk
*/

Fra : Esben

Dato : 29-05-02 13:20

"Jeppe Ladefoged [ICQ: 48978334]" <j.ladefoged@lundbergvest.dk> skrev i en
meddelelse news:3cf4c1ce$0$97277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>

> Jeg kræver egentlig ikke at spille kører i vildt høj opløsning, 800x600x32
> er fint ...men selvfølgelig med max detaljer.

Det lyder umiddelbart som overkill til den cpu - har du planer om at sætte
en hurtigere cpu i? GF3 ti200 eller det nye GF4 ti4200 giver nok meget mere
smæk for slanten i det system du nævner.

--
Esben

Fra : Onkel

Dato : 29-05-02 13:25

"Jeppe Ladefoged [ICQ: 48978334]" <j.ladefoged@lundbergvest.dk> wrote in
message news:3cf4c1ce$0$97277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg kræver egentlig ikke at spille kører i vildt høj opløsning, 800x600x32
> er fint ...men selvfølgelig med max detaljer.

Et GF4 Ti4400 og GF4 Ti4600 er overkill for den computer, enten vil jeg
opgradere CPUen, undersøg hvor stor CPU du kan sætte i dit MB og opgrader
den.

Køb et Radeon 8500LE 64MB eller bedre 128 MB alternativt kan du købe et GF3
Ti200 og du skulle have en maskine der kan klare sig indtil QuakeIII og UT3
udkommer.

Hvad med et Radeon 8500LE til 1699,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364587967

eller et GF3 Ti200 til 1185,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364848007

og en Duron 1.3 GHz inc. køler til 778,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577978

ialt 2477,- (radeon) eller 1963,- (GF3 Ti200) og det er billigere end et GF4
Ti4400 og er bedre end blot opdatere dit grafikkort.

Personlig vil jeg vælge løsningen med et GF3 Ti200 men så skal du downloade
TV Tool for at få fuld udbytte af TV-Out, men så ryger muligheden for to
skærme. Hvis der findes en adapter til DVI porten kan du købe et Palit med
DVI og køre skærm nummer to fra den, eller også investere i en fladskærm.

Før du går igang med at opgradere til de store grafikort skal du have din
CPU til at følge med og jeg tror at de ovennævnte løsninger vil yde bedre
end at opgradere din nuværende PC med et eks. GF4 Ti200.

Fra : Jeppe Ladefoged [ICQ~

Dato : 29-05-02 13:35

> Et GF4 Ti4400 og GF4 Ti4600 er overkill for den computer, enten vil jeg
> opgradere CPUen, undersøg hvor stor CPU du kan sætte i dit MB og opgrader
> den.
Jeg overvejer kraftigt at købe en anden CPU, men problemmet er at bundkortet
kun kan køre med 200mhz bus.
Kan en Athlon XP kører med 200mhz bus?

> [...]
GF4
> Ti4400 og er bedre end blot opdatere dit grafikkort.
Nu skal det lige nævnes at jeg kan få et Asus GeForce4 TI4400 til 2400, så
jeg tror at det bliver det.
Jeg gider ikke at skulle opgradere så tit. Det er ca 1½ år siden jeg købte
mit GeForce2 MX.

> Før du går igang med at opgradere til de store grafikort skal du have din
> CPU til at følge med og jeg tror at de ovennævnte løsninger vil yde bedre
> end at opgradere din nuværende PC med et eks. GF4 Ti200.
Det skal lige nævnes at en af min kammereter har en Athlon 1400mhz med samme
kort og det kører næsten lige så ringe. Specielt GTA3.

Fra : sharkandk

Dato : 29-05-02 13:44

> Jeg overvejer kraftigt at købe en anden CPU, men problemmet er at
bundkortet
> kun kan køre med 200mhz bus.
> Kan en Athlon XP kører med 200mhz bus?

Hvorfor så ikke bare købe en Athlon Thunderbird 1.4 GHz ?

> [...]
> jeg tror at det bliver det.
> Jeg gider ikke at skulle opgradere så tit. Det er ca 1½ år siden jeg købte

Om 1½ år er gf4 ligeså forældet som dit nuværende kort, så den med ikke at
ville opgradere så tit holder ikke.

> Det skal lige nævnes at en af min kammereter har en Athlon 1400mhz med
samme
> kort og det kører næsten lige så ringe. Specielt GTA3.

Jeg får et gf4 ti4200 i dag og har lige solgt mit gf3 ti200. Jeg har desuden
en Athlon 1400, og den konf. kører da fint GTA3 uden problemer. Tror du ikke
nærmere det er et driver problem ? Jeg kører med Nvidia 29.20.

Fra : Jeppe Ladefoged [ICQ~

Dato : 29-05-02 23:01

> [...]
ikke
> nærmere det er et driver problem ? Jeg kører med Nvidia 29.20.

Det GF2 MX jeg har er en lille smule langsommere end et af de hurtige
GF1'ere.
Og det er alt for lidt til spil som GTA3.

Jeg kan ikke huske hvad for nogle Nvidia drivere jeg har, men det er under
en uge siden jeg hentede dem fra deres hjemmeside, så helt gamle er de nok
ikke.

Fra : sharkandk

Dato : 30-05-02 14:07

> Det GF2 MX jeg har er en lille smule langsommere end et af de hurtige
> GF1'ere.
> Og det er alt for lidt til spil som GTA3.

Ja, men det er heller ikke det jeg svarer på!

Det er jo lige netop dette her jeg svarede på, hvis du læste det rigtigt:

"Det skal lige nævnes at en af min kammereter har en Athlon 1400mhz med
samme
kort og det kører næsten lige så ringe. Specielt GTA3."

Altså mit GTA 3 kørte uden problemer med Thunderbird 1400 og Geforce 3Ti200.
Nu har jeg fået Geforce 4 Ti4200, og det kører da ikke dårligere af den
grund

Fra : Onkel

Dato : 29-05-02 15:16

"Jeppe Ladefoged [ICQ: 48978334]" <j.ladefoged@lundbergvest.dk> wrote in
message news:3cf4ca49$0$97287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg overvejer kraftigt at købe en anden CPU, men problemmet er at
bundkortet
> kun kan køre med 200mhz bus.
> Kan en Athlon XP kører med 200mhz bus?

Det mener jeg godt den kan, jeg er bare ikke sikker på at dit bundkort vil
køre med en XP, det er bedst at stille det spørgsmål i newgruppen for
bundkort. Mon ikke dit bundkort kan snuppe en 1.3 GHz Duron?

> Nu skal det lige nævnes at jeg kan få et Asus GeForce4 TI4400 til 2400, så
> jeg tror at det bliver det.

OK

Fra : Martin K

Dato : 29-05-02 13:34

Onkel wrote:
> Før du går igang med at opgradere til de store grafikort skal du have
> din CPU til at følge med og jeg tror at de ovennævnte løsninger vil
> yde bedre end at opgradere din nuværende PC med et eks. GF4 Ti200.

Jeg er fuldkommen enig, der er dog andre der er af en anden mening.... Læs
evt. tråden fra den 20-05-02 15:57 med overskriften Overkill? -

--
Martin K

Fra : Chingachgook

Dato : 30-05-02 12:18

[snip]

Den _virkelige_ flaskehals i sit system er klart dit bundkort-cpu
kombination! Dit bundkort kører for det første med 100 Mhz bus, og det giver
en båndbredde på under 1 gb/sek (mener jeg), mens PC133 giver på lidt over 1
gb/sek og PC2100 og PC2700 giver hhv. 2,1 og 2,7 gb/sek. Så der er ikke
plads nok til at du får den vilde forbedring. Jeg sidder selv med et
bundkort der kører PC133 ram og emd et GF2 MX400 kort og har tænkt på
opradering, men har erkendt at jeg skal vente til jeg opgradere mit bundkort
også (men mit gfx kort har vist taget skade af at køre uden blæser, så det
bliver nok skiftet alligevel!).

Bare en kommentar

//Chingachgook