"Olivenbrød"
Fra : Homer

Dato : 29-05-02 09:45

Jeg fik subj. på et marked i Rom sidste sommer, og det smagte fantastisk.
Årsagen til anførselstegnene er, at det ikke rummer oliven(!), kun olie. -
Og det endda i rigelige mængder, tror ikke Anne Larsen ville blive glad for
det ...

Det er helt fladt - vel nok endnu fladere end en pizzabund, og bagt temmelig
hårdt - næsten til kikse-konsistens.

Det kan således minde lidt om pizza blanco (hvid pizza - en pizzabund med
groft salt og olivenolie oven på, bagt som en alm. pizza), men især
sprødheden har jeg haft svært ved at få frem, ligesom jeg er usikker på
oliemængderne. Mon man overhovedet skal bruge vand i dejen, og hvis ikke,
hvad så med hævning?

Er der nogen i gruppen, for hvem det ringer en klokke?

VH
Homer

Fra : netper

Dato : 29-05-02 10:55

Hej homer

Tror denne opskrift rammer ret godt

Flade olivenbrød

3 dl lunken vand
1 tsk salt
25 g gær
2 spsk olivenolie
2 spsk grofthakkede sorte oliven
250 - 300 g pizzamel
½ spsk olivenolie til pensling.

Bland vand og salt, og opløs gæren heri.
Rør olien og de hakkede oliven i.
Ælt melet i lidt af gangen til dejen er blank og smidig.
Stil dejen til hævning ca 1 time. Ælt dejen igennem igen og del den i 4
portioner som formes til flade brød - gerne med en kagerulle.
Lad dem efterhæve ½ time.
Snit 3 ridser i hver og pensl med olie.
Bages ved 220 (i 15 - 20 minutter).

Mvh

Per

Dejen kan også anvendes til boller eller flûtes.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 29-05-02 13:55

"Homer" <psv@nospam.e-box.dk> wrote in message
> [...]
> sprødheden har jeg haft svært ved at få frem, ligesom jeg er usikker på
> oliemængderne. Mon man overhovedet skal bruge vand i dejen, og hvis ikke,

Den hedder vist "pizza bianca" men en pizza er en pizza og focaccia er noget
andet - og jeg vil ikke filosofere videre...
Og selvfølgelig skal der vand i!

Jeg tror at du fik fat i en "focaccia all'olio" (lyder det ikke rigtigt?)
eller måske "di recco" (uden ost) som er meget populær i Italien. Den er
ikke for Anne Larsen og slankefreak kokkeamatører som hende, skal jeg
advare... jeg er selv en bager-amatør og synes at det her er ret svært, men
jeg prøver mig alligevel frem, og det skal du også gøre!
Sandras Oversættelsesservice har tidligere bragt emnet i denne NG:

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=sisO5.27%241i2.609%40news.
get2net.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Drecco%2Bgroup:dk.kultur.mad%252Bdrikke%
26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3DsisO5.27%25241i2.609%2540news.get2net.dk%26rnum%3
D1

Du kan se fra linket link til foto og se, om det er "den" (eller fx her:
http://www.tye.it valg TYE-gastronomy)

Sandra

Fra : Homer

Dato : 29-05-02 14:16

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:cd4J8.35

> Den hedder vist "pizza bianca" men en pizza er en pizza og focaccia er
> noget andet - og jeg vil ikke filosofere videre...

Du har naturligvis ret - min kæreste er bedre til italiensk end jeg ...

> [...]
> get2net.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Drecco%2Bgroup:dk.kultur.mad%
> 252Bdrikke%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3DsisO5.27%25241i2.609%

.... Til gengæld er du ikke så god til at linke
Men jeg fik det stykket sammen (Tip: prøv en anden gang at bruge
www.makeashorterlink.com, så kan det komme til at se således ud:
http://makeashorterlink.com/?T34E524F)

Billedet, der linkes til, synes jeg ikke rigtig ligner hvad jeg leder efter
(men den er selvfølgelig også med ost), men den papirstynde dej, og den høje
betemperatur tror jeg passer. Jeg vil under alle omstændigheder prøve, og du
skal have mange tak for hjælpen!

VH
Homer

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 30-05-02 09:15

> ... Til gengæld er du ikke så god til at linke

Tror du ikke at jeg har prøvet... jeg svarer når jeg har tid, og da jeg
skrev mailen sagde makeashorterlink "page not found" server ned osvosv... og
så who cares... har du ikke fundet den... jeg spørger bare...
Hvis du var Bart istedet for Homer ville du få "one week detention"!!!
(Og hvis du arbejdede for Tiscali.dk ville du få et års detention, men dette
er en anden sag med internet-providers....)

"Edna Krabappel" alias Sandra!

Fra : Homer

Dato : 30-05-02 11:58

Mrs Krabappel wrote:
> "Homer" <psv@nospam.e-box.dk> wrote in message

> osvosv... og så who cares... har du ikke fundet den... jeg spørger
> bare...

Jo - og tusind tak igen!

> Hvis du var Bart istedet for Homer ville du få "one week
> detention"!!!

> (Og hvis du arbejdede for Tiscali.dk ville du få et
> års detention, men dette er en anden sag med internet-providers....)

Øhh? Ikke forstået ...

Men anyhoo, jeg fandt den og prøvede den allerede i aftes (spændt som
jeg var), og det var desværre ikke den rigtige opskrift. Jeg er i
mellemtiden blevet
korrekset; der VAR faktisk hakkede oliven i dejen, men de havde en meget
mild smag; de var vel nærmest "malet til olie", så fint var de hakket.
Hm, på den igen.

> "Edna Krabappel" alias Sandra!

Skinner: - Is this how you imagined your life, Edna?
Mrs Krabappel: - Well yes, but then I was a very depressed child.

VH
Homer

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 30-05-02 13:52

> [...]
> korrekset; der VAR faktisk hakkede oliven i dejen, men de havde en meget
> mild smag; de var vel nærmest "malet til olie", så fint var de hakket.

Kunne det havde været... olivenpate' aka tapenade; eller mere sandsynlig,
finthakkede ovnbagte / soltørrede oliver?
= focaccia alle olive. Soltørrede oliver? set engang hos Supermarco...

> Skinner: - Is this how you imagined your life, Edna?
> Mrs Krabappel: - Well yes, but then I was a very depressed child.

Bart: ...so... it means that... I made it to 4th grade!
Thank you Mrs Krabappel! wooo-oohh! (kindkys)
...yuuuk! bleah! I kissed my teacher! pft', pft,' ptuh', aaahh!

Sandra

Fra : mcloud

Dato : 31-05-02 10:22

"Homer" skrev d. 29-05-02 09:45 dette indlæg :
> [...]
glad for
> det ...
>
> Det er helt fladt - vel nok endnu fladere end en pizzabund, og bagt

Dette brød er utroligt blækkert ,fik opskriften af en af pædagogerne i
børnerhaven til en havefest.

50-100 gr soltørrede tomater
1-2 peberfrugter (evt .hakkede oliven i stedet for)
1-2 fed hvidløg
1 tsk salt
1/2 dl olivenolie
50 gr gær
2 1/2 dl vand
125 gr grahamsmel (ca 2 dl )
Ca 375 gr hvedemel ( ca 6 1/2 dl )
Evt nødder ( valnødder, hasselnødder )

Du gør følgende:

Skær tomaterne i stykker, befri peberfrugterne for kerner og del i
mindre stykker.

Kom tomaterne, peberfrugterne og hvidløg i en blender eller hak det hele
meget fint.Bland det med olivenolien.

Rør gæren ud i vandet.

Tilsæt peberfrugtblandingen, salt og grahamsmel.

Bland hvedemelet i lidt efter lidt, til dejen har en god konsistens.

Ælt det hele godt.Hæver i 45 minutter.

Form dejen til et langt brød og lad det efterhæve i ca 15-30 minutter.

Snit brødet og pensl med vand.

Bages på nederste rille i ovnen på 200 gr i ca 30 minutter.
mvh Mcloud

http://www.kandu.dk/