Størrelse og status - sammenhæng?
Fra : Mette Svangren

Dato : 29-05-02 08:15

Jeg har fået en forespørgsel på en værkstedsmiver. Vedkommende vil gerne
have en legekammerat til sin siameserblanding, og har fået at vide af
dyrlæge og internat, at hun ikke bør få en kat, der bliver større end den
hun allerede har. Tilsyneladende for at den gamle stadig skal føle sig som
den store.

Jeg har bare personligt aldrig oplevet, at den fysiske størrelse er
afgørende for, hvilken kat der bliver dominerende og "størst". Er der nogen,
der har nogle kloge ord at sige om det emne?

MVH Mette, Ludde (der bestemmer!) og Ladde (der er dobbelt så stor som
Ludde!)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-05-02 08:37

Hej Mette
næh min erfaring siger også at det er ikke størrelsen
men snarere "sindet" der bestemmer, herhjemme er
det mit lille hvide utyske på 8 md. (har boet her 5 md.)
der har overtaget styringen med sine 2½-3 kg, også
over mine to "lidt" hmm....overvægtige 6 kg katte på
henholdsvis 6½ og 8½ år der har levet hele deres liv
(næsten) hos mig

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-05-02 08:42

Nej, jeg vil også sige at størrelsen ikke har betydning for hvem der har
magten, men sindet.

Hilsen Nina - der har en lille siameser i en Maine Coon flok, og den har
BESTEMT ikke selvværdsproblemer !!!!
(læs= den er ikke bange for at dominere de store pelsdyr)

Fra : Ann K

Dato : 29-05-02 08:59

Hej Mette.
Nej jeg har nu heller aldrig hørt at det skulle være størrelsen det kom
an på!
Her i huset er det lille Saga (vægt 4.3 kg) som er Dronningen - i så høj
grad at hun ikke er sammen med de andre misser.... Og hun er frygtet af
de andre misser her i kvarteret!
Ved "smådrengene" har det hidtil været Tjalfe som var den dominerende
(vægt 5,8 kg), men vi ser nu tendenser til at Aske stille og roligt er
ved at overtage denne rolle (vægt 6,3 kg). Jeg er sikker på at det ikke
er hans større vægt og højde som har betydning her, snarere hans
temperament - han _er_ bare mere rolig og selvsikker end Tjalfe....
Ranje, som absolut er den tungeste (ca 8 kg) er nederst i hierakiet...

Så, det må vist være en skrøne...

Mvh Ann - der håber at du kan få overbevist den potentielle køber

Fra : Helle_Andersen

Dato : 29-05-02 09:45

"Mette Svangren" skrev d. 29-05-02 08:15 dette indlæg :
> [...]
den
> hun allerede har. Tilsyneladende for at den gamle stadig skal føle sig

Nej, det er noget sludder. Jeg kender en masse katte, der er "mentalt
store" Indtil for ganske nyligt var min abyhun på 2,3 kg den
dominerende i flokken og i hendes egne øjne var hun bestemt stor nok. Så
heller ikke på dette område kommer det an på størrelsen Abyssinieren
er f.eks. en dominerende kat og det er ikke usædvanligt at sådan et
lille myr rykker ind i en flok af f.eks. huskatte eller andre langt
større katte og overtager førerrollen.

Helle
DK Tick-Tag
http://dekatten.dk