Er det korrekt forstået
Fra : Peder Porse

Dato : 28-05-02 22:14

at man alene må jage råvildt i januar med riffel?
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 28-05-02 22:48

Undskyld..

Mnete: er det korrekt forstået at man KUN må jage råvildt med riffel i
januar? Tror da en del har jaget medh haglvåben i den måned...
pp

Fra : Jaime

Dato : 29-05-02 09:11

Hej PP

Ja, til og med d. 14/1.

Mvh Jaime

Fra : Niels Riis

Dato : 29-05-02 09:22

Råvildt og alt andet jagtbart vel ? der er f.eks. intet i vejen for at skyde
en ræv med riflen

Men spørgsmålet er lidt dobbet-tydigt - så for en sikkerhedsskyld, du må da
også jage råvildt i januar med hagl - til og med den 14.

Niels Riis

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-02 19:35

Det troede jeg også, men læs så lige bekendtgørelse om skydevåben og
ammunition, der må anvendes til jagt, (bekendtgørelse nr. 41 1994, der i
følge retsinformation er gældende), § 1 stk. 3: Haglgeværer må kun
anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3 stk. 1 nr. 2-5. Jagt på
råvildt med haglgevær må dog kun finde sted i tidsrummet 1. oktober-31.
december.

-jeg er da selv lidt overrasket.....
pp

Fra : Anders Sørensen

Dato : 29-05-02 20:42

Hej

Den lovtekst må du have fundet på retsinfo's hjemmeside. Jeg har tjekket i
min teoribog om jagt, der står;

Miljøministeriets bekendtgørelse nr.41 af 21.januar 1994, senest ændret ved
bek. nr. 39 af 25 januar 1996
I medfør af § 23 stk. 4, § 49, stk 3 og § 54, stk 3, i lov nr. 269 af 6. maj
1993 om jagt og vildtforvaltning fastsættes:

Stk 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i §3, stk.
1, nr. 2-5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden
16.maj - 15.juli.

Da bekendtgørelses og fastsættelses datoerne er de sammen, så vil jeg mene
at det er www.retsinfo.dk ,som har en fejl i databasen

Link til ovenstående bekendtgørelse på retinfos hjemmeside;
http://147.29.40.90/_SHOWF_A770543502/1009&B19940004105REGL&0007&000065

Mvh

Anders Sørensen

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-02 21:49

Anders Sørensen wrote:
> [...]
> at det er www.retsinfo.dk ,som har en fejl i databasen
>
> Link til ovenstående bekendtgørelse på retinfos hjemmeside;

Her er teksten til bekendtgørelse nr. 39 fra 1996.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om skydevåben og ammunition,
der må anvendes til jagt m.v.

§ 1

I bekendtgørelse nr. 41 af 21. januar 1994 om skydevåben og ammunition,
der må anvendes til jagt m.v. foretages følgende ændringer:

rifler«.

2. I § 1 indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:

»Stk. 8. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.«

3. I § 2 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:

»Stk. 6. Kuglepatroner (brenneke-kugler og lignende) i glatløbede
haglgeværer må ikke anvendes til jagt og regulering.«

sildemåge,».

6. § 5, stk. 1, affattes således:

» § 5. Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der

* 1) overtræder § 1, stk. 3-8, § 2, stk. 2-6, eller § 3, stk. 2, eller
* 2) til jagt eller regulering anvender andre skydevåben eller
anden ammunition end tilladt efter § 1, stk. 1-2, § 2, stk. 1, og § 3,
stk. 1.«

7. Overskriften til bilaget affattes således: »Eksempler på, hvilke
riffelkalibre der må anvendes til jagt på og regulering af de enkelte
vildtarter«.

8. I bilaget indsættes efter »Sølvmåge«:

»Svartbag

Sildemåge«.

§ 2

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 1996.

Miljø- og Energiministeriet, den 25. januar 1996

Svend Auken

/ Jens Bjerregaard Christensen
--------------

Som man kan se ændrer den udtrykkeligt ikke § 1 stk. 3.

Venlig hilsen

pp

Fra : Anders Sørensen

Dato : 29-05-02 22:13

Hej

Det var heller ikke det jeg mente. Som før så har jeg gengivet det jeg fandt
i min teoribog, som var gældende ihvertfald sidste år. Hvor har du fundet
din bekendtgørelse henne? Det kan da kun være fejl!?

- Anders

Fra : Peder Porse

Dato : 30-05-02 05:56

Hvorfor tror du det er forkert? Bekendtgørelserne, både 1994 og 1996 er
fra Retsinformation.

Jeg er ikke hjemme de næste par dage, men er der ingen, der kunne prøve
at spørge Skov- og Naturstyrelsen...eller vise at jeg helt har
misforstået noget.
pp

Fra : Anders Sørensen

Dato : 30-05-02 13:45

Hej

Jeg tror det er forkert, fordi bekendtgørelserne er bekendtgjort og ændret
på samme dato'er. Det eneste, der er forskel på er stk.3, så derfor er der
en fejl enten i min teoribog eller i retsinfo. Hvad der er rigtigt tør jeg
ikke lige spå om, men det er formentlig retsinfo der har ret.
Jeg har sendt en e-mail til Danmarks Jægerforbund og spurgt om problemet,
jeg har pt. ikke fået noget svar.

- Anders Sørensen

Fra : Martin_P

Dato : 29-05-02 09:43

Råvildt må skydes indtil den 15/1 hvert år, også med jagtgevær på
trykjagt, hvis man nu er ud efter fasaner alligevel....

Det er hvad jeg har fået ud af at skimme jagtloven igennem....

Martin_P

On Tue, 28 May 2002 23:13:32 +0200, Peder Porse

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-02 19:35

se mit svar til Niels Riis ovenfor...
pp

Fra : Thomas More

Dato : 29-05-02 18:12

Nej

Råvildt må også skydes med hagl.

I perioden 16 maj til 15 juni må man dog KUN skyde rå-bukke, og kun med
riffel.

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-02 19:36

Fra : Mickey

Dato : 29-05-02 19:37

Alene....forståes at du jager uden hund så ja...du må kun skyde med riffel, men har du hund med er det også tilladt at nedlægge
råvildt med hagl......

\!/
(@@)
----------o00o-(_)-o00o--------------

Med venlig hilsen

Michael Nielsen

Fra : Søren Voigt

Dato : 14-06-02 11:01

"Mickey" <michael@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Alene....forståes at du jager uden hund så ja...du må kun skyde med
riffel, men har du hund med er det også tilladt at nedlægge
> råvildt med hagl......

Nu tror jeg, at du skal læse "alene" som "bare" eller "udelukkende".

Hvorfor skulle jeg have hund med for at nedlægge råvildt med hagl?

Jagtlovens §24 siger at det kun er ved jagt på ikke-klovbærende vildt at en
egnet apporterende jagthund skal medbringes.

Søren