Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder spm. Filtre
Fra : L

Dato : 28-05-02 13:01

Jeg skal til at kaste mig ud i det med at købe og anvende filtre ved
fotooptagelser med mit F80 SLR. Har kigget på mange fabrikater og modeller
og (tekniske) beskrivelser af filtre. For sådan en novice som mig ville det
være en stor hjælp hvis jeg kunne finde links til steder der rent faktisk
også viser før og efter billeder mht brug af en given type filter. Er der
nogen af jer fotoeksperter der kan hjælpe en sådan fotonovice med lidt links
? Foreslg til bøger, artikler osv. er også velkomment.

Mvh
Lennart

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-05-02 14:35

"L" <lennart@image.dk> skrev...
> [...]
> være en stor hjælp hvis jeg kunne finde links til steder der rent faktisk
> også viser før og efter billeder mht brug af en given type filter.

Ingen før- og efter billeder, men en udmærket
beskrivelse (på dansk) af, hvad filtre, der
bruges til hvad:
http://www.rollei.dk/bw.htm

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 28-05-02 16:14

Hej Lennart
Filter producenten Tiffen har en webside som viser det du efterlyser:
http://www.tiffen.com/filters.htm
Jeg bemærker du formulerer det som den naturligste ting i verdenen, at du
skal ud og 'købe og anvende' filtre. Vær lidt varsom med at bruge dine
penge, selvom enhver fotobog med respekt for sig selv har et filterkapitel,
så kan du komme langt uden, og oftes er det mest fornuftigt at vente med at
købe til behovet opstår.
De eneste filtre jeg opfatter som andet end legetøj, er:
Til farve:
Farve korrektionsfilter (Så dagslysfilm ikke får farvestik i kunstlys)
Til farve og sort/hvid:
Polarisation (til at mindske reflekser og gør himlen mørkere)
Neutral Density (til at nedjustere mængden af lys der rammer filmen)
Til sort/hvid:
Gult filter (som løfter kontrasten)

Effektfilter er (efter min mening) spild af penge. Resultaterne skriger
normalt 'Jeg er lige nået til filtersiderne i min fotobog'.

Held og lykke,
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk