Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder i HI-rez
Fra : ole ole

Dato : 28-05-02 12:35

Jeg skal bare høre om det er en ide at lave en tjeneste der formidler vores
billeder i høj opløsning.

En tjeneste tilsvarende istockphoto.com.

Personligt mener jeg det er lidt kedeligt at få billeder i så lav en
opløsning.

Allerede nu kan alle gængse scannere klare en dpi helt op til 600, og 300 er
helt fint

Dette er et oplæg til debat. Jeg vil gerne stå for evt. og hvis det kommer
så langt, udvikling af sitesystemet

Mads Ingemann

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-05-02 14:19

ole ole wrote:

> Jeg skal bare høre om det er en ide at lave en tjeneste der formidler
> vores billeder i høj opløsning.
>
> En tjeneste tilsvarende istockphoto.com.

Det er skam et udmærket forslag, det eneste problem er at finde nogen
som vil lægge båndbredde til en sådan tjeneste.

Jeg har prøvet at lægge 2 højtopløste billeder ud på nettet, og de har
tilsammen på kun 14 dage genereret 1.530.742.528 bytes trafik.

Og jeg mener selv, at jeg har så god erfaring med at serve billeder, at
jeg godt tør sige, at der ikke skal være ret mange billeder/brugere,
førend der vil være 10 - 20 gigabyte trafik i døgnet, og så meget
båndbredde/trafik koster kassen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-05-02 22:50

Hvilken opløsning i pixels og hvilken filstørrelse, format?
Mvh,
Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-05-02 23:29

Hans Kruse wrote:

> Hvilken opløsning i pixels og hvilken filstørrelse, format?

Det var h.h.v. et 4 megapixel billede i medium JPG-kvalitet, på 1.948
kb, og et 6 megapixel billede i bedste JPG-kvalitet, på 4.908 kb.

Fra : Morten Winther

Dato : 28-05-02 16:57

Hejsa

> Jeg skal bare høre om det er en ide at lave en tjeneste der formidler
vores
> billeder i høj opløsning.

Hvad mener du med høj opløsning? Man kan jo godt lave gode prints uden at
have en 20 mb tiff fil.

> En tjeneste tilsvarende istockphoto.com.

Eller blot bruge http://www.megapixel.dk der gerne tager store JPEG
billeder.

> Personligt mener jeg det er lidt kedeligt at få billeder i så lav en
> opløsning.

For det meste kigger jeg kun via skærm, så blot de er mindst 1600 X 1200

> Dette er et oplæg til debat. Jeg vil gerne stå for evt. og hvis det kommer
> så langt, udvikling af sitesystemet

Der findes en masse i forvejen ... ;-D Hint brug http://www.megapixel.dk ;-D

/ morten

Fra : Niels Svendsen

Dato : 28-05-02 22:15

Du skriver ikke hvad betragteren skal bruge billederne til, er det kun til
at se på skærm, er det at skyde over målet at bruge mere end
skærmopløsningen. Hvis det er fordi man skal kunne udprinte fotos fra
siderne, kan man jo for det første ikke se det udlagte foro, før man har
downloadet det, hvis det ligger bare i 300.
Altså i sidste tilfælde, skal man bruge en tumbnail, et billede i
skærmopløsning og til sidst et i højopløsning. Det vil sørme fylde godt op.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.