Afskydningspolitik for råvildt ?
Fra : fm@biolab.dk

Dato : 28-05-02 10:52

Kære gruppe !

Hvorledes bør man definere sin afskydningspolitik, såfremt man ønsker en
stærkere bestand - større/stærkere bukke på reviret ?

Jeg har hørt folk anføre, at man skyder væk fra den dårlige side (altså
de svage bukke) mens andre mener at de små og svage knopbukke skal have
lov at gå i fred. Argumentet er her, at de alligevel er for svage til at
kunne begå sig i kampen om råerne, med de stærkere bukke.

Da min egen erfaring med råvildt og afskydningspolitikker er så
begrænset at den nærmest må betragtes som ikke-eksisterende, vil jeg
derfor meget gerne høre argumenter fra folk i gruppen som har erfaring
med emnet.

Det jeg efterlyser, er et biologisk og erfaringsmæssigt funderet
argument for det ene eller det andet.

Knæk og bræk
F.Malm

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 28-05-02 11:42

Gyldendal har udgivet en bog som hedder "Råvildt og Råvildtjagt". Jeg
kan desværre ikke huske forfatteren. Den bog er blevet min bibel på det
sidste. Der står alverdens oplysninger om biologi og levevis, og så vidt
jeg husker, er der også et par afsnit om forbedring af bestandene.
Mvh.
Torben

Fra : Peter Frost Hørlyck

Dato : 28-05-02 11:45

Kære F. Malm

Jeg har i mange år drevet ca 30.000 hektar jagt i Polen hvor
afskydningskriterierne for bla råbukke er MEGET stramt reguleret dels mht.
hvor mange individer i hver af de tre aldersklasser der må skydes på et jagt
distrik men også for hvad en buk skal have opnået opsaats mæssigt i for hold
til alder og aldersklasse for at være avlsberettiget. Denne politik har
været ført meget stramt i polen fra ca 1945 og fungere blandt andet også ved
at alle trofæer fra nedlagte bukke (undtaget de bukke der hvert år skydes af
udenlandske jægere) skal bedømmes af en amtslig kommision der uddeler straf
point for bukke der enten ikke er skudt i den rigtige aldersklasse eller er
for gode i forhold til deres klasse. Et helt og aldeles tåbeligt cirkus der
gentager sig hvert år i marts måned.
(For at kunne skyde trofæbærende klovvildt i Polen kræves der en speciel
skriftlig og mundtlig eksamen i selektion af trofæbærende klovvildt som
først kan bestås efter mindst tre års aktivt jægerliv)

Der er ingen som helst resultater at spore i trofæudviklingen for bukkene
set over der ca 50 år!

Det er derimod vigtigt at forstå at man ikke kan både blæse og have mel i
munden. Et jagt distrikt kan kun "føde" et bestemt antal dyr så man er altså
nødt til at bestemme sig til om man vil optimere på at skyde mange dyr hvert
år eller nogle Gamle bukke på 8-10 år der optager et stadigt større revir og
dermed er der plads til færre stykker råvildt selv om fødegrundlaget måske
er til mere!

Jeg tror at den "Danske" model med en meget stor procentsats af unge bukke
giver den optimale udnyttelse af bestanden udfra en antals/kilo mæssig
betragtning men selvfølgeligt ikke de store trofæer. Vil man have store
stærke bukke SKAL man kunne vente på at bukkene bliver 5-7 år og samtidigt
kunne holde bestanden på ca 3/4 af bæreevnen og det er næsten umuligt i
Danmark

Der er altså ingen entydige svar men måske det vigtigste i Danmark er at
have gode forhold til sine jagt naboer og aftale lidt om den generelle
holdning til hvor mange stykke råvildt man hver især kan tillade sig at
skyde.

Knæk & bræk, Peter Frost Hørlyck

Fra : fm@biolab.dk

Dato : 29-05-02 13:17

....Snip !

Tak for begge jeres indlæg som var gode at få forstand af. Jeg har
iøvrigt skudt min første buk 28/5/2002 kl 20.22 - en ulige men høj
gaffelbuk. Jeg kæmper for nærværende stadig med at få armene ned og det
efterhånden krampagtige smil som deformerer mit ansigt skal formentlig
fjernes operativt.

Knæk & bræk og tak for indlæggende

F.Malm

Fra : Christian H Jørgense~

Dato : 30-05-02 22:39

Tillykke Tillykke det er bare en dejlig fornemmelse - håber aldrig du mister
den og fortsat knæk og bræk

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 31-05-02 06:32

"fm" <fm@biolab.dk> wrote in message news:3CF4C6A0.2416962B@biolab.dk
Hæ... jeg skød min første buk nogensinde d. 17/5 kl. 21.01. En stor
6-ender, som bliver svær at slå fremover. Min kone mener, at jeg stadig
ligner en tåbe med det fjollede smil, som breder sig ud over landskabet
hver gang talen falder på noget der bare ligner jagt.
Tillykke med din buk og held og lykke med "avlen".
Torben