Udskiftning af blæser i PSU!
Fra : Anders Lassen

Dato : 28-05-02 09:30

Hejsa

Jeg har investeret i en 80 mm. 12DB Pabst blæser og et Casecom KJ-6133
kabinet. Når jeg åbner PSU'en finder jeg ud af, at der kun er 2 ledninger på
blæseren loddet fast til en printplade. Derimod er der 3 ledninger på min
pabst blæser.

Hvis det kan hjælpe, er ledningerne på Pabst blæseren rød, hvid og blå. I
kabinettet er de sort og rød.

Hvad går der galt? Troede ikke at sådan en operation involverede lodning?!

Mvh
Anders

Fra : Mogens

Dato : 28-05-02 10:11

On Tue, 28 May 2002 10:29:35 +0200, "Anders Lassen"
<dsl38495@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>kabinettet er de sort og rød.
>
>Hvad går der galt? Troede ikke at sådan en operation involverede lodning?!

Hej

Den blå ledning er til omdrejningstæller og skal ikke bruges i PSU'en.

Så du skal forbinde rød til rød, og hvid til sort.

Hvad ledningerne i PSU'en angår så er det ofte sådan at i billige
PSU'er er de loddet fast og i lidt dyrere er de sat på med et stik.
Du behøver dog ikke at skulle lodde dem om. Bare klip dem over
midt imellem printplade og gammel blæser. Er du så rigtig doven
kan du bare afisolere enderne og stikke dem ind i stikket fra den
nye blæser og tape dem fast. Nemt men ikke særligt sikkert.
Ellers kan du bruge et par små samlemuffer til 1 kr pr stk.
Det sidste er nok den løsning jeg ville vælge.

Mvh Mogens

Fra : Anders Lassen

Dato : 28-05-02 10:16

Ah...Endelig et svar jeg kunne bruge til noget. Tak :)

Jeg havde også på fornemmelsen, at den ene ledning ikke skulle bruges til
noget.

Efter din forklaring, vælger jeg den sidste løsning.

Mvh
Anders

newsh6fug6m5uvq844asscs1l4rg9bbtvn3j@4ax.com...

Fra : Anders Schwartz

Dato : 28-05-02 10:34

Nej, ikke særligt sikkert, og ikke noget der kan anbefales når vi snakker om
vitale blæsere. Lad være med at lave venstrehåndsarbejde når man har med
blæsere til PSU' er og køleprofiler/elementer til CPU'er. For hvis tapen går
op (hvilket den ofte gør i kabinetter pga. den høje temperatur (ca. 35-40
grader)), så ryger forbindelsen og så brænder enten din CPU eller PSU
sammen, hvis du altså ikke kigger til dit kabinet en gang i timen!

Mvh

Anders

Fra : Mogens

Dato : 28-05-02 10:47

On Tue, 28 May 2002 11:15:44 +0200, "Anders Lassen"
<dsl38495@vip.cybercity.dk> wrote:

>Efter din forklaring, vælger jeg den sidste løsning.

Fornuftigt. Jeg ville også selv kun bruge tape hvis
jeg lige skulle teste om ledningerne var forbundet
korrekt. Starter blæseren ikke op skal der nemlig
byttes om på de to ledninger.
( men det plejer nu at være rød til rød osv. )

mvh Mogens

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-05-02 11:37

"Anders Lassen" skrev...
> Jeg havde også på fornemmelsen, at den ene ledning ikke skulle bruges til
> noget.

Hvis dit bundkort har et ledigt stik til en
kabinetblæser, kan du også lade ledningen
gå ud af psu'en og til stikket på bundkortet.
Så får du også rpm med i bios

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 28-05-02 11:22

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message
newsh6fug6m5uvq844asscs1l4rg9bbtvn3j@4ax.com...

> Så du skal forbinde rød til rød, og hvid til sort.

Det er den hvide der er RPM!!

M.v.h.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-02 11:56

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@stofanet.dk> skrev..."

> Det er den hvide der er RPM!!

Ik' på de tre 12dba pabst jeg har til at ligge da...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 28-05-02 12:20

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> wrote in message

> Ik' på de tre 12dba pabst jeg har til at ligge da...

Hmm, det er det på mine to!?

8-o

Fra : Mogens

Dato : 28-05-02 12:36

On Tue, 28 May 2002 13:19:32 +0200, "Mads Holmer-Jensen"
<m.holmer-jensen@stofanet.dk> wrote:

>"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> wrote in message

>Hmm, det er det på mine to!?

Så må vi jo håbe at Anders lige tester blæseren inden han
klipper en ledning.

Jeg mener nu også at den blå er til omdrejningstælleren
på de 2 Pabst blæsere jeg har i kassen.

mvh Mogens

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 28-05-02 12:58

> Jeg mener nu også at den blå er til omdrejningstælleren
> på de 2 Pabst blæsere jeg har i kassen.

Udfra det her ligner hvid nu signal:

http://www.papstplc.com/downloads/fanintelligence.pdf

M.v.h.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-02 13:17

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@stofanet.dk> skrev..."

> Udfra det her ligner hvid nu signal:

Jamen du har da helt ret, jeg måtte flye i kabinettet for at se om jeg var
helt gal på den ... og det var jeg faktisk!

Anders ... jeg håber ik' at du har klippet det blå kabel af endnu, for din
blæser skal tilsluttes som flg.:

PSU / BLÆSER

Rød -> Rød

Hvid/sort -> Blå

Det er så den hvide ledning der skal kastes i havnen :)

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-02 10:20

"Anders Lassen" <dsl38495@vip.cybercity.dk> skrev..."

> [...]

> blæseren loddet fast til en printplade. Derimod er der 3 ledninger på min

Den 3. ledning - den blå - er til at måle RPM med, den kan du bare klippe af
og smide væk hvis du ik' har noget at bruge den til :)

> Hvad går der galt? Troede ikke at sådan en operation involverede lodning?!

Der går ik' noget galt ... enten skal der logning til, dvs. rød -> rød og
sort -> hvid ... hvis du ikke vil til at lodde må du se om det kabel der
sidder på blæseren er langt nok til at nå ud af PSU'en ... i så fald kan du
sætte det til et molex stik enten vha en adapter eller til en af de fan
tilslutninger der er på dit motherboard!

mvh

Peter Farsinsen