Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forlængelsfaktor HASTER
Fra : HB Nielsen

Dato : 27-05-02 21:20

Hej er der nogle der kan huske formlen til at beregne forlængelsesfaktoren
på et digitalkamera i forhåld til 135??
HASTER!!!!!!!
HB
--

\\ ! //
(@) (@)

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 27-05-02 22:04

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogle der kan huske formlen til at beregne forlængelsesfaktoren
> på et digitalkamera i forhåld til 135??

Hvis du tænker på brændvidden drejer det sig om 1,5 for
Nikon, 1,6 for Canon. Så vidt jeg husker.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Morten Winther

Dato : 28-05-02 00:02

Jacob W. Jensen" <mail@SLET-DETTEjacobwaage.dk> wrote in message
> "HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
forlængelsesfaktoren

> Hvis du tænker på brændvidden drejer det sig om 1,5 for
> Nikon, 1,6 for Canon. Så vidt jeg husker.

Nu er det jo vigtigt at sige at fordi en Nikon D1x har en faktor 1.5 så
bliver en 200mm ikke til en 300mm. Billedperspektivet ændre sig ikke, idet
det kun er billedudsnittet der ændres.

Contax N Digital er fullframe = 135mm
Canon 1D er 1.3x
Nikon D1x er 1.5x
FujiFilm FinePix S1 & S2 Pro er1.5x
Canon D60 er 1.6x
Sigma SD9 Digital SLR er 1.7x

Glæder mig til at se en Nikon D2x med fullframe 12 mp Foveon X3 chip.

/ morten

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 14-06-02 11:41

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> wrote in message news:<acudsu$u3o$1@news.cybercity.dk>...

> Glæder mig til at se en Nikon D2x med fullframe 12 mp Foveon X3 chip.

Jeg syntes at 1.5x effekten er helt fin. Se ogsaa:
http://wiki.develooper.com/bin/view/D1/FullSizeCCD

- ask

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-05-02 08:27

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> wrote in

> Hej er der nogle der kan huske formlen til at beregne
> forlængelsesfaktoren på et digitalkamera i forhåld til 135??
> HASTER!!!!!!!

Den afhænger såvidt jeg husker af størrelsen på chippen i forhold til 135
formatet, men det veksler omkring 1,5 til 1,6 for de fleste digi-cams jeg
har læst om. Der er sikkert andre der kan fortælle meget mere om dette, men
nu skrev du jo at det hastede

--
Hilsen
Kenneth