Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Død over Japan Photo!!!!!!! :-((((
Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 27-05-02 17:18

Jeg har lige fået en diasfilm tilbage fra Japan Photo i Aalborg. Da
jeg så kommer hjem og skal kigge på filmen, opdager jeg at de sidste
fire billeder mangler! Og det er ikke fordi de fejl- eller slet
ikke eksponerede, for mit kamera gemmer alle relevante informationer
om hvert enkelt billede, og der er ingen tegn på fejl. Og det var
selvfølgelig nogen af de billeder, jeg glædede mig allermest til at
se... ((((

Man får åbenbart hvad man betaler for... Når jeg i morgen tager derind
og går amok på dem, bliver det formentlig sidste gang, jeg sætter mine
ben derinde. Møgbutik! ØV!!!

Fremover bliver det udelukkende Foto Gerlach, selvom deres
diasfremkaldelser koster det dobbelte... Til gengæld er kvaliteten en
anelse bedre, så....

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-05-02 17:37

Torsten Balle Koefoed wrote:

> Fremover bliver det udelukkende Foto Gerlach, selvom deres
> diasfremkaldelser koster det dobbelte... Til gengæld er kvaliteten en
> anelse bedre, så....

Ja man får jo som regel hvad man betaler for....!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-05-02 19:25

Uheldigt, men tror du at de står ude i baglokalet og fremkalder filmene ?
Fnis

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Jeg har lige fået en diasfilm tilbage fra Japan Photo i Aalborg.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-05-02 19:39

"Michael Lund Sørensen" wrote:

> Uheldigt, men tror du at de står ude i baglokalet og fremkalder
> filmene ?
> Fnis

Det gør de da nogen steder, og så er det ikke engang en vittighed..:)

Fra : MOA

Dato : 27-05-02 20:10

> Det gør de da nogen steder, og så er det ikke engang en vittighed..:)

Og det behøves jo ikke nødvendigvis at være et problem hvis blot de ved hvad
de fortager sig!

MOA

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-05-02 10:15

> Det gør de da nogen steder, og så er det ikke engang en vittighed..:)

Jeg tror ikke på at der er nogen butikker i Danmark der fremkalder dias film
i baglokalet. Dertil er fremkaldelses processen for kompliceret og for dyr.
C41 ja, men dias NEJ!

Jeg har selv gennemgået Ove Glistrups kursus Teoretisk fotografi på DTU,
hvor men eksponerer og fremkalder gråkiler til men omkommer af fremkalder
dampe. Total kedeligt at fremkalde film i alle varianter og måle
resultatet, og dias film er altså ikke de simpleste med hensyn til væske
temperatur og skiftetider.

Enhver butik med respekt for sin økonomi sender filmen til et lab, når det
handler om consum film. I Pro verden er situationen anderledes, men det er
der jo ikke tale om her.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-02 11:33

"Michael Lund Sørensen"

> [...]
film
> i baglokalet. Dertil er fremkaldelses processen for kompliceret og for

Er der overhovedet nogen, der fremkalder dias i Danmark?

Da jeg arbejde som fotograf for 15 år siden, fik jeg at vide af Kodak, at
man havde flyttet laboratoriet til sverige, fordi det var for dyrt at have
to laboratorier så tæt på hinanden, og at det ikke var rentabelt at
fremkalde dias i danmark. Men det var måske kun kodak, der flyttede?

Det er vel også blevet nemmere og billigere at fremkalde dias siden...

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 12:33

Claus Tersgov wrote:

> Er der overhovedet nogen, der fremkalder dias i Danmark?

Det er vist Kodakchome du tænker på, nu er der vist kun et lab. tilbage
i Europa, og det ligger i Schweiz, alm. diasfilm der fremkaldes i E6
pocessen, kan du få fremkaldt mange steder.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-06-02 20:13

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> to laboratorier så tæt på hinanden, og at det ikke var rentabelt at
> fremkalde dias i danmark. Men det var måske kun kodak, der flyttede?

Hej Claus

Mine dias bliver sendt til fremkaldelse hos Kodak i Sverige !! Det tager nu
en hel uge fra jeg har afleveret til min lokale pusher til jeg kan hente
mine dias. Faktisk går det hurtiger med ægte S/H, som man ellers skulle tro
var mere sjældne.

Mvh Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-06-02 23:34

"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en hel uge fra jeg har afleveret til min lokale pusher til jeg kan hente
> mine dias. Faktisk går det hurtiger med ægte S/H, som man ellers skulle

Det var rigtigt, som andre har nævnt, at det gælder for kodakcrome. Det var
stortset også de eneste dias, jeg brugte dengang sammen med.. ekta eller
ectacrome kan ikke længere huske navnet..

Claus

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 27-05-02 21:45

On Mon, 27 May 2002 18:24:33, "Michael Lund S›rensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

> Uheldigt, men tror du at de står ude i baglokalet og fremkalder filmene ?

Nej, de sender dem til Århus. Men uanset om det er dem selv eller en
samarbejdspartner, så mener jeg, det er uacceptabelt. Jeg kan ikke
sende film til fremkaldelse med viden om, at der er en vis risiko for,
at enkelte billeder helt mangler. Det er jo ikke bare et spørgsmål om,
at de har "glemt" at lave papirbilleder af enkelte negativer. Selvom
jeg selvfølgelig vil stille krav om, at de skaffer de fire manglende
billeder, så skal jeg nok ikke gøre mig nogen som helst forhåbninger
om, at det lykkes. Og så er der kun den mulighed tilbage, at jeg får
en vis kompensation, at jeg får refunderet resten af det klippekort,
jeg var dum nok til at købe, samt at jeg aldrig sætter mine skanker
der mere, idet jeg ganske enkelt har mistet tilliden til dem.

> Fnis

Og hvor er det iøvrigt lige, du vil hen med din kommentar?

Fra : U. Pedersen

Dato : 27-05-02 22:08

On Mon, 27 May 2002 20:44:55 +0000 (UTC), tbk@somewhere.dk (Torsten
Balle Koefoed) wroti:

> [...]
>jeg var dum nok til at købe, samt at jeg aldrig sætter mine skanker
>der mere, idet jeg ganske enkelt har mistet tilliden til dem.

Ja, de kan jo ikke gøre andet.
Jeg mistede 36 billeder, og negativerne så jeg heller aldrig.
En efterlysning gav intet resultat.

Men det er da ærgeligt kun at få en ny film, når man regnede med at
hente en stak billeder.

Men helt ærligt Japan Photo overlever nok ude dig som kunde.
Og når din mavesyre er kommet i balance igen, ser du også lyst på
livet

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 28-05-02 17:11

On Mon, 27 May 2002 21:08:25, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

> Men helt ærligt Japan Photo overlever nok ude dig som kunde.

Helt sikkert. Jeg kan bare ikke leve med den usikkerhed, som jeg nu
føler, der er efter denne episode. Jeg vil være sikker på, at jeg får,
det jeg betaler for.

> Og når din mavesyre er kommet i balance igen, ser du også lyst på
> livet

Det gør jeg såmænd allerede. Jeg trængte bare lige til at afreagere
lidt.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-05-02 10:09

> [...]

> Fnis

>Og hvor er det iøvrigt lige, du vil hen med din kommentar?

Jeg vil derhen at du må ikke tro at den ekspedient der står i butikken er
den skyldige. Han (eller hans kollega) har modtaget filmen, puttet den i en
pose og sendt den til et lab. De modtager så filmposerne tilbage og langer
dem over disken, når folk kommer og henter deres film.

Dit mave syreangreb skal ikke rettes mod en tilfældig ekspedient. Jeg ved
ikke om butikkerne ejes decentralt eller centralt. Hvis ejeren af butikken
er i den, så er det jo ham du skal have fat i og han kan ikke gøre ret meget
mere end at give dig en kompensation og telefonnummeret til lab'et, og det
er jo også der du skal have klaget. Han kan selvfølgelig også kikke i posen
med det efterfølgende løbenummer og se om dine billeder er der, men så er
der vist heller ikke mere han kan gøre.

Tro mig, jeg skriver ikke dette for at forsvarer butikken - Japan photo er
nok et af de sidste steder jeg selv ville handle pga deres forkerte
oplysninger i deres annoncer (urealistiske før priser og alm udsalgspris er
"Sensations tilbud").

Men jeg skriver dette fordi du ikke kommer nogen vegne med at hælde din
mavesyre ud over en nyhedsgruppe og en ekspedient. Det kan godt være det
giver dig luft i marven igen, men en pæn opførelse giver efter min mening
større chancer for at du får dine billeder igen.

Og har du sikret dig at kameraet virkede helt OK? Hvordan kan du
overhovedet sikre dig mod en periodisk fejl ?

Jeg tror alle der fotografere meget har prøvet din situation - og jeg har
også prøvet det et par gange - og det er skide ærgerligt, men tag dig nogle
Alkasider mod dit mavesyre problem, - det kommer du efter min mening længst
med !

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 28-05-02 17:42

On Tue, 28 May 2002 09:08:56, "Michael Lund S›rensen"

> Jeg vil derhen at du må ikke tro at den ekspedient der står i butikken er
> den skyldige.

Det har jeg vist heller ikke påstået. Og selvom der måske var lidt
meget galde i mit indlæg, så var jeg nu ganske rolig, da jeg var inde
i butikken i dag. Andet ville også passe dårligt til mig, men det
kunne du jo ikke vide.

Men bortset fra det, så mener jeg, at når man køber et produkt eller
en service, så bør man kunne forvente, at man som minimum får, hvad
man har betalt for (også selvom det er billigt). Selvom det måske ikke
er ekspedienten, der er den ansvarlige i denne sag, så står han som
repræsentant for butikken og dens service som helhed, idet han er dens
kontakt til kunderne. Jeg kan ikke rigtig bruge til noget, at det nok
ikke er ham, der har lavet fejlen, for det er ham, jeg skal forklare
problemet for, og ham der skal tage ansvaret for, at den butik, han
repræsenterer, vil gøre noget ved det problem.

> Men jeg skriver dette fordi du ikke kommer nogen vegne med at hælde din
> mavesyre ud over en nyhedsgruppe og en ekspedient.

Jeg vil give dig ret i, at chancen for at møde forståelse og
samarbejde fra en ekspedient er væsentlig mindre, hvis man er
aggressiv i sin adfærd. Men jeg vil dog mene, at andre her i gruppen
kan bruge mit indlæg som en advarsel om, at der er en vis risiko ved
at bruge sine penge i Japan Photo, hvis ikke det allerede har haft
eller hørt om dårlige erfaringer derfra.

> Og har du sikret dig at kameraet virkede helt OK?

Jeg er 99% sikker. Jeg husker selv at de fire billeder blev taget,
kameraet har registreret dem med lukketider, blænde, brændvidde, mm.
og der var ingen mislyde fra kameraet under eksponeringerne. Desuden
er det et temmeligt nyt kamera, så risikoen for fejl er ret lille,
selvom det ikke er umuligt. Derudover var der klippet ca. 3mm af
billede 32, hvilket i sig selv er en anelse mystisk, hvis der skulle
være fire fejl- eller ueksponerede billeder bagefter.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-05-02 22:09

[en hel masse cuttet]

> [...]
>at bruge sine penge i Japan Photo, hvis ikke det allerede har haft
>eller hørt om dårlige erfaringer derfra.

OK så er vi nede på jorden igen.
En fornuftig advarsel havde været helt OK i mine øjne. Jeg har mere respekt
for folk der kan bevarer roen i en svær situation end folk der kan hidse sig
op.

Egentligt er det lab'et du skal advarer imod !

> [...]
>billede 32, hvilket i sig selv er en anelse mystisk, hvis der skulle
>være fire fejl- eller ueksponerede billeder bagefter.

Jeg har selv oplevet at en flagstang (eller noget lignende) var årsag til at
de havde afklippet min film der. Det foregår selvfølgelig på maskine og er
der en sådan fejl har de et produktansvar og kan ikke affærdige dig med
standard forbehold, idet det er en klar produktionsfejl. Efter min mening er
du berettiget til en større kompensation en blot en rulle uexponeret film.
Og det er der eksempler på.
Prøv at spørge i dk.forbruger eller dk.videnskab.jura - der kan du sikkert
få hjælp.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 28-05-02 23:32

On Tue, 28 May 2002 21:08:58, "Michael Lund S›rensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

> Egentligt er det lab'et du skal advarer imod !

Så vidt jeg kunne forstå i dag, så er lab'et en del af butikskæden,
men jeg kan tage fejl... :-/

> Jeg har selv oplevet at en flagstang (eller noget lignende) var årsag til at
> de havde afklippet min film der.

Det, der blev klippet her, er en (særdeles nydelig) dansende ung dames
bare lår, så der er vist ikke rigtigt noget, der kan snyde her.

Ok. Tak for oplysningerne.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 29-05-02 00:43

On Tue, 28 May 2002 21:08:58, "Michael Lund S›rensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

> Efter min mening er du berettiget til en større kompensation en
> blot en rulle uexponeret film.

Hmmm, jeg sad lige og rodede lidt på forbrugerstyrelsens hjemmeside,
og så vidt jeg kan se der, har jeg ikke ret til mere, end det der er
lovet ifm. indleveringen af filmen. På den kvittering, der udleveres
som bevis for indlevering af filmen står der: "Ved evt. beskadigelse
eller tab gives erstatning i form af ueksponeret film." Men jeg kan da
kun håbe på, at de vil tage værdigt afsked med mig som kunde.

> Og det er der eksempler på.

Hvad er det for eksempler?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 01:02

Torsten Balle Koefoed wrote:

> .......cut...................................... Men jeg kan da
> kun håbe på, at de vil tage værdigt afsked med mig som kunde.

Hvis jeg var dig, så ville jeg få den pågældne forretning til at
hjemtage et hundedyrt kamera og objektiv, f.eks. et digitalt Nikon SLR
kamera til 50.000 piskeslag, og så ville jeg bare lade være med at købe
det, og hvis du skal være rigtig modbydlig, så kan du jo sige, at du har
fået et bedre tilbud hos en anden fotohandler...:)

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-05-02 07:32

On Wed, 29 May 2002 02:02:18 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

> [...]
>det, og hvis du skal være rigtig modbydlig, så kan du jo sige, at du har
>fået et bedre tilbud hos en anden fotohandler...:)

Hej Niels.

Du er da rigtig ond, er det sådan du oplever andre er mod dig ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 10:07

"U. Pedersen" wrote:

> Du er da rigtig ond, er det sådan du oplever andre er mod dig ?

Hvis en forretning ikke indfrier kundernes helt rimmelige forventninger
i forbindelse med et køb, så er det da anskuelighedsundervisning, at de
oplever hvordan det føles at deres forventninger om et salg ikke bliver indfriet...:)

Det er ikke mere en måned siden, at jeg spurgte min lokale fotohandler
hvad han skulle ha' for en Lowepro Nova2 fototaske, og han ved godt at
jeg kan handle direkte hos grossisterne, så hvis han vil handle med mig,
så må han nøjes med at tjene de mængderabatter hans kæde får hos grossiterne.

Men han stod og fedetede med lommeregneren, og ville kun gi' 50 kr. i
rabat i forhold til udsalgsprisen, og det var med største fornøjelse at
jeg havde den nye taske over skulderen, da jeg en uge senere var inde i
forretningen, og ja - han bemærkede den....:)

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-05-02 17:09

On Wed, 29 May 2002 11:06:36 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>jeg havde den nye taske over skulderen, da jeg en uge senere var inde i
>forretningen, og ja - han bemærkede den....:)

Ja jeg kan kun sige. Sjov form for humor

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 17:32

"U. Pedersen" wrote:

> Ja jeg kan kun sige. Sjov form for humor

Du lyder lidt forarget, du betragter det måske også som useriøst at
prutte om prisen....?

Jeg gav jo netop min lokale fotohandler valget mellem at tjene lidt
eller ingenting, og han skulle da se, at han havde valgt at tjene ingenting.

Mit forbrug af fotoartikler er så stort, at jeg naturligvis ikke vil gi'
de samme priser som den alm. forbruger, der køber 3 film og
fremkaldelser om året, og måske et nyt pocketkamera til under en tusse
hvert tiende år.

Fotohandleren har til gengæld ingen ulejlighed med sit salg til mig, jeg
ved præcist hvad jeg vil ha', og han skal heller ikke bruge tid på at
forklare mig noget.

Fra : MOA

Dato : 29-05-02 17:45

> [...]

Ja, det virker godt nok lidt barnligt hvis du spørger mig...

Bryder mig genrelt ikke om at folk skal have varen billigere blot fordi de
ved noget om produktet. Prisen burde være den samme for alle, uanset
kendskab til varen, ellers gad jeg ikke handle der....

Og hvis du alligevel kan købe varen direkte hos en importør hvorfor sparer
du så ikke dig selv og forhandleren for besværet?

MOA

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 19:10

MOA wrote:

> Og hvis du alligevel kan købe varen direkte hos en importør hvorfor
> sparer du så ikke dig selv og forhandleren for besværet?

Når du siger dette, så må det skyldes, at du ikke kender noget til
prisstrukturen i fotobranchen, det er nemlig sådan, at grossisterne har
nogle priser som de kalder fag-netto priser, de er beregnet på
enkelthandler med selvstændige fotografer, fotohandlerne som naturligvis
indkøber større mængder får så store rabatter på fag-netto priserne.

Det er derfor fotohandlerne slutter sig sammen i kæder, det er i
virkelighedden indkøbsforeninger, der gør at de samler deres indkøb hos
grossisterne, så de i fællesskab kan opnå endnu større rabatter på
fag-netto priserne.

Og når jeg gir' min lokale fotohandler chancen for en handel, så må han
være indstillet på at nøjes med, at tjene den rabatfordel han får hos
grossisten, og min handel er jo med til at forøge fotohandlerens samlede
årlige indkøb hos grossisten.

Jeg synes faktisk mit tilbud er fair, jeg vil godt støtte den lokale
fotohandler, men jeg vil ikke betale en pris der er højere end hvis jeg
selv handlede direkte med grossisten.

Det hører også med til historien, at jeg har kendt den lokale
fotohandler (Martin) i mere end 30 år, ja faktisk lige siden han var i
lære hos fotohandleren i nabobyen.

Fra : WebCat

Dato : 07-06-02 21:31

Jeg syntes også det er fair. Men du overvurdere deres rabatter og deres
betydning.

Når du ikke vil give den pris manden vil han, skal du ikke blive sur. Men så
er det også helt iorden at du selv forstår købet, med hvad det nu indebære
af fordele og ulemper. Han jo ikke bebrejde dig, at du vælger det bedste
tilbud, det gør vi alle vel. Hans problem er vel mellem ham og hans
leverandør.

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-05-02 19:31

On Wed, 29 May 2002 18:31:44 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Du lyder lidt forarget, du betragter det måske også som useriøst at
>prutte om prisen....?

Næ overhovedet ikke, det er den samme måde jeg handler mine hardware
på.

Men at du ligefrem er skadefro tjerner intet formål.

Fra : Ole Rosted

Dato : 29-05-02 21:17

On Wed, 29 May 2002 18:31:44 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

Hej,

>Jeg gav jo netop min lokale fotohandler valget mellem at tjene lidt
>eller ingenting, og han skulle da se, at han havde valgt at tjene ingenting.

Han er sikkert temmelig ligeglad. Det ville jeg også være og tilmed
lettet over, at jeg ikke fremover behøver at stå på pinde for en
krejler.

> [...]
>de samme priser som den alm. forbruger, der køber 3 film og
>fremkaldelser om året, og måske et nyt pocketkamera til under en tusse

Hvorfor lægger du så ikke dine forretninger et sted, der er dit
"format" værdigt. En grosist ell. fabrikant eventuelt?

>Fotohandleren har til gengæld ingen ulejlighed med sit salg til mig, jeg
>ved præcist hvad jeg vil ha', og han skal heller ikke bruge tid på at
>forklare mig noget.

Og det mener du en detail handler skal belønne dig for ved at give
andet end alm. mængderabat?

vh. Ole Rosted

Fra : user@domain.invalid

Dato : 30-05-02 21:03

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> det, og hvis du skal være rigtig modbydlig, så kan du jo sige, at du har
> fået et bedre tilbud hos en anden fotohandler...:)

Jeg håber du har en bedre moral i dit firma, end som privatperson.

--
Thorbjørn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-02 22:00

user@domain.invalid wrote:

> Jeg håber du har en bedre moral i dit firma, end som privatperson.

Jeg tilpasser altid min moral, så den matcher en aktuel modspillers
moral, og bedømt efter de udsagn, der er postet i denne tråd, så er mit
forslag fint afstemt til den pågældne butiks forretningsmoral.

Og alle mine kunder er gamle faste kunder, som jeg har handlet sammen
med i mere end 20 år, og mit samarbejde med disse kunder kører efter
princippet om at et ord er et ord, og en mand er en mand.

Fra : user@domain.invalid

Dato : 31-05-02 11:32

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg tilpasser altid min moral, så den matcher en aktuel modspillers
> moral, og bedømt efter de udsagn, der er postet i denne tråd, så er mit
> forslag fint afstemt til den pågældne butiks forretningsmoral.

Altså en voksen udgave af "når han må, så må jeg også"?

Jeg forstår ikke at din indre forretningsmand tillader dig at sige den
slags ting offentlig, men åbenbart har du nok i dine gamle kunder der
kender dig.

Oh well.
--
Thorbjoern

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 12:55

user@domain.invalid wrote:

> Altså en voksen udgave af "når han må, så må jeg også"?

Næ - nu vender du tingene på hovedet, det handler om at hvis nogen
forsøger at røvrende mig, så holder jeg mig ikke for fin til at gi' igen
af samme skuffe.

Det er da en sylig tankegang, at vi som forbrugere ikke må forsvare os,
når vi bliver snydt godt grundigt at smarte sælgere, der ikke viger
tilbage for at sælge os deffekte og mangelfulde varer.

Og den med at samfundet i alle tilfælde sørger for justitsen, er jo
noget forblommet sludder, som du har lært dengang du blev passet i
børnehaven, for der var det praktisk for pædagoerne, at du ikke slog
igen når du selv blev slået.

Fra : user@domain.invalid

Dato : 03-06-02 06:52

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> når vi bliver snydt godt grundigt at smarte sælgere, der ikke viger
> tilbage for at sælge os deffekte og mangelfulde varer.

Det er ikke at forsvare sig. Det er at gøre det samme selv, og i
ekstreme tilfælde - hvis butikken beviseligt har et tab på din handling
- kan du blive draget til ansvar.

Havde det været en voldsmand, du havde tæsket, havde det været selvtægt.

> [...]
> noget forblommet sludder, som du har lært dengang du blev passet i
> børnehaven, for der var det praktisk for pædagoerne, at du ikke slog

Læs lige ovenstående igen, og overvej så om du ikke skulle give dig selv
en ordenlig henstillervejledning over i mudderet.

Men egen medicin smager jo ikke altid særlig godt.

--
Thorbjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-02 11:39

> [...]
> det, og hvis du skal være rigtig modbydlig, så kan du jo sige, at du har
> fået et bedre tilbud hos en anden fotohandler...:)

Og her kan man så se, hvor seriøs hr. Ebbesen er

Claus

PS: Det kan ikke længere undre mig, at du for godt fire år siden blev smidt
ud af dk.fritid.lystfiskeri og samtidig truede Gud og hver mand med
sagsanlæg!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-05-02 12:37

Claus Tersgov wrote:

> PS: Det kan ikke længere undre mig, at du for godt fire år siden
> blev smidt ud af dk.fritid.lystfiskeri og samtidig truede Gud og
> hver mand med sagsanlæg!

Det må du vist lige dokumentere, men kan du ikke gøre det i en gruppe
hvor det er on-topic...!

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 29-05-02 09:42

On Mon, 27 May 2002 20:44:55, tbk@somewhere.dk (Torsten Balle Koefoed)
wrote:

> Og så er der kun den mulighed tilbage, at jeg får en vis
> kompensation, at jeg får refunderet resten af det klippekort,
> jeg var dum nok til at købe,

Nånå, nu har jeg lige fået at vide, at, jo, jeg kan såmænd godt få
refunderet resten af klippekortet, men så vil de droppe efterlysningen
af de manglende dias...

Nu begynder deres lurvede forretningsmoral så småt at skinne igennem,
for de vil _intet_ miste ved at give mig pengene tilbage for de
resterende klip. Men eftersom de tydeligvis allrede /har/ mistet mig
som kunde, kan de lige så godt give mig en dårlig behandling og så
vidt muligt trække så mange penge ud af mig, som de kan nå, inden jeg
smutter...

Før havde jeg bare mistet tilliden til dem, men nu begynder jeg så
småt at hade dem...

Det skal lige passe, at de kun vil give mig den billigste lortefilm
som kompensation, når det ikke lykkes dem at fremskaffe de bortkomne
billeder...

Er der iøvrigt nogen, der vil købe syv klip til diasfremkaldelse? I
skal få dem sølle 100,-, dvs. ca. 15,- pr. fremkaldelse. Et vaskeægte
slagtilbud....

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-05-02 09:48

On Wed, 29 May 2002 08:41:38 +0000 (UTC), tbk@somewhere.dk (Torsten
Balle Koefoed) wroti:

>Det skal lige passe, at de kun vil give mig den billigste lortefilm
>som kompensation, når det ikke lykkes dem at fremskaffe de bortkomne
>billeder...

næ, du får en film magen til den du afleverede.
Aflevere du en 10 får du ikke en 100 mand tilbage

Ang dine 7 klip. duer de til digitale billeder ?

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 29-05-02 15:28

On Wed, 29 May 2002 08:47:40, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

> næ, du får en film magen til den du afleverede.
> Aflevere du en 10 får du ikke en 100 mand tilbage

Det var en Fuji Provia 100F, så jeg håber, du har ret. Faktisk er jeg
vel allerede berettiget til den, da det sidste billeder, af dem jeg
fik, som nævnt var klippet ca. 3mm inde i billedet.

> Ang dine 7 klip. duer de til digitale billeder ?

Jeg ved det ikke. Kortet ligger inde i butikken nu, men jeg mener, der
står E6 på det. Jeg vil dog ikke udelukke, at man kan forhandle sig
frem til noget andet.

Men det er iøvrigt allerede afsat til en hurtig sjæl.

Fra : U. Pedersen

Dato : 27-05-02 22:05

On Mon, 27 May 2002 16:18:03 +0000 (UTC), tbk@somewhere.dk (Torsten
Balle Koefoed) wroti:

>Fremover bliver det udelukkende Foto Gerlach, selvom deres
>diasfremkaldelser koster det dobbelte... Til gengæld er kvaliteten en
>anelse bedre, så....

Nu er det jo menneskeligt at fejle.
Og selv om priser er højere, kan der også ske uheld for Gerlach.

Husk vi er jo kun mennesker

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 28-05-02 17:57

On Mon, 27 May 2002 21:04:38, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

> Nu er det jo menneskeligt at fejle.
> Og selv om priser er højere, kan der også ske uheld for Gerlach.
>
> Husk vi er jo kun mennesker

Tjoeh, men jo mere professionel en indstilling man har til sit
arbejde, jo mindre er risikoen for den slags fejl.

Fra : Langgaard

Dato : 28-05-02 15:23

Hej

Japan foto er helt igennem noget der kører på kanten af hvad der er moralsk
forsvarligt.

Jeg var i min egenskab af formand for Aalborg fotoklub, med til at arrangere
et stort fotomaraton i samarbejde med Aalborg kommune. Alle fotohandlere var
inviteret, ved første møde dukkede IB NØRHOLM PEDERSEN (Hr. Japan foto) også
op, jeg forelagde da at Aalborg fotoklub ikke kunne deltage hvis Japan foto
fik sit logo på plakaterne, sammen med klubbens logo. Så det blev et maraton
uden svindel !

Mr. Japan foto, har udtalt til mig, da jeg konfronterede ham med en pris i
vinduet på en over 20 år gammel Canon EF. For det første stod der TOPMODEL,
det var løgn. Så var der anført en "førpris" der var identisk med datidens
topmodel (EOS 1) så det var også løgn.

Han sagde: Folk bliver så glade når de køber noget de tror der er billigt !

Senere blev forretningen overtaget af en rørlægger !

I de forretninger, får du ikke engang hvad du betaler for !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 28-05-02 16:56

Som andre har nævnt kan alle fotohandlere/laboratorier fejle.
-Jeg vil dog ikke gå så langt som til at forsvare netop det her firma.
Mine erfaringer med Japan Photo begrænser sig til 2 besøg i butikken på
Frederiksborggade i Kbh.
Magen til aggresivt salgspersonale skal man lede længe efter. Man behøver
ikke stå mange minutter i butikken før man overhører de mest surrealistiske
udtalelser, alternative sandheder eller hvad man nu kan kalde det.
F.eks kunne den 400 ISO film de sælger under deres eget navn "tage billeder
i lyset fra et stearinlys" hvorimod tilsvarende film fra fuji og kodak
"forudsætter en professionel flash"!!!
Ved mit andet besøg havde de et parti brugte SLR kameraer til salg. Det var
tydeligt brugte 'entry-level' modeller med mellem 10 og 15 år på bagen. De
blev solgt som "Profesionelle Demo Modeller til lavpris" -og havde det så
bare været lavpris, men den lå kun lige lidt under prisen på nye begynder
modeller fra Nikon og Canon.

Det værste er at kæden dukker op alle vegne!

/niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Lotte M

Dato : 28-05-02 17:10

> [...]

> Jeg har lige fået en diasfilm tilbage fra Japan Photo i Aalborg. Da
> jeg så kommer hjem og skal kigge på filmen, opdager jeg at de sidste

Det er uheldigt, men helt ærligt - /ethvert/ lab kan lave en fejl.

> Og det var
> selvfølgelig nogen af de billeder, jeg glædede mig allermest til at
> se... ((((

Murphys 1. "Hvis noget kan gå galt, vil det gå galt"

> Man får åbenbart hvad man betaler for...

Som hovedregel - ja!

> Når jeg i morgen tager derind
> og går amok på dem, bliver det formentlig sidste gang, jeg sætter mine
> ben derinde. Møgbutik! ØV!!!

Uanset hvor surt det er, så synes jeg et enkelt uheld er meget lidt
at "gå amok" over - hvis du udelukker alle labs, der har lavet en
fejl, så vil du snart skulle fremkalde og kopiere selv.

> Fremover bliver det udelukkende Foto Gerlach, selvom deres
> diasfremkaldelser koster det dobbelte... Til gengæld er kvaliteten en
> anelse bedre, så....

Foto Gerlach har et godt ry, de er særdeles serviceorienterede
og deres arbejde er i orden. Centrum Fotolab har jeg i øvrigt også
gode erfaringer med og så er der jo Nordcolor (Prof lab).

http://www.fotogerlach.dk/
http://www.centrumfotolab.dk
http://www.nordcolor.dk/
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 28-05-02 18:34

On Tue, 28 May 2002 16:09:55, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

> Det er uheldigt, men helt ærligt - /ethvert/ lab kan lave en fejl.

Og nogle flere end andre... Hvis jeg kobler denne erfaring sammen med
mit generelle indtryk at butikken, samt andres udtalelser, så får jeg
en klar fornemmelse af, at Japan Photo nok er det sted, hvor der er
størst risiko for, at det sker igen.

> Som hovedregel - ja!

Man kan så sige, at bortkomne billeder nok ikke lige er det, man
regner med at "få" for sine penge...

> Uanset hvor surt det er, så synes jeg et enkelt uheld er meget lidt
> at "gå amok" over

Det gjorde jeg egentlig heller ikke, da jeg var derinde i dag, men jeg
"kogte" en del, da jeg skrev indlægget, så derfor det lidt saftige
sprogbrug.

> Foto Gerlach har et godt ry, de er særdeles serviceorienterede
> og deres arbejde er i orden.

Jeg har også kun særdeles gode erfaringer med dem.

> Centrum Fotolab har jeg i øvrigt også
> gode erfaringer med og så er der jo Nordcolor (Prof lab).

Tak for oplysningerne.

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-05-02 18:55

On Tue, 28 May 2002 17:33:35 +0000 (UTC), tbk@somewhere.dk (Torsten
Balle Koefoed) wroti:

>så får jeg
>en klar fornemmelse af, at Japan Photo nok er det sted, hvor der er
>størst risiko for, at det sker igen.

Nu har jeg kun fået lavet kopier af mine digitale, og er fuld ud
tilfreds.
Hvad hardware angår kan jeg kun anbefale Japan Photo.
Jeg fik en telelinse i julegave, den havde en fejl, og uden brok af
nogen art fik jeg en ny.

Fra : Langgaard

Dato : 28-05-02 20:37

Hej

Ja, og det er nok ikke sidste gang de forsøger at sælge den !!

Jeg har en kammerat der har været ansat i Japan-biksen i kort tid, han var
vidne til at et kamera der kom retur med en lille defekt, blev byttet med et
smil, for derefter at blive bragt tilbage på hylden, for som de sagde, " Det
er jo ikke sikkert at den næste opdager det "

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-05-02 07:30

On Tue, 28 May 2002 21:36:43 +0200, "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wroti:

> [...]
>smil, for derefter at blive bragt tilbage på hylden, for som de sagde, " Det
>er jo ikke sikkert at den næste opdager det "

Det kan du da ha ret I, men jeg har en posetiv oplevelse med Japan
Photo og den kan du ikke tage fra mig

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-05-02 10:15

Langgaard wrote:

> [...]
> blev byttet med et smil, for derefter at blive bragt tilbage på
> hylden, for som de sagde, " Det er jo ikke sikkert at den næste

Ja det er vist meget normalt, de kan jo være så "heldige", at den næste
køber slet ikke er kompetent nok til at konstatere at det er kameraet
der laver fejl, så han tror at det er ham selv, der ikke er dygtig nok.

Den praksis er også udbredt i forretninger der sælger elektronik og
computer udstyr, så derfor skal man altid kræve at få en "ny" vare i
ubrudt embalage.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 29-05-02 15:38

On Wed, 29 May 2002 09:15:15, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote:

> [...]
>
> Den praksis er også udbredt i forretninger der sælger elektronik og
> computer udstyr, så derfor skal man altid kræve at få en "ny" vare i

Jeg oplevede det i Laserdisken i Aalborg med en DVD-film, der ikke
ville afspille problemfrit på min relativt dyre Pioneer afspiller
(også købt i Laserdisken). Selvom jeg havde fået lovning på pengene
retur ved problemer, skete det kun modvilligt og efter længere
diskussion. Da jeg spurgte direkte om filmen ville blive sendt retur
til distributøren med rapport om problemerne, måtte han indrømme, at
den ville blive sat ud til salg igen, idet en anden kunde muligvis
godt ville kunne leve med problemerne. Desuden mente han ikke, at det
ville være rimeligt overfor distributøren, hvis de sendte film tilbage
i tide og utide, hver eneste gang en eller Taiwan-afspiller havde
problemer med en film. Og det ændrede ikke noget, at min afspiller var
en Pioneer købt hos dem selv.

Så mister man "lidt" lysten til at handle der igen...

Fra : Kristian Stange

Dato : 29-05-02 17:14

Dårlig service findes inden for alle brancher - også i fotobranchen.

Alt er ikke sort og hvidt, ej heller når det gælder Japan Foto.

Jeg har handlet regelmæssigt i en af kædens forretninger (ingen nævnt -
ingen rost eller hængt ud), og har altid modtaget god og imødekommende
service.

Når jeg har købt film i forretningen, har det altid været "køleskabsvarer"
og ingen problemer.

Aldrig vrøvl, når jeg ikke var tilfreds med resultater (C 41) - bare om igen
uden vrøvl.

Har indleveret en del E6 arbejde i årenes løb. Ingen problemer. (Bruger dog
som oftest Kodakcrome 64/200)

Har altid kunnet forhandle mig til en fornuftig pris på udstyr, tilbehør,
film i pakker etc.

Jeg valgte denne afdeling af Japan Foto som reaktion på dårlig behandling
hos "anerkendt" fotohandler.

Så..

Kristian Stange
kristian@stange.dk