Hyldeblomsaft......
Fra : Axelsen

Dato : 27-05-02 16:55

Hej NG
Er der nogen som kan hjælpe mig med en god opskrift på hyldeblomstsaft?? Jeg
har efterhånden ledt længe men forgæves....
På forhånd 1000 tak for hjælp/svar

Fra : WebWoman

Dato : 27-05-02 17:08

"Axelsen" <eng20@os.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som kan hjælpe mig med en god opskrift på
> hyldeblomstsaft?? Jeg har efterhånden ledt længe men forgæves....
> På forhånd 1000 tak for hjælp/svar

jamen dog..... hop ind på www.google.com og søg på hyldeblomstdrik

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin K. Henrichsen

Dato : 09-06-02 21:37

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote in message

> "Axelsen" <eng20@os.dk> skrev i en meddelelse

> jamen dog..... hop ind på www.google.com og søg på hyldeblomstdrik
>
> Mvh. Lisbeth

Mærkelig opskrift...

Martin.

Fra : Duggi

Dato : 27-05-02 17:24

> [...]
Jeg
> har efterhånden ledt længe men forgæves....

Denne her smager himmelsk både kold og varm:
20-25 hyldeskærme uden stilke
1,25 liter kogende vand
25g vinsyre
2 citroner
1,25 kg sukker

Ryst hyldeblomserne fri for evt. støv og insekter og læg dem i en krukke.
Skær citronerne og læg ved. Drys vinsyre og sukker over og hæld det kogende
vand på. Dæk med låg og stil krukken køligt 2-3 dage. Omrøres jævnligt.
Derefter sies blomserklaserne fra. Saften hældes på flasker og opbevares i
køleskab.

Holdbarhed 2-3 uger. Drikkes med isvand eller kogende vand om vinteren.

Er fryse egnet. Brug plastflasker og fyld kun 9/10.

/Klaus

Fra : netper

Dato : 27-05-02 18:09

"Axelsen" skrev d. 27-05-02 16:55 dette indlæg :
> Hej NG
> Er der nogen som kan hjælpe mig med en god opskrift på
hyldeblomstsaft?? Jeg
> har efterhånden ledt længe men forgæves....
> På forhånd 1000 tak for hjælp/svar

Hyldeblomstdrik

20 stk. hyldeblomstklaser
2 spsk. citronsyre
1 kg. sukker
1 liter kogende vand
2 citroner, saft og skal heraf

Hyldeblomstklaser, citronsyre, citronsaft og -skal samt sukker blandes
og overhældes med kogende vand. Stilles koldt og trækker 4-5 dage under
låg. Sigtes og hældes på flasker. Sæt et par flasker i køleskabet, og
frys resten ned, f.eks. i rensede mælkekartoner. Så slipper du for at
bruge konserveringsmidler.

Mvh

Per Klausen

http://www.kandu.dk/

Fra : MM

Dato : 29-05-02 11:24

Er det konserveringsmidlet der gør hyldeblomstsaften lidt bitter.
Jeg har før lavet det med atamon.
Har for nylig smagt en frossen version, som ikke var bitter (kender ikke
opskriften).

Min opskrift er med citronskiver og vinsyre, kan det måske være årsagen til
det llidt bitre ???

Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-05-02 07:26

[MM | Wed, 29 May 2002 12:23:55 +0200]

>Min opskrift er med citronskiver og vinsyre, kan det måske være årsagen til
>det llidt bitre ???

De hvide område mellem frugtkød og den gule skal, indeholder en del
bitterstof. Du kan derfor med held er statte citronskiverne med saftens
af den pressede citron samt den gule del af en citronskal

René
www.rene.hjorth.com

Fra : MM

Dato : 03-06-02 14:10

Tak for det. Årets første portion er undervejs (med citronsaft og det gule
af skallen). Jeg venter spændt.

Jeg prøvede også at undlade konserveringen (atamon), da det sikkert ikke er
det sundeste.

Da jeg brugte atamon, trak blandingen i et glas med låg på køkkenbordet 3
dage. Denne gang har jeg valgt køleskabet, skal det trække længere her ???

Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-06-02 17:43

[MM | Mon, 3 Jun 2002 15:09:30 +0200]

>Tak for det. Årets første portion er undervejs (med citronsaft og det gule
>af skallen). Jeg venter spændt.

Held & lykke; det er en god smag og en ekstra god fornøjelse at lave den
slags selv.

>Jeg prøvede også at undlade konserveringen (atamon), da det sikkert ikke er
>det sundeste.

Konserveringsmidlet i atamon er ét af de gamle og "godkendte", og i
betragtning hvor farlig en svamp ellers kan blive i hyldeblomstsaften,
samt hvor meget luftforurening en blomt ellers kan nå at fange op,
betyder atamonen intet :)

>Da jeg brugte atamon, trak blandingen i et glas med låg på køkkenbordet 3
>dage. Denne gang har jeg valgt køleskabet, skal det trække længere her ???

Det ved jeg ikke med sikkerhed, men tror det ikke.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Kay-Verner Christian~

Dato : 27-05-02 18:07

> [...]
Jeg
> har efterhånden ledt længe men forgæves....

Hyldeblomstdrik (ca 1,5 L)

- 20 hyldeblomstskærme
- 20 g citronsyre
- 2-3 citroner
- 500 g farin, rørsukker eller sukker
- 1 liter kogende vand
- konserveringsmiddel, hvis drikken skal holde sig i længere tid. Doser
efter brugsanvisningen.

Fremgangsmåde:
Klip de groveste stilke af hyldeblomsterne
Kom skærmene i en krukke sammen med saften af citronerne, citronsyren og
sukker
Hæld det kogende vand over og rør, til sukkeret er helt opløst
Rør konserveringsmidlet i, hvis drikken skal holde sig i lang tid
Dæk krukken til og lad indholdet trække 1-2 dage på et køligt sted
Rør af og til i blandingen
Si drikken og hæld den på rengjorte flasker
Server hyldeblomstdrikken som læskedrik fortyndet med vand (1:4) og
isterninger