Flået levende
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-05-02 14:23

Til dem der kan klare det, kommer der på tv2 i aften udsendelsen "Flået
levende" om brug af hunde og katte i pels- og læderindustrien.

Resume: "Hvert år bliver hunde og katte i et antal, der skal måles i
millioner, indfanget og slået ihjel under helt horrible vilkår i
slagtehuse spredt over store dele af Asien. De bliver pelset, skindet
bliver garvet - og siden eksporteret som 'speciallæder' og 'lammelæder'
til bl.a. Europa. Her ender de døde dyr, hvoraf mange er kæledyr, der er
stjålet fra deres ejere, blandt meget andet som golfhandsker og
pelskraver på frakker. Forbrugerne har kun ringe mulighed for at gardere
sig mod at købe produkter, der er fremstillet af hund eller kat, for
selv garvede folk fra pelsbranchen kan have svært ved at skelne skind af
hunde og katte fra andre skindtyper. Det er lykkedes et tysk filmhold -
delvis med brug af skjult kamera - at komme meget tæt på den bestialske
industri, og det er en meget barsk historie, der oprulles. Programmet er
uegnet for børn".

Tror ikke selv jeg kan holde ud at se det, men måske nogen gider komme
med en "ugrafisk" opsummering senere?

Triste hilsner
Dorthe

( - også sendt til dk.fritid.dyr.kat)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-05-02 17:02

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> writes:

> Til dem der kan klare det, kommer der på tv2 i aften udsendelsen "Flået
> levende" om brug af hunde og katte i pels- og læderindustrien.

Er det værre at bruge hundeskind end det er at bruge kalveskind? Så
længe dyrene ikke har været kæledyr, så er der da ingen forskel.

/Trine

http://usenet.dk

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-05-02 17:08

[Sakset fra TV2's programguide]

""Flået levende" i aften kl. 23.00

Mandag den 27. maj

Hvert år lider millioner af hunde og katte en pinefuld og bestialsk død
i slagtehuse fordelt over flere lande i Asien, og deres skind og pels
ender på det europæiske marked, hvor det sælges som bl.a.
"special-læder"

Når vinterkulden begynder at bide sig fast, kommer der for alvor gang i
en branche, der ikke ligefrem reklamerer for sig selv

Ved hjælp af bl.a. skjult kamera går det tyske dokumentarprogram "Flået
levende" i kødet på branchen - både den officielle del af pelsindustiren
og de asiatiske f pelsindustiren og de asiatiske slagtehuse og
eksportører, der leverer råvarerne. Det er en barsk beretning og ikke
forbørn eller andre med sarte sjæle, bløde hjerter...og kæledyr.

Hundelæder
Ifølge programmet bliver der hvert år eksporteret tonsvis af hundelæder
fra Kina til Italien, hvor skindene forarbejdes til en række produkter,
der senere havner på det europæiske marked. Også fra Thailand kommer
hundeskind og -pels i hundredetusindtal. Dyrene bliver enten fanget,
købt eller stjålet, og på lastvogne bliver de fragtet til den
nordøstlige del af landet. En køretur på flere dage, hvor hundene,
hvoraf mange endnu kun er hvalpe, hverken får vådt eller tørt. Nat efter
nat lader tusindvis af hunde livet i slagtehusene, og allerede om
morgenen havner huderne hos storgrossisterne - og endnu inden de har
forladt Thailand, er de mærket som "lamme-læder". Når huderne til sidst
havner i Tyskland ændres mærkningen en sidste gang - til handelsnavnet
"ortopædisk læder".

animalNetwork
Anvendelsen af kæledyrenes skind og pels handler om følelser og er i høj
grad et temperamentsspørgsmål. Men den måde, dyrene ender deres dage på,
og det fordækte omkring den manglende korrekte mærkning af skind- og
pelsprodukterne, burde være et EU-anliggende. Det er det ikke.
Organisationen animalNetwork, der der kæmper for dyrs rettigheder og
beskyttelse, har rettet talrige henvendelser til den tyske læder- og
pelsbranche, til Forbundsregeringen, toldmyndighederne, en række
forbruger-organisationer og til både EU og de thailandske myndigheder
for at få stoppet barbariet. Foreløbig uden held.

Katteskind
Tyskland er en af hovedimportørerne af kattepels fra Kina. Importen skal
måles i hundredetusinder af pelse, som sælges til gigtplagede tyskere på
grund af kattepelsens angiveligt positive indvirkning på behandlingen af
gigtsmerter. Kattepels, der ikke går til fremstillingen af gigt-tæpper,
bliver bl.a. anvendt som kraver på frakker.

Her har animalNetwork fundet frem til en by i Kina, hvor millioner af
katte hvert år må lade livet under kummerlige og stærkt kritisable
vilkår. Og i Filippinerne har organisationen lokaliseret et slagtehus,
hvor hundreder af katte hver dag illegalt bliver slået ihjel – hvorefter
deres garvede hud ender som trommeskind og eksporteres til Japan. I vidt
omfang drejer det sig her om stjålne huskatte.

Uegnet for børn
”Flået levende” er produceret af Manfred Karremann i samarbejde med The
Humane Society of the United States, Deutscher Tierschutzbund og
animalNetwork. Og det er ingen underdrivelse, at der er tale om en meget
barsk dokumentarfilm, som er absolut uegnet for børn.

Titel: Flået levende.
Originaltitel: Katzen und Hunde: Der Pelzskandal.
Tysk dokumentarprogram fra 1998.
Instruktion og produktion: Manfred Karremann i samarbejde med The Humane
Society of the United States, Deutscher Tierschutzbund og animalNetwork.
Programkoder: (Uegnet for børn).
TV 2-redaktør: Mette Hoffmann Meyer."

Jeg venter med at kommentere det, til jeg har set det.
Vh. Annette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-02 19:07

On 27 May 2002 18:02:29 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrotd:

>Er det værre at bruge hundeskind end det er at bruge kalveskind? Så
>længe dyrene ikke har været kæledyr, så er der da ingen forskel.
>
>/Trine

..........er det værre at bruge babyhud end hundeskind ,hvis bare
babyen ikke er blevet kælet ?

forskellen på en kalv og en hund er jo de følelser som mennesker har
for dem , og der er stærke følelser for hunde , så p.g.a. det, er det
forargende og provokerende at bruge hundeskind til tøj efter min
mening ! Og nu ved jeg at der er en aller anden herinde der engang har
været på grønland og der flåede de hundene og hængte dem op på vægen
og bla bla men i Danmark flår man ikke skindet af sin hund når den er
død , med mindre man er mere eller mindre syg efter min mening.Og jeg
mener at det er værd at holde traditionen om at have stor respekt for
hunde, i live ! bare fordi nogle pengegriske personer skider på andres
følelser og sælger hundeskind , og at der samtidig er nogle der altid
gerne vil have en modsat holdning og bevidst eller ubevidst provokerer
med at sige at det er da i orden bare hunden har det godt o.s.v. . Jeg
mener ikke at den slags skal eller bør blive aksepteret i Danmark !
har man sådan en holdning til hunde så kan man sku flytte til Kina
eller et andet land hvor de tænker sådan .

Fra : Heidi

Dato : 27-05-02 19:56

--

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har man sådan en holdning til hunde så kan man sku flytte til Kina
> eller et andet land hvor de tænker sådan .

Jeg er helt enig i mange af tingene.
Men i princippet er det vel ikke så meget dem der sælger skindet der er
problemet??
Det er vel mere dem der køber det.
For som vi jo nok alle kan regne ud, så er der ingen der vil sælge
hundeskind hvis ikke der var et marked for det.
Jeg siger på INGEN måde at det er rigtigt moralsk, jeg mener måske bare at
diskutionen kører på at dem der sælger skindet er nogle "pengegriske svin"
og ja det er de da også.
Men det kunne de ikke være hvis ikke der var nogle der købte det, så det er
sgu dem der er PROBLEMET.

Bare lige min stille mening *GG*
Forresten så den der med at der ingen forskel er om det er en kalv eller en
hund............hmmmm jeg ville nu ikke sætte tænderne i hundebøffer og der
burde vel heller ikke være forskel???

Det er jo, som andre også er inde på, et spørgsmål om hvad der er moralsk
rigtigt.
Der kan jeg kun give så mange andre ret, en hund er et kæledyr og derfor
tillader vores moral det ikke.
Jeg synes det er vigtigt at have moral.........bare man ikke ender med at
blive dobbeltmoralsk *SS*

Hilsen Heidi

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-05-02 21:55

> [...]
en
> hund............hmmmm jeg ville nu ikke sætte tænderne i hundebøffer og

På at spise hund elller ko, i mine øjne er det ligegyldigt, jeg ville dog
ikke selv spise hund eller hest, det er også et kæledyr...dem spiser vi rask
væk.

> [...]
> rigtigt.

> Der kan jeg kun give så mange andre ret, en hund er et kæledyr og derfor

Jamen hvem sætter den grænse? Ikke dig, eller mig, kun for dig selv, for en
inder ville det være uhørt at spise en ko og slagte den, det er et helligt
dyr for nogle af dem.....sådan er der så meget, nogle har grise som kæledyr,
dem smæsker vi os glædeligt i...

> Jeg synes det er vigtigt at have moral.........bare man ikke ender med at
> blive dobbeltmoralsk *SS*

Jamen det er jo netop lige præsis det man er i denne situation, på den ene
side kan man ikke spise hund, men gris, ko, hest osv går an,......dette er
også kæledyr...det er dobbeltmoralsk...det handler vel om at man skal
behandle dyrene godt om man så spiser dem det er nu engang sådan fødekøden
er....

Jannie

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-05-02 21:49

> forskellen på en kalv og en hund er jo de følelser som mennesker har
> for dem , og der er stærke følelser for hunde , så p.g.a. det, er det
> forargende og provokerende at bruge hundeskind til tøj efter min

Nogle har store følelser for køer, mink, grise mus rotter osv...disse dyr
bliver ikke behandlet bedre, eller undgår slagtning fordi nogle har følelser
for dem..."bare" fordi nogle har følelser for dem!!!!

Hvad med ulv? de bliver også brugt som pels, eller krokodiller....det er sku
for faen et truet dyr...

Åhh jeg have svåret mig selv jeg ikke ville gå med på denne diskution...hmmm

Jannie:)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-02 18:00

On Mon, 27 May 2002 22:49:10 +0200, "~*Jannie*~"
<lolistanomail@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>for faen et truet dyr...
>
>Åhh jeg have svåret mig selv jeg ikke ville gå med på denne diskution...hmmm

mener du så at fordi ulve bliver flåede og grise bliver spist så kan
vi ligeså godt skide på alle os andre der ikke er vilde med ulve eller
grises men hund skide på vores føelser ?er det ok bare fordi noget er
forkert at føre linen helt ud ?

Fra : Holm

Dato : 27-05-02 19:40

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:usn4dwpd6.fsf@trinekc.dk...

> Er det værre at bruge hundeskind end det er at bruge kalveskind? Så
> længe dyrene ikke har været kæledyr, så er der da ingen forskel.
>
> /Trine

Prøv nu bare lige at se udsendelsen....det handler om hundenes liv mens de
er i live ! Tror du de bliver behandlet godt ?
Jeg tror det næppe og må sige at jeg tror vores kalve lever et bedre liv end
det vi får at se i aften........meget sørgeligt.
Håber på at jeg ikke får ret !!!!
Med hjertet i halsen .
Holm

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-05-02 21:45

Kunne ikke selv have sagt det bedre selv;)) eller Mink, har i nogen siden
været på en mink farm...uhhh...det er ikke sjovt. intet af det er OKAY i
mine øjne...

Jannie

Fra : JBH

Dato : 27-05-02 23:06

~*Jannie*~ skrev i meddelelsen
<3cf29ad2$0$18621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Kunne ikke selv have sagt det bedre selv;)) eller Mink, har i nogen siden
>været på en mink farm...uhhh...det er ikke sjovt. intet af det er OKAY i
>mine øjne...

Næh, det var måske derfor en dyrefanatiker skød en politiker i Holland, som
ville arbejde for at tillade minkfarme i Holland igen

mvh
JBH

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-05-02 13:20

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:acuasq$di5$1@sunsite.dk...

> [...]
som
> ville arbejde for at tillade minkfarme i Holland igen

Jeg ved med sikkerhed at der findes minkfarme i Holland. (Det er faktisk dér
de største i verden befinder sig.)Hvor har du det fra? I øvrigt er det vel
ikke i orden at skyde en politiker, fordi han har en anden holdning??
Og tro nu endelig ikke at jeg sympatiserer med den dyremishandling der er
blevet vist på TV2. Det gør jeg *ikke*.

/Renate, det også har besøgt en minkfarm, og ikke synes det var så
skrækkeligt som der ofte tales om.

Fra : mus

Dato : 29-05-02 14:03

Nej den ene ondskab kan ikke forsvare en anden. Selvfølgelig er det ikke i
orden at skyde en politiker hverken pga holdninger eller i det hele taget.

lige såvel som én der skyder en politiker skal straffes skal en
dyremishandler straffes. Jo højere befolkningen råber des mere vil
politikkerne være klar over at der skal større straffe til for
dyremishandling.

<3cf4c787$0$18594$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : JBH

Dato : 29-05-02 17:32

> [...]
dér
>de største i verden befinder sig.)Hvor har du det fra?

Det har jeg fra medierne, De sagde at man mente dyreaktivisten havde skudt
fordi den politiker havde givet udtryk for at han ville arbejde for igen at
tillade minkfarme. Jeg har ikke været i holland, så om der findes minkfarme
aner jeg ikke. Det kan være det alligevel var et politisk orienteret mord og
det med minkfarmene bare var en afledning.

> I øvrigt er det vel ikke i orden at skyde en politiker, fordi han har en
anden holdning??

Har jeg givet udtryk for det ??

>Og tro nu endelig ikke at jeg sympatiserer med den dyremishandling der er
>blevet vist på TV2. Det gør jeg *ikke*.

Det er der vist ikke så mange som gør.

>/Renate, det også har besøgt en minkfarm, og ikke synes det var så
>skrækkeligt som der ofte tales om.

Så du også aflivning og pelsning af mink ?

mvh
JBH

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-05-02 18:54

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:ad30d0$icr$1@sunsite.dk...

> [...]
og
> det med minkfarmene bare var en afledning.

Mugligt, jeg har ikke selv fulgt sagen i medierne.

> anden holdning??
>

> Har jeg givet udtryk for det ??

Tja, du giver i hvert fald ikke udtryk for at du *ikke* sympatiserer med den
slags. Jeg opfatter det, som om du har en "vis" forståelse for det skete.
Ellers havde du vel ikke nævnt det?

> Så du også aflivning og pelsning af mink ?
>
> mvh
> JBH

Nej, det gjorde jeg ikke. Men minkene havde det tilsyneladende fint.
Jeg vil tro en del bedre, end de der frost kyllinger der går oven på
hinanden, som vi ynder at spise.
Jeg tror også at de fleste minkavlere er klar over, at de *ikke* skal træde
alt for meget ved siden af, før der bliver ballade, derfor har de fleste nok
rimeligt styr på dyreetikken. Kød skal der på bordet, men en pels kan man
godt undvære.

/Renate

Fra : JBH

Dato : 29-05-02 21:55

Renate Jacobsen skrev i meddelelsen

Snip.

> [...]
den
>slags. Jeg opfatter det, som om du har en "vis" forståelse for det skete.

Okay, og så mener du altså at man er "for" hvis man ikke klart melder fra.
Deraf kan man så udlede at den største del af befolkningen er FOR det som
sker i Kina( den del som ikke protesterter) , eller hvad ?

>Nej, det gjorde jeg ikke. Men minkene havde det tilsyneladende fint.
>Jeg vil tro en del bedre, end de der frost kyllinger der går oven på
>hinanden, som vi ynder at spise.

Hundene i Kina havde det "tilsyneladende" også fint når de ikke stod bundet.
De virkede i alt fald vældig glade når de blev bundet op. Har du
nogensinde været på en kyllingefarm og set hvordan kyllingerne går rundt ?
eller er det Poul Nyrups svinestalde om igen. ?

I øvrigt syntes jeg ikke du kan forsvare en "forbrydelse" med en anden.

> [...]
nok
>rimeligt styr på dyreetikken. Kød skal der på bordet, men en pels kan man

Mht minkavlere, tror jeg at de fleste minkavlere kun frygter en ting. At et
TV hold får held af at vise hvad som foregår.

JBH

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-05-02 06:49

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:ad3fgj$dd6$1@sunsite.dk...

> [...]
> Deraf kan man så udlede at den største del af befolkningen er FOR det som
> sker i Kina( den del som ikke protesterter) , eller hvad ?

Du viger udenom. Jeg spurgte om *du* mente det var ok og om *du*
sympatiserede med den slags. Afledt af dit første indlæg. At du undviger at
svare på mit simple spørgsmål, kan jeg kun betragte som endnu mere
"suspekt"?!
Du siger: (hvis du selv skulle have glemt det "Næh, det var måske derfor
en dyrefanatiker skød en politiker i Holland, som
ville arbejde for at tillade minkfarme i Holland igen"
I ordet "derfor" ligger vel en vis forståelse?

> [...]
> eller er det Poul Nyrups svinestalde om igen. ?
>
> I øvrigt syntes jeg ikke du kan forsvare en "forbrydelse" med en anden.

Det gør jeg heller ikke. Det var ikke mig der indrog minkene i denne debat
og det er ikke nogen forbrydelse at holde mink.
Da du hele tiden vil vide, om jeg har set tingens tilstand, må jeg gå udfra,
at du har set disse uhyrligheder der foregår i Kina i virkeligheden?
Hvad gør forskellen? Jeg har set kyllinger gå oven på hinanden, æde hinanden
og brække benene på grund af overvægt. Altsammen i tv....men det er jo ikke,
hverken mere eller mindre lødigt end den tv-udsendelse om mishandling af
hunde og katte.

> [...]
et
> TV hold får held af at vise hvad som foregår.

Så tror jeg du tror forkert. Det de fleste minkavlere frygter er, at en
flok veganske tåber en mørk aften, skal lukke deres mink ud til gene for
omliggende beboere, naturen og ende op med en situation hvor minkene i
sidste ende alligevel må lade livet.

/Renate

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 30-05-02 09:34

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote

> [...]
> flok veganske tåber en mørk aften, skal lukke deres mink ud til gene for
> omliggende beboere, naturen og ende op med en situation hvor minkene i

Og så må man jo håbe den gruppe veganere er glade for at de har ødelagt et
års indtægt for en familie.

Fanatisme i alle den afskygninger er en grim ting - og får lige at løfte
stemningen, et citat med megen sandhed til trods for dets oprindelse...

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger, anger leads to
hate, hate leads to suffering."
- Master Yoda
(Yup, major Star Wars fan... *g*)

- Sidsel
--
This ground is not the rock I thought it to be.
- Maynard James Keenan

in message news:3cf5bd56$0$11913$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : JBH

Dato : 06-06-02 03:21

Hvis du lige tog de farvede briller af, ville du også se at jeg skrev ordet
"dyrefanatiker". Hvad tror du min holdning er til sådan nogle mennesker.
Næh. jeg har ingen sympati for det mord i Holland, jeg kom blot med en
mulig forklaring på grunden til mordet.

> Okay, og så mener du altså at man er "for" hvis man ikke klart melder fra.
> Deraf kan man så udlede at den største del af befolkningen er FOR det som

Mht. at være suspekt , syntes jeg nu du skulle svare for dig selv... I en
efterfølgende tråd hvor der bliver spurgt til dit politiske arbejde viger du
TOTALT udenom . Hvordan kan vi andre vide at du IKKE er en af de autonome
tåber hvis eneste såkaldte "politiske" arbejde er at smadre banker og McD.
restauranter.

Kommer vel an på hvor man lægger trykket eller hvis øjne som læser.

> [...]
> eller er det Poul Nyrups svinestalde om igen. ?
> I øvrigt syntes jeg ikke du kan forsvare en "forbrydelse" med en anden.

Næh det var mig der i medierne havde hørt at der var en forbindelse til
minkfarme og minkopdræt.

Hvor kom dine kyllinger fra ? En af mine tidligere nabo'er har faktisk haft
en kyllingefarm. De kyllinger så da ud til at have det udemærket. Kyllinger
og høns i fangenskab er nogle underlige nogle uanset hvor meget plads de
får, finder de altid et sted de klumper sig sammen. Køber du selv æg fra
fritgående høns.?

>og det er ikke nogen forbrydelse at holde mink.

Det kommer vel an på hvordan disse holdes ?
Her i Danmark er der ingen som er tvunget til at ernære sig ved pelsopdræt
så moralsk mener jeg at man må være lidt afstumpet hvis man vælger det som
sit levebrød. Det er min holdning men jeg går ikke ud og lukker mink ud
eller slår andre mennesker ihjel fordi jeg er imod det som foregår.

Jeg har aldrig set en rævefarm, men jeg har set et bur hos en kammerat som
brugte det til kaniner. Det er faktisk ikke større end et stort hundebur
til en bil. Jeg syntes det er noget svineri at holde vilde dyr i så små
bure.Aflivningsmetoden er også modbydelig, men det har du vel fundet ud af
nu.

>Da du hele tiden vil vide, om jeg har set tingens tilstand, må jeg gå
udfra,
>at du har set disse uhyrligheder der foregår i Kina i virkeligheden?

Det var da en underlig antagelse. Nej jeg har ikke været i kina og set disse
uhyrligheder. Det har et Tv hold.

> [...]
ikke,
>hverken mere eller mindre lødigt end den tv-udsendelse om mishandling af

Det kommer an på hvem der har lavet udsendelsen men jeg syntes ikke du kan
sammenligne nogle udsendelser du HAR set med en udsendelse du IKKE har set.
Det er okay at forholde sig kritisk til medierne. de har ofte et politisk
budskab (især DR) Vi lever i et medievælde, hvor det er medierne som sætter
den politiske dagsorden og vi SKAL være kritiske.

Hvorfor tror du vi aldrig har fået lov at se en Halal slagtning (uden
bedøvelse) nede fra okseslagteriet i Slagelse.Der ville rejse sig et
ramaskrig blandt den menige befolkning. Kødet, hvoraf kun noget kan bruges
som Halal-kød (resten får vi andre) afsættes til en lille
befolkningsgruppe, som sympatiserer med denne slagtemetode. Vi andre
"sympatiserer" som sådan også, ved at aftage resten af koen.

"Kinaudsendelsen" var forfærdelig men det er ikke alene udfra den jeg har
dannet min holdning. Jeg har også set andre udsendelser om kina, hvor det
ikke var dyr det drejede sig on, men bl.a. mad.

Et helt andet kapitel vedr. Kina, er deres måde at holde dyr til
"medicinindustrien" på. Der kunne laves en ligeså afskyelig udsendelse om
dette men så er det dyr som bjørne og slanger som må lægge krop til
mishandlingen.

> Mht minkavlere, tror jeg at de fleste minkavlere kun frygter en ting. At
>et TV hold får held af at vise hvad som foregår.

Jeg tror det i bund og grund er et spørgsmål om penge.
Minkavlerne kan tegne en forsikring mod hærværk, men de kan ikke tegne en
forsikring (den bliver i alt fald dyr) for det tab de lider hvis folk får
øjnene op for hvad foregår på farmene, og derfor boycotter mink og rævepels
eller hvis det pga. politisk pres, helt bliver forbudt at holde vilde dyr i
fangenskab til pelsproduktion.

JBH

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 28-05-02 11:46

Trine Kornum Christiansen skriver:

> Er det værre at bruge hundeskind end det er at bruge kalveskind? Så
> længe dyrene ikke har været kæledyr, så er der da ingen forskel.

Hej Trine!
Nu håber jeg du i mellemtiden har fået set udsendelse, og derfor forstået
hvad det handler om. Det handler jo ikke om hvilke dyr der kan bruges og hvad
de i døden kan bruges til, men derimod hvordan de behandles mens de er
LEVENDE. Personligt ejer jeg også både hundepels og sælskind fra Grønland,
hvor man har en kultur der lægger vægt på at bruge alle dele af dyrene, også
pelsen fra slædehunde. Jeg kunne til gengæld ikke drømme om at købe de
hormonpumpede, vækstfremmede lørdagskyllinger eller buræg, som sælges her i
landet.

Hilsen Dorthe ( - som gerne vil slå et slag for havehønsene! )

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-05-02 23:15

Hej,
Aftenens program omkring katte og hundepelse er det mest modbydelige jeg
nogensinde har været vidne til.
Katte som bliver hængt,- skal dø over fem minutter for ikke at beskadige
pelsen.
Hunde som bliver bundet med ståltråd, skåret i skridtet og derefter
flået LEVENDE!
For at den vestlige verden kan have pelskraver på.
Et katteliv, opdræt, og grusom slagtning er to mark værd..
Et andet sted var det sågar kæledyrskatte,- ulovligt indfanget og
slagtet der måtte lade livet for disse perversiteter.

Hvad er det for noget?
Jeg fatter det ikke og kommer nok aldrig til det.
At det er hunde og katte forarger mig som sådan ikke, men de horrible
slagtemetoder gør mig vred, ked af det og dybt frustreret over at sidder
her, helt hjælpeløs.
Kan man gøre noget? - Ud over at holde sig fra alt som tilnærmelsesvis
ligner pels eller skind...?

Det skal lige siges at små nipsfigurer med det alle tror er 'fake'
skind, rent faktisk er lavet af kat. At de 'haler' man ser en jæger har
i hatten, er en kattehale og så videre.
Derudover bliver skindet importeret under mange sjove navne. Vildhund,
som præcist lignede schæfer osv. Producenterne ved godt, at de intet får
solgt hvis der i pelsforretningen står hund eller kat på skiltet og
skjuler dette efter bedste evne.

Jeg synes det er forkasteligt, mydbydeligt og tager megen afstand fra
den slags dyremishandling.

Hvis der sidder nogen derude som har den mindste idé om hvad der kan
gøres, så råb op...For dyrene...

Vh.en meget ked Annette med en frygtelig kvalme.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-05-02 00:21

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Aftenens program omkring katte og hundepelse er det mest modbydelige
jeg
> nogensinde har været vidne til.

Ja udsendelsen var grusom og vi blev jo så endda sparet for mange af
de værste ting .. jeg fik som du kvalme og måtte da også ud at kaste
op .. de stakkels dyr og det så uanset om det er hunde/katte eller
hvilket dyr det end måtte være .. den måde dyrene døde på var
forfærdelig og for disse dyr må døden virkelig have været en udfrielse
> [...]
horrible
> slagtemetoder gør mig vred, ked af det og dybt frustreret over at

enige ..

> Kan man gøre noget? - Ud over at holde sig fra alt som
tilnærmelsesvis
> ligner pels eller skind...?

tja samme tanker har jeg tænkt men tror ikke der er andet at vi kan
gøre end at undlade at købe pels eller skind .. det værste var jo at
der også fint kan være katte eller hundeskind/læder i sko f.eks ..

Producenterne ved godt, at de intet får
> solgt hvis der i pelsforretningen står hund eller kat på skiltet og
> skjuler dette efter bedste evne.

Ja og derfor nægter jeg selv og har gennem mange år nægtet at gå med
pelse eller tøj med pelsbesætning .. og ikke en gang syntetisk
skind/pels vil jeg bære ...

Godnathils fra en dybt røstet Ami

Fra : Annika P

Dato : 27-05-02 23:15

> "Flået levende" om brug af hunde og katte i pels- og
> læderindustrien.

> Tror ikke selv jeg kan holde ud at se det, men måske nogen gider
> komme med en "ugrafisk" opsummering senere?

Jeg var blandt seerne til det program, og forventede det værste.
Desværre ser og hører man alt for ofte om hvordan de mishandler dyr
rundt omkring, så der var ikke noget af det der chokerede mig, men
ja, det var absolut ikke positive oplevelser der kom i det program.

De "skånede" seerne i en vis grad, og slørede billederne ved en vis
grænse, så det "blot" var skygge og lyde.

Hunde og Katte stod flere dage i bure/"kenneler" uden mad og drikke,
ståltrådshalsbånd, kulde osv...

Ved dog at jeg nok aldrig mere bruger penge på pels-ting, og at visse
fine "ræve-arter" kan være hund mv.
De gav flere eksempler på navne til div. hunde.

Måden dyrene blev aflivet på var yderst ubehagelig - både for kat og
hund. Langtrukkent var det også - og at man især ved de sidste katte
gjorde opmærksomt på at det kun var skinnet der blev brugt, synes jeg
var endnu en utrolig ting.... (er selv af den holdning at dyr godt må
behandles ordentligt uanset race, aflives pænt, og bruges mere end
blot skind (fx) - men det er så en diskution jeg ikke gider udøve her
vil jeg mene)

--
Annika Pedersen
http://annika.dk