Lidt mystik !
Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 26-05-02 08:42

Hej NG !

Jeg har et par ting der driller efter montering af en ekstra harddisk. Jeg
har delt mit system op så alt software ligger på en 40 GB og alle
arbejdsfiler på en 80 GB.

De filer og mapper jeg arbejder med i øjeblikket ligger jeg på skrivebordet.
Men hvis jeg flytter én fil eller mappe til en anden, så bliver den
oprindelige liggende på skrivebordet og skal igen flyttes til papirkurven
før den er væk fra skrivebordet. Er skrivebordet tilknyttet en bestemt
harddisk og kan det ændres til at betjene begge HD ??? Elle hvad ??

Jeg har en bestemt mappe som er tilknyttet 80GB. Den vil jeg have på
skrivebrodet og det er den også, men efter hver opstart er den flyttet til
et sted øverst til venstre på skærmen. Kan den ikke låses fast som de andre
mapper ????

Stor fortvivlelse hos den lille fodograf

Venligst...

thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-05-02 08:57

In article <B9165E67.CE10%fotograf@thomasyde.dk>, Thomas Yde Fotografi
<fotograf@thomasyde.dk> wrote:

> [...]
> før den er væk fra skrivebordet. Er skrivebordet tilknyttet en bestemt
> harddisk og kan det ændres til at betjene begge HD ??? Elle hvad ??

Ting du ligger på skrivebordet hører til skrivebordsmappen (desktop
folder) på en bestemt harddisk. Jeg ved ikke om man muligvis kan få de
to diske til at dele den samme skrivebordsmappe, muligvis ved at lægge
et alias af skrivebordsmappen fra den ene disk til den anden disk? Jeg
ved det ikke, og jeg ville nok vente lidt med at forsøge det før andre
med mere forstand har svaret på dit spørgsmål.

> [...]
> et sted øverst til venstre på skærmen. Kan den ikke låses fast som de andre

Jeg regner med at du er i OS 9.x.x da jeg også havde et lignende
tilfælde af geografisk forvirrede mapper. Jeg mener der findes et
shareware program der husker ikonernes placeringer på skrivebordet,
tjek Versiontracker for et fix.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-05-02 12:08

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> [...]
> ved det ikke, og jeg ville nok vente lidt med at forsøge det før andre
> med mere forstand har svaret på dit spørgsmål.

Systemet vil altid kopiere et emne når det flyttes fra en harddisk til
en anden. Så selvom man kunne få to harddiske til at dele en fælles
skrivebordsmappe på den ene harddisk, ville data fra den anden harddisk
alligevel skulle kopieres dertil.

Da Thomas'es data ligger på den ene disk vil redigering af eksisterende
dokumenter sagtens flyttes ud på skrivebordet og tilbage igen.
Nyoprettede dokumenter vil derimod havne på program harddiskens
skrivebord.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-02 02:58

Hej Thomas & Jonas

Jonas Voss wrote:

> [...]

Thomas, - Som sagt nedenfor, så er det synlige skrivebord altid tilknyttet
startdisken. Du bruger programmet fra din startdisk (programdisk). Det betyder
også, at hvis du ikke har valgt en bestemt modtagerdestination i selve
programmet, vil filen blive lagt på startdiskens skrivebord, og når du så
'flytter' filen/mappen til den mappe du har oprettet på en anden disk /
partition, vil du _kopiere_ den/de pågældende filer til det sted - mappe, - du
har valgt at bruge som arkiveringsmappe. Derfor skal den opr. fil flyttes til
papirkurven for at slettes.

I mange programmer - også de fleste grafiske - kan du vælge en bestemt
modtagermappe. Det skal du gøre i 'Preferences' til det enkelte program.

> Ting du ligger på skrivebordet hører til skrivebordsmappen (desktop
> folder) på en bestemt harddisk.

Selvfølgelig kan de - og bør de - blive liggende, dér hvor man selv placerer dem,
men hvis der i menuen 'Oversigter' -> 'Oversigtsvalg' er brugt 'Bevar sortering +
en af mulighederne i popupmenuen, så vil det være den, der automatisk dukker op
efter hver start/genstart. Vælg derfor istedet for enten 'Ret ind til net' eller
'Ingen'

Det skrivebord, der er synlig tilhører altid startdisken, men hvis der er
henvisninger / aliases til ting, der ligger på andre diske / partitioner, så
registreres de altid af alle harddiske / partitioners skrivebord i filerne
'Desktop DB' og 'Desktop DF'. Derfor kan man godt have ting synlige på
skrivebordet fra andre diske end startdisken.

> Jeg ved ikke om man muligvis kan få de to diske til at dele den samme
> skrivebordsmappe, muligvis ved at lægge et alias af skrivebordsmappen
> fra den ene disk til den anden disk?

Som skrevet ovenfor vil alle henvisninger og filer, der lægges på skrivebordet
blive vist uanset fra hvilken HD / partition, de stammer, så det er ikke
nødvendig med en henvisning til det pågældende skrivebord.

> Jeg ved det ikke, og jeg ville nok vente
> lidt med at forsøge det før andre med mere forstand har svaret på dit
> spørgsmål.

- Der er slet ingen grun til at forsøge... Jeg har en opsætning, der minder en
del om Thomas' med en 'hoveddisk med systemmapper (9.1 og 9.2.2) og stort set
alt. På en disk, jeg kalder 'Storage' har jeg div. arbejdsfiler + nogle få mindre
programmer. På 5 andre partitioner har jeg på hver et styresystem, men kun på den
ene har jeg mappen 'Applications (Mac OS 9)', da det alle er engelske
systeminstallationer og derfor har jeg på hver af de 4 partitioner, hvor mappen
'Applications (Mac OS 9)' ikke findes lavet en henvisning til den 5. mappe. Det
gør, at alle 5 partitioner 'snakker' sammen uden problemer.

På skrivebordet er der en del henvisninger og andre småting. Disse kan ses af
alle systemer, da de som sagt bliver lagt ind i Desktop DB /DF filerne på alle
HD/partitioner.

Thomas, - se ovenfor omkring valg af sorteringsorden.

> [...]
> tilfælde af geografisk forvirrede mapper. Jeg mener der findes et
> shareware program der husker ikonernes placeringer på skrivebordet,

Der findes flere af den slags værktøjer. Jeg bruger selv 'Clean Desk', den er
rigtig god, og så har den et lille kontrolliniemodul, der gør det meget enkelt at
få de gamle placeringer tilbage igen. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=9501/CleanDesk.sit>.
Tidligere brugte jeg en, der hedder 'DIM Desktop Icon Manager', som kun er et
alm. AppleScript script, men den virker ikke på systemer nyere end 9.0.4.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-05-02 12:53

> [...]
> 'Desktop DB' og 'Desktop DF'. Derfor kan man godt have ting synlige på
> skrivebordet fra andre diske end startdisken.

Er det helt rigtigt? Nu er det et stykke tid siden jeg sidst havde
fingrene i OS 9, men jeg mener at det forholder sig på flg. måde:

Alle disks eller partitioner har en mappe (som er usynlig på selve
drevet), som indeholder de ting, som man som bruger lægger på
skrivebordet. Dvs. hvis jeg trækker en fil fra HD 1 ud på skrivebordet,
så lægges den i HD 1's usynlige skrivebordsmappe, og kommer frem som
ikon på skrivebordet.

Hvis jeg gør det samme fra HD 2 sker der det samme blot bliver filen
egentlig flyttet til HD 2's usynlige skrivebordsmappe. Dette bevirker,
at hvis jeg trækker filen _fra_ skrivebordet og tilbage til HD 2, så
bliver filen blot flyttet og _ikke_ kopieret. Trækker jeg den derimod
til HD 1 bliver den kopieret.

M.a.o. skrivebordet tilhører alle partitioner/diske. Det afhænger af
hvor filen oprindeligt kom fra.

MEN det er rigtigt, at hvis filen oprindeligt opstod eller blev gemt på
skrivebordet, så tilhører den startdisken.

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-02 05:29

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> at hvis jeg trækker filen _fra_ skrivebordet og tilbage til HD 2, så
> bliver filen blot flyttet og _ikke_ kopieret. Trækker jeg den derimod

Ja, men den fil, du flytter fra HD 2 bliver også registreret i HD 1's Desktop DB,
- ellers ville den forsvinde, hvis du fx. vælger en ny startdisk - fx. HD 3, - og
det gør den jo ikke

> M.a.o. skrivebordet tilhører alle partitioner/diske. Det afhænger af
> hvor filen oprindeligt kom fra.

Du kan selv gøre forsøget... Hvis du fx. har en stor disk/partition + lad so sige
4-5 meget små partitioner. Prøv så at trække ikonet fra hver af de små
partitioner til den store, så kopierer du rub-og-stub til den store - inkl.
'Desktop Folder'. men de ting, der ligger på HD 1's skrivebord ligger der stadig
+ at du nu også ligger i de enkelte 'Desktop Folders' på den disk, hvor du har
kopieret til.

Men hvis det, du siger er helt korrekt, så vil du fx. ikke være istand til at
lave forskellige baggrunde på de forskellige skriveborde, når du skifter
startdisk. - Jeg har fx. 2 diske med i alt 7 partitioner med 6 startsystemer.
Hver enkelt skrivebord har sit helt eget udseende, så jeg blot ved et kig på
baggrunden kan se, hvilket system, jeg nu er i.

Man kan måske sige det sådan, at skrivebordet er både fælles og individuel, og
det kan kun ske, fordi de enkelte ikoner og navne registreres i hverandres DDB
fil.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 28-05-02 11:23

> Ja, men den fil, du flytter fra HD 2 bliver også registreret i HD 1's
> Desktop DB, - ellers ville den forsvinde, hvis du fx. vælger en ny
> startdisk - fx. HD 3, - og det gør den jo ikke

Sludder... Filerne ligger i desktop mapperne på de enkelte partitioner.
Hvis du har ting liggende på en partition der ikke mounter kan du heller
ikke se de ting der hører til partitionens desktop mappe. Alle
desktopmapper bliver vist i den rækkefølge partitionernerne mountes,
derfor er det lige meget hvilken partition der er startdisk...

ps. Jeg forstår stadig ikke hvorfor dine linier er for lange... Gør du
det med vilje?

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 28-05-02 15:59

In article <1fcw7j2.1mqaxlkjgeil0N%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> ps. Jeg forstår stadig ikke hvorfor dine linier er for lange... Gør du
> det med vilje?

Erik poster i Quoted-printable og det er sandsynligvis grunden. Desværre
har vi ikke kunnet afgøre om netop QP er grunden, da Erik ikke ønsker at
slå det fra. Men alt det er en længere historie, som jeg næsten vil
garantere, at du ikke ønsker at høre.

--
Christian

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-05-02 17:00

On 28.5.2002 16:59, in article
bechd-6F6692.16592228052002@news.net.uni-c.dk, "Christian Bech"
<bechd@mac.com> wrote:

> [...]
> har vi ikke kunnet afgøre om netop QP er grunden, da Erik ikke ønsker at
> slå det fra. Men alt det er en længere historie, som jeg næsten vil

Åh, jo, fortæl, fortæl!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-02 04:10

Hej Nicolai

Jeg sætter snart en 'auto-reply' på det spørgsmål...-)(-

Nicolai Brandt wrote:

> ps. Jeg forstår stadig ikke hvorfor dine linier er for lange...

Det gør jeg heller ikke selv!

> Gør du det med vilje?

Hvorfor i alverden sku' jeg dog det? - Den står til standard 72 tegn, og
det har den gjort altid. - Og det underlige er også, at det faktisk kun er
i denne gruppe, der tilsyneladende er de problemer.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-05-02 08:10

In article <3CF4466C.1DF7D5C1@mail1.stofanet.dk>,

> Hvorfor i alverden sku' jeg dog det? - Den står til standard 72 tegn, og
> det har den gjort altid. - Og det underlige er også, at det faktisk kun er
> i denne gruppe, der tilsyneladende er de problemer.

sandsynligvis fordi du ikke ellers deltager på usenet, men derimod i en
del email og web basserede mesageboards

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-02 04:09

Hej Morten

- Tja, såmænd kun 10-12 danske og 4-5 udenlandske 'rene' usenet grupper + - som
du siger - div. mail- og webbaserede grupper...

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-05-02 08:58

> Hej Nicolai
>
> Jeg sætter snart en 'auto-reply' på det spørgsmål...-)(-

Det ville da være en god ide. Hvis så din aotureply kunne nøjes med 72
tegn så ville det være en god ting.

> [...]

> det har den gjort altid. - Og det underlige er også, at det faktisk kun er
> i denne gruppe, der tilsyneladende er de problemer.

Det mærkelige er at der er en eller anden der ikke kan tælle. Du skulle
tage og bruge et bedre program end Netscape. Fx Macsoup den kan i
hvertfald tælle til 72. Så slipper du samtidtigt for at skulle lave
besværlige ændringer i Netscape. Din signatur ville også lige pludseligt
blive rigtig. Så alt i alt ville du få rigtig mange fordele ved at bruge
en anden og bedre nyhedslæser. Tillad mig også at gøre opmærksom på at
den faktisk kan afprøves helt gratis, at den er på dansk såvel som
engelsk.

Du finder den engelske her:
<http://home.snafu.de/stk/download/MacSOUP_2.4.6.sea.hqx>

Og den danske her:
<http://home4.inet.tele.dk/marathon/MacSOUP/MacSOUP-DK-2.4.6.sit>

Alternativt kan du selv læse mere her:
<http://home.snafu.de/stk/macsoup/>

Der er selvfølgelig et beskedent shareware fee på 20$ hvis du vil bruge
den mere seriøst. Programmet fungere på alt lige fra system 7 til 9.2 og
under classic i OS X. Jeg har det kørenede på en Beige G3'er med system
9.2. Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke har noget med hverken
Macsoup eller Stefan Haller at gør. Jeg er blot en meget tilfreds bruger
af programmet.

Som software tester og sælger må det da være noget man lige skal ha'
kigget på.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 29-05-02 19:28

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]

Hvorfor det? Du ignorerer jo alligevel problemet, så hvorfor ikke tage
skridtet fuldt ud og ignorer al kritik?

> [...]
> en anden og bedre nyhedslæser. Tillad mig også at gøre opmærksom på at
> den faktisk kan afprøves helt gratis, at den er på dansk såvel som

Det mest befordrende for dig selv vil være at ignorere enten Eriks
opsætning og de irritationsmomenter, det afføder for dig eller ignorere
selve Erik.

Efterhånden er vi mange der ligeså mange gange har haft brugen af QP,
bundcitering, for lange linier og alt for lange signaturer oppe at vende
med Erik, dog uden at møde nogen form for lydhørhed. Erik poster på den
måde han gør af hensyn til sin egen behagelighed, da han også poster fra
Netscape til div. webfora og maillister. At hans behagelighed så betyder
at alle der svarer ham skal ombryde hans linier og forholde sig til
store mængder irrelevant tekst er åbenbart mindre vigtigt.

Spørgsmålet om at skifte program er heller ikke til debat. Erik har en
årsag, som jeg ikke husker, til at holde sig til Netscape.

Det er naturligvis prisværdigt, at du gør Erik opmærksom på, at også
andre kan se problemet, men det er en sag, hvor der ikke er noget
slutpunkt. Selv har jeg fundet det mindst irriterende at ignorere Eriks
fejlopsætning, selvom det er svært når Erik begynder at brokke sig over
andres opsætning.

--
mvh. Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-02 04:47

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> en anden og bedre nyhedslæser. Tillad mig også at gøre opmærksom på at
> den faktisk kan afprøves helt gratis, at den er på dansk såvel som

Jeg har forklaret det her indtil mange gange efterhånden, - men jeg skal gøre
det igen - meget kort.... Jeg sidder tit og krydsposter mellem både usenet,
webbaserede og alm. mailbaserede grupper - vel at mærke samtidig. Og jeg har
ikke lyst til at skulle til at bruge flere programmer, der bevirker, at jeg vil
blive nødt til at droppe mindst 2 af de muliheder samtidig.

I den sidste ende vil det komme til at betyde, at jeg skal bruge 3 programmer
og vil være ude af stand til at sende fx. fra/til en webbaseret, hvis jeg
samtidig skal sende til en usenet gruppe.

Og jeg _har_ prøvet 'suppekogeren', og jeg har også vendt tommelen nedad. - Jeg
fatter ikke, at det stort set kun er her i Danmark og tildels Norge, at
'suppen' er blevet så populær. Rent faktisk er det næsten det eneste program,
der virkelig har lavet koks i systemet og har været ved at knække mine G3'er. -
Om det så er fordi, jeg har et eller andet software, den ikke kan forliges med,
har jeg ikke fundet ud af.

> [...]
> 9.2. Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke har noget med hverken
> Macsoup eller Stefan Haller at gør. Jeg er blot en meget tilfreds bruger

Ja, det siger du jo, men som sagt, så har jeg ikke haft andet en bøvl med den,
og det er ikke af 'økonomiske årsager', jeg ikke vil bruge den. Hvis det
endelig var det, så kan jeg jo som firmaregistreret trække sådanne indkøb fra.

Hvis jeg skal skifte til noget andet end Netscape 4.79/128bits, som jeg bruger
nu, skal det være til noget, der har fuldt ud så høj en sikkerhedsstandard som
Netscape, og den skal kunne håndtere både HTML og ikke-HTML baserede webgrupper
og mailinggrupper. Og samtidig skal den have fuld sikkerhedscertificering, da
jeg jo også sender til lukkede betagrupper med sikkerhedscertifikat.

Og hertil kommer så, at ca. 50% af al min udgående post går til Windowsbaserede
modtagere - både enkeltpersoner og grupper. Og det meste går til modtagere til
direkte udprintning. - Kortere kan jeg næsten ikke sige det, og jeg hverken
gider eller har lyst til at skulle ha' den diskussion endnu engang. Og jeg har
heller ikke tid og energi til dels at skulle til at oprette mere end 1500
enkeltprofiler, samt 60-70 gruppeprofiler, og som sagt, så vil det være umuligt
for mig at krydsposte mellem de enkelte typer med alle andre programmer end
netop Netscape og Mozilla.

> Som software tester og sælger må det da være noget man lige skal ha'
> kigget på.

Ja, og som sagt, så har jeg vendt tommelen nedad. Jeg tror næsten, jeg har
prøvet alt, hvad der kan køre på klassiske Mac OS'er, og der er absolut ingen
af programmerne, der opfylder alle de krav, jeg stiller til dels komfort
(indstillingsmuligheder) og ikke mindst til sikkerhed.

Jeg véd også, at jeg på et tidspunkt skifter, men det bliver _ikke_ til MacSOUP
eller nogen anden speciel newsreader for den sags skyld. Men det blive først
den dag, da Mozilla kommer i sin endelige udgave, - men vel at mærke ikke før,
den har de tilsvarende sikkerhedscertifikater som Netscape 4.79/128bits
versionen har, - og det har Mozilla ikke endnu.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 09:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> ikke lyst til at skulle til at bruge flere programmer, der bevirker, at jeg vil
> blive nødt til at droppe mindst 2 af de muliheder samtidig.

Og for lige at nå hele vejen rundt, så har konklusionen på ovenstående
(som ikke er nyt) været at hvis man ikke ønsker at se Eriks
indlægsformattering, må man vælge Erik fra.

Personligt var jeg også meget irriteret over Eriks
indlægsformattering, men efter jeg opgraderede min software til at
forstå QP og kunne ombryde hans indlæg (gnus er godt), så er det ikke
så slemt. Jeg skal dog stadig acceptere at sende indlæg med mere end
79 linier hvis jeg ikke manuelt ombryder alle hans citater.

Men så kan jeg jo bare lade være med at svare ham
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-05-02 10:31

> [...]
> programmer og vil være ude af stand til at sende fx. fra/til en
> webbaseret, hvis jeg samtidig skal sende til en usenet gruppe.

At du helst vil bruge et program til ovenstående kan jeg godt forstå men
vil du ikke forklare hvordan du får Netscape til at krydsposte mellem
webbaseret mail og almindelig mail/news?

Derudover havde jeg også indtrykket af at du også bruger Nisus Emailer?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-02 17:19

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> At du helst vil bruge et program til ovenstående kan jeg godt forstå men
> vil du ikke forklare hvordan du får Netscape til at krydsposte mellem
> webbaseret mail og almindelig mail/news?

Ganske enkelt ved i fx. 'Reply' at vælge mellem de forskellige muligheder og
tilføje adresser, dér hvor det er nødvendig. Og langt de fleste webbaserede
grupper, jeg er med i har også en skjult emailadresse, som jeg fx. kan vælge
med en BCC, hvis den ikke skal kunne ses i mit svar til denne gruppe.

Og som jeg tidligere har sagt, - så har jeg ikke noget imod at bruge et andet
program end Netscape, hvis jeg kan finde et, der kan det samme og vel at mærke
med samme sikkerhedsklacificering.

> Derudover havde jeg også indtrykket af at du også bruger Nisus Emailer?

For tiden har jeg valgt den fra, da den netop ikke kan gøre det, jeg normalt
har brug for. Den kan ikke poste til web- og nyhedsgrupper, - kun til rene
mailadresser, og det er nok dens største svaghed. Men for den alm. bruger vil
det jo ikke betyde noget, så der er den stadig noget af det bedste.

- Og i øvrigt er den nu kommet i en OS X version, der er endda særdeles stabil
iflg. vore X-brugere. Det er en fuld carbon version, så den kan også bruges på
alm. Mac OS fra 9.0, men her kræver den enorme RAM mængder for at køre godt,
og i nogle funktioner er den desværre lidt ustabil under fx. Mac OS 9.x.

- Og så kan jeg lige tilføje, at jeg har trukket mig ud af selve
udviklergruppen til NisusEmail pga. min hjertesygdom, men er stadig tilknyttet
som 'sproglig konsulent' og er derfor stadig under NDA.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-05-02 19:05

> [...]
> med en BCC, hvis den ikke skal kunne ses i mit svar til denne gruppe.

Jeg er stadig ikke helt klar over hvad du mener. Ovenstående kan jo
gøres i enhver browser, da funktionaliteten jo ligger i web fjæset. Går
jeg ind via Google groups og poster i dk.edb.mac får jeg ikke flere
muligheder ved at vælge Netscape fremfor IE.

Du junglerer helt sikkert med en masse programmer, så jeg forstår ikke
helt vanetænkningen med et internetprogram som kan det hele. Jeg
foretrækker hver for sig en god browser, et godt postpogram, en god
nyhedslæser, et godt chatprogram og en god ftpklient. Er jeg utilfreds
med et program kan jeg ret nemt skifte det ud. Med en pakkeløsning som
Netscape må du finde dig i dets ulemper eller holde op med at bruge alle
komponenter af programmet. Nyhedsdelen af Netscape har jo som bekendt
problemer med linjelængden når QP benyttes. Du kan ikke slå QP fra uden
det går ud over maildelen og omvendt.

> Og som jeg tidligere har sagt, - så har jeg ikke noget imod at bruge et andet
> program end Netscape, hvis jeg kan finde et, der kan det samme og vel at mærke
> med samme sikkerhedsklacificering.

Og på grund af dette må du finde dig en fejlbehæftet nyhedsposter. Jeg
forstår ikke at du gider.

> [...]
> mailadresser, og det er nok dens største svaghed. Men for den alm. bruger vil
> det jo ikke betyde noget, så der er den stadig noget af det bedste.

Et mailprogram kan jo i sagens natur ikke poste via webbet og i
nyhedsgrupper.

> [...]
> og i nogle funktioner er den desværre lidt ustabil under fx. Mac OS 9.x.

Den er skrevet i Realbasic og giver derfor automatisk Mac OS X
kampatibiltet.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-02 21:40

In article <3CF4466C.1DF7D5C1@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det gør jeg heller ikke selv!

Er det ikke fordi, Netscape ikke kan finde ud af linielængden, når man
bruger quoted-printable? Det mener jeg, at vi en gang fik slået fast i
en lignende diskussion. Jeg har selv en gang erfaret, at Netscape ikke
kan finde ud af linielængden, når man starter et afsnit med tabulator.
Netscape tæller den kun som et mellemrum, selv om den er på otte
mellemrum.

> Hvorfor i alverden sku' jeg dog det? - Den står til standard 72 tegn, og
> det har den gjort altid. - Og det underlige er også, at det faktisk kun er
> i denne gruppe, der tilsyneladende er de problemer.

Det kan ikke være fordi, det her er en Mac-gruppe? Jeg fik engang at
vide i en cykelgruppe, at jeg bruger meget korte linier. Det var med
MacSOUP og 72-76 tegn. Windows-brugere har det jo med at maksimere
skærmbilledet, så de kun se ét program (samtidig med at de rakker Mac
ned for ikke at kunne multitaske). På mange hjemmesider og i visse
e-mailprogrammer, hvor afsenderen ikke har brudt linierne, giver det
nogle enormt lange linier. Måske er folk vant til meget lange linier i
andre grupper.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 28-05-02 13:27

> [...]
> Desktop DB, - ellers ville den forsvinde, hvis du fx. vælger en ny
> startdisk - fx. HD 3, - og det gør den jo ikke

Erik du blander skrivebordsdatabasen sammen med selve skrivbordet.
Skrivebordet er en usynlig mappe mappe i roden af hver disk. Indholdet
af disse mapper på hver mountet disk vil blive vist på skrivebordet.

Prøv flg: På en tilfældig partition hiver du et dokument ud på
skrivebordet. Unmount partitionen og læg mærke til hvad der sker med
dokumentet. Mount derefter partitionen igen og voila er dokumentet
tilbage igen.

Skrivebordsdatabasen er en registrering af programmer, typer og
dokumentikoner og ligger også på hver disk. Den bruges af systemet til
at sammenholde dokumenttyper og placeringer af programmer.

> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC

Hvad er det for et ADC medlemsskab du har?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-05-02 19:06

> Hvad er det for et ADC medlemsskab du har?

Det gratis.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-05-02 22:42

> [...]

> før den er væk fra skrivebordet. Er skrivebordet tilknyttet en bestemt
> harddisk og kan det ændres til at betjene begge HD ??? Elle hvad ??

Jeg går ud fra, at du har fået de svar du ønsker!? Derfor vil jeg ikke
gentage dem, men blot komme kommentere din oplevelse. Skrivebordet var
en af de ting, som jeg oplevede som en "revolution" i brugervenlighed,
da jeg i sin tid tog springet fra Win 3.1 til Mac OS 7. Det virker
logisk at der må være et område, hvor man kan lægge sine filer under
arbejdet inden de arkiveres på en HD. Smart!

Problemet er bare at det jo slet ikke er logisk, idet skrivebordet som
lagrings plads jo ikke befinder sig i "ingenmandsland", men må tilhøre
en HD. Dette oplever man først nå man har flere partitioner eller flere
diske, hvilket nok ikke var så aktuelt da skrivebords systemet blev
opfundet.

Med OS X forsøgte Apple (som jeg ser det) at slå skrivebordstanken
ihjel. Men det fik de ikke lov til. En massiv brugerkritik fik Apple til
bl.a. at genopdage skrivebordet men alle drev på og æblemenuen.
Efterhånden som jeg lærer at bruge OS X, synes jeg dog at skrivebordet
og navigation direkte på drev bliver mere og mere antikveret. Derfor vil
jeg heller ikke deltage i jubelkoret over inførelsen af springloaded
folders. Jeg synes slet ikke de passer ind i OS X. Faktisk oplever jeg
oftere, at jeg har brug for noget så windowsagtigt som et
filhåndteringsprogram alá "windows stifinder". (Ja, ja, jeg ved godt at
det er en kættersk tanke, men...)

Martin

Fra : thomas tomcat

Dato : 27-05-02 00:04

in article 1fctci3.78e2gd10fl3siN%mb@talent.dk, Martin Bredthauer at
mb@talent.dk wrote on 26/05/02 23:41:

> Faktisk oplever jeg
> oftere, at jeg har brug for noget så windowsagtigt som et
> filhåndteringsprogram alá "windows stifinder".

Præcis hvad jeg har savnet mest (ja, og så højreklik/ scrollhjul, men det
blev jo ordnet m/ ny mus) siden jeg købte Mac.

Ville stadig blive MEGET glad, hvis Apple pludselig indførte Stifinder - det
er muligt, de fleste her i gruppen ikke har så meget behov for den, men
KORS, hvor var den dog en stor, stor hjælp i overblikket/ forståelsen af
filstrukturen for en computer-novice som mig.

For ikke at tale om v/ flytning og omrokering af filer.

Stort savn, stadig.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-05-02 08:44

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Faktisk oplever jeg
> oftere, at jeg har brug for noget så windowsagtigt som et
> filhåndteringsprogram alá "windows stifinder". (Ja, ja, jeg ved godt at
> det er en kættersk tanke, men...)

Listevisning er faktisk noget man bliver rigtigt afhængig af - jeg vil
påstå at jeg arbejder mere glidende i den visning end i Windows
Stifinder (uden at de to kan sammenlignes på alle punkter) - den
hierarkiske visning er også mere logisk.

Nogle brugere er glade for SNAX <http://www.cocoatech.com/> som er
baseret på listevisning - jeg klarer mig fint uden den, men smag og
behag...

Thomas Tvegaard