Det utænkelige skete!
Fra : Jasper Norman

Dato : 26-05-02 01:18

Dav igen.

Så skete det utænkelige. Vi blev nødt til at aflive vores Emil. Efter endnu
en snak med en helt anden dyrlæge, gav hun os egenligt ikke noget valg:
Afliv hunden, ellers bider den på ét eller andet tidspunkt jeres søn igen.
Kort og kontant. Han opfattede vores søn som en hvalp i flokken der ikke
makkede ret, hvilket han ikke kunne acceptere. Dette må være den værste dag
i mit liv! Jeg var med da det skete, og jeg må sige at på trods af at det
hele var udramatisk, ønsker jeg ikke dette for min værste fjende. Hvilket
forfærdeligt øjeblik, da jeg mærker hans hjerte holder op med at slå, og
ørerene bliver lidt mere slappe end normalt. Jeg talte til ham hele tiden,
og håber at han var tryg til det sidste. Jeg havde hele tiden lyst til at
råbe "STOP"! men vidste hele tiden at der ikke var noget at gøre. Vi prøvede
det bedste vi har lært at holde tårene tlbage til han var væk. Men hvilke
tanker der flyver igennem hovedet, når det er sket! "Kunne det have været
undgået"? Jeg véd godt at mange i denne gruppe siger ja, men med tanke på
vores søn, og de dyrlæger der har tilset Emil, véd jeg at der ikke var noget
at gøre. Ingen kunne garantere at det ikke ville ske igen. Men for fanden
(håber det er ok at bande i denne sammenhæng)!!! Vi bor på en gård... han
løb frit omkring, daglig tur til vesterhavet... men alligevel!!!

Hvordan siger man "farvel" til sin bedste ven igennem 4 år, som man
alligevel helt bevidst vælger at fratage livet? Jeg kunne i hvert fald ikke
få ordet "farvel" over mine læber da jeg sad inde hos dyrlægen med Emil.
Dette kommer jeg helt sikkert til at bebrejde mig selv resten af livet! Lige
nu er det hele indhyldet i en slags "uvirkelighed". Han er der i morgen når
jeg vågner! Men igen kommer billedet, af Emil som han ligger dér, rolig mens
jeg kæler hans hoved, og jeg troede ikke at det var sandt da dyrlægen sagde
at han var væk. Han lå jo lige dér og sov i samme stilling som han altid
gør. Jeg ville ønske at jeg kunne skrue tiden tilbage, til hvor der
stadigvæk var håb for Emil, og han var i live...

Med venlig hilsen

Jasper

Fra : alice_trauelsen

Dato : 26-05-02 08:57

Hej Jasper
Jeg føler med dig. Jeg har selv været der. Vi havde en lille foxterie,
hun var meget jalou. Vi var da det var værst hjemløse og boede i en
campingvogn, min mand og jeg samt 4 hunde. Bessie, blev ved med at fare
i hovedet på den anden hund vi havde. Det var svært at holde dem
adskilte i en campingvogn og en aften gik alt galt. Hun var også jalou
på vores barnebarn, der dengang var 2 år. Men hun var der ikke den
aften. Bessie havde været efter Baldi, den anden hund, der overgav sig
hver gang, men det var ikke nok for Bessie. Vi skulle ud og lufte
hundene til natten. Ude i forteltet, for hun igen i halsen på Baldi.
Erling fik de 2 hanner ude i minihundegården. Jeg fik Baldi fri og
puffet hende ud til ham. Jeg ville så tag fat i Bessie for at få hende
ind i campingvognen igen. Jeg gav hende ud af vinduet til min søster,
og vi satte hende ind i vores bil. Jeg gik hen for at låne en hundegård
vi kunne sætte hende i for natten, så vi næste dag kunne finde ud af
hvad vi gjorde. Da jeg kom hen til de mennesker, sagde de jeg var fyldt
med blod. Det var mit eget. Jeg havde ikke bemærket det, men Bessie var
gået igennem min hånd. De sagde at jeg måtte aflive hende, det kunne
have været mit barnebarns ansigt. Selv i dag 7 år efter, siger mit
hjerte at jeg burde havde givet hende en chance, men min hjerne siger
jeg gjorde det rigtige. Jeg må leve med at føle skyld og savn. Derfor
føler jeg dybt med dig, men du kunne ikke handle anderledes.
Mange tanker til Jer
Farmor Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Eva Schmidt

Dato : 26-05-02 10:16

Hej Jasper

Jeg synes at dit indlæg virkelig fortæller, at du holdt meget af Emil og
ikke bare aflivede ham uden videre.
Somme tider på vi træffe en afgørelse, der går ondt, men som er nødvendig.
Du kunne selvfølgelig ikke leve med risikoen for, at hunden en dag gik amok
og virkelig skambed din lille dreng, det er klart.
Og at omplacere ham, ja det kunne måske være gået, men kan man være sikker
på det?
Jeg tror seriøst, at du har truffet den afgørelse der var bedst for Emil og
det må du tro på og holde fast i.
Du har garanteret mange glade minder at tænke tilbage på, det kan være en
trøst i den svære tid, som selvfølgelig vil følge.
Mange trøstende tanker til dig og din familie

fra Eva

Fra : JN

Dato : 26-05-02 16:24

Hej Jasper

Du gjorde det helt rigtige. Da jeg var barn døde vores hund og vi fik en ny.
Det var en cocker-spaniel som vi alle var glade for. Men da den havde været
"det mindste barn" i 3 år fik vi en lillebror (nr. 4 i rækken - så den var
vant til børn). Men hunden var meget jaloux på min lillebror.
Selvom vores mor passede på bed den ham da han var 1 1/2 år. Den bed den ham
i ansigtet. Underbiddet i hans kæbe og overbiddet tæt ved hans øje. Den hund
blev også aflivet - men desværre for sent!!

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-05-02 11:25

Min dybeste medfølelse med dig og din familie ... det gør mig ondt at
du/I måtte sige farvel til Emil og du skal vide at jeg føler mig
dig/jer ... og tilfulde forstår dine følelser da du fulgte Emil til
regnbuebroen ... men jeg er overbevist om du tog den for Emil bedste
beslutning .. også selvom det for dig uden tvivl var den livs
tungeste beslutning du nogensinde har taget .... Jeg respekterer dig
fuldt ud netop fordi du tilsidesatte dig selv og tog ansvaret lige til
det sidste .... og jeg føler med dig fordi jeg tilfulde forstår .. og
selv har prøvet .. i en noget anden situation.. at måtte slå alle
følelser fra og lade fornuften råde 100% fordi det til syvende og
sidst var det bedste for min hund ...

Den tid du nu skal igennem vil blive svær, der vil jævnligt komme
tider hvor du bebrejder dig selv .. tager situationen op og vender ..
måske bliver du fyldt med dårlig samvittighed og der er 1000 følelser
du må gennemleve .. og det er ikke gennemlevet på en måned eller to
.... det tager tid og det tager laaaang tid .. selv kan jeg stadig
efter et ½ år få perioder hvor jeg lige skal fælde en tåre over Sandra
... men du må hvile i at du gjorde det for dig sværeste men for
hunden bedste og du gik med hele vejen .. og ikke på nogen måde
svigtede Emil mens han levede .. nu har Emil det godt .. og døden er
ikke altid det værste man kan give sin hund og det kan faktisk ofte
være den største kærlighedserklæring man kan give den ... Og lad være
med at bebrejde dig selv hvad du evt. ikke gjorde mens tid var .. det
kan du ikke bruge til noget .. det du skal bruge er at du gjorde det
for Emil rigtige og bedste ... og at den beslutning du tog var den
rigtige ... Du vil støde på enkelte der måske siger noget andet .. men
lad det ligge og spørg dem evt. hvad du skal bruge det de siger til??

Min dybeste medfølelse til jer og lige et trøstekram til jeres lille
familie fra
Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 26-05-02 11:38

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Dav igen.
>
> Så skete det utænkelige. Vi blev nødt til at aflive vores >Emil.

Hej Jasper,
jeg har selv været der 2 gange og det er knaldhamrende hårdt.
Jeg følte at jeg "skyldte" de to hunde at være med til det sidste, når alt
kommer til alt så er alle lige så hårde som blød nougat. Jeg sad selv og
nussede dem da de fik den sidste indsprøjtning, hvilket jeg også vil gøre
den dag mine nærmeste skal herfra.
Kan sagtens genkende det følelses register du har været igennem.
En gang imellem må vi tage en barsk beslutning, at fratage en "ung" hund
livet kan og skal være svært, men tænk på alternativet, måske var han endt
et sted hvor han ikke ville få den omsorg, pleje og de ture som du måske har
givet ham??
Vi har ikke en garanti for noget som helst her i livet andet end at vi alle
skal herfra.
Tænk på de positive oplevelser du/i har haft med jeres hund, i vil sikkert
finde ting i huset/lejligheden el. haven, som vil få jer til at trække på
smilebåndet trods alt.
Og til "uenighedslisten", som nok synes at dette er en gang sentimentalt
pladder kan jeg kun henvise til dette digt af Kaj Munk:
"Bare en hund", er der mennesker, der siger.
Er det "bare", at et andet liv har sluttet sig til mit,
at en hale klapper i gulvet af glæde ved at høre min stemme,
at en snude fortroligt stikker sig ind i min hånd,
at to øjne røber mig verdener af tillid og hengivenhed?

Mvh

Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-05-02 12:20

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har ikke en garanti for noget som helst her i livet andet end at
vi alle
> skal herfra.

<> hvor har du ret .. og døden er ikke altid det værste vi kan vælge
for vores hund

> [...]
sikkert
> finde ting i huset/lejligheden el. haven, som vil få jer til at

<> ja dette råd glemte jeg at give Jasper .. men det er nok det aller
bedste .. at tage med netop de glade gode minder om oplevelsen med den
nu ved regnbuebroen legende hund ... Også jeg har i nogle gange måtte
sige farvel til en hund ... det er hver gang lige hårdt .. og det
koster tårer og tanker men når de første mange tårer er grædt dukker
der minder op om lyse timer og det er dem man skal tage med .. man
glemmer aldrig en hund man har sagt farvel til .. men man ved man
gjorde det for hunden rigtige ... og for en selv sværeste .. og vovse
fortjener at blive husket .. og man siger jo .. at den der huskes dør
aldrig ...

> [...]
> at en snude fortroligt stikker sig ind i min hånd,
> at to øjne røber mig verdener af tillid og hengivenhed?

<> tak endnu en gang for det smukke digt .. det er så sandt så sandt

og et digt jeg også holder meget af og som jeg synes passer udmærket
når man har sagt farvel til et dyr man holder af er:

Fattig er den der har mistet en ven,
det sker at et hjerte af sorg må briste,
men fattigst af alle er dog den,
der ikke har nogen ven at miste ..

(Kan ikke huske hvem der har begået dette smukke digt)

havengoddagmedmasserafkæltilLaikahils fra Ami

Fra : John

Dato : 26-05-02 12:43

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> Fattig er den der har mistet en ven,
> det sker at et hjerte af sorg må briste,
> men fattigst af alle er dog den,
> der ikke har nogen ven at miste ..
>
> (Kan ikke huske hvem der har begået dette smukke digt)

Hejsa Ami.

Det har digteren Erik Bøgh:

Erik Bøgh (1822-1899)
forfatter, teaterdirektør, redaktør
f. i Kbh.

Nethils

*:) - John og x-labse

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-05-02 12:55

"John" <nospam4me@yoda.net> skrev i en meddelelse
> Hejsa Ami.
>
> Det har digteren Erik Bøgh:
>
> Erik Bøgh (1822-1899)
> forfatter, teaterdirektør, redaktør
> f. i Kbh.

Hej John

Tak for oplysningen .. det kalder jeg forfatteroplysninger der er værd
at have med at gøre ... Tak tak tak

oghavengoddaghilsfra Ami

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-05-02 11:35

Hej Jasper,

Ja, den der medløbersympati får du ikke af mig.

Du skriver i et indlæg fra d. 2. maj 2002 (Emne:Bortgivning af
hund...til hvem?)
"Havde han da bare været en ondskabsfuld satan der ville bide vores søn,
ville det være meget nemmere "
Sikkert om den anden hund du havde, men ordene er de samme.

Den 21. maj 2002 skriver du så "Er der håb for min hund?"
Den 26. maj 2002 er hunden aflivet.

Jeg synhes du fik rigtig mange gode forslag til hvordan i kunne give
hunden en værdig chance i livet, men nej, alligevel skal den aflives,-
hvorfor?
I kunne have solgt den til nogen som gGAD bruge tid på den.
I talte med dyrlæger, men talte i med nogen adfærdsterapeuter?
_I_ valgte hunden, _I_ opdragede hunden, _I_ påtog jer et ansvar, som i
tydeligvis
ikke kunne håndtere.

>Jeg vil gøre alt for at undgå den tunge gang til dyrlægen, men >natrligvis kommer vores søns helbred i første række, og vi har ikke >lyst til at gamble med risikoen for at han bider for alvor næste gang.

Fuld af løgn er du. DU prioriterede arbejde osv. over træning med den
hund DU selv havde taget ansvaret for.
Hvilke muligheder gav du din hund? Hvad havde du ønsket af råd? Du fik
mange pålydende træning,- det afslog du,- du skulle jo arbejde.
>Men skal jeg være ærlig, har hverken min kæreste eller jeg selv tid, >til at deltage i et meget langt adfærdsanalyseforløb.
Vel HAVDE i tid,- det handler om prioriteringer. Om opgaver i tog til
jer, for derefter at flygte
fra dem på den værst tænkelige måde. Man kan bare spørge, hvad _hvis_ i
en dag står med en søn som har brug for tid?

Det første indlæg du lavede om hunden, "Er der håb for min hund?" virker
på mig, som om
du og din lille familie blot ville bekræftes i at i burde få aflivet
hunden.
>Jeg er faktisk lidt overrasket over at ingen anbefaler en aflivning
som du selv siger...

Der er mange hunde som ikke kan med børn, men de bliver da ikke bare
aflivet, og jeg synes du har handlet yderst egoistisk og håber aldrig du
eller din familie liiige beslutter sig for at købe et dyr en anden gang,
for den brug og smid-væk tendens du har vist er godt nok noget som har
gjort mig meget harm.
Og alt det der piveri over at du har mistet og du er så og så ked af
det, tror jeg ganske simpelthen ikke på, DU valgte hundens liv fra, DU
valgte at den ikke skulle have en ny chance i en familie som ville bruge
tid på den. Jeg synes du burde skamme dig, og tænke meget over
konsekvensen af din handling en anden gang, så der ikke er flere dyr der
skal lade livet for din egoisme.

Møgvrede hilsner Annette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 12:22

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tid på den. Jeg synes du burde skamme dig, og tænke meget over
> konsekvensen af din handling en anden gang, så der ikke er flere dyr

Og helt ærligt hvad vil du så med det indlæg .. jeg mener, finder du
en helt speciel fornøjelse i at gnide salt i et sår ... uanset hvad du
mener om det kunne du i en sådan situation måske bare holde din mening
for dig selv, det hjælper i al fald ikke Jasper at du bebrejder ham
noget nu .. for uanset om han måske har "fortrudt" kan han umulig
vække Emil til live .. og helt ærligt er jeg slet ikke i tvivl om at
Jasper holdt af sin hund .. og for mig at se valgte den for hunden
rigtige udvej i stedet for bare at give Sorteper videre ... og det
Jasper har brug for nu .. for at komme videre .. er i al fald ikke
bebrejdelser over en handling han på nuværende tidspunkt ikke kan
ændre .. så endnu en gang må det vel siges at det i nogle
situationer måske er bedre helt at holde mund hvis man ikke kan sige
noget positivt... og helt ærligt synes jeg dit indlæg er meget ondt
.... bare min mening ....

MVH Ami

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-05-02 12:33

> Og helt ærligt hvad vil du så med det indlæg ..
Fortælle at alle ikke er enige i at hans beslutning var den rigtige

>jeg mener, finder du en helt speciel fornøjelse i at gnide salt i et sår ...
Overhovdet ikke, alle har ret til at svare med deres mening og her er
min

>uanset hvad du mener om det kunne du i en sådan situation måske bare >holde din mening for dig selv, det hjælper i al fald ikke Jasper at du >bebrejder ham noget nu ..
Det kan hjælpe til at han en anden gang kigger ud over hans egen næsetip

>og for mig at se valgte den for hunden rigtige udvej i stedet for bare at >give Sorteper videre ...
Det er din mening, som du har ret til at have, akkurat som jeg har min.

Ondt? Det er muligt, men det er det bestemt også at aflive en hund uden
at have forsøgt at rette op på skade man selv har forvoldt, så det blev
hunden som stod som taberen.

Jeg havde ikke forventet smilende munde og beundrende øjne for det her,
men jeg mener det er forkert det han har gjort, og derfor skrev jeg hvad
jeg skrev.

God dag

--Annette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 13:21

> [...]
uden
> at have forsøgt at rette op på skade man selv har forvoldt, så det

Tja hvem siger så ikke netop at Emil .. fordi Jasper tog den
beslutning han gjorde .. netop undgik at blive taberen ... men det vil
jeg slet slet ikke diskutere .. jeg mener bare at døden bestemt ikke
altid er den værste udvej for en hund og at alt alt for mange hunde
netop bliver tabere og flakker fra hjem til hjem fordi deres første
ejer ikke var i mand nok til at tage den beslutning Jasper tog ....
men det er ikke din holdning jeg vil diskutere, du kan for min skyld
have netop den holdning du vil have, lissom jeg vil have lov til at
have min holdning .. det jeg vil frem til er, at det på nuværende
tidspunk ikke er gok i hovedet Jasper har behov for .. han har taget
en beslutning som han mente var den rigtige .. og som jeg kan forstå
....og kunne jeg ikke .....holdt jeg i en situation som denne min mund,
for det er jo ikke noget problem at sparke til den der i forvejen
ligger ned ....og at Jasper ikke havde den store lyst til at
eksperimentere alverden med sin lille søn og en stor hund, hvor sønen
i sidste instans .. hvis det gik galt.... blev taberen det forstår jeg
udmærket ....

Du har selvfølgelig lov til at have din mening om tingene men hvad for
du ud af at fortælle Jasper at han efter din mening handlede forkert??
hvad forventer du han skulle gøre nu ?? (hvad han skulle have gjort
for 14 dage siden eller for en måned eller et år siden kan han ikke
bruge til en disse nu )......og fremfor alt hvad kan Jasper nu bruge
din mening og dine bebrejdelser til .. han har ingen jordisk chance
for at gøre gjort ugjort ..

> men jeg mener det er forkert det han har gjort, og derfor skrev jeg
hvad
> jeg skrev.

Ja men hvad skal Jasper bruge det til i den situation han nu står i ..
..tror du ikke han har det svært nok lige nu og egentlig har brug for
alt andet end bebrejdelser ... ville du trods alt ikke sætte din søn i
første række hvis det kom til stykket??

Mvh Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 27-05-02 13:07

På den anden side - og ikke fordi jeg er enig med anette på alle punkter,
hvis han poster en mail om det her - må han vel forvente at få kommentarer.
Både positive og negative. Dette gælder vel alle. Hvadenten de er enige i
hans beslutning eller ej. Og fordi du er ked af det etc, gør det jo hverken
din beslutning mere rigtig eller forkert?
Den hårde tone i hans tidligere mails, og så den meget store sorg i denne
den sidste (og tro mig! jeg underkender ikke sorgen ved at aflive en hund!!
Har selv tudet som en gal i lignende situationer), passer bare dårligt med,
at han i sin travle hverdag prioriterede at give løsningen af problemet 5 !
dage.
Det er et valg som er hans - men i og med at han så poster her får han også
folks meninger om det valg
mvh
Louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 14:25

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse

> hvis han poster en mail om det her - må han vel forvente at få
kommentarer.
> Både positive og negative.

Jeg ved ikke havde jeg haft en negativ holdning til Jaspers valg havde
jeg nok undladt at give den til kende ud fra det simple syn at han
ikke kunne bruge det til noget .. idet der netop i tilfælde af
aflivning i al afald er tale om at "gjort gerning står ikke til ændre"

At Jasper holdt af Emil er jeg ikke i tvivl om .. ellers havde han
valgt den for ham selv lettelste løsning nemlig at give "sorteper"
videre og lade andre stå med et evt. senere problem og uden tanke for
hvordan Emil ville være stillet og i hvilken situation den ville være
havnet i .. nu tog Jasper den for ham tungeste beslutning og for
hunden bedste idet den var sammen med sin ejer til det sidste og ikke
endte som kastebold mellem forskellige ejere og internater ... og helt
ærligt når det drejer sig om forsøg hvor ens lille søn er
forsøgspersonen det kan gå så grueligt galt udover mener jeg ikke der
er råd til forsøg ... Skulle man sige noget kunne man gå tilbage i
tiden og diskutere hvad Jasper og hans familie kunne have gjort for et
eller to år siden .. eller måske for 1 måned siden eller for tre dage
siden ... men alt det kan ikke bruges til noget nu .. så det er helt
irelevant at diskutere nu .. og tjener ikke noget formål og Jasper har
som sagt ikke brug for vink med vognstænger nu men for at blive
bestyrket i at det valg han tog var det *for* ham og hans familie
rigtige valg .. og så kan andre i øvrigt mene hvad de vil om hans valg
... det kan Jasper ikke bruge til noget og da i al fald slet ikke de
negative meninger ..

Hej fra Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 27-05-02 22:55

Synes nu at negative og positive meninger har samme brugsværdi. Og man/vi
lærer ikke noget hvis man "kun får medynk" som feedback. Om ikke andet kan
det være at det du kalder de "negative indlæg" kan betyde at folk tænker sig
om en anden gang inden de f.eks. får dyr igen, eller ser situationen i et
andet perspektiv og lærer noget af det. Måske ser deres egne motivationer i
et andet lys etc. Det er sødt at du beskytter Jasper som du gør, men når
man er voksen nok til at tage ansvar for sine beslutninger er man også
voksen nok til at blive konfronteret med at alle ikke er enige i dem.
Fordi begivenheder ikke står til at ændre kan man jo sagtens lære af dem og
diskutere dem.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 23:59

> Synes nu at negative og positive meninger har samme brugsværdi.

Det synes jeg bestemt ikke og da slet ikke i en situation hvor man
ikke har mulighed for at gøre gjort ugjort ... Jasper har været
tvunget til at sige farvel til en .. muligvis to hunde og han trænger
altså bestemt ikke til at blive dunket i hovedet ... tænker du slet
ikke over hvor svært det har måtte være for Jasper at skulle tage det
valg han tog og tænker du ikke på hvor lidt behov du selv ville have
for dunk i hovedet hvis du havde været nødt til at aflive en ung og
sund hund?? tror du det var bebrejdelser osv du havde brug for ..

> [...]
tænker sig
> om en anden gang inden de f.eks. får dyr igen,

Sig mig tror du helt ærligt at Jasper selv havde valgt den situation
han kom til at stå i .. ?? jeg synes Jasper lyder til at tænke meget
på hvad der er rigtigst for hunden .. og han valgte altså fornuftigt
nok at lade hunden aflive inden der evt skete en ulykke .. og han
valgte bestemt ikke den for ham nemmeste .. men den for hunden
bedste løsning ...

Det er sødt at du beskytter Jasper som du gør,

<> det har ikke noget at gøre med at jeg beskytter Jasper, det har
noget at gøre med at jeg respekterer hans valg og går ud fra at han
tog den for ham rigtige beslutning og valgte at lade Emil aflive(nu
lider Emil ikke .. og lider íntet savn og risikerer ikke at ende som
kastebold mellem div. internater og hjem hvor man gang på gang vælger
at udsætte hunden for endnu et svigt ...synes du det havde været
bedre at hunden havde oplevet svigt måske ikke bare en men flere
gange.??)og hvordan kunne Jasper med god samvittighed lade Emil komme
i andre hænder når den havde bidt hans søn ... ?? og hvordan tror du
folk ville reagere hvis de stod overfor at skulle overtage en hund der
viser tendenser til at kunne finde på at bide et barn??? Jeg har en
del mere respekt for en person der tager konsekvensen af at skulle af
med en hund og derfor lader den aflive, for så har hunden fred, end
jeg gør for personer der bare afleverer deres hund på et internat uden
at ane hvordan denne hund ender sine dage .. og hvor den havner .. det
er i al fald for mig ikke at tænke på hundens tarv blot at springe
over hvor gærdet er lavest .. intet tyder for mig på at Jasper er
ligeglade med sine hunde tvært i mod tyder det på at han ikke vil
overgive sin hund til tilfældigheder og derfor vælger det for hunden
bedste .. døden er nemlig ofte ikke det værste ... og helt ærligt
ville du selv have levne ret meget plads/tid til for søg hvis du
vidste at det kunne ende med at din barn måtte betale prisen ...?????

Endelig hvordan kan du få dig selv til at bebrejde at Jasper og at han
vil beskytte sin søn .. når det drejer sig om en hund på 40 kg der
allerede har vist tendens til at ville bide barnet synes jeg ikke der
er råd til ret meget forsøgen sig frem ... Da må barnets sikkerhed gå
forud for hunden ...

men når
> man er voksen nok til at tage ansvar for sine beslutninger er man
også
> voksen nok til at blive konfronteret

Jeg opgiver .. du burde da for søren vide at man ikke har overskud til
at blive dunket i hovedet når man lige har taget afsked med en sund
ung hund eller i det hele taget taget afsked med et dyr .. hvordan
søren ville du selv have reageret hvis nogen havde banket dig i
hovedet med at du måske lod din syge hund leve for længe eller for
kort .. Jasper valgte at slå følelserne fra og fornuften til .. et
drøn hårdt valgt at skulle tage men et valg man sommetider kan blive
tvunget til at skulle tage .. fordi man jo ikke på alle måder er herre
over sit liv .. men du mener måske at Jasper skulle have ventet til
hunden var død med at få børn?? Det er muligt at Jasper for to år
eller et år siden eller for et halvt år siden eller en måned siden
hvis han den gang havde handlet anderledes, havde stået i en situation
hvor han kunne have reddet situationen men hvad skal han bruge det til
nu ..

Hej fra Ami

Fra : Anja R.

Dato : 28-05-02 10:06

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> hvis han poster en mail om det her - må han vel forvente at få
kommentarer.
> Både positive og negative.

Det er jo sket og kan ikke gøres om, derfor mener jeg ikke der er grund til
at udtrykke sin uenighed og gøre ondt værre.

Selvom han selv spiller bolden ud , er der jo ingen der siger at man *skal*
kyle den tilbage i hovedet på ham!

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Tina Christiansen

Dato : 29-05-02 14:33

">
> [...]
> at udtrykke sin uenighed og gøre ondt værre.
>
> Selvom han selv spiller bolden ud , er der jo ingen der siger at man *skal*

Jeg giver dig fuldstændig ret, det er muligt at det ikke var den rette
løsning, det er ikke op til mig at vurdere det. En ting er dog sikker,
der er ikke noget at gøre nu, sket er sket. Og som Amy sagde, så er
døden ikke altid den værste udvej for vores 4-benede venner.

At miste en ven vil altid være svært og det tager lang tid at komme
igennem, men som de kloge siger; tiden læger alle sår.

Med venlig hilsen

Tina

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-05-02 12:48

> [...]

> Hvilke muligheder gav du din hund? Hvad havde du ønsket af råd? Du fik
> mange pålydende træning,- det afslog du,- du skulle jo arbejde.

Og dette er da toppen af ubehøvlethed. Jeg begriber simpelthen ikke, hvordan
du kan sige at Jasper er fuld af løg! Hvor ved du det fra? Dokumentation for
denne påstand vil være på sin plads.

at deltage i et meget langt adfærdsanalyseforløb.
> Vel HAVDE i tid,- det handler om prioriteringer. Om opgaver i tog til
> jer, for derefter at flygte

Endnu mere udokumenteret sludder. Du mener altså at uanset *hvad*, så skal
man for at være en samvitighedsfuld/ansvarsbevist hundeejer, være fløjtende
ligeglad med familie og job? Ja, der findes da mange mystiske mennesker, men
det her slår da alt!
Verden *er* altså ikke enten hvid eller sort.
Det eneste du har ret i, er at det handler om prioritering. Og den
prioritering har manden altså ret til at lave selv.
Jeg er ikke i tvivl om, at han har gjort det udfra nogle grundige
overvejelser. Hvis Jasper var ligeglad, havde han nok ikke skrevet her i
gruppen over hovedet.

> fra dem på den værst tænkelige måde. Man kan bare spørge, hvad _hvis_ i
> en dag står med en søn som har brug for tid?

Det er altså her, hvor min film knækker. Der *er* altså stadigvæk forskel på
mennesker og dyr. Ja, jeg ved godt, at du ikke deler mit synspunkt, og det
er der nok flere der heller ikke gør.
Uanset hvad, så er jeg overbevist om, at de mennesker som holder dyr, ikke
anskaffer dem med den tanke i baghovedet , at man bare kan aflive dem når
man ikke gider mere.
De gør det da fordi de holder af dyr.

> [...]
> eller din familie liiige beslutter sig for at købe et dyr en anden gang,
> for den brug og smid-væk tendens du har vist er godt nok noget som har

Jeg synes, at Jasper har handlet som han bedst kunne, ud fra de overvejelser
og tanker han og familen har gjort sig.

> [...]
> tid på den. Jeg synes du burde skamme dig, og tænke meget over
> konsekvensen af din handling en anden gang, så der ikke er flere dyr der

Magen til kyniskme og afstumpethed skal man lede længe efter.

/Renate

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-05-02 12:57

> Og dette er da toppen af ubehøvlethed. Jeg begriber simpelthen ikke, hvordan
> du kan sige at Jasper er fuld af løg! Hvor ved du det fra? Dokumentation for
> denne påstand vil være på sin plads.

Han skriver i sit første indlæg:
"Jeg vil gøre alt for at undgå
den tunge gang til dyrlægen"
-men han vil ikke bruge tid på sin hunds træning, som med sikkerhed er
eneste mulighed foruden den lette,- aflivningen.
Dertil skriver han netop:
> [...]

> Det eneste du har ret i, er at det handler om prioritering. Og den
> prioritering har manden altså ret til at lave selv.
Vel har han så, men når han spørger om råd, får en masse og alligevel
efter kun 5 dage beslutter sig for den nemme udvej, så levner han
hverken forståelse eller medlidenhed her må jeg indrømme.

> Magen til kyniskme og afstumpethed skal man lede længe efter.
Det er så din mening

--Annette

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-05-02 21:21

Hej Annette

Jeg synes altså du har ret i meget af det du skriver i dit indlæg.

KH
Søs

Annette Skovbon <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:00a44ff7783a8f0d613e8db07d245fe5.29516@mygate.mailgate.org.

Fra : Helle

Dato : 27-05-02 15:34

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> wrote in message news:<b4912d43ef03c23f0cc3fd1d750a77bf.29516@mygate.mailgate.org>...
> Hej Jasper,
>
> Ja, den der medløbersympati får du ikke af mig.
> osv. - klip..

Sådan Anette! Jeg tænkte præcis det samme, men havde ikke modet til at
skrive det. Vi nye bliver jo hurtigt slagtet her i gruppen. Jeg er
glad for at du har flere n.... end jeg har.

mvh
Helle

Fra : Louise Kragh

Dato : 27-05-02 12:31

På den ene side ved jeg hvor hårdt det er at aflive en hund (har heldigvis
7.9.13 kun måttet aflive gamle syge hunde indtil videre), og forstår jeres
bekymring for sønnike. På den anden side er jeg enig med anette så langt (se
andet indlæg i tråden) at jeg synes 5 dage fra første indlæg til hunden blev
aflivet, og to dyrelæge samtaler er meget lidt. Bare husk på til en anden
gang, at dyrelæger på deres studie samlet får en lille månedstid med
adfærdspsykologi - i alt! Så hvis det ikke er noget dyrelægen ellers har
specialiseret sig i, eller haft mange erfaringer med, ved de faktisk ikke
ret meget om emnet, når det kommer til "problemhunde".
mvh
Louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 13:32

> [...]
ikke
> ret meget om emnet, når det kommer til "problemhunde".

Hej Louise

Når du ved hvor svært og hårdt det er at aflive en gammel syg hund,
tror du så ikke det er tusindfold sværere at lade en sund rask ung
hund aflive?? Jasper kunne så let som ingenting have ladet Sorteper
gå videre men hvem i al verden siger at det ville have været bedre
for Emil ... og sikker er at Emil i al fald let ved at blive givet
videre kunne være end som taber .. Du har da ret i at meget få
dyrlæger ved ret meget om adfærdspsykologi ... men havde jeg stået i
Jaspers situation ville jeg nok heller ikke være særlig vild med at
lade min lille søn være prøveklud for en stor og 30-40 kg tung hund ..
men uanset hvad man mener Jasper kunne have gjort for et eller to år
siden eller for 14 dage eller 4 dage siden hjælper det ikke at køre
frem med disse meninger nu .. for Jasper har taget en beslutning der
ikke står til ændre , hvor gerne han end måske ville det .. og Jasper
kan ikke bruge gode råd og løftede pegefingre nu .. det han har brug
for at komme videre er ikke bebrejdelser men at blive bestyrket i at
han foretog den for hunden bedste beslutning .. og kan man ikke give
Jasper denne stødte var det måske bedre man bare undlod at give sin
mening til kende .. for Jasper kan ikke bruge disse bebrejdelser til
spor .. ...

Hej fra Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 28-05-02 08:42

Jeg forstår godt at du føler så stærkt omkring det her, især når man ved
hvad du måtte igennem da du sagde farvel til Sandra... Men det var jo en
helt anden situation
Jeg forstår også godt at folk har mange forskellige måder at have dyr på.

Men jeg kan nu engang ikke støtte nogen i at en beslutning var rigtigt, når
jeg synes den var forkert....
Og jeg mener stadig at det virkede som om at karriere mm var vigtigere end
hunden, og at den nok ville kunne have haft det fint hos en familie uden
børn. Min pointe med at skrive mange af de ting jeg gjorde var, at det er
vigtigt at gennemtænke sine prioteringer, før det får så triste konsekvenser
som hele denne historie.
Og det kan man så bare håbe tages ad notam.
Vi bliver nok ikke enige denne gang så skal vi ikke lukke den her?

mange hilsner

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-05-02 18:11

> Men jeg kan nu engang ikke støtte nogen i at en beslutning var
rigtigt, når
> jeg synes den var forkert....

Jeg synes bare at det er at gnide salt i et sår at bebrejde Jasper
noget nu hvor han overhovedet ikke har skyggen af chance for at ændre
sin beslutning .. så du kan på ingen måde opnå noget ved at strø dette
salt i såret ..

> [...]
vigtigere end
> hunden, og at den nok ville kunne have haft det fint hos en familie

og hvis den familie uden børn så pludselig får børn eller børnebørn
eller måske oldebørn hvad så med vovse .. synes du et så usikkert liv
er særlig ansvarsfuldt at byde en hund .. så synes jeg langt døden må
være at foretrække og som sagt er min overbevisning at døden ikke
altid er det værste .. og noget helt andet er at jeg synes det er drøn
uansvarligt og mega lidt hensynsfuld overfor både hund og nye ejere at
lade en problemhund der har tendens til at bide børn gå videre i
systemet ... det er alt alt for usikkert ...

Min pointe med at skrive mange af de ting jeg gjorde var, at
det er
> vigtigt at gennemtænke sine prioteringer, før det får så triste
konsekvenser> Og det kan man så bare håbe tages ad notam.

Det var trist at det endte som det gjorde men jeg synes det havde
været mere trist hvis hunden var blevet kastebold og helt ærligt
hvorfor er det så vigtigt at bebrejde og hive en masse frem i en
situation der ikke står til at ændre ..... og helt ærligt tror du da
ikke Jasper og hans familie har rigeligt at tænke på og gruble
over/bearbejde i disse dage .. de behøver helt sikkert ikke
bebrejdelser oven i ....

> Vi bliver nok ikke enige denne gang så skal vi ikke lukke den
her?

nej i denne tråd bliver vi nok ikke enige .. men så har vi da haft
mange tråde hvor vi har været rørende enige og får sikkert også tråde
fremover hvor vi vil være enige .. jeg kan ikke huske om du har børn
...men har du ikke det kan det evt. være det der ligesom spærrer for
at du ikke helt forstår at Jasper handlede så hurtigt som han gjorde
.... men vi slutter denne tråd som venner .. havde bare lige behov for
at komme med en sidste bemærkning

smilogønsketomengodaften fra Ami