Pc'en gi'r stød.
Fra : Rune Zimmermann

Dato : 25-05-02 21:35

Hej NG.

Jeg har en pc og en printer stående i mit bryggers som giver stød på
metalkabinettet, ikke voldsomt, men det kildrer da i fingrene. De er
ikke jordede da jeg ikke har jord i den stikkontakt. Jeg har prøvet at
pille netværkskablet ud det hjalp ikke. Jeg har skiftet strømkablerne,
det hjalp heller ikke. Jeg har sågar prøvet med en anden pc, den gav
også bare stød. Kan det være fugt i luften? Nogen foreslag til hvordan
jeg får løst problemet?

mvh.
--
Rune Zimmermann
http://www.spiffer.dk

Fra : [DK]TaReC

Dato : 25-05-02 20:08

Du kan jo forbinde kabinettet til noget jordet metal..dvs radiatoren eller
lign.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 25-05-02 22:53

"[DK]TaReC" <larz_prime@hotmail.com> wrote in message
> Du kan jo forbinde kabinettet til noget jordet metal..dvs radiatoren eller
> lign.
Fed ide - det er altid sjovt med strøm i rediatorerne :)

Man skal vist lige sikre sig at rediatoren er jordet (der er noget der
hedder plastik rør nuomdage) inden man begynder på den der!

/Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-02 23:13

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> wrote in message

> Fed ide - det er altid sjovt med strøm i rediatorerne :)

Jup

> Man skal vist lige sikre sig at rediatoren er jordet (der er noget der
> hedder plastik rør nuomdage) inden man begynder på den der!

Men man gør ikke sådan noget alligevel.

Fra : [DK]TaReC

Dato : 25-05-02 23:21

He he Rolig nu...

Vi snakker jo ikke stærkstrøm i dit kabinet ) men kun en smule "støj"

Det vil jo muligvis forsvinde hvis det bliver ledt ud i et fast element

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-02 23:44

> Vi snakker jo ikke stærkstrøm i dit kabinet ) men kun en smule "støj"

Øhh jo.. Ca 110 Volt iforhold til nul(0)

Men bare rolig det afgiver ikke nogen strøm af betydning. Men hvis man fx
har 10 pc´ere tilsluttet med Jord. Er det meget tænkeligt at
fejlstrømsrelæet vil slå ud udløserstrøm 30 mA. Til dette skal man benytte
PFI relæ (udløserstrøm 300 mA) såfrem overgangsmodstanden til jord er under
167 Ohm (tvivlsomt med alm jordspyd)

> Det vil jo muligvis forsvinde hvis det bliver ledt ud i et fast element

Muligvis?

Fra : Klaus G.

Dato : 26-05-02 03:06

> Øhh jo.. Ca 110 Volt iforhold til nul(0)

Ja, men det er jo kun hvis man ikke har stel(jord) på, det er dens egen måde
at lave stel på...

--
Klaus G.

klaus_godt@hotmail.com

Fra : M.Kay

Dato : 27-05-02 15:30

I know it's awful, but Bjarke Hansen wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> [...]
> benytte PFI relæ (udløserstrøm 300 mA) såfrem overgangsmodstanden til
> jord er under 167 Ohm (tvivlsomt med alm jordspyd)

Jeg har samme problem med et strømførende kabinet, men jeg bor i en
lejlighed hvor jeg ikke kan få jord i stikkende. Kan der være andre
konsekvenser end ubehaget ved at fø stød.. jeg mener ustabil computer eller
lignende?

--
Kay

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-05-02 08:24

"M.Kay" wrote:

> [...]
> lejlighed hvor jeg ikke kan få jord i stikkende. Kan der være andre
> konsekvenser end ubehaget ved at fø stød.. jeg mener ustabil computer eller

Kan få og kan få....
Du kan få alt, hvis du vil betale for det...

Jeg har engang hørt (ved ikke om det passer) at 50% af alle fejl i en pc
skyldes manglende jordforbindelse.

--
/kenne
A trainstation is a place where trains stops.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-05-02 10:15

"[DK]TaReC" wrote:

> Vi snakker jo ikke stærkstrøm i dit kabinet ) men kun en smule "støj"

NÅ!!
Det er EMC filteret i computeren, der er årsag til spændingen på
kabinettet.
Hvis computeren ikke er jordforbundet (hvilket den skal være for at EMC
filteret virker), så vil du have en spænding på 110 V på kabinettet. Da
spændinger over 50 V er defineret som stærkstrøm, holder din udtalelse
altså ikke.

> Det vil jo muligvis forsvinde hvis det bliver ledt ud i et fast element

NEJ!!
Få nu den computer jordforbundet!!!

--
/kenne
(Murerlærlingen:)

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-05-02 10:11

"[DK]TaReC" wrote:

> Du kan jo forbinde kabinettet til noget jordet metal..dvs radiatoren eller
> lign.

NEJ!!!
Du må under ingen omstændigheder forbinde din computer til en radiator.
Det er der 2 grunde til.
1. Samlingerne kan korrodere med efterfølgende utætheder til følge.
2. En person der rører radiatoren kan få stød, og i værste tilfælde dø
af det.
Få lavet en rigtig jordforbindelse og forbind computeren til den.

Fra : Brian Schelde

Dato : 25-05-02 20:18

"Rune Zimmermann" <rune@spiffer.dk> wrote in message
> Nogen foreslag til hvordan jeg får løst problemet?
Hvis du har mulighed for det så prøv at tage enten printerens eller pcerens
stik ud og vend det en halv omgang så der bliver byttet om på fase og nul
for det ene apparat. Det kan måske løse dit problem, men det kan også gøre
det værre, det bedste er helt klart at få det jordet. Man kan til nøds bruge
et vandrør, men det bedste er nu at det bliver jordet rigtigt. Hvis du har
et kraft stik i bryggerset er der garanteret jord i det.

Fra : Rasmus S

Dato : 25-05-02 20:38

> [...]

> det hjalp heller ikke. Jeg har sågar prøvet med en anden pc, den gav
> også bare stød. Kan det være fugt i luften? Nogen foreslag til hvordan

Stil lige dit ur korrekt.

Mvh

Rasmus S

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-02 22:53

> [...]

> metalkabinettet, ikke voldsomt, men det kildrer da i fingrene. De er
> ikke jordede da jeg ikke har jord i den stikkontakt.

Okay, men normalt

> Jeg har prøvet at
> pille netværkskablet ud det hjalp ikke.

Klar nok, med mindre det var skærmet

> Jeg har skiftet strømkablerne,
> det hjalp heller ikke. Jeg har sågar prøvet med en anden pc, den gav
> også bare stød. Kan det være fugt i luften? Nogen foreslag til hvordan
> jeg får løst problemet?

Der er muligvis fugt i dit
bryggers. Men ikke videre betydning for din oplevelse. Eneste grund til at
du kan mærke stød. Er sikkert fordi du har en god overgang til Jord. Prøv at
stå på bare tærer, eller rør ved vaskemaskinen (ikke anbefalet til
mennersker med dårligt hjerte)

Nej, alle PCU´er (stræmforsynginen i pc´en) levere en spænding på kabinet.
Dette kan betyde, hvis pc´en ikke er jordet. At du vil virke som
jordforbindelsen når du rører ved kabinnettet.

Så der er ingen anden udvej, end at få installeret en Stikkontakt med jord
til din maskine.

FUT news:dk.teknik.el

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 27-05-02 14:42

On Sat, 25 May 2002 22:34:57 +0200
Rune Zimmermann <rune@spiffer.dk> wrote:

> Nogen foreslag til hvordan
> jeg får løst problemet?

Så fik jeg jordet dem, og problemet er nu løst!
Tak!

Mvh.
--
Rune Zimmermann
http://www.spiffer.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 02-06-02 15:03

> Så fik jeg jordet dem, og problemet er nu løst!
> Tak!

Hvordan gjore du så? jeg har samme problem..

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 16-06-02 07:39

On Sun, 2 Jun 2002 16:02:59 +0200
"Morten Fjendbo" <dxl@mailme.dk> wrote:

> Hvordan gjore du så? jeg har samme problem..

Fik monteret stikkontakt med jord..

--
Rune Zimmermann
http://www.spiffer.dk