Halti træksele
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-05-02 16:47

Jeg har for første gang i min hunds 1½ års levetid gået tur med ham ,
han plejede nemlig at gå tur med mig selen trækker hundens hovede
væk hvis den begynder at trække og det virkede lige fra det første
sekund han fik den på , så hvis nogen har problemer med trækkeri så er
det løsningen . Bare ærgeligt at folk "især dem der ikke har forstand
på hunde" tror at det er en mundkurv men den virker så må jeg jo
finde mig i at folk kigger lidt forarget en gang imellem .

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 24-05-02 16:55

Ja, på min labber virkede den også de første gange jeg gik med ham. Men han
vænnede sig hurtigt til den og begyndte at trække igen. Håber der er bedre
held hos dig
Vibeke L

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-05-02 16:57

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:msnseu4vstn9ci125vskmt5j98jbvda71j@4ax.com...
.. Bare ærgeligt at folk "især dem der ikke har forstand
> på hunde" tror at det er en mundkurv men den virker så må jeg jo
> finde mig i at folk kigger lidt forarget en gang imellem .

Ja eller fortæl til højre og venstre hvad det er din hund har på ..
jeg begyndte at bruge Halti for 7 år siden da det var nææææsten ganske
ukendt og totalt ukendt i Ribe i al fald .. så jeg måtte høre meget om
mundkurv osv men valgte simpelthen hver gang vi var i nærheden af
mennesker så at gå og snakke med Sandrahunden om at hun var så fin og
at det slet ikke var mundkurv hun havde på og det gav anledning til
mange god snak ... tillykke med din halti .. og godweekendhils fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-05-02 19:55

On Fri, 24 May 2002 17:57:28 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>at det slet ikke var mundkurv hun havde på og det gav anledning til
>mange god snak ... tillykke med din halti .. og godweekendhils fra Ami

Jo tak men nu ved jeg ikke lige om det er min stil at gå og snakke med
min hund på gaden nu ved jeg ikke hvor stor Ribe er , men her på
vestegnen ved kbh kommer hele tiden nye mennesker og jeg vil aldrig
kunne få fortalt alle at det ikke er en mundkurv desværre . Men mit
problem er jo også at jeg har en hund som folk kigger meget kritisk på
i forvejen og når de så ser selen tænker de jo nok bare hurtigt at det
er en mundkurv !? og så er den jo også mere synlig når hunden er hvid
og selen er sort , jeg har tænkt lidt på om jeg kan lave den hvid på
en eller anden måde men ved ikke lige helt hvodan endnu ! men så ville
folk ikke lægge mærke til den men den virker ret godt , men du har
ret i at jeg bliver nød til at fortælle folk at det ikke er en
mundkurv og jeg er startet her hvor jeg bor .

God weekend tilbage

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 26-05-02 11:09

Kære anonyme Punish the deed, not the breed

En ting er at bruge alle mulige tekniske finurligheder for at styre sin
hund, en anden ting var måske at lære den at gå pænt?!? Men det er
selvfølgelig folks eget valg - det er jo heldigvis et frit land!

Mvh
Kim

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-05-02 11:41

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund, en anden ting var måske at lære den at gå pænt?!? Men det er
> selvfølgelig folks eget valg - det er jo heldigvis et frit land!

Kunne forestille mig at Punish netop har prøvet alle mulige ting for
at lære sin hund at gå pænt .. men i øvrigt kan jeg da fortælle at
selv til min ene hund, der gennem det meste af sit liv, faktisk gik
pænt , brugte jeg haltigrimen simpelthen fordi den er betydelig mere
skånsom for hunden end f.eks halsbånd der er utrolig belastende for
hundens nakke og rygmuskulatur og hvirvler ... såe jeg må da tilstå at
jeg synes Punish har taget et fornuftigt valg netop for på en blid og
god måde at lære hunden at gå pænt ... og vil da ikke lægge skjul på
at grimen er kommet ind i mit liv for at blive der også til fremtidige
hunde ...

MVH Ami

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-05-02 08:43

Kære Anne-Marie

Nu skal jeg ikke kunne sige noget om PTDNTB's iver eller evne til at træne
hund blot at han og jeg
tilsyneladende ikke kan blive ret meget mere uenige om hvordan man bør
håndtere sin hund.

Dernæst tillader jeg mig at korrigere din udtalelse en smule fordi
halsbåndet i sig selv
hverken er en belastning for ryg eller nakke. Hvis man har lært sin hund
at gå pænt er det jo
ligegyldigt om man har den i snor den eller ej (en anden diskussion), men
pointen er at man
ikke behøver gå og rive i hverken grimen eller halsbåndet.

Halsbåndet er et udmærket instrument til indlæring, men det er for så vidt
også en anden
diskussion.

Mvh
Kim

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-05-02 09:08

> ikke behøver gå og rive i hverken grimen eller halsbåndet.

Ja men det kan vi da hurtigt blive enige om men desværre er det også
stadig sådan at mange selv hundetrænere i hundetræningsklubber
desværre mener at netop dette ryk i halsbåndet er den eneste både at
lære hunden at gå ordenlig og så er det der er fare for div .skader på
hundens ryg og nakkemuskulatur ..

> Halsbåndet er et udmærket instrument til indlæring,

Ja men stadig kun hvis det bruges uden at hunden hænger i det eller
uden ryk af nogen art . .men ellers er vi da slet ikke uenige .. men
altså det ændrer ikke på min holdning til haltigrimen .. og min
opfattelse af at mange ryg og nakkeskader kunne undgås hvis man bruger
haltien i stedet for det der så velkendte men desværre efter min
mening aldeles dårlige rykisnorenmetode ..

Havengoddaghils fra Ami

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-05-02 09:38

Kære Anne-Marie

Formålet med tidligere indlæg var ikke at skrive en fortale for halsbåndet
– pointen var at man optimalt set hverken behøver sele eller grime når
man lufter sin hund.

Når det er sagt så vil jeg da godt tilføje at jeg bruger halsbåndet på
træningspladsen og kun kender trænere der er tilhængere af metoden.
Desuden har jeg i de Schæfer- / Rottweilerkredse jeg færdes i, aldrig mødt
eller hørt om en hund med ryg- eller nakkeproblemer pga. halsbånd. Faktisk
kan jeg ikke huske et eneste eksempel på den slags skader, hvilket jo
lyder lidt mærkeligt hvis det virkeligt er så farligt som du siger.

Ser frem til dit svar

Fra : Pia

Dato : 27-05-02 09:54

Kan du så ikke forklare mig, hvori forskellen ved halsbåndet som en "teknisk
finurlighed" ligger i forhold til haltien? De er begge remme som man lægger
på hunden mens man træner den i at gå pænt, i hvert fald i mine øjne. De
sidder blot hver sit sted.

Førend man kan opnå det optimale, som i dine øjne er at have alle hunde løs
uanset gældende husregler, må man vel lære hunden at gå pænt. Det kan ikke
være rigtigt at man skal overfaldes fordi man, modsat dig, overholder reglen
om at have sin hund i snor. Og at man vælger en træningsmetode som passer
til sin hunds personlighed.

Istedet for at brokke dig over andres valg, kunne du jo fortælle os, hvordan
DU ville træne en over-ivrig "kamphund", som rent avlsmæssigt er lavet til
at trække uanset smerte. Haltien dæmper faktisk hunden en smule og giver en
harmonisk træningsoplevelse uden masen, banden eller lange arme. Man får
hundens opmærksomhed på en mere blid måde end med et kvælerhalsbånd (hvorfor
ser jeg så mange schæfere komme halsende på to ben, hængende i et
kædehalsbånd, hvis det virker så godt?!)

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 30-05-02 08:41

Kære Pia

Mange tak for dit indlæg, jeg tilstår at jeg i mit forrige indlæg sprang over
hvor gæret var lavest i et par tilfælde - lidt for lavt måske. Tillad mig derfor
at prøve at forklare mig lidt bedre denne gang.

Først må jeg begynde med at give dig ret i at halsbåndet for så vidt også er en
teknisk
finurlighed ligesom halsbåndet, men når dette er sagt, så vil jeg gerne tilføje
at pointen i det brev jeg oprindeligt svarede på, var at man med en haltisele
ikke behøver at lære hunden at gå pænt - selen løser alle problemer. Det er
denne holdning jeg opponerer imod!

Jeg træner selv Rottweiler med halsbånd, og jeg har ikke nogen
træningsoplevelser der bærer præg af "masen, banden eller lange arme", men jeg
ved heller ikke om man karakteriserer rotten som en ivrig kamphund.

Sidst vil jeg gerne nævne to ting som jeg mener du har misforstået. For det
første er der ikke nogen regel om at man skal have hunden i snor.
Politivedtægten pålægger det i visse
politikredse, men heldigvis ikke i min! Dernæst så overfaldt jeg ikke nogen, og
jeg
undskylder mange gang hvis nogen har følt det sådan; min intension var
oprindeligt blot at
fortælle at intet redskab erstatter træningen.

Mvh
Kim

Fra : Pia

Dato : 30-05-02 09:03

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message > at pointen
i det brev jeg oprindeligt svarede på, var at man med en haltisele
> ikke behøver at lære hunden at gå pænt - selen løser alle problemer. Det
er
> denne holdning jeg opponerer imod!

Åhjo, det kan vi sagtens blive enige om! Men nogen hunde ER bare så ivrige,
at de "glemmer" hvordan ca. hvert 3. sekund. Jeg svarede ud fra Pubse's
situation, han har så vidt jeg husker prøvet en hel masse, også hundeskole,
for at få vovsen til at gå pænt. Selv har jeg en unghund på 18 måneder, og
han ved udmærket godt, hvordan man går pænt, for hvis jeg stopper op, så
bakker han prompte tilbage, siger jeg noget, tager han øjenkontakt... - men
så er der altså liiige noget der dufter meget godt ovre i DET DER bed, hvor
snoren ikke lige kan nå hen. Eller han "ved" vi er på vej til legepladsen.
Her i bebyggelsen er der nemlig regel om at man SKAL have snor på. Jeg ses
ofte stående stille med en hund der bakker, jeg løfter en fod, hunden flyver
ud i enden af linen, jeg sætter foden igen på samme sted, hunden bakker, og
sådan bevæger vi os langsomt fremad. Andre dage går det helt fint med
tålmodigheden - men om morgenen når han skal ud at checke sit territorie...
Og jeg har aldrig givet ham "lov" at trække, hver gåtur er en øvelse i at gå
pænt - han er bare meget, meget langsom til at lære netop denne øvelse.

Er han løs kan jeg altid kalde ham på plads (ok 98%), eller stå og vente til
jeg siger værsgo - også selvom han i skoven har fået øje på nogen artsfæller
eller et barn med en PIND i hånden. Jeg kan dække ham af på 20 m. afstand.
Så det er ikke fordi han er alment uopdragen.

> oprindeligt blot at
> fortælle at intet redskab erstatter træningen.

Det gør haltien heller ikke i længden - jo hunden er selvfølgelig nemmere at
holde, fordi den ikke har nogen trækkraft i snuden, og den får ikke skader
på luftrøret osv. - men den lærer ikke at gå pænt den dag man så tager
haltien af. Jeg bruger den selv i perioder når vi har "glemt" hvordan man
hører efter, men det er ikke langtidsholdbart.

Den er også vældig god når jeg skal lufte hans idol, en Chow på det halve af
hans egen størrelse, for Max vimser rundt med helikoptermås og prøver at
kysse Laffe nedefra... En social ting som åbenbart rangerer højere end min
stemme (i mere end 3 sekunder) og selv godbidder.

Alt i alt ser jeg haltien som en skånsomt halsbånd, hverken mere eller
mindre. Ikke et mirakelmiddel, heller ikke en falliterklæring. En smagssag.
Min hest bliver også trukket i grime, ikke halsbånd. :)

:Pia

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 03-06-02 12:58

Hej Pia

Jeg må lige blande mig lidt her, jeg har selv to border
collier(hanner) og jeg har lært mine hunde at gå pænt, uden andet end
kropssprog og alm tale. - jeg mener at bruger man haltie, ja så kan du
oftest styre hunden lige så længe du bruge denne, men har man den ikke
på, ja så skal grænserne testes...og sådan lyder det også som om at
din hund nu tester lidt grænser af...

Derfor kan du ligeså godt "nøjes" med alm halsbånd og træne som jeg
ser du gør nu, og ja det kræver tålmodighed, men sådan er det jo med
dyr, dejligt ikke??

Jeg har en hund der er hamrende hurtig opfattende og en der er knap så
hurtig...og jeg har også måtte igennem de ting du beskriver med bakke
med hunden hvis den har trukket, og alle de andre morsomme ting jeg
måtte gøre for at lære den hvor dens plads var. Det lyder som om din
hund prøver ligeså mange grænser af som min

Lige det du nævner med at "der liiige er noget derovre der lugter
godt", er præcis dér hvor du så har grænsen for hvor lederskabet
knækker lidt....og de er jo meget forskellige i at lære, og jeg har
lært at med f.eks. min hund at det bare må gentages xxx antal gange,
han er nu fem år og prøver stadig grænser af, meget mere end min 8
årige han gør. Skal lige sige at min femårige er er ca to år "bagud"
mentalt...men hvor er det rart at se at han da trods alt lærer, selvom
det tager længere tid...

Noget jeg har brugt i at standse dem i at trække, er at gå til venstre
hver gang de begyndte at trække, og ja det ser sjovt ud når man går
tur og går i cirkler, men på et eller andet tidspunkt lærer de at de
ikke får noget ud af at trække for du drejer jo hele tiden ind FORAN
dem, putter man så ordet "bak" på her, tja så er du faktisk ved at
lære dem ikke at hale af med dig...jeg synes heller ikke det er sjovt
at blive luftet af to fremadrettede hunde på 20 kg hver og heller ikke
at blive trukket i hver sin retning.

Jeg er ikke selv tilhænger af at flå/trække voldsomt i linen, men
arbejder med positiv forstærkning frem for negativ, derfor mener jeg
100% at har man et problem i en eller anden retning med "gå pænt"
eller andet, er der et sted i ens lederskab der er "misset" noget - og
misforstå nu ikke pls, jeg ved det ikke er rart at indrømme at man
måske HAR et problem et sted, man skal bare finde det....jeg har selv
måtte "sluge kameler" for at rette op på fejl jeg begik med mine
hunde. Jeg har selv en usikker hund (den femårige) jeg måtte arbejde
hårdt med for at opnå total kontrol over ham (den ældste er total
dominant og har heller ikke været nem, men usikre hunde kræver liige
lidt mer')...som du selv nævner er 98% måske der jeg også har kontrol
- de sidste 2% er der hvor hunden ikke reagerer når man kalder men
vælger at markere selv om jeg HAR kaldt - så må den jo hentes

Jeg ser på samme måde på haltien som med flexiliner; fandens
opfindelse, for det udsætter oftest bare folks problemer til det
næsten er umuligt at rette op på...hellere tage fat om problemet og
lære det rigtigt fra start i stedet for at udsætte læreprocessen.

Det var lige et par kommentarer fra mig

Mange smil og hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-05-02 21:57

On Thu, 30 May 2002 09:40:48 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>ikke behøver at lære hunden at gå pænt - selen løser alle problemer. Det er

,,,,,,,,,,,,,,,,hvorfor dog det ??

>Jeg træner selv Rottweiler med halsbånd, og jeg har ikke nogen
>træningsoplevelser der bærer præg af "masen, banden eller lange arme", men jeg
>ved heller ikke om man karakteriserer rotten som en ivrig kamphund.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvis du er i tvivl så er rotweileren ikke en
kamphund , og har aldrig været det den er for klodset og langsom ,
men måske kan du karakterisere den som en ivrig vagthund ? men
rotweileren er dog ikke avlet til at "eksplodere" fremad og har jo så
ikke den samme naturlige fremdrift som en race der er avlet til det så
du kender jo ikke til det samme problem så derfor er det klart at det
er nemmere for dig at træne din hund til at gå pænt ! Men du vil vist
åbenbart ikke indrømme at der er forskel på racer eller også ved du
bare ikke så meget om andre hunde end rotweileren ! og det er jo også
ok hvis det hænger sådan sammen men så burde du måske være lidt
afvæntende med at udtale dig om noget du ikke ved noget om !

Og jeg kan fortælle at "redskabet" haltiselen erstatter træningen for
mig og mange andre og det er der intet forkert i , og hvis du mener at
det er forkert så vil jeg gerne vide hvorfor ?

Desuden kan min hund alt andet lydighed var den bedste på hundeskolen
og er 99% lydig hvad alting angår undtagen at gå pænt i snor , og du
har sikkert også en ting som din hund ikke kan/vil så jeg kan slet
ikke se at du kan have noget imod sådan en sele ? sele eller halsbånd
det er jo det samme eller lige unaturligt at putte på hunden .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-05-02 05:37

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:adtcfuo452jjdkd39nmmupks8kgm8u9jo2@4ax.com...
> [...]
at
> det er forkert så vil jeg gerne vide hvorfor ?

Jeg bruger som sagt Haltigrime og har brugt den i mange år og vil helt
sikkert aldrig bruge andet heller ikke til mine fremtidige hunde ..
men at den erstatter træning vil jeg ikke give dig ret i .. jeg træner
da stadig med Wupper også det at gå pænt men haltien er et fremragende
træningsredskab og fremfor alt behageligt for hunden fordi den ikke
får belastet sine ryg og nakkehvirvler ved brug af grimen .. og
forstår slet ikke manges afstandtagen fra grimen der er både skånsom
for hunden og rar at bruge for mennesket ..

Godmorgenhils fra Ami

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 31-05-02 13:07

Kære Ami
Først må jeg lige sige at jeg føler mig groft fejlciteret i det
nedenstående. Jeg er er ret sikker på at nedenstående citat som jeg
tillægges ære for er Punish the deed, not the breed. Min pointe var netop
at den ikke erstatte træning!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-05-02 13:32

> [...]
> nedenstående. Jeg er er ret sikker på at nedenstående citat som jeg
> tillægges ære for er Punish the deed, not the breed. Min pointe var

Hej Kim

Undskyld .. jeg tillagde dig ord du ikke har sagt .. men så er vi jo
trods alt enige om at grimen på ingen måde kan erstatte træning .. den
vil altid kun være et hjælpemiddel og for mit vedkommende er den også
en god erstatning og godt redskab i stedet for halsbånd ...

Smil fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-05-02 17:09

On Fri, 31 May 2002 06:36:40 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>sikkert aldrig bruge andet heller ikke til mine fremtidige hunde ..
>men at den erstatter træning vil jeg ikke give dig ret i

,,,,,,,,,,,,,,jeg mener den form for træning hvor man lærer hunden at
gå pænt ,for det har været umuligt for mig så den del af træningen har
den da erstattet for mig

.. jeg træner
>da stadig med Wupper også det at gå pænt men haltien er et fremragende
>træningsredskab og fremfor alt behageligt for hunden fordi den ikke
>får belastet sine ryg og nakkehvirvler

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,og behagelig for ejeren / mig så jeg ikke får
ondt i nakken

ved brug af grimen .. og
>forstår slet ikke manges afstandtagen fra grimen der er både skånsom
>for hunden og rar at bruge for mennesket ..

,,,,,,,,,,,,,,,det eneste minus der er er at folk tror at det er en
mundkurv

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 31-05-02 12:00

Forstår jeg dig ret i, at du har en "kamphund", som er avlet til at
eksplodere fremad og ignorere smerte? Og at du forlader dig på, at en
sele er nok til at stoppe den og erstatte træning?
Hmmm, så håber jeg bare, at du ikke bor i nærheden af min famile og mig,
inklusive mine husdyr. Jeg har aldrig helt forstået fascinationen ved
disse ekstreme racer. Godt nok er de smukke og udstråler styrke og
selvtillid - lidt ligesom en rød sportsvogn åbenbart også gør for en
pensioneret direktør - men i de forkerte hænder er de også ekstremt
farlige for deres omgivelser.
Alle hunde er potentielt farlige, og der er bare ikke nogen vej uden om
træning og atter træning, både for ens egen skyld, men især for
omgivelsernes skyld, som jo ikke har valgt at møde min hund og mig, når
de går tur. Det er mig, som har valgt at have hund, og derfor er det
også mit ansvar, at de generer mine omgivelser mindst muligt, samt at
sørge for at potentielt farlige situationer ikke opstår. En sele til en
kamphund er et skridt på vejen, men efter min mening slet ikke nok.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-05-02 12:27

"Torben Møller-nielsen" <topper@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> sele er nok til at stoppe den og erstatte træning?

Det forholder mig med Haltien sådan at det er en grime og ikke en sele
... grimen virker i praksis sådan på både heste og hunde at kan du
styre hovedet kan du styre hele dyret .. men grimen fritager ikke for
træning .. den er et hjælpemiddel og man skal stadig arbejde med
hunden også på dette område .. men det bliver lettere og hunden for
ikke evt. skader i ryg og nakke ...

Hej fra Ami

Fra : Pia

Dato : 31-05-02 12:44

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message > træning
... den er et hjælpemiddel og man skal stadig arbejde med
> hunden også på dette område .. men det bliver lettere og hunden for
> ikke evt. skader i ryg og nakke ...

Nej, og det gør jeg heller ikke!! :) Det er en udmærket måde at påminde en
hund med halm i ørerne, at der skal være kontakt til føreren. Man kan styre
dem med en lillefinger. Jeg roser stadig hver gang han går pænt og husker at
vente på mig, og behøver den efterhånden kun om morgenen, hvor han altså
bare har TRAVLT med at få snuset og fræset og mor bare går alt for langsomt
hen til volden og snoren er for kort og IIIIHHHH det er morgen og jeg skal
se om der er nogen jeg kender - cykler? hvaffor nogen cykler? De holder vel
tilbage?

:Pia & Max Motor

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-05-02 17:36

On Fri, 31 May 2002 13:27:08 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>træning .. den er et hjælpemiddel og man skal stadig arbejde med
>hunden også på dette område .. men det bliver lettere og hunden for

nu har min hund nakke som Mike Tyson så han får næppe skader på nakken
eller ryggen men med andre racer er det nok rigtigt nok

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-05-02 17:35

On Fri, 31 May 2002 11:00:04 +0000 (UTC), "Torben Møller-nielsen"
<topper@jubiipost.dk> wrotd:

>Forstår jeg dig ret i, at du har en "kamphund", som er avlet til at
>eksplodere fremad og ignorere smerte? Og at du forlader dig på, at en
>sele er nok til at stoppe den og erstatte træning?

ja det er korekt og så undgår jeg at få ondt i ryggen

>Hmmm, så håber jeg bare, at du ikke bor i nærheden af min famile og mig,
>inklusive mine husdyr. Jeg har aldrig helt forstået fascinationen ved
>disse ekstreme racer.

,,,,,,,,,,,,,,,,,men det er måske mere fordi at du ikke har interseret
dig for reacerne at du ikke forstår det , for hvis du læste lidt om
min race som eksempel ville du se at i Storbritanien er det den 8 mest
populære hund , de kalder den "the nannydog" og "childrens nursemaid"
det er faktisk en af verdens bedste børnehunde de _elsker_ børn og
mennesker i det hele taget , de er ekstremt menneskeelskere og jeg
bliver tidt stoppet på gaden af familier og af tilfældige der siger at
det var dog utroligt så glad den er o.s.v. men lige så tidt får jeg
blikke fra folk der ikke har lyst til at stoppe og spørge, og de har
jo deres egne meninger som faktisk er fordomme ! de aner jo ikke hvad
min hund er for en !de har jo ikke set når alle de små piger på deres
rulleskøjter ligger midt på cykelstien og kæler med ham og bliver
slikket i hovedet ! nej de tænker, det vi ikke kender må være farligt
!? og det der er farligt kan vi ikke lide !? og det vi ikke kan lide
burde være forbudt !?

Men hvis du tog til England eller nogle af de tidligere britiske
kolonier så ville du se hvor højt elsket den er som familiehund .

> [...]
>selvtillid - lidt ligesom en rød sportsvogn åbenbart også gør for en
>pensioneret direktør - men i de forkerte hænder er de også ekstremt

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,enig ! men jeg kan fortælle dig at alle hunde er
avlet til et specielt formål , og min race eller de andre tidligere
kampracer har _aldrig_ været brugt til menneskefjentlige formål som
vagthunde eller angrebshunde ! de er avlet til at slås med hunde og
netop på grund af det ser de mennesker som nogle rara væsner der ikke
gør dem noget og hvis du møder en rigtig kamphund en dag der er
fjentlig over for dig så kan du være 100% sikker på at det er ejerens
skyld for så har han tævet den til det ! de er meget svære at få til
at være gode vagthunde da de elsker mennesker så meget !

> [...]
>sørge for at potentielt farlige situationer ikke opstår. En sele til en
>kamphund er et skridt på vejen, men efter min mening slet ikke nok.

,,,,,,,,,,,,Hvad mener du så at er nok ? hvor mener du at den
eventuelle fare ligger ? jeg har min hund i snor altid , med mindre
den leger med tæver på et sikkert sted ! hvad mere kan jeg gøre ? jeg
håber bare at andre har deres hanhunde i snor så de ikke løber hen til
min hund , for så er det jo også deres eget ansvar ik ?

Desuden vil min hund ikke slås , det ligger faktisk til racen "tro det
eller lad være" men de bryder sig ikke om at slås overhovedet , de har
vist fået nok af det før i avlen "i gamle dage" hvis min hund ved et
uheld møder en hanhund uden snor så snuser han til den og finder ud af
at det er en han og puster sig op og går videre lige med det samme !
og problemet kommer først når den anden hund ikker er klog nok til at
fatte at han ikke vil lege og begynder at følge efter , og måske
dominere ved at læne hovedet ind over ham o.s.v. så går det galt ! men
han er ikke interseret i at slås ! de vil bare være i fred for dem de
ikke kan lide ! og det hjælper jeg ham med så godt jeg nu kan , men
hvis folks hunde løber hen til ham kan jeg jo intet gøre ved det !

Desuden er der utroligt mange andre racer der heller ikke kan med
hunde af deres eget køn , jeg kunne begynde at remse op , men det
ville tage for lang tid men tror du at en schæfer der møder en fremmed
hund af dens eget køn kan med den ? nej !! rotweiler ? nej !! o.s.v.
o.s.v. min hund er fuldstændig som de fleste andre hanhunde , han er
faktisk bedre hvad lysten til at "provokere" og slås angår ! men
grunden til at der bliver lagt mærke til dem er jo at hvis de endelig
kommer op at slås så er de gode til det og gør større skade end andre
hunde . Men hundene er normale hunde som alle andre hunde og bare
mere glade for mennesker end andre hunde .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-02 08:33

> [...]

>Hmmm, så håber jeg bare, at du ikke bor i nærheden af min famile og mig,
>inklusive mine husdyr. Jeg har aldrig helt forstået fascinationen ved

Jeg fandt lige en side hvor der står lidt om racen og den leger med
katte og børn , så kan du se at de ikke er farlige , og der er flere
hundrede af disse sider om racen men det gidder jeg ikke linke til da
du jo nok heller ikke gidder at læse det men jeg ved udemærket
hvordan folk tænker om det de ikke kender , og det er jo åbenbart
normalt måske er jeg også selv sådan man er nok ikke åben over for
alt nyt med det samme , jeg møder tidt folk der hilser på min hund og
de bliver slikket og han er så glad , og så siger de helt overrasket
, jammen den er jo slet ikke farlig !? og jeg siger nej selvfølgelig
ikke så ville jeg da heller ikke lade ham hilse på jer , og hvem har
også sagt at de skulle være farlige ? og så kan jeg ligesom se at
ekstrabladets sentationsforsider kører forbi på deres nethinde men
tjek linket hvis du vil vide mere , og hvis du tror at det er en
enkeltstående hjemmeside så bare sig til så har jeg mange flere med
børn dyr og glade Staffer

http://www.saunders999.fsnet.co.uk/copper/pages/

Staffordshire Bull Terriers are also one of the best family pets you
can have and are one of only two breed recommended by the Kennel Club
as good with children.

http://www.dogbiz.com/dogs-grp4/staff-bt/staff-bt.htm

Fra : Helle Mogensen

Dato : 01-06-02 10:16

> Jeg fandt lige en side hvor der står lidt om racen og den leger med
> katte og børn , så kan du se at de ikke er farlige ,
klip

Hej Punish.
Sikke da en skøn hund! Er tæverne på samme måde som du har beskrevet din han
gennem tiden - jeg tænker på det med at omgås eget køn og at ville være i
fred for dem, eller er de blidere i det?

mvh
Helle

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-02 13:33

On Sat, 1 Jun 2002 11:15:41 +0200, "Helle Mogensen"
<helle@geranium.dk> wrotd:

> [...]
>gennem tiden - jeg tænker på det med at omgås eget køn og at ville være i
>fred for dem, eller er de blidere i det?

Tak

Ja tæver er på samme måde over for tæver de skal ikke for tæt på , der
er selvfølgelig nogle der er mere rolige end andre og omvendt det
kommer lidt an på deres personlighed , og hvor meget "Terrierblod" der
i dem, men man må aldrig sætte dem sammen med en af deres eget køn
,"og slet ikke ubevogtet" for så lugter de konkurance , og det kan
gå meget galt, selv om hunden ikke er en stor hund. Kender en der har
en tæve den er også rigtig sød , og ikke særlig stor , og hun har det
på samme måde som mig går bare lidt på udkig efter hunde af modsatte
køn så den kan få nogle at lege med, og så er der ingen problemer
overhovedet.

Men hvad jeg er meget imponeret over er at Bullterrieren hvis det er
en han så kan den _absolut_ ikke med andre hanner der er meget Terrier
i den og de har intet imod at slås , men Bullterriertæverne kan
åbenbart lege med alle hunde , jeg har set det flere gange , og
forstår det slet ikke !men det er jo også en sød hund "nogle vil mene
grim" men hvis jeg en dag skal have en tæve så skal det være en
Bullertæve som bare leger med alle det kunne være meget sjovt tror
jeg.

Fra : Helle Mogensen

Dato : 01-06-02 14:40

> [...]
> grim" men hvis jeg en dag skal have en tæve så skal det være en
> Bullertæve som bare leger med alle det kunne være meget sjovt tror

Ja jeg synes den er charmerende. Havde du flere links?

Helle

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-02 19:43

On Sat, 1 Jun 2002 15:39:50 +0200, "Helle Mogensen"
<helle@geranium.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
>..men det er jo også en sød hund "nogle vil mene
>
>Ja jeg synes den er charmerende. Havde du flere links?
>
>Helle

Her er en agillity side om racen

http://performancesbt.freeyellow.com/

en Amerikansk side
http://clubs.akc.org/sbtci/

her er der et photo gallery med mange gode billeder
http://www.cwo.com/~mooch/photolist/

her er et par billeder , det med babyen der står ved siden af er det
bedste
http://www.interlog.com/~nvision/gallery.html

her er der læsestof om racen
http://www.k9web.com/dog-faqs/breeds/staffords.html#faq

og her er en lille film med 3 Staffer der leger med bold, der kan
downloades hvis man er interseret i det , den er rigtig god syntes
jeg, Meget profesionelt lavet ! men fylder 9mb

Glory af THE INTERNATIONAL STAFFORD

http://www.hapworks.com/webmovie/movieintro.html

Håber linkene giver et positivt indtryk af racen. har flere hvis det
skulle være

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-02 20:09

> [...]

>..men det er jo også en sød hund "nogle vil mene
>
>Ja jeg synes den er charmerende. Havde du flere links?

her er et link til en fra Sydafrika , der har lavet en form for
mindeside om sin hund Tyson , dem er der mange af , og de beviser da i
det mindste at dem der ejer hundene holder meget af hundene.

http://www.internationalstafford.com/mag2002/Articles/leighton/leighton.html

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 31-05-02 13:03

Kære anonyme Straf gerningen, ikke racen

Som Torben Møller-Nielsen så rigtigt skriver kan ingenting erstatte træning. Og jeg
kan ikke forstå at du som seriøs, formoder jeg, hundefører vil se bort fra al træning
blot man bruger
en sådan grime.

I øvrigt kan jeg heller ikke forstå og det kan være at du vil forklare mig det, at en
hund på 11 - 17 kg kan give lange arme hvis man bruger halsbånd. Jo jo, en lille hund
kan da nok trække, meeeen hundens vægt udgør vil kun en brøkdel af førerens.

Endnu et spørgsmål og jeg ved ikke om du har tid til at forklare mig det, men hvordan
kan det være at den dygtigste hund ikke vil respektere en "Plads"-kommando når den
kan udføre alle andre kommandoer til UG? Hvis det er fordi den ikke reagere på
smerte, som du siger den ikke gør, skulle man så ikke prøve at kommunikere med den på
en anden måde?

Men det har du måske allerede forsøgt?

Hvad angår rotten så ved jeg godt at det ikke er en kamphund, men en hyrdehund omend
dens rolle i de sidste mange generationer overvejende har været som vagt- eller
brugshund. Dens selvtillid og fremdrift fejler nu ikke noget og da dens kropsvægt er
en anselig procentdel af hundeførerens mærkes fremdriften det mere. Derfor kender jeg
i nogen omfang til problemet.

Ser frem til dit næste indlæg som jeg desværre først får læst mandag

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-05-02 18:11

On Fri, 31 May 2002 14:03:16 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>kan ikke forstå at du som seriøs, formoder jeg, hundefører vil se bort fra al træning

,,,,,,,,,,,,,,,,hvorfor kan du ikke forstå det ? racen er jo ekstremt
svær at træne til at gå normalt ! jeg var på hundeskole hvor 2 af
trænerne der desuden var uddannede terapeuter fra roger abrantes
heller ikke kunne få ham til at gå pænt !? han kan _alt_ andet end at
gå pænt ! han er 100% lydig hvad alt andet angår

> [...]
>kan da nok trække, meeeen hundens vægt udgør vil kun en brøkdel af førerens.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det kan jeg godt forklare ! for det første er den
vægt du skriver hvad der står i racestandarden , og den passer kun på
nogle af hundene , da der er forskel på hvor meget Bulldog og hvor
meget Terrier der er i den enkelte hund . Nogle avler dem med det ene
nogen med det andet nogle vil gerne have en hurtig og mere
tempermentsfyldt hund der kommer mere Terrier i og så vejer den ikke
så meget ! nogle vil gerne have en stærkere roligere hund "der er mere
i det end det" men så er der mere Bulldog i end Terrier. Min hund
vejer 21 kg nu og kommer nok op på 24-25 som hans far vejer .

Og hvis du nogensinde har set sådan en hund som voksen så ville du se
at den ikke består af andet end muskler , den er _ekstremt_ stærk af
sin størelse ,den er simpelthen pakket med muskler, som eksempel kan
jeg give dig at de ikke kan svømme fordi de vil synke p.g.a. at de har
for mange muskler i forhold til fedt på kroppen

Og jeg har mange gange prøvet at "bytte hund" når jeg har været ude at
gå tur med andre og en stor hund "i højden" er meget nemmere at holde
selv om den vejer 20 kg mere for der hvor du holder den er lige ud for
dit soloplexus kroppens center for balance , på kinesisk "ki" og
folk har givet mig ret hver gang når du får et ekstremt træk der
kommer nede fra jorden 42cm højde så går det i kroppen på en helt
anden måde

> [...]
>smerte, som du siger den ikke gør, skulle man så ikke prøve at kommunikere med den på

,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvis den er løs og jeg siger plads er den der med
det samme og sidder ved min side , den kommer hver gang og venter på
mig hvis jeg siger at den skal vente , han kan det hele dæk sit o.s.v.
men jeg tror at han/de simpelthen er så ivrige for at komme fremad og
opleve verden at de "glemmer" at gå ordentligt alle de andre jeg har
mødt har heller ikke kunne gå normalt , og jeg ved ikke hvordan man
komunikerer med en hund der bare er overdrevet glad hele tiden når han
går ? jeg har prøvet alle triks stoppe op når han trækker , vende om ,
alle former for halsbånd "undtagen pighalsbånd"men hvis du har et
mirakelråd er det da velkomment

> [...]
>i nogen omfang til problemet.
>
>Ser frem til dit næste indlæg som jeg desværre først får læst mandag

,,,,,,,,,,jeg ville næsten ønske at du kunne prøve at gå en tur med en
race som min så ville du se hvordan trækket ligger i forhold til en
stor hund jeg ved godt at rotweileren er meget stor og stærk men
trækket kommer et helt andet sted fra .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-02 17:05

On Mon, 27 May 2002 10:37:51 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Kære Anne-Marie
>
>Formålet med tidligere indlæg var ikke at skrive en fortale for halsbåndet
>– pointen var at man optimalt set hverken behøver sele eller grime når
>man lufter sin hund.

................hvorfor skulle det være mere rigtigt eller forkert at
bruge sele halsbånd eller grimme ? er det bare fordi at man altid har
brugt halsbånd så mener du at det skal man bare blive ved med eller
hvad mener du ?

> [...]
>kan jeg ikke huske et eneste eksempel på den slags skader, hvilket jo
>lyder lidt mærkeligt hvis det virkeligt er så farligt som du siger.

........................fordi du ikke har set det eller hørt om det er
det jo ikke ensbetydende med at det ikke findes vel !

Desuden er der meget stor forskel på forskellige racer ! det kan vi
vel godt blive enige om ik ??? du skriver jo at vi ikke kan blive
enige om noget ! vil du indrømme at du ikke ved alt om alle racer
???vil du indrømme at du måske ikke ved hvilken hund jeg har ??? og om
den er nem eller svær at lære at gå med snor ??? nogle hunde er gode
til noget andre til andet .

Ser frem til dit svar på mine spørgsmål !

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-05-02 12:47

On Sun, 26 May 2002 12:08:30 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>hund, en anden ting var måske at lære den at gå pænt?!? Men det er
>selvfølgelig folks eget valg - det er jo heldigvis et frit land!

Ja det er et frit land hvor alle også kan få lov til at udtale sig om
alt muligt de ikke har forstand på , og du er nu en af dem ! Min hund
tilhører en race som er meget svær at få til at gå i snor uden at
trække p.g.a. måden den er avlet og andre ting som jeg ikke gidder at
spilde tid på at forklare dig.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-05-02 08:55

Kære PTHNTB

Fornemmer jeg en smule irritation over at ikke alle falder på halen og giver
dig ret i alting? Eller er det endnu et ting som jeg ikke har forstand på?

Men, ja selvfølgelig er det hundens skyld at den ikke kan gå ordentligt!

Det er jo altid hundens skyld hvis den ikke indordner sig menneskenes
påfund!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-02 17:10

On Mon, 27 May 2002 09:55:24 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>
>Men, ja selvfølgelig er det hundens skyld at den ikke kan gå ordentligt!
>
>Det er jo altid hundens skyld hvis den ikke indordner sig menneskenes

jeg ved snart ikke hvad det er du fornemmer ! jeg prøver at forklare
dig at der er nogle racer der er meget svære at lære at gå i snor !?
jeg ved slet ikke hvad du nu snakker om med skyld det har jeg aldrig
snakket om jeg forstår dig ikke , men du vil måske bare diskutere et
eller andet

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-05-02 08:59

Fra : Søren Hansen

Dato : 01-08-02 21:58

Hej Kim,

Så må du gerne fortælle mig hvordan man lærer sådan en ivrig hund som
min at gå pænt i halsbånd uden at trække som et lokomotiv.

Hilsen
Søren

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-08-02 06:25

Hej

Først vil jeg sige til Kim at jeg er rørende enig med ham i hans
indlæg, og jeg tror på at bruger man denne form for sele, vil hunden
gå pænt når den har denne sele på, tager man den af, vil problemet
være præcis det samme som før, så hvorfor så ikke lære hunden at gå
ordentligt i alm halsbånd, uden nogen form for voldsom indlæring?

Jeg tror på at ligegyldig HVILKEN RACE man har er det et ? om
indlæringsmetode og lederskab/konsekvens og selvfølgelig tålmodighed -
så til punish; sorry men vi er også som vanligt rørende uenig om
dette...jeg kender andre der har samme race som du, og underligt nok
har de ikke problemet...de er også meget bevidste om hvad det er de
har med at gøre og så er de positive, måske er det forskellen?
-Alle racer kan have problemer med at gå pænt, det er et ? om førerens
konsekvens og ønske om ikke at blive luftet selv

Nå men at lære sin hund at gå pænt, vil jeg forsøge at give et forslag
til en indlærings metode, her, og håber jeg forklarer det godt
nok...det kan gøres ved en venstre omkring øvelse, det ser sjovt ud
for andre at se på, men det virker...samtidig bruger man ordet "bak"
og selvfølgelig masser af guffer og leg når den gør det rette....hver
gang den er på vej frem i linen drejer man til venstre, og ja det skal
gentages mange gange, men hunden vil jo ikke ha' man går ind i den og
derfor vil den dreje af, man skal altså bare nå at dreje inden den er
foran en, og når hunden har fattet ordet bak, kan man begynde at bruge
dette når man går ligeud, (her skal man altså være sikker på den har
forstået øvelsen) så vil man se at den rent faktisk bakker til den
position ved siden af en/lidt bag ved en, som den burde have lært fra
hvalp...dette handler jo om lederskab og den position man ønsker
hunden skal have, og det er jo altid lederen der går foran...(og jo
der er gråzoner, men det er en anden snak )

Håber dette var forklaret godt nok, det er svært at skrive sådanne
forklaringer, da kropssproget jo ikke kan komme med da man ikke kan
vise dette her... - men håber at dette giver en løsningsmodel til
hjælp for jer med disse gå pænt problemer...

Mange hilsener og smil fra

Jeannette svensson/asko

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 02-08-02 13:06

asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson) wrote in message news:<f9242a90.0208012124.12e1fad5@posting.google.com>...
> [...]
> vise dette her... - men håber at dette giver en løsningsmodel til
> hjælp for jer med disse gå pænt problemer...

Hej!
Hvilken race er det der er tale om, som ikke kan gå i snor uden at
trække?
Der hører jo mange fordomme til forskellige racer, et udsnit kan
eksempelvis være at en gravhund ikke kan opdrages og at en siberian
husky aldrig kan slippes løs. Ofte er der tale om gamle skrøner, men
hvis man på forhånd opdrager sin hund med den indstilling, må det jo
nødvendigvis blive sådan..
Vedr. Lineføring har jeg selv anvendt den metode der går ud på at
stoppe op hver gang hunden trækker, og går først videre igen når
hunden er på plads igen. Det er en langsom proces, og det er ikke en
god idé at følges med andre, fordi de mange første gåture kommer til
at tage lang tid!!

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-08-02 17:37

> [...]
>hunden er på plads igen. Det er en langsom proces, og det er ikke en
>god idé at følges med andre, fordi de mange første gåture kommer til

den prøvede jeg også engang det virkede slet ikke på min hund han
trækker ligegyldigt hvilken retning vi går i "desværre"

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-08-02 09:25

Hej

Mit forrige indlæg var en fortsættelse af det tidligere indlæg om
halti træksele, men trods jeg gjorde som normalt når jeg besvarer
indlæg, og ikke lavede ny tråd, mente pc'en åbenbart at det var en ny
tråd, jeg besvarede sørens forrige indlæg og samtidig andre der havde
skrevet i disse før.

Racen som jeg hentydede til var den punish har ; Amstaff. som han selv
mente havde specielt svært ved at lære at gå pænt...

Jeg har ingen fordomme om de enkelte racer, jeg mener det er et ? om
den rette indlæring og positiv indstilling fra ejeren...

Og jeg giver dig ret i at den med at stoppe hver gang hunden trækker
er en langsom process...har selv prøvet med min ældste hund, og der
ku' vi ha' stået endnu!

Derfor mener jeg at den med at lave venstre drejninger er bedre...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-08-02 15:25

On 5 Aug 2002 01:25:26 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>
>Racen som jeg hentydede til var den punish har ; Amstaff. som han selv
>mente havde specielt svært ved at lære at gå pænt...

Jeg har ingen Amstaff men en Engelsk Staff

>Jeg har ingen fordomme om de enkelte racer, jeg mener det er et ? om
>den rette indlæring og positiv indstilling fra ejeren...

gaaab

Fra : Søren Hansen

Dato : 02-08-02 16:02

Hej Jeanette

Lige først: Min hund er en schæfertæve på 13 måneder og hun trækker
som sagt gerne.

Jeg kan da for det meste godt få hende til at gå i 'plads', men man
kan nu altså ikke byde sin hund at gå under en sådan kommando i
længere tid, den skal da normalt have lov at gå frit, men pænt, i
linen.

Hvorfor er nu en halti lige præcis et kunstigt hjælpemiddel medens et
halsbånd er naturligt? Det kan da lige så godt være omvendt. Der er da
aldrig nogen som sætter spørgsmålstegn ved at bruge en grime til en
hest.

Min erfaring med halti'en er at den ikke kun gør at hunden ikke kan
trække så meget som i halsbånd, den har direkte den virkning at hun
holder sig nærmere mig og langt mindre søger ud til enden af linens
rækkevidde.

Hilsen
Søren

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 03-08-02 11:08

slh@city.dk (S?en Hansen) wrote in message news:<3d519cbb.1689326@news.tiscali.dk>...
> [...]
> trække så meget som i halsbånd, den har direkte den virkning at hun
> holder sig nærmere mig og langt mindre søger ud til enden af linens

Ja du har da fuldstændig ret, hvem kan tillade sig at gøre sig til
dommer for hvad der er normalt kontra ikke normalt. Et halsbånd er i
hvert fald ikke noget hunden er født med fra naturens hånd.
Dejligt at så mange har gode erfaringer med halti'en. Jeg har prøvet
den til min egen hund, hvor jeg tilsyneladende ikke fik gjort det til
en god nok oplevelse at have den på, for tilsidst ville hun ikke med
ud at gå når jeg tog halti'en frem. Jeg har også set en del have
problemer med at hunden kæmper med at få hovedet i en anden retning,
og gør alle mulige krumspring!
Min pointe er, at halti'en kræver også at hunden blive vænnet til den,
hvilket også kan være et ret stort arbejde, så det er ikke bare for at
vælge den nemmeste løsning at nogle vælger halti'en.

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-08-02 15:23

Man skal starte med at give hunden den på uden line, men bare hvor man
leger lidt med den. Derefter forøger man langsomt og siger 'nej', når
den prøver at gnide den af og roser når den stopper med det. God ide
hver gang man lægger den på at give hunden lidt ekstra kæl. Min kommer
i hvertfald glad og får den på, som regel betyder det jo også at vi
skal ud og lave noget sjovt.

Hilsen
Søren

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-08-02 09:19

Hej igen

Jeg ville heller aldrig bruge "plads" kommandoen til at lære hunden at
gå pænt, jeg har forskellige kommandoer, hvis det er alm.
grundtræning, som at lære at gå pænt, og det er i realiteterne
ligegyldigt hvad du soger til din hund, om du bruge frø eller ostemad,
bare du er klar i din opfattelse af hvad det er du gerne vil ha' din
hund til at gøre for dig ved den enkelte kommando.

Og som nævnt tidligere, er det at lære sin hund at gå pænt, et ? om
lederskab, intet andet, jeg har aldrig selv haft behov for at bruge
andet end en alm. line og et alm. halsbånd, og ingen af disse er brugt
til voldsom eller negativ forstærkning til at lære hunden øvelser.

Jeg kan ikke se hvorfor man mener at have behov for at bruge halti,
sporseler eller hvad man ellers mener er hjælpemidler, hvis man kan
lære sin hund øvelser uden anden brug end kropssprog og lyd, hvad er
så mere nødvendigt?

Når du tager halti'en af, har du jo samme problem, hvad er den så
værd?

Mange hilsener

Jeannette svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-08-02 15:25

>Og som nævnt tidligere, er det at lære sin hund at gå pænt, et ? om
>lederskab, intet andet, jeg har aldrig selv haft behov for at bruge
>andet end en alm. line

,,,,,,,,,,,,,,,,,,jeg er stadig meget spændt på at høre om du har haft
og opdraget alle racer personligt ???

............hvis ikke kan du jo ikke helt udtale dig om andre racer vel
??

.........du må indrømme at hvis du ikke har opdraget alle racer så er
det rent teoretisk at du udtaler dig her ??

>Når du tager halti'en af, har du jo samme problem, hvad er den så
>værd?

...............Det kan jeg så sige dig at ikke er helt rigtigt ! efter
jeg begyndte at bruge haltien , bruger den kun om morgenen for den
ligner en mundkurv og gidder ikke høre på folk eller se på deres
skræmte blikke mere om dagen , men som sagt bruger jeg den om morgenen
og resten af dagen bruger jeg normalt halsbånd og han trækker slet
ikke lige så meget mere !

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 06-08-02 08:22

Hr punish.

Jeg gider ikke debatere med dig, dine indlæg er trivielle og ikke
særlig sjove, for man kan gentage sig selv i en uendelighed, så dette
er sidste gang jeg gentager kun for dig.

Jeg har trænet mange forskellige racer da jeg er lydigheds og agility
instruktør, det giver indsigt i mange forskellige racer, og er man
åben og iderig kan man hjælpe flere end en type...fører...så nej jeg
må skuffe dig, det er IKKE teoretisk,beklager.

Mht halti, skriver du jo selv det jeg mistænkte, nemlig at det ikke
hjælper en dyt, for du skriver "resten af dagen bruger jeg normalt
halsbånd og han trækker SLET IKKE LIGE SÅ MEGET MERE !" - det siger
vist det hele, flot og tak for den bekræftelse. - skåret ud for dig,
betyder det at din hund STADIG trækker.

Over and out

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-08-02 15:02

On 6 Aug 2002 00:21:38 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrotd:

> [...]
>halsbånd og han trækker SLET IKKE LIGE SÅ MEGET MERE !" - det siger
>vist det hele, flot og tak for den bekræftelse. - skåret ud for dig,

jaja det er jo nemmere at bare plapre løs end at svare på spørgsmålene
ik ,og min hund trækker IKKE lige så meget efter jeg begyndte at bruge
haltien er det så ikke et fremskridt ? jeg ved ikke om du bare er dum
eller ikke kan læse ? den trækker ikke lige så meget !!! så har den
sku da også hjulpet ! men du vil åbenbart bare ikke give mig ret ! og
hvorfor mon ? du er vel ikke personlig vel ? det er jo spild af tid at
skrive til dig MEN jeg vil da ikke lade dig bilde andre ind at haltien
ikke virker for det ved du jo ikke en skid om !!DEN VIRKER !!

Og snak lige om at være personlig en gang til ! du starter da op med
at være helt vildt personlig , du opfører dig jo som et lille barn der
ikke kan få ret ! og når du så måske indser at du ikke ved hvad du
taler om så begynder du bare at snakke om noget andet og kalde os
andre trivielle osv hvor barnlig kan man være

Fra : Søren Hansen

Dato : 05-08-02 22:26

Hej Jeanette

Jeg mener der kan være stor forskel på hunde, nogle er generelt enormt
arbejdsglade og ivrige og nogle er det i mindre grad, det er da
tydeligt blandt schæferne i kredsen hvor vi kommer, hvor hundene som
sagt er af samme race. Jeg er da glad for at have en glad og ivrig
hund, men har så problemet med at hun trækker.

Ingen andre har kunnet anvise mig en metode der virkede for mig med
hensyn til at få hende til ikke at trække (uden at kommandere hende i
'plads'), måske din metode virker, men jeg må erkende at jeg ikke kan
følge din beskrivelse, det skal nok ses i virkeligheden.

Jeg mener i øvrigt ikke jeg har problemer med lederskabet i forhold
til hunden, den er i hvert fald meget lydig.

Hilsen
Søren

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 06-08-02 08:14

Hej Søren

Vi er enig i der kan være forskel på hundes indlæringsevne, men som
jeg ser er det et ? om at bruge tid nok og finde den rette måde at
lære ting videre til hunden på...jeg har set masser af hunde også fra
samme race der da er forskellige, men har også ofte set at de hunde
der er mindre ivrige og glade er dem der har fået negativ
forstærkning et sted i deres indlæring, sådan noget er svært at rette
op på, specielt hvis føreren kun kender en måde at lære fra sig på...

Det er rigtigt at det er bedst at kunne se beskrivelsen "live", og jeg
har intet imod at vise det, hvis blot jeg ikke skal køre alt for langt
væk for at hjælpe til forståelse...er jo et ? om hvor lang vi er fra
hinanden

Jeg har faktisk hørt mange sige præcis den kommentar om deres
lederskab til hunden(misforstå mig ikke, er ikke for at fornærme dig)
og lederskab og lydighed er to forskellige ting. Det er små ting der
kan fortælle hvor meget lederskab du har på din hund, og det kan være
svært for den enkelte ejer selv at se...jeg har selv måtte "sluge
kameler" og indrømme at jeg havde et problem et sted, før jeg opnåede
det fulde lederskab jeg har nu på mine hunde...bl.a. ved hjælpe af
andre hundevenner med mere erfaring end jeg på det område...

Men jeg vil gerne hjælpe, hvis du har behov og lyst til denne, du kan
jo maile privat evt, hvis det kan bruges noget af det jeg har
skrevet...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-08-02 14:58

> [...]
>forstærkning et sted i deres indlæring, sådan noget er svært at rette
>op på, specielt hvis føreren kun kender en måde at lære fra sig på...

,,,,,,,,,,,,,,,,,der er noget jeg ikke helt forstår her ! hvorfor er
du mon ikke blevet verdensberømt med dit træningsprogram ? så ville du
jo blive rig nu hvor alle vi andre har taget fejl og du kender den
rette vej , hvorfor findes haltien ? hvorfor er der kvælerhalsbånd ,
trækseler osv ? er det bare fordi at alle med os der har hunde der
trækker ikke har fået øjene op for at du findes ?

Og der findes stadig hunderacer du ikke ved en skid om ! du udtaler
dig bare om det hele ik , og du snakker om forskellige indlæringsevner
, er de hunde der trækker så dumme ?

> [...]
>og lederskab og lydighed er to forskellige ting. Det er små ting der
>kan fortælle hvor meget lederskab du har på din hund, og det kan være

,,,,,,,,,,,,,,,,nå men så er det jo rart at vi har dig kære jeanette
så kan du jo vise os vejen og lyset

..jeg har selv måtte "sluge
>kameler" og indrømme at jeg havde et problem et sted

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvad så om du slugte lidt flere ??

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-08-02 14:50

On Mon, 05 Aug 2002 21:26:21 GMT, slh@city.dk (Søren Hansen) wrotd:

> [...]
>
>Jeg mener i øvrigt ikke jeg har problemer med lederskabet i forhold
>til hunden, den er i hvert fald meget lydig.

det samme her min hund er også lydig kan alt andet end at gå pænt !
men det er jo nemt nok for dem der har en hund der går pænt at spille
smarte.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-08-02 17:37

> [...]

>indlæringsmetode og lederskab/konsekvens og selvfølgelig tålmodighed -
>så til punish; sorry men vi er også som vanligt rørende uenig om

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja vi er uenige og du snakker om alle racer ! men
har du prøvet at gå tur med alle racer ? ???

Har du prøvet at opdrage alle racer ???

har du kendskab til at nogle racer faktisk er fremavlet til at have en
voldsom fremaddrift og vilje ???

jeg kender andre der har samme race som du,

,,,,,,,,,,,,,,,,det tvivler jeg på

> [...]
>-Alle racer kan have problemer med at gå pænt, det er et ? om førerens
>konsekvens og ønske om ikke at blive luftet selv

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det er jo rent teroretisk du snakker her !

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 03-08-02 10:47

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<79dlku83hgmoot9pdkqmtm66gtq2id4890@4ax.com>...
> [...]
>

> ,,,,,,,,,,,,,,,,det tvivler jeg på
>

> og underligt nok
>

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det er jo rent teroretisk du snakker her !

Jeg prøver lige at spørge igen:) Hvad er det for nogle racer der
særligt blive henvist til som trækker meget?

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-08-02 09:36

Hr punish...

Du er og bliver negativ, altså...og vi kunne blive ved med at
diskutere samme emne i uendelighed....jeg gider bare ikke med dig,
fordi du ikke kan undgå at blive personlig som sædvanlig...gaaaaab...

At jeg kender mennesker der har Amstaff, er et faktum, at du tvivler
er DIT problem, dog ses jeg privat med de mennesker, som iøvrigt har
en hanhund, og går fint med mine hanner, er det ikke sjovt...jeg
husker du også har nævnt at den race hader andre hanner - ser du igen
et ? om opdragelse og konsekvens!

Og ja...gaaab igen...jeg har kendskab til andre racers avl og
instinkter avlet i disse...du vil sige med den kedelige kommentar?

Og til din sidst kommentar - nej det er ikke teoretisk, hedder
ordet...jeg ville aldrig skrive noget der kun var teori og ikke testet
selv, via mig selv eller mine kursister/venner.

mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-08-02 15:24

On 5 Aug 2002 01:36:11 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
> [...]
>fordi du ikke kan undgå at blive personlig som sædvanlig...gaaaaab...
>
>At jeg kender mennesker der har Amstaff, er et faktum, at du tvivler

............NEJ det er ikke mit problem !!!!! for jeg har ikke nogen
Amstaff !!!!hvem har så problemet ? hvem udtaler sig om noget de ikke
ved noget om ??Jeg har intet problem jeg ved hvad jeg snakker om !

> [...]
>en hanhund, og går fint med mine hanner, er det ikke sjovt...jeg
>husker du også har nævnt at den race hader andre hanner - ser du igen

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,men du husker bare stadig ikke særligt godt når du
forveksler racerne vel !!og desuden kommer det også an på hvor meget
rigtig Amstaff der er i Amstaffen og hvor langt tilbage i avlen at de
rigtige kamphunde er !!! JEG ved hvad jeg snakker om !! Og så er det
sku ligemeget hvor meget du opdrager din hund hvis forældrene eller
bedsteforældrene har været brugt som kamphunde , men den slags
sætterdu dig jo ikke ind i vel du udtaler dig bare på grund af de
hunde du kender i nabolaget , men der er altså en verden udenfor !

Og brug nu ikke den med at jeg er personlig igen , for jeg prøver ikke
på at være personlig jeg prøver bare at forklare dig noget , og du må
jo kunne se at der er en mulighed for at du ikke helt har ret aligevel
selv om det sikkert piner dig ?

>Og ja...gaaab igen...jeg har kendskab til andre racers avl og
>instinkter avlet i disse...du vil sige med den kedelige kommentar?

,,,,,,,,,,,,,,,Gaaab hvad ?? og du snakker om at være personlig ? er
det gaaab fordi du ikke selv gidder at lære noget eller hvad ? er det
gaaab fordi du tror at du har lært alt hvad der er at lære ?? hvorfor
gaber du ?

>Og til din sidst kommentar - nej det er ikke teoretisk, hedder
>ordet..

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvem var personlig igen ????

..jeg ville aldrig skrive noget der kun var teori og ikke testet
>selv, via mig selv eller mine kursister/venner.
>
>mange hilsener
>
>Jeannette Svensson/asko

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,du har ikke gjort andet i denne post ! men det
er du vel for fin /arogant til at indrømme ik ? du vil heller rette
mine stavefejl osv . Gaaab siger jeg snak lige om at være negativ og
personlig håber at du selv kan se det ? ellers har du da et problem

Mange hilsner Punish

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-08-02 13:07

Hej for anden gang...

Jeg prøver lige igen da der vist gik knuder i min pc, så kommer dette
svar flere gange må I lige bære over med mig - PC'en har vist
varme kuller ;-D

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-08-02 14:41

Hej Alle

Jeg kan til min glædelig overraskelse se at der allerede er blevet svaret på
henvendelsen og jeg vil derfor kun tilføje en kort kommentar. Positiv
forstærkning er nøgleordet som der ganske rigtigt siges, men jeg mener også
man bør bruge negativ for at sætte sig ordentligt i respekt. Det afhænger
selvfølgelig meget af racen og hundens selvsikkerhed, men hvis den ikke
respekter føreren tilstrækkeligt kommer det ikke til at fungere ordentligt.
Mvh
Kim

Fra : Søren Hansen

Dato : 02-08-02 15:40

Hej Kim

Jamen min schæfertæve er faktisk blevet trænet med det du nævner siden
lille hvalp og er i øvrigt en meget lydig hund, kommer når man kalder
og alt det der. Men hun er enormt ivrig med alting så når vi skal hen
til noget hun gerne vil er der ingen kære mor, så trækker hun enormt.
Så det er altså ikke altid det er så ligetil som du nævner. Men med
halti'en er det til at leve med.

Hilsen
Søren

Fra : Brian

Dato : 27-05-02 22:51

Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan få fat omtalte "grime" da
jeg selv har ledt efter den

Mvh.
Brian

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-05-02 00:04

"Brian" <conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan få fat omtalte
"grime" da
> jeg selv har ledt efter den
>
> Mvh.
> Brian

Ja jeg købte min hos byens dyrhandler ... så mon ikke de fleste
dyrhandlere af rimelig størrelse har den hjemme eller kan skaffe den
hjem i løbet af kort tid .. og ellers hvis du fortæller om race osv
skal jeg da gerne købe en til dig og sende den men det er ret vigtigt
at vide hvor stor din hund er idet grimen skal passe og hverken må
være for stor eller for lille ..

Godjagthilsfra Ami og skulle det gå helt galt kan jeg købe en og så
sende den til dig ..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-02 17:15

On Tue, 28 May 2002 01:03:45 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

>"Brian" <conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>"grime" da

jeg købte min i zoocity , nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra men
jeg har da set den et par steder i kbhområdet. Min kan indstilles lidt
i nakken .