ros og ris til Solidworks
Fra : Henrik Gudme

Dato : 24-05-02 11:59

Jeg er helt ny I denne gruppe og tilsluttede mig fordi jeg søgte oplysninger
om Solidworks. Jeg vil gerne høre for og imod SW. Vores situation er den at
vi har et andet 3d program vi overvejer at udskifte - men med hvad. Lige nu
undersøger vi så SW. Vi arbejder med simple parter men i meget store
assemblyer. Vi har også en del pladearbejde. Lad mig høre fra både dem der
er glade og dem der fortryder deres valg af program.

Henrik

Fra : Poul B.

Dato : 24-05-02 14:27

Hej Henrik.

Jeg er en af de glade SW brugere. Jeg bruger SW til maskinkonstruktion med
både komplekse og simple parter.

I de fleste enkelte hovedassemblies indgår der oftest i størrelsesordenen
fra 50-500 unikke parter - disse er så gerne opdelt i 2-10 sub-assemblies.

SW er intuitivt at arbejde med, og et par kolleger der kommer direkte fra
PRO/E er glade for den lette måde man manøvrerer rundt i SW.

Pladeudfoldning, lofts og sweeps arbejder jeg også medi, men er ikke
eksperter på området. Men indtil videre er det lykkedes uden de store
sværdslag at få fremstillet tingene "in real" efter tegningerne - pladedelen
virker som et rigtig stærkt værktøj.

Ydermere er det muligt via VBA og API at programmere sig ud af rutineopgaver
og automatisere konstruktionsarbejdet f.eks. ved kundetilpassede
standardkonstruktioner - en ting jeg også bruger i større og større
udstrækning.

Selvfølgelig kan der også siges dårlige ting om SW, men jeg er generelt
tilfreds med valget af SW.

mvh Poul B.

Fra : Lars Christensen

Dato : 25-05-02 13:44

Hej.

Jeg har kigget lidt på SW, men arbejder nomalt med Autodesk inventor

Jeg mener at den grafiske brugerflade er mere gedin i inv end SW. Det er
også mit indtryk at der hurtigere kommer opdateringer til inv. Det er et
program jeg kan anbefale. Jeg kender dog andre der arbejder med SW og er
meget tilfredse med det. Mit råd er at du skal få demonstrationer fra alle
dem du kan i de forskellige programmer og så vælger ud fra det.

Mvh Lars

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 30-05-02 23:14

Når jeg ønsker at købe en ny bil, så tager jeg da altid en prøvetur.
Jeg stiller mig ikke blot tilfreds med gå rundt om den og "kigge".

Ellers kunne jeg jo komme til at købe "katten i sækken"

Facts om dagens 3D standard: http://www.solidworks.com/migrateto3d/

Mvh
Jess G. Frandsen
http://www.sdh.dk

Fra : Peter

Dato : 31-05-02 07:25

"Jess G. Frandsen" <jess.fr@ndsen.nospaaam.com> skrev i en meddelelse
> Når jeg ønsker at købe en ny bil, så tager jeg da altid en prøvetur.
> Jeg stiller mig ikke blot tilfreds med gå rundt om den og "kigge".
>
> Ellers kunne jeg jo komme til at købe "katten i sækken"

Helt enig!

> Facts om dagens 3D standard: http://www.solidworks.com/migrateto3d/

Lige nøjagtigt dér revner ballonen! Du blander dig i en debat i en
brugergruppe - helt fint!

Du prøver at hjælpe en bruger - helt fint!

Du deklarerer en prætentiøs reklame-side for SolidWorks for "facts om dagens
3D standard" - i bedste fald noget sludder og vrørvl; den side er ren
reklame af den slags, der hænger mig ud af halsen efter 15 sek.;
hovedsageligt floromvundne floskler og mere eller mindre udokumenterede
påstande.

Du fortæller ikke MEGET tydeligt at du repræsenterer Solid Works - Jeg er
ked af at sige det, men det finder jeg altså dybt uheldigt i et forum som
dette - på kanten til at være mindre ærlig, end man vil være bekendt, der
hvor jeg kommer fra, i hvert fald!

Kald dog en spade for en spade! Du vil gerne sælge SW i konkurrence med
bl.a. Inventor. Du vil sikre dig at manden prøver "din bil" også - jamen så
meld dog klart ud, at du er forhandler, og invitér manden på en tur.....

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Claus Frølund

Dato : 04-06-02 06:09

> [...]
> Jeg stiller mig ikke blot tilfreds med gå rundt om den og "kigge".
>
> Ellers kunne jeg jo komme til at købe "katten i sækken"

Jeg giver Peter ret, det et forsøg på at score billige at linke til en SW
side... Havde det været en uvildig side du havde linket til, var det en helt
anden sag, men disse sider findes nok ikke...

Jeg er i den situation at jeg har været bruger på begge programmer, pga. mit
arbejde i forskellige virksomheder og for mig er der ingen tvivl.

Scoreboard
Fra HP ME10 til Autocad. Score 0:1
Fra Autocad til SW. Score 0:1
Fra SW til Mechanical Desktop. Score 1:0
Fra Mechanical Desktop til Inventor. Score 0:1

Selvom det ikke er "lige" releases jeg har arbejdet i, er den samlede score:
Inventor vs. SW: 1:0

Jeg gider her ikke at uddybe, hvorfor Inventor scorer over SW for mit
vedkommende, da det ville føre for vidt, og kan nemt starte en
religionskrig, men en ting er sikkert, der hersker ikke den mindste tvivl i
mit sind ved valg mellem disse to. Det eneste jeg endnu ønsker i Inventor,
er muligheden for at udfolde profiler der ikke er mulige idag, f.eks dybtræk
oa faconer hvor programmet må stå af.

Claus

Fra : Anders Bengtson

Dato : 25-05-02 19:16

Der er et firma Twinca i Jylland der laver fodermaskiner til minkavl, de
startede med Inventor, men det kunne ikke klare tyndplade, hvorefter de fik
SolidWorks. Det skete i 1999 og nu er de markeds ledende inden for deres
område.
Jeg har selv prøvet Inventor 5 i deres trial version, der skal ca bruges 1/3
flere tastetryk som i SW.
Mvh
Anders Bengtson

Fra : Lars Christensen

Dato : 26-05-02 12:04

Jeg kan gøre opmæksom på at man sagtens kan lave tyndplade konstruktioner,
samt udfoldninger i inv 5.
Det er faktisk et udenmærket værktøj.

Mvh Lars

Fra : Lars

Dato : 26-05-02 22:19

In article <acokdp$1oj9$1@news.cybercity.dk>, a_bengtson@teknik.dk says...
> [...]
> område.
> Jeg har selv prøvet Inventor 5 i deres trial version, der skal ca bruges 1/3

Æhm, den er vist ikke helt sandfærdig. Inventor blev først frigivet på det europæiske marked
april 2000 med Inventor R2, her blev sheet-metal introduceret. Idag med R5.3 er der sket meget
siden.
Vedr. brugervenlighed og antal museklik, kan jeg nævne at jeg har haft lejlighed til at kigge
på Solidworks 2001+, årsagen var dog at lave performance-test's m. stopur op imod Inventor
R5.3, bla. med at loade 1.000 unikke parter, samt mange andre opgaver. Udfaldet var yderst
interessant

Her fik vi logisk nok lejlighed til at afprøve brugerfladen, hvor jeg må sige at der er en ret
stor forskel til Inventor's fordel.
Jeg kan derfor kun stærkt anbefale folk at få et mini kursus samt en trial-version i begge
systemer. Jeg er overbevist om at der ikke hersker tvivl bagefter.

--
Best regards

Lars Sandberg
TechSolution