Udstyr til teltferie
Fra : Peter Rormose

Dato : 23-05-02 19:00

Hej

Vi er en familie på 2V + 3B (9år +7år + 5år), som netop er blevet de
lykkelige ejere af et letvægts-familietelt som vi gerne vil holde ferie i 14
dage til sommer. Pladsen er bestilt, men vi har stort set intet udstyr. Er
der nogen der kender til et sted, hvor man kan få god vejledning i hvilket
udstyr, der er nødvendigt og velegnet til sådan en tur? Det må meget gerne
være en bog eller en internetside, hvor man i ro og mag kan få gode råd og
overveje sine indkøb.

På forhånd tak

Fra : hansi.christiansen

Dato : 23-05-02 19:54

"Peter Rormose" skrev d. 23-05-02 19:00 dette indlæg :
> [...]
> overveje sine indkøb.
>
> På forhånd tak
> i skal gå i en butik der hedder spejdersport, de har alt hvad i skal
bruge til en god teltferie, og de er eksperter på dette område.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 23:20

hansi.christiansen <hansi.christiansen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> gerne
> råd og

> bruge til en god teltferie, og de er eksperter på dette område.

Lader lige det hele stå ovenfor. Forstår ikke indlægget, hvis det er et
indlæg og ikke blot en fejl .... kom igen, hansi.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Peter Rormose

Dato : 24-05-02 03:33

"hansi.christiansen" <hansi.christiansen.news@kandu.dk> wrote in message

>i skal gå i en butik der hedder spejdersport, de har alt hvad i skal
> bruge til en god teltferie, og de er eksperter på dette område.

Det er præcis det jeg gerne vil undgå, fordi man jo risikerer at få købt
mere og dyrere grej end man egentlig har brug for på den måde, fordi
forretningen har en interesse i at sælge så meget som muligt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 23:20

Peter Rormose <peterr@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> dage til sommer. Pladsen er bestilt, men vi har stort set intet udstyr.

Det er sørme et stort spørgsmål.
Men beliggenheden af pladsen er naturligvis vigtig. Varmt og tørt klima
/sydpå? eller (måske) varmt og vådt klima / nordligt - er afgørende.
Bekvemmelighedskrav er også vigtigt. Letvægtsteltet - hvad er det for
materialer?

Ikke for at jeg skal gøre mig meget klog på camping(comfort), men man
kan faktisk klare sig med lidt.

Det er nok meget vigtigt at sørge for at alle kan holde varmen, hvis
nætterne skulle blive kolde. Det betyder gode 'senge' og ekstra
(uld)tæpper til nødsituationer og sene aftener med kølighed. Gode
soveposer er alfa & omega (der må I ikke spare). Hvis der er _for_ varme
lægger man sig da bare i lagenposen, og soveposerne er ganske rare at
have, når/hvis der kommer et koldt lavtryk susende ind over
campingpladsen. Det kan jo ske hvor som helst midt om natten, hvor man
ikke kan gå andre steder hen og hente lidt varme.

Så er der jo køkken grejet. Vi klarer os med to sæt (fordi vi kun er to)
af spiseudstyret og et enkelt gasblus + en lille sammenklappelig grill.
Og et såkaldt 'grydesæt' bestående en gryde, en kasserolle og en pande,
der kan pakkes sammen.
2 voksne og 3 børn skal nok have lidt mere med. Men kan jo altså - som
sagt - klare sig med meget lidt. Det er jo oplevelsen af campinglivet
dernede på jorden, der tæller.

> [...]
> være en bog eller en internetside, hvor man i ro og mag kan få gode råd og

Næh, for vi ved jo ikke, hvor du ska hen, men der er så mange erfarne
campister herinde, at du sikkert skal få nogle erfaringer og dermed god
viden ...

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Peter Rormose

Dato : 24-05-02 03:42

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote in message

Hej Mich.

Tak for svaret.Ja, jeg burde nok have været lidt mere specifik. Turen går i
år til Bornholm på campingplads (med 220V) og i de kommende år vil den gå
dels til danske campingpladser og dels til Frankrig / Italien, så det er nok
mere camping udstyr end decideret letvægtsudstyr jeg går efter. Vi tager nok
en trailer på bilen. Det er specielt sådan noget som madresser, møbler,
lamper, køkkengrej, køleboks mv. jeg tænker på.

Er der i øvrigt steder i Sverige, hvor man med fordel kan tage hen og købe
denne lags udstyr?

Mvh.

Fra : Jan Overaa

Dato : 25-05-02 11:32

"Peter Rormose" <peterr@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> lamper, køkkengrej, køleboks mv. jeg tænker på.
>
> Er der i øvrigt steder i Sverige, hvor man med fordel kan tage hen og købe

Hallo Peter,

Vi har hatt en del turer med telt som har endt med kaos i teltet og i bilen.
Viktig er derfor at alt du har med er godt organisert.
Vi har i år kjøpt en aluminium transportkasse 75 x 50 x 40 cm som er vår
kjøkkenkasse for kokeapparat, kjøkkenutstyr etc. den fungerer også som
kjøkkenbenk. Videre har vi Electrolux RC 3000 kjøleboks for 220, 12v og
gass. Den kan brukes med 190g gassbokser, samme som vår gasslykt.
Vi bruker luftmadrasser, 200 x 75 cm., i tilegg har vi et tynt sengeteppe
over, kjøpt på Norsk Sengetøylager (dansk kjede i Norge).
For matlaging har vi et 2 bluss Coleman apparat som går på 95 oktan bensin.
Det kar også en hotplate for steking.
Viktig er en løs bunn under hele teltet, også selv om soveteltet ha bunn,
for å unngå kondens.
Hver i familien har med en bag med sitt utstyr, klær etc. som de holder
orden på
Vi synes teltferie er helt topp, å finne utstyr for bilcamping er imidlertid
vanskelig i Norge, mye av vårt utstyr er derfor innkjøpt i Nederland hvor
teltferie er vanlig.
Link til butikken: http://www.de-vrijbuiter.nl/startpaginadl.html

mvh
Jan Overaa