iMac der ikke kan finde ud af klokken
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-05-02 07:21

Min søsters Kihei iMac 400 mhz med Mac OS 9.2.X US har meget svært ved
at finde ud af klokken.

Når hun bruger Jyske Netbank fryser maskinen og efter en genstart er hun
enten i 2040 eller 1970.....

Kan det være batteriet ?

Og i givet fald er det svært at skifte ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : [5220] Maciek

Dato : 23-05-02 21:22

Jeg har oplevet et lignende problem, men det var da den frøs og jeg blev
nødt til at genstarte... så startede den nogen gange med en vildt underlig
dato.
Det skal siges at den stod til netværks-opdatering af tid, og da jeg slog
det fra, opførte den sig normalt igen. Ved ikke om det var derfor, men
problemet er i hvert fald væk på denne side...
mvh. Maciek

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-05-02 12:42

"[5220] Maciek" <macfreak<fjern> wrote:

> [...]
> det fra, opførte den sig normalt igen. Ved ikke om det var derfor, men
> problemet er i hvert fald væk på denne side...

Den kører netop med netværkstid fra serveren i Europa, men jeg troede at
iMac'en jævnligt undetsøgte om uret går rigtigt ?!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-02 13:57

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Den kører netop med netværkstid fra serveren i Europa, men jeg troede at
> iMac'en jævnligt undetsøgte om uret går rigtigt ?!

kun hvis den i kontrolpanelet dato og tid er indstillet til dette.
--
morten

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-05-02 14:02

in article Xf4H8.2318$N46.185348@news010.worldonline.dk, [5220] Maciek
@worldonline.dk> at macfreak<fjern wrote on 23/05/02 22:22:

> Det skal siges at den stod til netværks-opdatering af tid, og da jeg slog
> det fra, opførte den sig normalt igen. Ved ikke om det var derfor, men
> problemet er i hvert fald væk på denne side...

Måske du skulle slå netværkstid til igen, med mindre Fyn er blevet flyttet
til en anden tidszone for nylig. *HINT*

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 23:20

> Når hun bruger Jyske Netbank fryser maskinen og efter en genstart er hun
> enten i 2040 eller 1970.....
>
> Kan det være batteriet ?
>
> Og i givet fald er det svært at skifte ?

Jeg mener at huske, at '1970' er tegn på
1) at prammen skal resettes
2) at batteriet er ved at være fladt. I gamle MacOS'er var det vistnok
1904 der blev sat som årstal (?)

Det er ikke svært at skifte i den omtalte iMac, men du skal være lidt
forsigtig med afmonteringen af skjoldet (også inderskjoldet), der er
nogle plastiktapper. Fik for længe siden en henvisning til en vejledning
her i gruppen.

Hvis du skal splitte dyret af, så sig til. Der sikkert nogle her, der
har meget bedre styr på deres kilder og deres ven (google), end jeg har.
Men jeg hjælper gerne, Jesper.

(OT): god fornøjelse på lørdag. Det er en skam at postnumrene under 3000
ligger for langt fra postnumrene over 6700. Nå, men iøvrigt er min PB og
jeg i Tyskland den dag.
Ville hellere have været med til mødet i macbruger

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen