Hvilken J2EE applikation server?
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 04:00

I forbindelse med at jeg er ved at sætte mig ind i EJB med alt hvad
det indebærer (man skal godt nok have tungen lige i munden), vil jeg
godt høre om folk har nogen erfaringer med J2EE applikationsservere
som de godt vil dele, således at man har en chance for at vurdere hvad
der er godt og hvad der er skidt.

Jakarta har ikke endnu en Applikations Server (men det kommer nok), så
spørgsmålet er om der er en god Open Source implementation som man kan
bruge som sammenligningsgrundlag? Jeg har set at JBoss er en
mulighed, men
http://directory.google.com/Top/Computers/Programming/Languages/Java/Server-Side/Application_Servers/?tc=1
angiver også andre OpenSource muligheder.

Af kommercielt software har vi umiddelbart mulighed for iPlanet og
Oracle 9ias. Vi deployer under 1.4 på Solaris 8.

Så hvem har gode og dårlige erfaringer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-05-02 07:33

Jeg har blandede erfaringer med BEAs WebLogic. Produktet er sådan set
godt nok, og kører både godt og hurtigt når man benytter standard-ting.

Men lige så snart man vil til at lave noget avanceret, kan man nemt
risikere at løbe ind i nogle fejl og/eller mærkværdigheder.

-dennis

Fra : Frank Hahn

Dato : 22-05-02 07:49

Jeg tilslutter mig lige den med weblogic, dog med det
forbehold at vi skiftede væk allerede fra version 5.1 da
implementation af SSL til secure http m.v. var noget
rod (dvs. jeg har ikke set de senere versioner)

/Frank

Fra : Frank Hahn

Dato : 22-05-02 08:02

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Af kommercielt software har vi umiddelbart mulighed for iPlanet og
> Oracle 9ias. Vi deployer under 1.4 på Solaris 8.

JBoss 2.4.4 med Tomcat 3.2.3 er den nuværende implementation,
versionen med Tomcat 4.0 er en rodet omgang. JBoss kører rigtigt
godt og relativt hurtigt (bedre svartider nu end under WebLogic).
Eneste ulempe er at dokumentationen halter lidt bagefter, hvis ikke
man køber den fuldt vedligeholdte del (det kan anbefales, hvis du/I
vil bruge den seriøst og det er ikke videre dyrt).

Hvis du alligevel skal starte fra bunden med JBoss kan det måske
betale sig bare at starte med JBoss 3 (RC1), da den er noget
anderledes opbygget end 2.4.4. Jeg har ikke skiftet idet jeg har
noget problemer med Tomcat 4.x serien (men ikke EJB-relateret).

Som alternativt kan du kigge på Resin fra http://www.caucho.com
de reklamerer med at de har den hurtigste servlet/web-server med.
I EE-versionen understøtter de også EJB'ere. Jeg har ikke kigget
videre på understøttelsen af EJB'ere endnu. Og denne server er ikke
gratis til kommercielt brug (1250$ pr. maskine), men fri til ikke kommerciel
brug.

En anden fri udgave af en EJB-server jeg mangler at se på er
Enhydra fra http://www.enhydra.org . Her mangler jeg selv noget mere
info.

/Frank

Fra : Flemming

Dato : 22-05-02 14:46

Jeg vil anbefale dig at checke jboss 3.0 rc1 eller 2 bundles med tomcat4
ud fra deres CVS repository.
Så får du nemlig alle deres test exempler med og de er guld værd!!!

sammen med deres forum på deres hjemmeside

hygge
flemming

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-05-02 16:09

"Flemming" <utrolig@fedt.dk> wrote in message news:eh7gca.qt5.ln@baxter...
> [...]
> Så får du nemlig alle deres test exempler med og de er guld værd!!!
>
> sammen med deres forum på deres hjemmeside

Jboss er et fornuftigt valg, men tomcat ville jeg MEGET hurtigt bytte ud med
noget der er til at arbejde med.

F.eks. Resin

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-05-02 16:01

> [...]

> godt høre om folk har nogen erfaringer med J2EE applikationsservere
> som de godt vil dele, således at man har en chance for at vurdere hvad

Jeg har ikke selv rodet så meget med det, men vi satser fremover på Tomcat (p.t. version 4.0) og JBoss (p.t.
version 2.4) i stedet for Resin.

I den lidt lettere ende, er der så nogen, der kan anbefale et simpelt Content Management System baseret på
Java (servlets/JSP)?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-05-02 16:10

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Jeg har ikke selv rodet så meget med det, men vi satser fremover på
Tomcat (p.t. version 4.0) og JBoss (p.t.
> version 2.4) i stedet for Resin.

Må man have lov at spørge hvorfor i bytter Resin ud med Tomcat.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-05-02 21:34

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Må man have lov at spørge hvorfor i bytter Resin ud med Tomcat.

Resin skalerer både teknisk og prismæssigt dårligt på en redundant
serverfarm med mange maskiner, hvor kun en mindre del af kunderne udnytter
den.

Prismæssigt skal der nu betales licens per server, hvilket kan være ok med
én server, som primært anvendes til JSP, men når man ønsker, at alle
web-hoteller kan afvikles på alle servere, bliver det uforholdsmæssigt dyrt.
Teknisk cacher mod_cauche (Resin-modulet til Apache) data for hvert domæne,
og disse caches af hver Apache-proces. Det bliver ret store datamængder, som
igen kun udnyttes af en mindre del af brugerne. Desuden kan en fejl i én
brugers web.xml få Resin til at gå ned med konsekvens for alle brugere på
serveren.

Grundlaget for at kunne skifte er naturligvis, at Tomcat har nået en
kvalitet, som kan anvendes i produktion. Tomcats rygte lider under en uheldig
start, men har du prøvet de seneste versioner?
Personligt tror jeg også, at flere og flere vil anvende Tomcat til
udviklingen, og så er de jo allerede kendt med opbygningen, når de skal bruge
web-hotellet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-05-02 23:24

Resin.

> Resin skalerer både teknisk og prismæssigt dårligt på en redundant
> serverfarm med mange maskiner, hvor kun en mindre del af kunderne udnytter
> den.

Man samler selvfølgelig JSP brugerne på de samme servere.

> [...]
uheldig
> start, men har du prøvet de seneste versioner?

Ja jeg har tester 4.x versionen, og den er tæt på ligeså dårlig som 3.x, dog
har den lært at opdage at klasserne bliver ændret.

Configurationen og dokumentationen er stadigvæk dårlig.

> Personligt tror jeg også, at flere og flere vil anvende Tomcat til
> udviklingen, og så er de jo allerede kendt med opbygningen, når de skal
bruge
> web-hotellet.

Måske til mindre seriøse ting.

Selv om 4.x er udviklet fra bunden, tvivler jeg på den kommer op i nærheden
af det prof. servere.

Men det er da rart for tomcat udviklerne at de har nogle der støtter dem,
jeg bliver bestemt ikke en af dem, så længe deres produkt er af så dårlig en
kvalitet.

Til privat og mindre prof. projekter, vil jeg til enhver tid bruge Resin, +
evt. jboss. Til store projekter der skal kunne skalere meget osv, ville jeg
anvende Oracle (godt jeg ikke selv skal betale)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-02 07:18

Jonathan Stein wrote:

> Resin skalerer både teknisk og prismæssigt dårligt på en redundant
> serverfarm med mange maskiner, hvor kun en mindre del af kunderne udnytter
> den.

Ja, prismæssigt er Tomcat svær at slå ;)

> Grundlaget for at kunne skifte er naturligvis, at Tomcat har nået en
> kvalitet, som kan anvendes i produktion. Tomcats rygte lider under en uheldig
> start, men har du prøvet de seneste versioner?

Tomcat 4 er meget mere stabil og kan overleve et fornuftigt load. Men
den skalerer dårligt og kører i det hele taget langsommere end de fleste
alternativer, når der er mange requests.

Vi bruger den til udvikling, og det går fint. I produktions-sammenhæng
er den knap så god.

-dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-05-02 13:34

Dennis Thrysøe wrote:

> Ja, prismæssigt er Tomcat svær at slå ;)

Opsætning, vedligehold og support er jo også omkostninger, som kunne give Resin
en fordel. Deres pris-politik passer bare dårligt til det tekniske setup
sammenholdt med andelen af Resin-brugere.

> Tomcat 4 er meget mere stabil og kan overleve et fornuftigt load. Men
> den skalerer dårligt og kører i det hele taget langsommere end de fleste
> alternativer, når der er mange requests.

I vores setup, hvor mange maskiner hver bruger en lille del af deres ressourcer
på JSP, er det vigtigt, at Tomcat har et lille RAM-forbrug på den enkelte maskine,
mens det ikke betyder så meget, at CPU-forbruget stiger ved et højt load.
Mange steder vil det givet være omvendt, hvis en enkelt maskine f.eks.
udelukkende anvendes til JSP.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-05-02 13:46

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> mens det ikke betyder så meget, at CPU-forbruget stiger ved et højt load.
> Mange steder vil det givet være omvendt, hvis en enkelt maskine f.eks.

Min erfaring siger mig, at med J2EE servere skal man vøre forberedt på
stort hukommelsesforbrug.

Blandt andet på grund af en JVM bug der gør, at Sun's JVM kan bruge
f.eks. 1 GB til at loade en enkelt Java klasse. Eksemplet nævnt her er
forstærket, men problemet findes også i mindre udstrækning med normal
kompilering af genererede JSP Servlets.

Desuden har javac også et memory leak - så det kan være en fordel at
bruge jikes.

Min opfattelse er, at Tomcat 4 har et fornuftigt - men ikke ubetydeligt
- memory overhead. Men det gælder vist for de fleste Servlet containere
på markedet.

-dennis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-05-02 14:25

Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk> writes:

> [...]
> f.eks. 1 GB til at loade en enkelt Java klasse. Eksemplet nævnt her er
> forstærket, men problemet findes også i mindre udstrækning med normal

Hvilken JVM findes dette problem i? Er det fikset i 1.4?

Jeg synes jeg har hørt om det før, nu hvor du siger det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-05-02 14:40

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvilken JVM findes dette problem i? Er det fikset i 1.4?

Ihvertfald Sun's 1.3.1. Det skulle være bedre men ikke helt væk i 1.4.

> Jeg synes jeg har hørt om det før, nu hvor du siger det.

Man kan læse mere her
http://developer.java.sun.com/developer/bugParade/bugs/4414162.html

-dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-05-02 15:08

Dennis Thrysøe wrote:

> Min opfattelse er, at Tomcat 4 har et fornuftigt - men ikke ubetydeligt
> - memory overhead. Men det gælder vist for de fleste Servlet containere
> på markedet.

Ja, det vil givet være en afvejning mellem optimering af forskellige parametre, og
Resins cache-teknik er sikkert glimrende i mange tilfælde, men problematisk i det
konkrete tilfælde.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-05-02 18:24

> [...]
> mens det ikke betyder så meget, at CPU-forbruget stiger ved et højt load.
> Mange steder vil det givet være omvendt, hvis en enkelt maskine f.eks.

Hvorfor samler du ikke jsp brugerne på nogle få maskiner så er du helt over
det problem, med at skulle have mange licenser osv.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-05-02 21:16

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Hvorfor samler du ikke jsp brugerne på nogle få maskiner så er du helt over
> det problem, med at skulle have mange licenser osv.

Først og fremmest fordi det ikke er min beslutning, men jeg vil heller ikke
anbefale det, da jeg mener den nuværende struktur er optimal, og jeg ville
foretrække, at alle services kørte på denne måde (database kører p.t. dedikeret
server).
Hvis man oprettede et produkt, som udelukkende tilbød JSP, var det en mulighed
- omend ikke optimal. Mange kunder vil gerne kunne fortsætte med f.eks. PHP
eller ASP og langsomt lægge om til JSP - det ville blive besværligt med en
opdeling.
De erfaringer, vi har haft med Tomcat 4 i drift nu sammenholdt med den store
udvikling, der sker, tror jeg ikke vi vil kigge efter andre løsninger.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-02 07:15

Jonathan Stein wrote:
> I den lidt lettere ende, er der så nogen, der kan anbefale et simpelt Content Management System baseret på
> Java (servlets/JSP)?

Nej, men jeg kan anbefale et avanceret Content Mangement (og deployment)
system.

-dennis