Server på OS 9.2
Fra : Niels Prins

Dato : 21-05-02 20:43

I firmaet har vi en fil server på en 8600 med OS 9.2. Jeg vil gerne
have at alle brugerne har 1 privat mappe på serveren + de kan arbejde i
en fælles mappe. Det er let nok at lægge en alias til serveren i
startmappen på den enkelte computer, så de logger på serveren
automatisk, men når folk opretter nye mapper på serveren i den fælles
mappe får mapperene brugerrettigheder efter den der har oprettet mappen
og ikke efter hvor på serveren mappen er oprettet. Hvordan indstiller
jeg serveren til at nyoprettede mapper/filer får rettigheder efter hvor
mappen/filen er lagt og ikke efter hvem der har oprettet den.

Muligvis et mysterium der ville løse sig selv hvis jeg anvendte server
software men det kan ikke lade sig gøre.

Niels

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-05-02 23:53

Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> [...]
> jeg serveren til at nyoprettede mapper/filer får rettigheder efter hvor
> mappen/filen er lagt og ikke efter hvem der har oprettet den.

1. Marker den fælles mappe.
2. Æble I / Vis info.
3. Vis: Arkivdeling.
4. Klik på Kopier i nederste højre felt.

Går ud fra at:
Den fælles mappe kan ses af alle.
Der er oprettet en gruppe, som har fået tildelt adgang til fællesmappen.

/Preben

Fra : Niels Prins

Dato : 22-05-02 02:46

In article <1fck7kb.712hot12hp9uN%gizmo@os.dk>, Preben Bødker Nielsen
<gizmo@os.dk> wrote:

> [...]

> Går ud fra at:
> Den fælles mappe kan ses af alle.
> Der er oprettet en gruppe, som har fået tildelt adgang til fællesmappen.

Ja dette er jeg med på, men når folk opretter nye mapper i denne fælles
mappe, bliver de nye mapper private og ikke fælles - i det mindste på
vores maskine. Det er det der undre mig. Det virker så ulogisk at jeg
går ud fra det er noget elementært jeg overser.

Niels

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-05-02 17:42

> [...]

> vores maskine. Det er det der undre mig. Det virker så ulogisk at jeg
> går ud fra det er noget elementært jeg overser.

En mappe ejes principielt altid af opretteren.
Det er rettighederne til mapperne der er interessant.

Har du oprettet en gruppe med alle de brugere, som skal have adgang.
Har du givet denne gruppe adgang til den fælles mappe.

/Preben

Fra : Niels Prins

Dato : 22-05-02 18:41

In article <1fclkgg.1az0jhe1q70knkN%gizmo@os.dk>, Preben Bødker Nielsen
<gizmo@os.dk> wrote:

> [...]
>
> Har du oprettet en gruppe med alle de brugere, som skal have adgang.
> Har du givet denne gruppe adgang til den fælles mappe.

Ja og ja
Jeg har en brugergruppe med alle brugere. Jeg har en fællesmappe hvor
denne brugergruppe har alle rettigheder.
Når en person opretter en mappe i denne fælles mappe får jeg ikke en
mappe hvor gruppen har fuld adgang men en mappe der er privat for
opretteren. (...ikke skarpretteren).

Niels

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-05-02 12:56

> [...]

> Når en person opretter en mappe i denne fælles mappe får jeg ikke en
> mappe hvor gruppen har fuld adgang men en mappe der er privat for

Du skal rette ejeren af den fælles mappe.
Den ejes sikkert af "skaroretteren".
Ret ejerskabet til den gruppe, som alle tilhører.

/Preben