12 volt problemer fra Bil
Fra : René Roager

Dato : 20-05-02 21:19

Hej!

Inden jeg går helt i Coma og brokker mig vildt til min Ford forhandler
vil jeg høre om andre har erfaringer med evt problemer.

Vi har lige fået monteret træk på vores Ford Mondeo, forhandleren
satte en kontakt på så vi kan slå strøm til og fra til CV.
Det er sådan en lille en der lyser rødt.

MEN,k der er ingen strøm i CV, signallys, stoplys m.m. virker, men alt
12 volt (lamper, køleskab m.m. virker ikke!!!). Vi har husket at slå
om til 12 volt på køleskab.

Vi har fået monteret et Jaeger 12 polet stik, og bruger en adapter fra
12 til 7 polet da CV har 7 polet.

Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der
er sket her.

Har jeg ret i min antagelse??

mvh
René Roager

Fra : Torbenth

Dato : 20-05-02 22:24

René Roager skrev i meddelelsen <3ce9587d.358257@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>
>Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
>strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der

Der skal trækkes et kabel (med sikring) direkte fra batteri og til et af
benene i stikket. Det lader til ikke at være monteret korrekt. Jeg kan ikke
her fortælle hvilket ben det drejer sig om da jeg ikke selv har brug for
det. Så jeg ved det ikke.

Mvh.
Torben

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 20-05-02 22:28

"René Roager" <roager@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
> strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der

Ja du har ret i din antagelse, så tilbage til værkstedet.
Med venlig hilsen
Ebbe

Fra : sten basbøll

Dato : 21-05-02 02:37

> [...]
>
> Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
> strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der

Ja, det har du sikkert. Vores venner, der fik nymonteret stik på bilen, hvor
værkstedet sagde, at have
"etableret alle forbindelser" også til køl, - har heller ikke strøm til
køleboksen,

man kommer dog tit længst ved fælles hjæp især da der her er flere
mulighedder:..
At forbindelserne i stikket og ind i CV er defekt.- eller adapteren bare
bruger et andet ben, end det Ford mener man skal
bruge, så adapteren ikke virker efter hensigten.

Bør være en let opgave at rette.

Som man så herligt skriver ....

>Tilslutningsskema udarbejdet efter Trafikministeriets Detailforskrifter for
køretøjer.
Tilslutningsskema - lednings farver - terminal nummer på stik /
stikdåser.Obs. der forekommer afvigelse fra opgivne farvekode, der kan
forekomme farveskift mellem de forskellige samledåser, kontroller
ledningstilslutning. Der forekommer fabriks afvigelser ved tilslutning af
ben 2, 9 og 10 på det enkelte campingvogns mærke.<

Campinghjemmesiden http://www.hansj.dk/html/div/12v.htm har et par
glimrende diagrammer og en god instruktion der kan give et fingerpeg om hvor
det går galt.
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp har i
deres beskrivelse tilmed også angivet noget vigtigt om ledningskvadrat.

Tilsyneladende en del at tjekke.

Jeg vil gi Ford en chance ud fra ovenstående >Der forekommer fabriks
afvigelser< og lade dem se på det igen, bedst når du har diagrammet for din
CV.og adapter. Eller tag dem med, så de har noget at gå ud fra. Ellers må
du til
Caravanforhandleren.

I ønskes mange dejlige ture.
sten

Fra : Johnny

Dato : 21-05-02 18:29

> [...]
>
> Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
> strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der

Jeg har lige fået ny bil og træk, og blev også fortalt at jeg skulle have
det nye stik på, men sagde NEJ, med denne begrundelse.

For at få 12V til CV skulle jeg køre med tågebaglyset tændt og der skulle
være en kontakt i bilen som også skulle være tændt.
DVS. at hvis jeg ville have og bruge lys i CV om natten skulle jeg først
tænde bilens lygter på nærlys og derefter tågebaglyset.
Det synes jeg ikke var særlig smart. Så jeg fik det monteret på den gamle
måde, selvom værkstedet sagde at det var ulovligt ifølge nogle nye regler.
(jeg kunne dog bare afmontere sikringen når bilen skal til syn om 4 år,
sagde værkstedet).

Så det kan være endnu en mulighed at afprøve.

Hilsen Johnny

Fra : sten basbøll

Dato : 22-05-02 06:58

"Johnny" <no@reply.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagde værkstedet).
>
> Så det kan være endnu en mulighed at afprøve.

Man skal holde ørene stive - Mange hvis her ? -Har 13 polet på begge, men er
brug af adapter blevet ulovlovligt ? Der må flere forskellige adaptere til,
så f.eks en 7 polet bil ikke kommer til at køre med tågelys fra en cv med 13
polet med tågelys monteret- Ellers skal 13 polet på bilen køre med 13 polet
fra træk for altid at være ok.De særlige funktioner til camping skal der
åbenbart holdes øje med, hvis vennerne vil låne det ene eller andet.
Går ud fra at adapteren bare flytter ben 2 til 9 eller 10. eller omvendt Man
skal dog huske kravene til lednings mm2 på disse ben -
Vi har ikke haft problemer med alm. trailere - stikkene passer henholdsvis
alligevel.
mvh sten

Fra : Jørgen L. Nielsen

Dato : 20-05-02 21:06

> [...]
> om til 12 volt på køleskab.
>
> Vi har fået monteret et Jaeger 12 polet stik, og bruger en adapter fra

Det er et godt stik du har fået monteret der, men det er nu 13 polet.

> Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
> strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der
> er sket her.
>
> Har jeg ret i min antagelse??

Nej der er nok ikke noget galt med hvad din forhandler har lavet.

Dit køleskab sider på pin 2 på dit 7 polet stik mens dette vil være din
tåbebaglygte i dit 13 polet stik.
det du skal gøre er at få et 13 polet stik på din CV og få sat din
stømledning i 9/10 afhængig af hvor den strømførende ledning er sat i din
bil.

se dette link
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

Hilsen Jørgen

Fra : René Roager

Dato : 22-05-02 06:36

On Mon, 20 May 2002 22:06:11 +0200, "Jørgen L. Nielsen"
<noemail@nospam.dk> wrote:

> [...]
>det du skal gøre er at få et 13 polet stik på din CV og få sat din
>stømledning i 9/10 afhængig af hvor den strømførende ledning er sat i din

Hej Jørgen
Tak for tippet, men ka' det være rigtigt, bla min nabo CV fungerer
godt nok med 13 polet i bil, adapter og så 7 polet på CV?

vh
René

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-05-02 10:53

> Hej Jørgen
> Tak for tippet, men ka' det være rigtigt, bla min nabo CV fungerer
> godt nok med 13 polet i bil, adapter og så 7 polet på CV?

Ja det kan godt være rigtig men så har han ført strømmen ud på det 13 polet
stik på ben nr. 2 for en sådan adaptor forbinder en til en altså 1-1 og 2-2
osv.
alternativt kan du måske ændrer din adaptor så den virker.
men jeg ville i stedet ændre dit stik på cv da det er en meget bedre stik
type som du få mindre problemer med.

Hilsen Jørgen

Fra : René Roager

Dato : 23-05-02 19:18

Hej Igen!

Mange tak for de mange svar!

De giver i hvert fald et praj om at det ikke er alt for enkelt. Og at
der er mange muligheder.

Jeg har foreholdt min Ford forhandler nogle af de fine svar og nogle
af de hjemmesider der er henvist til.

Det de p.t. kan tilbyde at at "klippe" ledningen til tågebaglygten på
CV og der sætte 12 volt kablet, for som de siger der er ikke andre
muligheder.

Den overvejer jeg så!!!!

vh
René

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-05-02 20:47

> [...]
>
> Det de p.t. kan tilbyde at at "klippe" ledningen til tågebaglygten på
> CV og der sætte 12 volt kablet, for som de siger der er ikke andre

Hej Rene. Få dog et 13 polet stik på din CV så er alle problemmer løst.

Hvor bor du henne ?

Hilsen Jørgen

Fra : Jens

Dato : 20-06-02 21:57

> [...]
>
> Vi har også hørt at værkstederne ind imellem ikke får monteret
> strømmen til bilstikkene korrekt, det ser ud som om det er dette der

I stedet for et 13-polet Jäger-stik kan du få monteret et 13 polet
WEST-MULTICON stik på henholdsvis bil og CV. I dette stik passer en alm. 7
polet trailer fra den lokale Q8-tank. - der skal således ikke anvendes nogen
adapter overhovedet. Al strøm til lygter på CV sidder på ben 1-7 (som på et
7 polet stik) og strøm inkl. stel (retur) til lys i CV samt køleskab sidder
på de resterende ben. På min nye Hobby er lyset i CV og køleskabet forbundet
i to separate kredsløb med hver sin returledning (stel) (ialt 4 stk 2.5
mm2).

Mvh

Jens