Feriemad
Fra : vagn torup

Dato : 20-05-02 13:55

Hejsa
Vi står og skal på ferie snart og skal bo i en feriehytte med 2 kogeblus og
en lille ovn. Hvad finder jeg på, vi er to voksne og 4 børn.
Det må ikke tage tid, og det må heller ikke være dyrt. Jeg har lavet madplan
men mangler 2 dage. Foreløbigt ser det sådan ud

Mandag: Rugbrød
Tirsdag: Kyletter og pasta
Onsdag: Spise ude
Torsdag: Pandebøf med kartofler
Fredag: ??
Lørdag: Grille (pølser, flûtes og salat)
Søndag: ??

Det er ikke særlig spændende, det ved jeg, men vi ved af erfaring at
mulighederne er begrænsede og desuden har vi ikke bil, så vi kan ikke bare
fare et eller andet sted hen og købe en masse.
Jeg tager lidt krydderier med, paprika, karry, peber osv.

MVH Rikke

Fra : Bettina Madsen

Dato : 20-05-02 16:26

> Mandag: Rugbrød
> Tirsdag: Kyletter og pasta
> Onsdag: Spise ude
> Torsdag: Pandebøf med kartofler
> Fredag: ??
> Lørdag: Grille (pølser, flûtes og salat)
> Søndag: ??

Hvad med broccolisuppe med flute den ene dag og tortillalagkage den anden.
Det er 2 nemme retter der ikke er særlig dyre at lave. Suppen kræver at man
har en stavblender.

Opskriften på tortillalagkage er:

2 lagkager:

1 pk tortilla lagkager (8 stk)
1 spsk olie
2 ds flåede tomater
1 stort løg
1 ds majskerner
1 bk champignon
evt. andre grønsager, alt efter hvad I kan lide. (broccoli, spinat, blomkål
m.m.)
salt, peber, paprika, chili.

1-2 pk kyllinge inderfileter skåret i mindre stykker
1 ps revet ost - eller riv selv

Skær løget i tern og svits det i olie. Kom tomaterne, champignon og
majskerner i, og lad saucen koge i mindst 15 min. Smag saucen til med salt,
peber, og chili.
Svits kyllinge stykkerne, så de er brunet, og stil dem til side.

Lagkagen:
Læg 1 tortilla i bunden af et (rundt)fad. Kom sauce over og læg nogle
kyllingestykker rundt omkring på saucen. Gør dette til du har brugt 4
tortillas, og slut så af med et godt lag ost. Lagkagen stilles i ovnen i ca.
30 minutter.
Der bliver 2 lagkager. Hvis der ikke kan være 2 fade i ovnen, kan den ene
godt holde sig varm, mens den anden bages.

Opskriften på suppen kan du måske finde på en hjemmeside. Ellers vil jeg
gerne give dig min.
Håber forslagene kan bruges

mvh. Bettina

Fra : vagn torup

Dato : 20-05-02 18:50

Hej Bettina
Tak, men desværre er jeg den eneste ud af 6, der kan lide broccoli.
Tortillalagkagen lyder fin, men manden står helt klart af på den, men så kan
han jo tage sig en ekstra rugbrødsdag.
MVH Rikke
Bettina Madsen <bettina@cyberdude.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce915b5$1$6432$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Natascha

Dato : 21-05-02 15:15

Eller en gryderet bestående af hakket oksekød, hakket løg, snittet hvidkål
og skivede gulerødder. Simrer med lidt bouillon og krydderier; paprika,
karry, salt og peber i 45 min. Smager godt:)

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 21-05-02 17:37

> [...]
> en lille ovn. Hvad finder jeg på, vi er to voksne og 4 børn.
> Det må ikke tage tid, og det må heller ikke være dyrt.

Hej!

Gryderet m. ris og evt. brød til er en god idè; det er nemt, kan laves på 2
blus og mætter godt - og så kan det jo laves vældig billigt afhængig af,
hvad man putter i.
Pitabrød er dejlig nemt, og der kan voksne og børn jo selv fylde deres
livretter i.
Kartoffelmos m. kødsovs (eller bacon, løg, peberfrugt eller hvad man nu kan
lide); der kan man jo evt. købe pulverkartoffelmos - hvis man altså kan lide
det!! (det kan "piffes" lidt op m. nogle kogte kartofler fra dagen før samt
krydderier.....så bliver det faktisk spiseligt.)
Omelet/æggekage m. grøntsager og rugbrød.
Tja, det var vist det, jeg lige kunne komme i tanke om.......

Mvh. Line

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-05-02 22:26

"Kai Tore Steinsli" <kaisteinsli@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Omelet/æggekage m. grøntsager og rugbrød.
> Tja, det var vist det, jeg lige kunne komme i tanke om.......

Hvis man må klare sig med et blus kan man i de fleste ris/pasta gryderetter
bare komme ris/pasta direkte i gryden (ris når der er knapt en halv time
tilbage af kogningen, pasta iflg. pakningens kogetid). Der skal være cirka
dobbelt mængde fri væske i gryderetten i forhold til ris/pasta, så vil
retten være jævnet. Den jævning der evt. normalt bruges i gryderetten
springes over.

mvh
Jørgen