Logind side.
Fra : Søren Thomsen

Dato : 19-05-02 22:06

Vil lige starte med at sige tak for hjælpen til mine andre spørgsmål..
Men jeg har endnu et..jeg er lidt ny i dette.

På vores side, har vi en side der hedder "ledige stillinger" kan man lave
det sådan at f.eks. vores kontordame kan logge på en side, og rette i den.
Det ville jo være lidt lettere end at jeg skal rette og uploade hele tiden..

Bruger FP2002

Mvh.

ST

http://home19.inet.tele.dk/varde

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 09:27

"Søren Thomsen" <s.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det sådan at f.eks. vores kontordame kan logge på en side, og rette i den.
> Det ville jo være lidt lettere end at jeg skal rette og uploade hele

Naturligvis kan hun det, men jeg tror ikke du vil bryde dig om svaret:
Det afhænger nemlig af, hvad du vil ofre af penge og anstrengelser på det.
Derfor bliver dette svar meget langt for noget, der burde være simpelt, men
da det er forholdsvis nyt at man kan gøre som du foreslår uden synderlige
problemer, så må det blive det svar, jeg kan give dig - omend du sagtens kan
læse om det i din egen FrontPage 2002.
Det gør jeg for at gøre andre her i gruppen opmærksom på mulighederne og så
desuden med det håb at andre fortæller mig at jeg har fået hel gal fat i
problematikken, at der findes andre - og bedre og billigere løsninger
(selvom jeg er højrøvet nok til at mene at det er der ikke )

Enten kræver det nemlig at du vil ofre et program mere af FrontPage, at du
sikrer dig at udbyderen tilbyder FrontPage Extensions på sin server og evt.
Microsoft Share Point Team Services (jf. længere nede)

Derefter har du følgende muligheder:

1. Ved brug af FrontPage 2002 - skaf et produkt mere, installer det på
hendes maskine og giv hende upload-koden.
Det er sådan at hun i Frontpage kan checke den side ud, hun arbejder på og
derved forhindre at andre - dig - ved en fejltagelse gør det.

2. Sørg for at udbyderen tilbyder FrontPage Share Point Team Services der
giver dig nogle fordele i den retning - det kan stadig lade sig gøre uden
disse, blot at udbyderen har FrontPage Extensions på sin server, I så fald
kan kontordamen via MSIE-browseren åbne den aktuelle side, klikke på ikonet
på browseren, derved kommer der en kodeboks på maskinen, der gør at hun ved
at indtaste kodeordet kan komme ind og rette i teksten. Hun gemmer så blot
siden på "gemme-ikonet" og vupti er siden uploadet. Du behøver altså ikke
et særligt ftp-program til formålet.

3. Lær et database/programmeringssprog at kende som f.eks. PHP 4.0 og sørg
for at udbyderen tilbyder det. Det er et sprog, der tillader dig at sætte
adgangen op på en sådan måde, at du ikke behøver at anskaffe dig et ekstra
kopi af FrontPage, idet det hele afvikles på serveren. Det indebærer at du
blot kan lave en skabelon f.eks. i FP, som er fast. På siden med stillinger,
kan du så lade PHP generere en adgangskode, som sekretæren/kontordamen kan
bruge og skrive stillingsopslaget.
Herunder har jeg sakset en beskrivelse fra hjælpemenuen for Share Point Team
som du kan studere nærmere:

Du kan oprette et Websted baseret på tjenester til SharePoint-team fra et
Office-program eller fra en Webbrowser. Du kan oprette et fuldt fungerende
Websted på få minutter, også selvom du ikke kender noget til HTML-koder.
Tjenester til SharePoint-team opretter og vedligeholder automatisk
Webstedets navigationshyperlink. Hvis du f.eks. tilføjer et diskussionsforum
på Webstedet, føjes der automatisk et hyperlink til startsiden.

Funktioner på SharePoint-Websteder for team

Dokumentbiblioteker Gør det muligt at dele dokumenter med andre. Når du
føjer et dokument til et bibliotek, føjes det til dokumentlisten på
Webstedet for team. Du kan også medtage en skabelon til dokumenter, der
føjes til biblioteket.

Diskussionsforumer Gør det muligt at diskutere spørgsmål, der er vigtige
for hele teamet, på en effektiv måde.

Webdokumentdiskussioner Følg op på, og gem kommentarer til dokumenter uden
at ændre selve dokumentet. Dokumentet vises i brugernes Webbrowsere, og en
speciel værktøjslinje indeholder punkter til tilføjelse af kommentarer.

Meddelelser Vis de seneste nyheder på startsiden. Du kan angive, hvornår
og hvor længe meddelelser skal vises.

Teambegivenheder Gør medlemmerne af Webstedet opmærksom på kommende
begivenheder.

Undersøgelser Et forum for medlemmer af Webstedet, hvor de kan udtrykke
deres mening om vigtige spørgsmål.

Fælles foretrukne Gør det muligt for teammedlemmerne at dele hyperlinks
til interessante Websteder.

Brugerdefinerede lister Opret brugerdefinerede lister til et hvilket som
helst formål.

Abonnementer Abonner på dokumenter og mapper, så du får besked via e-mail,
når der sker ændringer.

Integreret med Office XP-programmer Åbn, rediger og gem delte filer
direkte i Office XP-programmer. Du kan endog oprette et nyt Websted for team
fra Office XP-programmer.

Nem tilpasning vha. FrontPage Opret et brugertilpasset Websted for team
vha. Microsoft FronPage

Du kan oprette et SharePoint-Websted for team direkte fra Office
XP-programmer. Før du opretter et Websted for team, bør du kende følgende:

a.. URL-adressen på en Webserver, der kører tjenester til SharePoint-team,
hvor Webstedet for team skal ligge. Spørg Internetudbyderen eller
netværksadministratoren.
b.. E-mail-adresserne på de medlemmer, der skal bruge Webstedet for team.
Det er kun medlemmer, der kan få vist og foretage ændringer på Webstedet.
c.. De adgangsrettigheder, de enkelte brugere skal have. Nogle brugere
skal måske have lov til at redigere og tilføje dokumenter i et
dokumentbibliotek, mens andre kun skal kunne få vist Webstedet for team. Du
tildeler adgangsrettigheder til medlemmerne ved at tildele dem en rolle. Du
kan også tilpasse adgangsrettighederne for de enkelte roller.
Med SharePoint Portal Server kan team håndtere dokumenter gennem hele
oprettelses-, ændrings- og godkendelsesprocessen. Brugere kan tilføje
metadata, der kan søges efter, i dokumenter og vælge automatisk
e-mail-distribution i forbindelse med dokumentgodkendelse. SharePoint Portal
Server tilbyder endvidere fleksibel kontrol med, hvem der har adgang til
oplysningerne. Teammedlemmer bruger deres Webbrowsere til
dokumentstyringsopgaver og i forbindelse med søgefunktioner.

Versionsstyring Spor ændringer, der foretages i et dokument, og undgå, at
brugere overskriver dokumenter ved en fejltagelse. Check ud-processen
forhindrer, at andre ændrer et dokument, før det checkes ind igen. I
SharePoint Portal Server gemmes hver version imidlertid, så man kan få vist
ældre versioner af dokumentet, hvis det er nødvendigt.

Dokumentprofiler Tilføj oplysninger, der kan søges efter, om et dokument,
f.eks. forfatter og titel. Du kan tilføje brugerdefinerede egenskaber som
kontonummer eller projektleder, så du kan søge efter yderligere oplysninger,
der gør det nemmere at organisere og finde dokumenter i organisationen.

Dokumentudgivelse Gør dokumenter tilgængelige for brugere, så de kan søge
efter dem eller få dem vist. SharePoint Portal Server understøtter såvel
personlige som offentlige visninger, eller versioner, af dokumenter. Du kan
oprette lige så mange kladder, du har brug for, før du udgiver en version af
et dokument.

Godkendelsesdistribution Sørg for, at et dokument gennemgås, før det
udgives. Når en forfatter vælger at udgive et dokument, kan udgivelsen
forsinkes, mens dokumentet sendes til en eller flere personer til gennemsyn.
De, der skal gennemgå dokumentet, får besked via e-mail, når et dokument
kræver gennemsyn.

Webdokumentdiskussioner Følg op på, og gem kommentarer til dokumenter uden
at ændre selve dokumentet. Dokumentet vises i brugernes Webbrowsere, og en
speciel værktøjslinje indeholder elementer til tilføjelse af kommentarer.

Indekserings- og søgetjenester Søg efter oplysninger, uanset hvor de
findes, og uanset format.

Abonnementer Abonner på dokumenter, så du får besked via e-mail, når der
sker ændringer.

Den rolle, du er blevet tildelt, bestemmer, hvilken type adgang du har, når
du arbejder på et Websted.

Læser Få vist mapper og dokumenter på Websteder for team. Mapper og
offentlige dokumenter vises i udvidede mapper.

Forfatter Få vist mapper og dokumenter, tilføje, redigere og slette mapper
og dokumenter og udgive dokumenter.

Koordinator Redigere alt indhold, ændre Webstedets udseende og styre
serverindstillinger og -konti.

Godkender Gennemse, redigere, godkende eller afvise dokumenter, der sendes
til godkendelse. En Godkender kan være læser, forfatter eller koordinator.

Roller tildeles til de enkelte mapper, og du kan have forskellige roller i
forskellige mapper. I forbindelse med individuelle dokumenter kan du nægte
brugere adgang vha. SharePoint Portal Server.

Arne H. Wilstrup

begin 666 bluedrop.gif
M1TE&.#EA#@`*`,03```=B0``_Z6E[KVZ\JFFXPPHC]#.]@<`W]_A\00`Z@8`
MXI65_]#0_QT5VR0=VXN+_YJ:_[>W_________P``````````````````````
M`````````````````````````"'Y! $``!,`+ `````.``H```4LX"2.9&F>
IJ%D`;,L6).) R\-(48.4QA'\@8/A-%#\%(.4()$0I$0$PG,Z"0$`.P``
`
end

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 10:03

"Arne Hertzsprung Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

Af en eller anden grund findes der pludselig en vedhæftet fil til mit
indlæg - det har jeg ikke lavet - i hvert fald aner jeg ikke hvorfor det er
kommet, så eventuelle indlæg desangående vil blive besvaret med tavshed.
--
ahw

Fra : John

Dato : 20-05-02 10:07

"Arne Hertzsprung Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

Øhh, Arne tog ordene ud af munden på mig...I sit dejligt udførlige svar,
opremser han mange muligheder. Uden at ville (eller kunne!), begrunde det
lige så godt, vil jeg anbefale Sharepoint.
Jeg kører det på min egen IIS server (XP), og er generelt meget glad for
det. Det har dog også haft en kedelig tendens til at gå ned, og tage
serverudvidelserne med sig i faldet. Om dette skyldes ondsindede angreb
eller bad luck, kan jeg ikke sige...

Held og lykke

--
MVH
John K Hansen

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 11:30

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Det har dog også haft en kedelig tendens til at gå ned, og tage
> serverudvidelserne med sig i faldet. Om dette skyldes ondsindede angreb

Jeg er nok ikke uenig med dig, men når jeg skriver som jeg gør, så skyldes
det at de færreste har egen server med tilhørende faste IP-adresse og
mandskab til at foretage det fornødne.
De fleste udbydere kan knap nok tilbyde FP-extensions, for slet ikke at tale
om Sharepoint. De fleste slår kors for sig når talen falder på dette, med
mindre man har råd til at betale adskillige formuer for det.

--
ahw

Fra : Søren Thomsen

Dato : 20-05-02 14:44

Jeg tror jeg tager bøvlet og uploader for hende. Tak for hjælpen )

Utroligt at det er så svært ??

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 17:23

> Jeg tror jeg tager bøvlet og uploader for hende. Tak for hjælpen )
>
> Utroligt at det er så svært ??

Det er da ikke svært: køb et program FP2002 til hendes maskine, lad hende få
koden til hjemmesiden så hun kan skrive det, hun skal - lær hende at gemme
dokumentet på udbyderens server (som at gemme det på den lokale maskine ) og
vupti, det er klaret på ingen tid - hvor svært kan det være?

--
ahw

Fra : varde

Dato : 20-05-02 18:50

> [...]

og
> vupti, det er klaret på ingen tid - hvor svært kan det være?

Kan hun ikke komme til at rode rundt i siderne, eller har hun kun adgang
til den ene side ?

Gemme ! skal hun ikke bruge et ftp progarm ?

ST

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 20-05-02 22:19

"varde" <hvem@trordu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
adgang
> til den ene side ?
>
> Gemme ! skal hun ikke bruge et ftp progarm ?

Nej, det er nemlig det jeg har siddet og "lirket" for at forklare - hvis
udbyderen har FrontPage extensions på sin server, så benytter man ikke et
FPT-program - det er nemlig det, der er det smarte ved det: man behøver blot
at åbne sin browser (Kun MSIE), klikke på FP-ikonet i menubjælken når man
har fundet sin hjemmeside, indtaste sit brugerid og adgangskode i den boks,
der kommer frem og vupti har man virtuelt sin side på egen maskine, medens
man i virkeligheden "retter" eller skriver på hjemmesiden på serveren.
Når man har gemt sin side via "gemme-ikonet" ligger det allerede på
serveren.
Det eneste man skal huske er at "opdatere" siden via opdateringsikonet i
browseren.

Må jeg anbefale dig og andre at anskaffe et af de små hæfter om FrontPage
eller et af de danske bøger på markedet, der findes og som beskriver denne
procedure udførligt: ingen obskure ftp-programmer hvis udbyderen har
FP-extensions på sin server (det har mange) -og hvis ikke, så kan man
naturligvis godt uploade til serveren via det indbyggede ftp-program, der
findes i FrontPage, men så kommer de dynamiske ting, man evt. har lavet ikke
med, f.eks. den automatiske tæller.
Arne H. Wilstrup