skærmopsætning !
Fra : Søren Thomsen

Dato : 18-05-02 15:29

Hej Gruppe !

Hvad gør man for at siden ses i fuld bredde uanset om man bruger 1024x768,
eller 800x600 ??

Det er lidt træls at skulle rulle sidelæns for at se hele siden..

Jeg selv bruger 1024, men det er der jo ikke alle der gør..

S.T

http://home19.inet.tele.dk/varde

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-02 18:24

Sat, 18 May 2002 16:28:56 +0200, skrev "Søren Thomsen"
<s.thomsen@mail.dk>:

>Hvad gør man for at siden ses i fuld bredde uanset om man bruger 1024x768,
>eller 800x600 ?

Det skyldes at du i dit frameset har defineret, at de to
yderframes hver skal fylde 12%, prøv at at erstatte det med en *
istedet for, så skulle det gerne tilpasse sig, så der ikke kommer
scroll i lavere opløsninger.

PS.
Når man sætter et billede ind på siden er det god ide, at ændre
størrelsen på billedet i et grafikprogram fremfor at skrive på
siden, at det skal have en mindre størrelse end den virkelige.
Dels bliver billedet ikke så tungt og det vil også blive pænere.

Endelig bør du også sætte en baggrundsfarve på dine sider, det er
ikke alle, der har hvid som default baggrundsfarve i deres
default browser-/styresystemopsætning.

Fra : Steen

Dato : 19-05-02 18:03

> [...]
> yderframes hver skal fylde 12%, prøv at at erstatte det med en *
> istedet for, så skulle det gerne tilpasse sig, så der ikke kommer

Vil det sige, at hvis man i sit frameset har delt det op i 2 med henholdsvis
25 og 75% som jo er lig med 100%, så bliver det ikke vist 100% uanset
skærmstørrelse og opløsning og 25% framen bliver ikke tildelt 25% af
skærmbilledet og resten til 75% framen?
Hvis det er rigtigt opfattet - hvad skal man så bruge de %-satser til?

Mvh.

Steen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-02 19:44

Sun, 19 May 2002 19:03:18 +0200, skrev "Steen"
<info@selvejer.com>:

> [...]
>skærmbilledet og resten til 75% framen?
>Hvis det er rigtigt opfattet - hvad skal man så bruge de %-satser til?

Hvis vi forudsætter, at man f.eks. ikke sætter et billede, der er
1200 pixels bredt ind på siden, så vil den naturligvis i de
fleste opløsninger lave vandret scroll.

Når den så er sat med 12% i hver af siderne, så vil ydersiderne
altid fylde 12% af browservinduet, hvorimod, hvis man sætter en
*, så vil den bruge den plads, der er ledig.

Hvis så midterindholdet fylder for meget, så vil der komme
vandret scroll.

Fra : Steffen Holm

Dato : 18-05-02 18:26

"Søren Thomsen" <s.thomsen@mail.dk> skrev i en

> Hvad gør man for at siden ses i fuld bredde uanset om man bruger 1024x768,
> eller 800x600 ??

Du stiller såmænd din skærm til 800x600 når du designer siden.

--
Steffen Holm

Fra : Søren Thomsen

Dato : 19-05-02 22:37

Tak for alle svar ! har løst problemet ved at fjerne de 2 frames i siderne.

ST