Re: Mindre jagt til salg
Fra : Per Holst Menander

Dato : 07-02-01 14:04

Hvordan i himlens navn kan der være en "god naturlig bestand af råvildt" på
2.5 tdl ???? Det er teoretisk set et areal svarende til lidt over 115x115
meter.
Per

--
Posted from [213.129.10.21]

Fra : Martin Wiene

Dato : 07-02-01 15:57

Selve området har ikke nogen bestand, men der ligger et kæmpe skovområde
100-200 meter derfra.

MW

Fra : N/A

Dato : 09-02-01 00:37

Fra : Bjarne Lund Christen~

Dato : 09-02-01 00:37

Bevæger råvildt sig ikke frit i det danske landskab mellem forskellige
jordlodder/arealer?? Eller er det mig som har sovet i biologitimerne ???

Jeg har selv et mindre stykke jord med eng, sø, å og lidt skov. Dagligt
passer der råvildt i gennem mit jordlod i søgen efter mad. Jeg vil anslå
bestanden til et sted mellem 4-8 stk. Jeg vil ikke påstå, at der er en "god
naturlig bestand af råvildt" for jeg ved faktisk ikke hvor de kommer fra.
Men måske ovre fra plantagen 500 m. derfra...desværre !..... For det vil jo
sige, at jeg ikke kan skyde råvildt på mit areal på 3 tdr. land, hvor der
som sagt også findes skov og krat, da det måske er kommet ovre fra
naboskoven, eller en tilstødende mark ! Ejer han dem ????

Benytter bukkejægeren, dvs. ham i den "store" skov eller ham med de 50 tdr.
land sig ikke af skovbrynet, lysningen i skoven eller den åbne mark, når han
skal nedlægge råvildtet. Med andre ord, så benytter han sig vel af dyrets
naturlige levemåde, hvor det veksler mellem behovet for skjul(skoven) og
behovet for mad(bla. åbne arealer).
Hvis jægeren, som vil sælge et mindre stykke jord overholder jagtloven, og
naturligvis den etiske, så er han i sin fulde ret til at nedlægge råvildt
hvis det har sin naturlige veksel over på hans jordstykke i sin søgen mellem
skjul og mad. For mig og se jager han ved dyrets veksel som den før nævnte
"storjæger" med "storarealet". Hvor er forskellen bortset fra arealets
størrelse ??? Han benytter sig af de samme muligheder som råvildtet og
arealet giver !

Jeg kan ikke se det skulle forbydes og kan for den sags skyld ikke se det
uetiske i det ???? Meget kort formuleret handler jagtetik om at altid give
vildtet en fair chance og ikke på nogen måde øve "rovdrift" på bestandene af
vildt.

For mig er bla. dagjagter på godserne på fasaner, ænder og lign. uetisk. Det
har ikke en pind med jagt at gøre, det er slagteri og ikke andet. For den
højeste betalende......

For en god ordens skyld er jeg ikke riffeljæger, eller har forsøgt på at
nedlægge rådvildt med haglbøssen. Jeg nyder dem i fulde drag....men derfor
er jeg jæger alligevel !! Også selv om mit jordstykke ikke er på 50 tdr.
land, men kun 3 tdr.

Venligst
BC

Fra : N/A

Dato : 14-02-01 21:15

Fra : Jack Jensen

Dato : 14-02-01 21:15

Jack Jensen <jackjensen@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:t2ah6.38587$l57.1726642@news000.worldonline.dk...

Fra : JRL

Dato : 14-02-01 22:18

Du skriver at du ville skyde eet stykke pr. år...!?!
Hvor mange lam bliver sat om året på den optimale råvildtbonitet?

Hvis der bliver sat eet lam pr. 10 ha., så er det flot - det svarer til at
der står 30 stykker råvildt på 100 ha, og det er da maksimum. Derfor er det
rovdrift at skyde mere end eet stykke hver 3. år. Det lader til at det ikke
kun er din moddebatør der ikke ved hvad han taler om...!!!!

Sæt dig ind i reproduktion af råvildt før du udtaler dig offentligt om
det!!!!!!!!

Jack Jensen <jackjensen@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9FBi6.1867$TL6.109544@news000.worldonline.dk...

Fra : Jack Jensen

Dato : 15-02-01 11:25

"JRL" <jrl@privat.dk> wrote in message
> [...]
> kun er din moddebatør der ikke ved hvad han taler om...!!!!
>
> Sæt dig ind i reproduktion af råvildt før du udtaler dig offentligt om

For det første kan du ikke bruge bare et nogenlunde høfligt sprog?
Ellers kan du beholde dine ubehageligheder for dig selv.

Det du siger passer ikke.
På "mit" terræn sættes der f.eks. ca. 4-5 lam pr. år på et område på ca. 1
ha.
Vi kender skoven virkelig godt, så det er ikke noget, jeg tror. Det er noget
jeg ved.
Sååå deeet.

I mit forrige svar var det ene stk. råvildt den maksimale afskydning, som
jeg vil kunne acceptere af en nabojæger.
Med andre ord var det et eksempel. - Et eksempel.

Og så vil jeg følge dit eksempel og skrive

Med venlig hilsen
Jack Jensen

Fra : JRL

Dato : 15-02-01 17:19

Jeg er ked af at jeg har brugt en tone der ikke faldt i din smag...!! Jeg
fulgte tonen op som den var i de foregående mails. Sorry.

Med hensyn til dine 4-5 lam på 1 ha. så kan du jo ikke se isoleret på den
ene ha. Man er nødt til at se på det opland råerne færdes i - deres
teritorium.Disse svinger mellem 1 og 27 ha. med et gennemsnit på 8,5 ha. Så
hvis din faste bestand af råer på 1 ha. skulle sætte 4 - 5 lam om året,
ville det betyde at den ene rå du ville have på dit revir hvert år skulle
sætte 4 - 5 lam.......Kan det nu også passe? Og så hvert år?

I 0,8% af alle råvildtfødsler bliver er sat 4 lam af samme rå. Derfor må der
være mere end een rå indvolveret - det kan der inidlertid ikke være når det
drejer sig om et revir på 1 ha (se foregående afsnit om teritorier).

Derfor bliver der isoleret set ikke sat 4-5 lam og man kan derfor ikke skyde
1 lam om året. Med nindre at man så lader være at skyde et andet sted, så
det på den måde går op. Der kan dog være lidt svært, hvis man kun har den
ene ha. at råde over. Kan man aftale med naboen, at han undlader at skyde på
sine mange ha. skulle der være en chance for ikke at påvirke bestanden - dog
forudsat at ræven eller trafikken ikke tager nogle lam eller voksne dyr.

I øvrigt er jeg ikke i tvivl om at du kender skoven så godt som du siger -
det er bare ikke altid nok kun at kende sit eget lille frimærke.

Grunden til at jeg blev lidt bitter, var fordi der faktisk er folk der
sidder og læser disse opslag og tror på det du skriver. Det kan, som du jo
nok forstår, betyde at der bliver drevet rovdrift på arealer, hvor folk tror
at der kan skydes 1 lam pr. ha. pr. år .
Det kan også blive brugt af folk der er imod jagt, til at skade jægernes
sag.

Jeg ville foreslå dig at du max. ville acceptere at din nabojæger i
eksemplet max. skød et lam hver 3. år (eller faktisk hellere et lam hvert 4.
år) når han ikke har mere jord end som så.

Med Venlig Hilsen

JRL

Jack Jensen <jij@ccieurope.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:982232756.135190@ns.cci.dk...