Skudvinkel fra hochstand
Fra : Carsten Wede

Dato : 17-05-02 15:54

Hej

Er der nogle som kan fortælle hvor højt / lavt man skal sigte på en buk til
bladskud (50 m. og 100 m.), hvis man sider i en hochstand som er 3 meter
høj.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-05-02 21:25

Jeg ville ikke holde anderledes på bukken end hvis jeg var på jorden. 3
meter gør ingen forskel i vinklen, slet ikke på 100 meter

/Martin

Fra : J Nielsen

Dato : 17-05-02 22:50

On Fri, 17 May 2002 16:54:00 +0200, "Carsten Wede" <cwede@c.dk> wrote:

> [...]
>bladskud (50 m. og 100 m.), hvis man sider i en hochstand som er 3 meter

Du skal holde nøjagtigt som du plejer. Det er kun under ekstreme vinkler,
f.eks. ved buejagt hvor dyret står næsten lige under hochstanden, at man
skal kompensere (holde lavt).

Når det gælder riffeljagt i bjergrigt terræn kan det komme på tale at
korrigere hvis skudvinklen afviger mere end ca. 20-30° fra vandret.
Så med mindre man har bukkejagten på Møns Klint, vil problemet
næppe blive aktuelt for jægere herhjemme.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 18-05-02 09:13

Jeg har skudt en buk fra et træ, (sad ca. 3,5 meter over jodren) jeg havde
kaldt bukken ind på 7 meters afstand.
Jeg mener ikke du skal holde under på den afstand, men tænke på at kikerten
(hvis du bruger sådan en) sidder 4 - 5 cm. højere end løbet. jeg mener altså
at du på så ekstremt korte afstande skal flytte dit sigtepunkt op - ikke
ned.
Der er måske en fysiker blandt os der kan beregne vinklernes betydning for
kuglens fald - jeg regner ikke med det ved normale afstande. Du vil ofte
have højdeforskelle på 3 meter i terrænet selvom du ikke er kravlet op.
På Norma's hj. side er der et fint progam hvor du kan se træfpunkt ved
forskellige indskydningsafstande/afstande fra mundingen (ved vandret skud)

MVH Per

http://www.norma.cc/ klik på Ballistik

Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 19-05-02 17:35

"Carsten Wede" <cwede@c.dk> wrote in message

> [...]
> bladskud (50 m. og 100 m.), hvis man sider i en hochstand som er 3 meter

Hej Carsten
Så længe din vinkel er under 30 grader, på 100 m,
vil stigningen ikke have nogen praktisk betydning.
Kommer du op på 45 grader kan du med en almindelig 308 se en stigning på
ca 2.5 til 3 cm.
dette er ikke probertionalt med afstanden, kommer du derfor ud på 300 m
vil stigningen typisk være 15 - 25 cm afhængig af ladning og kugle.
Alt dette skulle i teorien, være det samme hvis du skyder ned af,
men det er ikke noget jeg har praktisk erfaring med, så der må jeg endnu
stole på hvad den store nisse bog siger.

MVH
Kristian

Fra : M@X

Dato : 19-05-02 18:40

| Er der nogle som kan fortælle hvor højt / lavt man skal sigte på en buk
til
| bladskud (50 m. og 100 m.), hvis man sider i en hochstand som er 3 meter
| høj.

Vinklen bliver 3,5 grad for 50m. og 1,7 grad for 100m.
Når jeg lægger disse ind i et ballistisk program og anvender en 9,7 gram
kugle med udgangshastighed 800m/s
bliver forskellen mindre end den mindste enhed (cm ) som programmet regner
med.
Derfor er det uden betydning og du skal bare holde lige på.
Dit våbens ( og din ) egenspredning er større end det og derfor er det nok
her man skal sætte ind, hvis riflen ikke
træffer der hvor man sigter.

Held og lykke med det og med bukkejagten.

mvh M@X