Wedell - Wedellsborgs besiddere
Fra : Arne Hansen

Dato : 17-05-02 12:33

Er der en der kan hjælpe mig med at få orden i nedenstående, fra
bogen grevskabets Wedellsborgsbesiddere har jeg til 1875, men det senere
er jeg usiker på.

Venligst Arne

Fortegnelse over grevskabet Vedellsborgs besiddere.
1) Baron Vilhelm Frederik Wedell, gift med Hannibal Sehesteds datter
Christiane Sophie. Han oprettede grevskabet den 11te december 1672 og
døde 1706 på Ruggård, samme år som hovedbygningen på Vedellsborg blev
fuldført.
2) Hannibal Wedell, gift med Anna Cathrina Banner; døde 1708.
3) Christian Ludvig Wedell, født 1701, død 1750; var gift 1ste gang med
Catharina Elisabeth Arnholt; 2den gang med grevinde Daneskjold Samsøe.
4) Hannibal Wedell skød sig 1766 på Christiansborg slot; han blev,
sandsynligvis i året 1752 gift med komtesse C. S. Moltke fra Bregentved.
5) Frederik Ludvig Wedell ; gift med frøken Frederikke Louise
Klingenberg ; døde 1817 ; han var født 25de marts 1753.
6) Vilhelm hannibal Wedell ; gift med frøken Louise Barnstedt af huset
Løitmark i Holsten, der døde 1828.
7) Grev Karl Adam Sigismund Wedell, født på Billeskov den 14de marts
1806. Han blev gift den 29de april 1834 med frøken Rose V. Krogh ( født
1ste oktober 1805, død søndag den 27de november 1870).
8) Julius Wedell gift med Mogens Frijse ( død 1923 ) hans datter Inger.

9)   Lensgreve Tido Wedell overtog fædrende og mødrende ejendom 1958, død
1982

10)
11)

12)   Lensgreve Bendt Wedell

..

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-05-02 12:58

On Fri, 17 May 2002 11:33:17 +0000 (UTC), "Arne Hansen"
<arne@augustinus.dk> wrote:

>9)   Lensgreve Tido Wedell overtog fædrende og mødrende ejendom 1958, død
> [...]

Bendt Wedell er søn af Tido Wedell, så han skal retteligt stå som
nummer 10.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Jette Pedersen

Dato : 17-05-02 16:49

Prøv denne - vist ret nye - hjemmeside:
http://www.frijsenborg.dk

Her fremgår bl.a. Bendt Wedells e-mail adresse.

Jette Pedersen
Kolding

Fra : Jette Pedersen

Dato : 17-05-02 16:52

Måske har du Bendt Wedell som nr. 12 og hans far, som nr. 9, da Bendt
Wedell faktisk er 12. ejer:

Lensgreve Tido Wedell afgik ved døden i 1982, og hans søn, lensgreve
Bendt Wedell, er i dag den 12. ejer af det, vi nu kender som Frijsenborg
og Wedellsborg Land- og Skovbrug.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 17-05-02 19:04

<arne@augustinus.dk> wrote:

>Er der en der kan hjælpe mig med at få orden i nedenstående, fra
>bogen grevskabets Wedellsborgsbesiddere har jeg til 1875, men det senere
>er jeg usiker på.

Her er et uddrag fra Trap IV, som vistnok kan sætte tingene lidt på
plads:

Hannibal Sehested efterlod den ved sin Død 1666 til sin Datter
Christiane Sofie S., der ægtede Baron Vilh. Fr. Wedell til Rätz og
Nöremberg (T 1706). Denne, af Almuen kaldet "den gale Grev Wedell",
bekendt for sit eksentriske og despotiske Væsen, oprettede 11/12 1672
Iversnæs og Tybrind til et Grevskab under Navn af Wedellsborg, hvilket
Navn tillige tillagdes Hovedgaarden Iversnæs. Grevskabet arvedes i
lige Linie af hans Efterkommere: Greverne Hannibal W., død 1708, Chr.
W., død 1759, Hannibal W., død 1766, Fr. Ludv. W., død 1817, Hannibal
W., død 1828, Gehejmekonfecensrd. Karl W., død 1882, Kmhr. Julius W.,
død 1883, Kmhr. Bendt Wedell, død 1922, der 1920 overdrog Besiddelsen
til Sønnen Hofjægerm. Julius Wedell.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 18-05-02 15:18

> til Sønnen Hofjægerm. Julius Wedell.

denne Julius Wedel, blev gift med komtesse Inger Krag-Juel-Vind-Frijs, og
sønnen Tido Wedel arvede såvel Wedelsborg som Frijsenborg med flere gårde og
blev hermed landets største private jordbesidder.

Du kan eventuelt se mere på Frijsenborg-Wedelsborg egen hjemmeside.
www.frijsenborg.dk

Hans