SPØRGSMÅL
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-05-02 18:27

Er der nogle af jer der kender noget til den dyrlæge
der har brevkassen i Familie Journalen, Lennart Svane ??

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-05-02 18:52

> Er der nogle af jer der kender noget til den dyrlæge
> der har brevkassen i Familie Journalen, Lennart Svane ??

Nej, men jeg holder også Familie Jorunalen, og jeg bliver mere og mere
"hidsig" på ham for hver gang han skriver et indlæg der har med katte
at gøre. Han burde vist holde sig til køer og heste!!!!!!

Jeg sidder ikke lige med sidste nummer af familiejournalen her, men
havde faktisk forleden overvejet at skrive et indlæg hvor jeg citerede
et af svarene der var i det nye nummer, for jeg blev altså (igen,
igen, igen) irriteret på ham.

Så vidt jeg husker, så (kort fortalt) fortæller han bla.a. ikke om
farene ved at have udekatte, men blot hvordan man vænner sig til at
have dem ude og at hvis man neutraliserer dem så kommer de ikke op at
slås!!). Dernæst skriver han at man godt må/kan tage en 8 ugers
killing fra sin mor, men at det dog er bedre at vente til den er 12
uger!
Jeg gætter på at rigtigt mange mennesker læser Familie Journalen, og
det med alder på killinger der skal hjemmefra irriterer mig, for det
er bestemt ikke første gang han skriver noget i den retning :0(

Jeg skal gerne skrive hele svaret imorgen, hvis nogen har lyst til at
læse det, men måske kommer Marianne mig i forkøbet :0) ??

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-05-02 19:33

Ja OK, jeg har også flere gange været irriteret på ham,
men denne uges svar tændte mig fuldstændigt af, og jeg
har sendt ham en mail. her kommer spørgsmål + svar:

SP: vi tænker på at anskaffe en kattekilling. hvad er bedst,
en hunkat på p-piller eller en kastreret hankat, for den
skal vel kastreres, for at den ikke skal løbe for meget i
byen? hvor længe skal der gå, fra vi får den, til vi kan lukke den ud i
haven, så den ikke stikker af?
er det ikke i en alder af 8 uger, man kan tage dem fra
moderen ??

SV: Hvis I anskaffer en hankat, er det en god ide at
lade den kastrere, idet en kastreret hankat ikke er interesseret i at opsøge
hunkatte.
Derved styrter den ikke ud i den farlige trafik "med
hovedet under armen", men opholder sig mere omkring
huset. En kastreret hankat får heller ikke alle de skrammer
bidsår og bylder, som de ikke kastrerede hankatte får,
når de slås om hunkattenes gunst. Endeligt er der den
fordel at hankattens ramme lugt fra urinen forsvinder ved
kastrationen. Kastrationen bør ikke finde sted, før katten
er voksen, når den er henad et lille år gammel.
Hvis man derimod får en hunkilling, kunne man overveje
at lade den få et kuld eller to, især hvis der er børn i huset;
de vil senere kunne huske, at de havde killinger da de var små. P-pillerne
har den fordel, at de er billigere på kort
sigt, og de er lette at give, idet man giver en pille om ugen
året rundt. dertil kommer, at hvis man fortryder og alligevel vil have
killinger, så kan man blot holde op med
pillerne. Sterilisation af katten er et endegyldigt indgreb
uden fortrydelsesparagraf, idet man ved en lille operation
fjerner både livmoder og æggestokkene. Det er dyrere
her og nu, men dog billigere på længere sigt i forhold til
p-pillerne. Også en steriliseret hunkat holder sig omkring
huset, idet den ikke drømmer om at opsøge en hankat, da den ikke kommer i
løbetid mere. Også hunkatten bør
være henad et år, når man operere den. Man bør være
opmærksom på, at neutraliserede dyr let bliver overvægtige, og at den
kastrerede hankat kan få vand-
ladningsproblemer. Man kan købe specialkost til forebyggelse af disse
forhold hos dyrlægerne.
Der er tale om fuldkost, så man ikke skal give andet ved siden af, det
nedsætter blot virkningen af specialfoderet.
Jeg ville lufte killingen i en snor i en uges tid, så den lærer
haven og huset at kende, og så den er helt klar over, hvor
foderskålen står. Så kan I forsøge at have den ude under
opsyn; efter få dage kan den være ude alene.
Killingen skal kunne æde og drikke selv, når man tager
den fra moder, og det kan de som regel i otteugers
alderen, men det anbefales dog ikke at tage killingen fra
moderen, før den er tre måneder, da moderen lærer
killingerne, hvordan man skal fører sig her i livet, som en
ordentlig kat.
MVH Lennart Svane

hvis nogle skulle have lyst til at kommentere hans viden
om katte er emailen til brevkassen svanevet@email.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-05-02 19:56

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> writes:

> Ja OK, jeg har også flere gange været irriteret på ham,
> men denne uges svar tændte mig fuldstændigt af, og jeg
> har sendt ham en mail. her kommer spørgsmål + svar:

Tændt af... ;-D
"Sjovt" at en som skulle kunne give os andre råd om kæledyrshold kan
svare på den måde..*GRRR*

> hvis nogle skulle have lyst til at kommentere hans viden
> om katte er emailen til brevkassen svanevet@email.dk

Jeg spørger hvilken viden..???
Prøv lige allesammen at forestille jer at en sådan type var jeres
eneste adgang til viden på området :chok:
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Grit Wessel

Dato : 15-05-02 20:59

> hvis nogle skulle have lyst til at kommentere hans viden
> om katte er emailen til brevkassen svanevet@email.dk

Hvis manden er så arrogant, er han vel også ligeglade med, at en flok
"katteidioter" skriver til ham. Mon ikke det ville have langt større
virkning at skrive til Familie Journalen? redaktionen@familiejournalen.dk

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-05-02 21:10

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis manden er så arrogant, er han vel også ligeglade med, at en flok
> "katteidioter" skriver til ham. Mon ikke det ville have langt større
> virkning at skrive til Familie Journalen? redaktionen@familiejournalen.dk

Se, det tror jeg nemlig ville være en langt bedre idé.....

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-05-02 22:00

Det har jeg også gjort,

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-05-02 20:12

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce29a6d$0$97328$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogle af jer der kender noget til den dyrlæge
> der har brevkassen i Familie Journalen, Lennart Svane ??

Åh ja, om jeg gør Jeg har haft en længere diskussion med ham i
forbindelse med ildere - og dem ved han heller intet om, selvom han
selv har haft ildere de sidste 10 år.

Kort fortalt er historien, at en lille pige på 10 år havde skrevet til ham,
fordi hun havde en hunilder og hun havde hørt, at den kunne dø af at
være i brunst. Han skrev et svar, som var meget nedladende og
latterliggjorde hende nærmest og talte kraftigt ned til hende. Bl.a.
skrev han, at hvis det forholdte sig sådan kunne hun jo nok forstå, at
det samme ville ske med mennesker............. Nok verdens dummeste
svar.

Pigen havde rent faktisk ret - og det er noget som ca. 98 % af alle
ilderejere ved. Hun ilderen får en dødelig overproduktion af østrogen,
hvis hun bliver ved at være i løbetid uden at blive parret.

Jeg valgte at ringe til redaktionen på Familie Jouirnalen i første
omgang, fordi jeg syntes at de også skulle vide, at deres dyrlæge
risikerede at slå deres læseres dyr ihjel !

De blev ret forargede og jeg fik telefonnummeret til ham. Han var
simpelthen NOGET af det mest arrogante, jeg nogensinde har talt
med !!! Han snakkede til mig, som om at jeg var imbecil og grinede
nærmest af mig og smækkede derefter røret på ret hurtigt med en
bemærkning om, at han ville undersøge.

Det var en lettere brødbetynget Lennart Svane, der en times tid
senere ringede tilbage efter at have talt med dyrlægen i Zoo - han
kunne godt nok have fundet det efter max. 5 minutters søgning på
internettet, men lad det nu ligge.......

Jeg forlangte, at han skrev et dementi og kontaktede pigen. Om han
gjorde det sidste ved jeg ikke, men han skrev i hvert fald et dementi -
hvor han kom med en masse bortforklaringer og kaldte det
"oplysninger om den nyeste viden" - men det er absolut ikke noget nyt.
Han skrev også, at "det kunne være belastende for hunilderen og
enkelte kunne sygne hen", hvilket må siges at være århundredes
underdrivelse - men det så vel pænnere ud !

Så ja - jeg kender udmærket Hr. Svane

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-05-02 20:47

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> Åh ja, om jeg gør Jeg har haft en længere diskussion med ham i
> forbindelse med ildere - og dem ved han heller intet om, selvom han
> selv har haft ildere de sidste 10 år.

Jeg undres mere og mere. Stiller de slet ingen krav om medarbejderes
viden på det blad ???
Man kunne da fristes til at tro det modsatte...*GRRR*

> Så ja - jeg kender udmærket Hr. Svane

Du mener vel ;-( ;?

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-05-02 20:50

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Du mener vel ;-( ;?

Næ, jeg mente egentlig <ironi> </ironi>

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-05-02 22:29

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> "Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Næ, jeg mente egentlig <ironi> </ironi>

Ok *gg* :hop:

Fra : Esben Jørgensen

Dato : 15-05-02 20:46

Hej NG

Ja var det ikke en ide for sådan nogle dyrlæger at søge råd hos nogle, der
har med disse dye at gøre.
og jeg mener dyrlæger der er tit i disse brevkasser er svarene HELT HEN I
VEJRET som på tv2 ;)

Hilsen

Esben Jørgensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-05-02 21:36

"Esben Jørgensen" <eolj@get2net.dk> skrev...
> [...]
> har med disse dye at gøre.
> og jeg mener dyrlæger der er tit i disse brevkasser er svarene HELT HEN I

Mit bud er, at disse brevkasse-dyrlæger (og i øvrigt læger, jurister og hvad
nu ellers) har meget lidt spalteplads/tid til at besvare spørgsmål, som
faktisk kan være temmelig komplicerede + kræve egentlige undersøgelser i den
konkrete sag. De skal simpelthen fylde for meget stof ind på for lidt
plads - og det kan ikke give de kvalificerede, tilbundsgående svar, som
spørgsmålene egentlig kræver!
Derudover er det sjældent de dygtigste eksemplarer af "racen", der laver
disse brevkasser mv. - hvorfor ved jeg ikke, men mon ikke de dygtige har for
travlt med levende patienter i deres klinikker til at have tid til
papirnusseriet...?! Eller fordi bladene/TV forsøger at finde nogle, som
påstås at være gode til det hele - og jeg tvivler meget på, at en dyrlæge
kan være ekspert i heste, køer, hunde, katte, fugle og krybdyr på een gang,
især når jeg ved, at endda de meget dygtige af slagsen (som nøjes med at
være ekspert i een ting ad gangen!) til tider kan have svært ved at følge
med i alt den ny viden, som vælter ind i linde strømme, for så tør jeg da
slet ikke tænke på, hvordan sådan en som Hr. Svane holder sig opdateret...

Jeg bliver også tit meget fortørnet over de meget kortfattede - og til tider
meget forkerte - svar, der udgydes i diverse medier - og faktisk synes jeg,
at man i langt højere grad bør "opdrage" folk til at tage direkte kontakt
til en dyrlæge (telefonen er opfundet!) fremfor at skrive ind til en eller
anden bladsmører-dyrlæge, som vel nok kan være månedsvis om at svare, og
kræet kan være død ca. 46 gange i mellemtiden... *suk*

Hrmpf!

Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-05-02 09:54

Hej Marianne

Jeg skrev til hr. Svane i går og desekerede hans svar. Jeg har allerede fået
svar om, at der på begrænset plads ikke kan kommes helt rundt om et emne.

Så jeg har sendt ham et svar, hvor jeg skriver at man må kunne forlange at
en fagmand i hvert fald giver et korrekt svar.

Samtidig med at jeg skrev til hr. Svane mailede jeg Aller og foreslog de
fandt en dyrlæge, der vidste hvad han svarede på. Har endnu ikke fået svar.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-05-02 09:53

Ha ha nok det samme svar jeg fik, se nedenfor.

Tak for Deres mail. Den begrænsede plads i brevkassen gør, at man ikke kan
få det hele med.
Vi er altid glade for ris eller ros fra læserne.
Med venlig hilsen,
Lennart Svane.

og mit svar på hans svar:
Det er ikke et spørgsmål om plads, men forkerte/
dårlige svar. Det havde ikke krævet mere plads at,
for kattenes skyld, give bedre, rigtigere svar.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-05-02 11:33

Hej Marianne

Japp samme svar, hihi

Jeg svarede ham sådan:
Du har åbenbart ikke forstået det.

Klart at man ikke kan komme hele vejen rundt om et emne på begrænset plads,
men man kan vel forlange at en fagmand ikke svarer direkte forkert.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ce3736b$0$11914$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-05-02 12:13

Een af mine kolleger holder Familie Journalen og tager den altid med på
arbejde, så der er lidt at fordrive pauserne med *S*, så jeg plejer også at
læse Lennart Svanes brevkasse. Og jeg er, ligesom flere af jer, blevet mere
og mere harm over hans besvarelser ang. katte. I mandags flød mit bæger også
over, og hvis ikke det var fordi, jeg samme aften valgte at dele en sodavand
med mit tastatur *ups*, havde han fået en meget arrig expres-mail fra mig.
Tastaturet er desværre kaput, så efter igår at have fået indkøbt et nyt, har
jeg idag sendt en lidt mere gennemtænkt mail til både dyrlægen selv og til
redaktionen (held i uheld). Og jeg kan vel så forrvente at få
standard-svaret i beg. af næste uge *suk*

Jeg har tidligere gemt et udklip fra een af hans besvarelser med den hensigt
at skrive til ham. Desværre fik jeg det aldrig gjort, og nu kan jeg ikke
finde udklippet. Så vidt jeg husker spurgte nogen om de burde lade deres,
unge, fritgående hankat kastrere og Hr. Svanes svar var, at de kunne vente
at se, om han var den type der kom hjem med sår og skrammer. -Hvis ikke, var
det ikke nødvandigt. -Jeg behøver vel ikke engang at kommentere det.....

Mvh.
Katrine, som nu har en bærbar med stationær skærm og tastatur og har lært at
drikkevarer skal holdes laaaangt væk fra computere.