Noget jeg skal vide, når jeg selv vil udsk~
Fra : A. Nielsen

Dato : 07-02-01 03:59

Hej, gruppe.

Jeg har tænkt mig at udskifte mit grafik-kort i nær fremtid. Jeg har aldrig
før rodet med computerens indre dele, så jeg vil være taknemmelig for lidt
råd og vejledning.

Jeg har en tåget fornemmelse af, at jeg skal afinstallere det gamle kort,
åbne computeren, tage det gamle kort ud af sin (AGP-)sokkel (?) og sætte det
nye kort ned i AGP-soklen, lukke computeren, tænde, installere drivers, og
voilà.

Er der nogen, der har nogen kommentarer? Kan jeg komme til at gøre et eller
andet, der får computeren til at brænde sammen, sletter harddisken, eller
noget andet forfærdeligt?

Er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Installerer i andre selv grafik-kort o.l. i computeren, eller er det noget,
I får fagfolk til at gøre?

På forhånd tak.
Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-02-01 08:48

A. Nielsen skrev...
> [...]
sætte det
> nye kort ned i AGP-soklen, lukke computeren, tænde, installere drivers,

Hvis din computer er +2år gammel, ville jeg starte med at konstatere, om
den overhovedet har en AGP slot. PCI slot er hvide og der er normalt 3-6
af dem. AGP slot'en er brun og sidder øverst, når maskinen står op, eller
længst til venstre (set bagfra) når maskinen ligger ned. Hvis du kun har
PCI slot's skal du købe et PCI grafikkort, medmindre du da også vil
skifte
resten ud...

> [...]
> eller
> andet, der får computeren til at brænde sammen, sletter harddisken,

Næppe. Du skal aflede statisk elektricitet inden du rører ved indmaden
i din PC og undgå at berøre chips og printbaner når du håndterer kortet.

> Er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Det Asuskort, du har i tankerne, bruger ret meget strøm, og det er et
spørgsmål om dit bundkort kan levere den fornødne strøm. Prøv om
du kan identificere bundkortet og spørg om erfaringer hér i gruppen,
eller tag hele kabinettet med ned til forhandleren og få hans garanti
for at din nyerhvervelse kan bruges i din computer.

> Installerer i andre selv grafik-kort o.l. i computeren, eller er det
noget,
> I får fagfolk til at gøre?

Det er jo dét, der er det sjove
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : A. Nielsen

Dato : 08-02-01 17:36

Hej Peter.

Tak for dit svar.

Nogle kommentarer følger nedenfor:

>Hvis din computer er +2år gammel, ville jeg starte med at konstatere, om
>den overhovedet har en AGP slot.

Det har den. Det gamle kort er også et AGP-kort (Matrox Mill. G200), så der
skulle ikke blive problemer med at finde slot'en.

> [...]
>resten ud...

>eller
>
>Næppe. Du skal aflede statisk elektricitet

Øh... hvordan er det lige, jeg gør det? (Jeg hørte desværre ikke særlig godt
efter i fysik-timerne.)

> [...]
>spørgsmål om dit bundkort kan levere den fornødne strøm. Prøv om
>du kan identificere bundkortet og spørg om erfaringer hér i gruppen,

Så vidt jeg kan se af frakturaen er det et: Elite Pentuim III & Celeron M/B,
ATX, 440BX Slot1 & PPGA, m. Lyd, 3xDIMM, 1xAGP, 5xPCI, 2xISA. Tror du, det
kan klare det?

>eller tag hele kabinettet med ned til forhandleren og få hans garanti
>for at din nyerhvervelse kan bruges i din computer.

>noget,
>
>Det er jo dét, der er det sjove

Ja, men man kan også få for meget af det sjove!

Mvh.
Lars

Fra : A. Nielsen

Dato : 08-02-01 18:51

A. Nielsen skrev i meddelelsen <74Ag6.322$uw2.5709@news.get2net.dk>...

> [...]
M/B,
>ATX, 440BX Slot1 & PPGA, m. Lyd, 3xDIMM, 1xAGP, 5xPCI, 2xISA. Tror du, det

Jeg skal måske lige uddybe, at det kort jeg har i tankerne er Pure-kortet
til omkring 2000 kr.

Mvh.
Lars

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-02-01 10:56

"A. Nielsen" wrote:

> [...]
> nye kort ned i AGP-soklen, lukke computeren, tænde, installere drivers, og

Jep , start din Pc op i Safe mode , controld panel-- system -- fjern
grafikkortet.

> Er der nogen, der har nogen kommentarer? Kan jeg komme til at gøre et eller
> andet, der får computeren til at brænde sammen, sletter harddisken, eller
> noget andet forfærdeligt?

Naa, så slemt er det nu ikke , det er vist kun folk ansat i Fona der mener
det.
Meeen, åbnen box-en, lig den ned på siden , tag dit nye kort , stadig, i den
ledende
pose det kommer i, sæt en albue på box-en, gerne hvor der er en skrue, så har
du samme spændingspotientiale på det hele,ud med kortet , kast det nye kort i,
luk
box-en , start pc-en og....., det virker.

> Er der noget, jeg skal være opmærksom på?
>
> Installerer i andre selv grafik-kort o.l. i computeren, eller er det noget,
> I får fagfolk til at gøre?

Jeg er "fagfolk" lol

> På forhånd tak.
> Lars

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-02-01 10:58

Ole Mogensen wrote:

> Jep , start din Pc op i Safe mode , controld panel-- system -- fjern
> grafikkortet.

controld lol, den bedste jeg har lavet længe
^^^^^^
--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : A. Nielsen

Dato : 08-02-01 17:39

Hej Ole.

Tak for dit svar. Nogle kommentarer følger nedenfor:

>Jep , start din Pc op i Safe mode

Øh... Hvordan er det, man gør det, og hvad er formålet?

, controld panel-- system -- fjern
>grafikkortet.

<snip>

> [...]
i,
>luk
>box-en , start pc-en og....., det virker.

Det er så for at aflede statisk elektricitet?

Mener du, at jeg skal lave en åbning i posen og så kun røre ved posen mens
jeg sætter kortet i, fordi posen så beskytter kortet?

Og skal jeg blive ved med at have en albue på computeren hele tiden, altså
lige indtil kortet er installeret?

Mvh.
Lars

Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-02-01 09:52

"A. Nielsen" wrote:

> Øh... Hvordan er det, man gør det, og hvad er formålet?

Når Pc-en booter , og den har tjekket Ram, HD osv , lige inden
den starter Windows, trykker du på F8 , så skulle der gerne
kommer en Boot menu op , vælg "safe mode" eller hvad den nu
hedder på dansk .
Formålet er at Windows ikke loader drivere til grafik / modem osv,
men bruger de standart driver den er "født" med.

> åbnen box-en, lig den ned på siden , tag dit nye kort , stadig, i den
> har
> i,
>
> Det er så for at aflede statisk elektricitet?

Jep , eller retter, for at du, Pc-en og det nye kort har samme
spændningspotentiale.

> Mener du, at jeg skal lave en åbning i posen og så kun røre ved posen mens
> jeg sætter kortet i, fordi posen så beskytter kortet?

Næ, tag kortet ud så du har godt fat i det , jeg skrev det vist lidt
tvetydigt

> Og skal jeg blive ved med at have en albue på computeren hele tiden, altså
> lige indtil kortet er installeret?

Det behøver nu ikke lige at være albuen , men du skal bare sikre dig at Du ,
Pc-en og kortet har samme potentiale.

> Mvh.
> Lars

Ole Mogensen

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : A. Nielsen

Dato : 11-02-01 04:15

Hej Ole.

Tak for dit svar.

>Når Pc-en booter , og den har tjekket Ram, HD osv , lige inden
>den starter Windows, trykker du på F8 , så skulle der gerne
>kommer en Boot menu op , vælg "safe mode" eller hvad den nu
>hedder på dansk .

Ok, så er jeg med.

>Formålet er at Windows ikke loader drivere til grafik / modem osv,
>men bruger de standart driver den er "født" med.

Aha. Der går måske kuk i den, hvis man afinstallerer en driver, der er i
brug?
Jeg afinstallerede og downloadede/opgraderede en driver til mit Matrox
forleden (uden at gå i safe mode), og har svjks. aldrig fået den nye driver
til at fungere ordenligt, tror du der kan være en sammenhæng?

>Det behøver nu ikke lige at være albuen , men du skal bare sikre dig at
Du ,
>Pc-en og kortet har samme potentiale.

Fint nok, men du svarede ikke på mit spørgsmål.
Er det nok, hvis jeg rører ved computeren (med albuen eller en hvilken som
helst anden legemsdel :)) i nogle få sekunder, mens jeg har kortet i hånden?
Vil det give samme spændingspotentiale?

Mvh.
Lars

Fra : Nitros

Dato : 09-02-01 17:25

> [...]
>jeg sætter kortet i, fordi posen så beskytter kortet?
>
>Og skal jeg blive ved med at have en albue på computeren hele tiden, altså

Bare lige for at berolige dig, så skal der store mængder uheld til at
der sker noget.
Jeg har efterhånden pillet ved en del maskiner og har aldrig
nogensinde haft problemer med den statiske elektrisitet.
Du skal ikke være bange for at gøre det forkert.
Lige til sidst, så gå heller ikke til siden for lidt gammeldags vold,
maskinen kan lide det!!!

Nitros